Malá Amerika
Jak se dělá opera? Workshop
Workshop pro 1. – 5. třídu ZŠ
Co, ale hlavně kdo všechno je potřeba k tomu, aby vzniklo operní představení? A jak by to dopadlo kdyby se děti na chvíli staly scénografy, kostýmními výtvarníky, ale třeba i orchestrem? To společně zjistíme na workshopu Jak se dělá opera!
Manon Lescaut
„Manon je hrdinka, které věřím, a proto si nemůže nezískat srdce publika. Proč by o Manon nemohly vzniknout dvě opery? Žena jako Manon může mít více než jednoho milence. Massenet ji cítí jako Francouz, s pudrem a menuety. Já ji budu cítit jako Ital, se zoufalou vášní,“ prohlásil odhodlaně Puccini, když se mu jeho nakladatel snažil rozmluvit komponování opery na již zhudebněný námět. A dobře udělal, protože Manon Lescaut od svého uvedení v Turíně roku 1893 patří k jeho velkým úspěchům. Co slíbil, to dodržel a nabídl svému publiku vášeň, zoufalství a naději, která překoná i tragický konec hlavní hrdinky. Láska přece nikdy nezemře.
Dívka tančí. Jeden za druhým, ve smyslném pohybu, padá k zemi jejích sedm závojů. Tančí, aby potěšila krále Heroda, a chce za to jen jediné. Hlavu muže, kterého miluje. Když nechce opětovat její lásku, Salome touží alespoň po polibku jeho mrtvých úst…
Expresivní, krátká a šokující, tak by se dala stručně popsat Straussova opera Salome podle hry Oscara Wilda. Příběh inspirovaný Biblí o půvabné Salome, dceři krále Heroda, a její obsesivní lásce k prorokovi Jochanaanovi skutečně vyvolal při premiéře pořádný skandál.
Workshopy pro školy: Jak se dělá balet
Lektorský tým baletu si pro vás připravil čtyři varianty workshopů, které nabízí účastníkům hravou a zážitkovou formou možnost nahlédnout do světa baletního umění. Workshop je v modifikacích uzpůsobený pro mateřské školy, základní školy, střední školy a gymnázia.
Figarova svatba
Bez hranic či za hranici? Jak dlouho vydrží ta pravá láska Rosiny a Almavivy, co měla být navždy, a kdy se nevinný flirt s Cherubínem změní v něco mnohem vážnějšího? Kde jsou vlastně hranice v lidských vztazích…
Figarova svatba
Bez hranic či za hranici? Jak dlouho vydrží ta pravá láska Rosiny a Almavivy, co měla být navždy, a kdy se nevinný flirt s Cherubínem změní v něco mnohem vážnějšího? Kde jsou vlastně hranice v lidských vztazích…
Dnes ortel bude provolán a právu viník v oběť‘ dán… Mezi lidmi v soudní síni, kde probíhá proces s Daliborem, to vře. Je vinen vraždou nebo jen hájil své právo? Sestra oběti Milada nesmiřitelně volá po přísném trestu za smrt bratra, ale setkání s Daliborem tváří v tvář otřese jejím přesvědčením. Jak rozhodne král, ve chvíli, kdy všichni přítomní zřejmě hrají vlastní politickou hru…
Jak se dělá opera? Workshop
Co, ale hlavně kdo všechno je potřeba k tomu, aby vzniklo operní představení? A jak by to dopadlo kdyby se děti na chvíli staly scénografy, kostýmními výtvarníky, ale třeba i orchestrem? To společně zjistíme na workshopu Jak se dělá opera!
Jak se dělá opera? Workshop
Co, ale hlavně kdo všechno je potřeba k tomu, aby vzniklo operní představení? A jak by to dopadlo kdyby se děti na chvíli staly scénografy, kostýmními výtvarníky, ale třeba i orchestrem? To společně zjistíme na workshopu Jak se dělá opera!
Cyrano de Bergerac
Název světoznámého veršovaného dramatu z pera Edmunda Rostanda v tanečním zpracování? Samozřejmě! Hlavní postava hry, slavný šermíř a básník Cyrano, zve k zachycení v baletním zpracování.
Jak se dělá opera? Workshop
Co, ale hlavně kdo všechno je potřeba k tomu, aby vzniklo operní představení? A jak by to dopadlo kdyby se děti na chvíli staly scénografy, kostýmními výtvarníky, ale třeba i orchestrem? To společně zjistíme na workshopu Jak se dělá opera!
Jak se dělá opera? Workshop pro druhý stupeň ZŠ a střední školy
Kde vznikla opera? Co je to libreto? Kdo je to inspicient? A co všechno musí vědět scénograf? To a mnohem více se dozvíte na našem workshopu. Účastníci se seznámí s operním žánrem, s procesem vzniku inscenace, s provozem divadla a profesemi, které v divadle působí. Nechybí v něm ani ochutnávka operního zpěvu.
Cyrano de Bergerac
Titul světoznámého veršovaného dramatu z pera Edmunda Rostanda v tanečním zpracování? Jistě! Hlavní postava divadelní hry, totiž věhlasný šermíř a básník Cyrano, přímo vybízí k uchopení v baletním zpracování.
Jsme z Čech a vy se ptáte, zda umíme zpívat? Do malé české vesnice přichází z ciziny neznámá dvojice a většina místních je sleduje s nedůvěrou. Jen starý učitel Benda, milovník hudby, jim otevírá své dveře, aby vzápětí zjistil, že cizinci jsou jim blíže, než by se mohlo zdát.
Je Verdiho slavný Nabucco jen operou o touze po svobodě? Inscenace Jiřího Heřmana nabízí poutavý pohled na příběh babylonského krále a židovského národa. Jeho středem jsou rodinné vztahy a sám král Nabuchodonozor. Opera plná velkolepých sborů a strhujících pěveckých partů patří již 35 let k nejpopulárnějším titulům našeho repertoáru.
Dívka tančí. Jeden za druhým, ve smyslném pohybu, padá k zemi jejích sedm závojů. Tančí, aby potěšila krále Heroda, a chce za to jen jediné. Hlavu muže, kterého miluje. Když nechce opětovat její lásku, Salome touží alespoň po polibku jeho mrtvých úst…
Manon Lescaut
Láska nezná hranice, má vina upadne v zapomnění, ale má láska nezemře… Žádná lidská slabost krásné Manon není cizí – chtěla by lásku mladého rytíře Des Grieux i život v přepychu a bohatství, který jí může poskytnout jen starý bankéř Géront… Všechno má ale svou cenu a ani láska nedokáže vše zachránit.
Don Quijote
Jeden z pilířů klasického baletního odkazu je balet Don Quijote na hudbu Ludwiga Minkuse inspirovaný slavným Cervantesovým románem Důmyslný Don Quijote de La Mancha. Ten popisuje příhody hrdiny, rytíře Dona Quijota, zmítaného představami pohybujícími se mezi iluzí a skutečností.
Don Quijote
Jeden z pilířů klasického baletního odkazu je balet Don Quijote na hudbu Ludwiga Minkuse inspirovaný slavným Cervantesovým románem Důmyslný Don Quijote de La Mancha. Ten popisuje příhody hrdiny, rytíře Dona Quijota, zmítaného představami pohybujícími se mezi iluzí a skutečností.
Dívka tančí. Jeden za druhým, ve smyslném pohybu, padá k zemi jejích sedm závojů. Tančí, aby potěšila krále Heroda, a chce za to jen jediné. Hlavu muže, kterého miluje. Když nechce opětovat její lásku, Salome touží alespoň po polibku jeho mrtvých úst…
Don Quijote
Jeden z pilířů klasického baletního odkazu je balet Don Quijote na hudbu Ludwiga Minkuse inspirovaný slavným Cervantesovým románem Důmyslný Don Quijote de La Mancha. Ten popisuje příhody hrdiny, rytíře Dona Quijota, zmítaného představami pohybujícími se mezi iluzí a skutečností.
Workshop: Jak se dělá opera x Jak se dělá balet?
Seznamte studenty s divadelními žánry jinak!
Co mají opera a balet společného a v čem se naopak liší? Jak vypadá proces vzniku inscenace od prvního nápadu až po hotové představení? Jaké profese pracují v divadle a k čemu je vlastně potřebujeme? Na co všechno musí myslet choreograf, režisér, kostýmní návrhář nebo scénograf, aby se představení vydařilo? Na tyto a mnohé další otázky nalezneme společně odpověď na workshopu – Jak se dělá opera x Jak se dělá balet?
Součástí workshopu je i krátká prohlídka Janáčkova divadla.
Don Quijote
Jeden z pilířů klasického baletního odkazu je balet Don Quijote na hudbu Ludwiga Minkuse inspirovaný slavným Cervantesovým románem Důmyslný Don Quijote de La Mancha. Ten popisuje příhody hrdiny, rytíře Dona Quijota, zmítaného představami pohybujícími se mezi iluzí a skutečností.
Baletní inscenace ale používají ve svém libretu Cervantesův příběh jen jako inspiraci a záminku. Veškeré jevištní dění se soustřeďuje okolo mladého mileneckého páru Basilia (Basil) a Quiterie (Kitri), kterým překáží bohatý nápadník Comacha (Gamacho). Jen díky Donu Quijotovi dojde jejich láska naplnění.
Don Quijote
Jeden z pilířů klasického baletního odkazu je balet Don Quijote na hudbu Ludwiga Minkuse inspirovaný slavným Cervantesovým románem Důmyslný Don Quijote de La Mancha. Ten popisuje příhody hrdiny, rytíře Dona Quijota, zmítaného představami pohybujícími se mezi iluzí a skutečností.
Baletní inscenace ale používají ve svém libretu Cervantesův příběh jen jako inspiraci a záminku. Veškeré jevištní dění se soustřeďuje okolo mladého mileneckého páru Basilia (Basil) a Quiterie (Kitri), kterým překáží bohatý nápadník Comacha (Gamacho). Jen díky Donu Quijotovi dojde jejich láska naplnění.
Režisér David Radok a jeho Rusalka jako osudové drama o nenaplněných tužbách a lidském selhání, o rozporuplném konfliktu mezi láskou a erotickou touhou, drama o hříchuplné lidské duši. Inscenace bude dalším příspěvkem k Roku české hudby. Dvořákova Rusalka patří od doby svého vzniku k nejmilovanějším a nejhranějším českým operám nejen díky krásné a jedinečné hudbě, ale i poetickému a nadčasovému libretu Jaroslava Kvapila, jež sobě skrývá nekonečnou symboliku. Téma jako stvořené pro Davida Radoka, který poprvé v České republice vytvoří mnohovrstevnatou inscenaci plnou silných emocí.
Scénografie Davida Radoka vychází z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené v GöteborgsOperan v roce 2012.
PAVEL ČERNOCH 50
Velkolepou narozeninovou oslavu tenoristy Pavla Černocha nám na Festivalu Špilberk překazila bouřka. Náhradní koncert jsme proto přesunuli do Janáčkova divadla, aby diváky opět nezaskočilo počasí.
Věříme, že všichni posluchači festivalového koncertu, na které jsme měli kontakt, již obdrželi vstupenky do Janáčkova divadla v novém termínu. Pokud jste si koncert v rámci festivalu Špilberk kupovali fyzicky v předprodeji a nové náhradní vstupenky ještě nemáte, prosíme ozvěte se nám na adresu predprodej@filharmonie-brno.cz, domluvíme se s vámi na dalším postupu.
Pokud vám nový termín nevyhovuje, můžete svoje vstupenky vrátit do konce roku 2024.
Workshopy pro školy: Jak se dělá balet
Nahlédněte s námi do světa baletu!
Lektorský tým baletu si pro vás připravil čtyři varianty workshopů, které nabízí účastníkům hravou a zážitkovou formou možnost nahlédnout do světa baletního umění. Workshop je v modifikacích uzpůsobený pro mateřské školy, základní školy, střední školy a gymnázia. Kontaktujte nás a zvolte si o jaký typ workshopu máte zájem.
Don Quijote
Jeden z pilířů klasického baletního odkazu je balet Don Quijote na hudbu Ludwiga Minkuse inspirovaný slavným Cervantesovým románem Důmyslný Don Quijote de La Mancha. Ten popisuje příhody hrdiny, rytíře Dona Quijota, zmítaného představami pohybujícími se mezi iluzí a skutečností.
Baletní inscenace ale používají ve svém libretu Cervantesův příběh jen jako inspiraci a záminku. Veškeré jevištní dění se soustřeďuje okolo mladého mileneckého páru Basilia (Basil) a Quiterie (Kitri), kterým překáží bohatý nápadník Comacha (Gamacho). Jen díky Donu Quijotovi dojde jejich láska naplnění.
Workshop pro veřejnost: Jak se dělá balet
Nahlédněte s námi do světa baletu!
120minutový workshop nabízí hravou a zážitkovou formou dětem mladšího školního věku (6-11 let) možnost nahlédnout do světa baletního umění.
V rámci workshopu se děti dozví něco o historii baletu, významných hudebních skladatelích (nejen) baletní hudby, o choreografii, kostýmu, scénografii a také budou mít možnost vyzkoušet si základy klasické taneční techniky a propojení nejrůznějších pohybů těla a gest a rozšířit si pohybový slovník. Součástí dílny je také setkání s tanečníkem souboru baletu NdB s cílem dětem představit tuto uměleckou profesi zblízka. Zároveň jim nabízí možnost diskutovat s aktivním umělcem o tématech spojených s baletním uměním, hudbou a mnoha dalších, která se profese tanečníka týkají.
Don Quijote
Jeden z pilířů klasického baletního odkazu je balet Don Quijote na hudbu Ludwiga Minkuse inspirovaný slavným Cervantesovým románem Důmyslný Don Quijote de La Mancha. Ten popisuje příhody hrdiny, rytíře Dona Quijota, zmítaného představami pohybujícími se mezi iluzí a skutečností.
Baletní inscenace ale používají ve svém libretu Cervantesův příběh jen jako inspiraci a záminku. Veškeré jevištní dění se soustřeďuje okolo mladého mileneckého páru Basilia (Basil) a Quiterie (Kitri), kterým překáží bohatý nápadník Comacha (Gamacho). Jen díky Donu Quijotovi dojde jejich láska naplnění.
Manon Lescaut
Láska nezná hranice, má vina upadne v zapomnění, ale má láska nezemře… Žádná lidská slabost krásné Manon není cizí – chtěla by lásku mladého rytíře Des Grieux i život v přepychu a bohatství, který jí může poskytnout jen starý bankéř Géront… Všechno má ale svou cenu a ani láska nedokáže vše zachránit.
„Manon je hrdinka, které věřím, a proto si nemůže nezískat srdce publika. Proč by o Manon nemohly vzniknout dvě opery? Žena jako Manon může mít více než jednoho milence. Massenet ji cítí jako Francouz, s pudrem a menuety. Já ji budu cítit jako Ital, se zoufalou vášní,“ prohlásil odhodlaně Puccini, když se mu jeho nakladatel snažil rozmluvit komponování opery na již zhudebněný námět. A dobře udělal, protože Manon Lescaut od svého uvedení v Turíně roku 1893 patří k jeho velkým úspěchům. Co slíbil, to dodržel a nabídl svému publiku vášeň, zoufalství a naději, která překoná i tragický konec hlavní hrdinky. Láska přece nikdy nezemře.
Veselá vdova
Námět na Veselou vdovu našel libretista Leo Stein v podobě francouzské komedie, kterou náhodou objevil, když se na návštěvě prohrabával v knihovně. Původně zamýšlený skladatel neměl zájem a volba tak padla na mladého Franze Lehára. Pokud to byl zásah osudu, pak se ukázal jako velmi šťastný. Lehár, po matce Maďar a po otci z Moravy, měl zřejmě díky smíšenému rodinnému dědictví cit pro melodie, švih a vtip. Každé číslo Veselé vdovy je malým hudebním dárkem a melodie jako U Maxima jsem znám, píseň o Vilije, Ženy, ženy a další se staly rychle slavnými. Slavným se díky Veselé vdově stal i Lehár a dnes jeho opereta patří na i repertoár newyorské MET. Veselá vdova se na brněnské jeviště vrací po téměř třiceti letech a ujme se jí zkušený tým. Režisérka Magdalena Švecová spolu s choreografem Martinem Packem a výtvarníky Zuzanou Přidalovou a Davidem Janoškem jsou autory skvělých a výpravných inscenací Ferdy Mravence a La bohème. Můžete se tedy těšit na kouzlo Paříže na přelomu století se vší parádou.
Jak se dělá opera? Workshop pro druhý stupeň ZŠ a střední školy
Kde vznikla opera? Co je to libreto? Kdo je to inspicient? A co všechno musí vědět scénograf? To a mnohem více se dozvíte na našem workshopu. Účastníci se seznámí s operním žánrem, s procesem vzniku inscenace, s provozem divadla a profesemi, které v divadle působí. Nechybí v něm ani ochutnávka operního zpěvu.
Účastníky čeká několik na sebe navazujících aktivit, které jim mají dát možnost nahlédnout pod pokličku fungování operního divadla, opernímu žánru a jeho náročnosti. Součástí workshopu je i krátká prohlídka Janáčkova divadla.
Její pastorkyňa
Horší než šrám na tváři jsou šrámy na duši.
Její pastorkyňa patří k nejslavnějším Janáčkovým dílům a je stálou součástí repertoáru brněnské opery. Na jejím počátku bylo realistické drama Gabriely Preissové, které si skladatel sám upravil do podoby operního libreta. Přestože musel text dramatu výrazně zkrátit, podařilo se mu účinek tragického příběhu z moravského venkova ještě prohloubit. Marnotratný a nestálý Števa, prudký a přece v jádru laskavý Laca, a především neúprosná Kostelnička, kterou snaha zachovat si postavení a respekt ve vesnické komunitě přivede k vraždě dítěte její schovanky Jenůfy. Janáček (1854–1928) zachytil jednotlivé charaktery v mistrné dramatické zkratce, která až mrazí, a zároveň v nás vzbouzí soucit a pochopení. Ke konečné podobě díla, poznamenané smrtí skladatelovy dcery Olgy, vedla dlouhá a trnitá cesta. Její pastorkyňa musela po úspěšném uvedení v Brně roku 1904 dlouhých dvanáct let čekat, než bylo Janáčkovo úsilí korunováno zaslouženým úspěchem na dalších domácích i zahraničních scénách.
Prodaná nevěsta
Děj nás zavádí do vesnice, kde žijí Jeník a Mařenka, dva mladí lidé, kteří se mají rádi. Mařenka se však má provdat za syna bohatého sedláka Míchy, u něhož se její otec zadlužil. Mladá dívka se ale nehodlá jen tak vzdát své lásky a svatbu s vybraným ženichem odmítá. To Jeník na to jde chytře a využije dohazovače Kecala. Jenže si s Mařenkou neřeknou o svých plánech a celé se to trochu zamotá… Ondřej Havelka vytvořil mistrně rozehrané hudební divadlo, které vychází sice z krásných lidových tradic, ale zároveň našel osobitý pohled na celou operu. Ta se odehrává nikoliv, jak je běžně zvykem, v létě během dožínek, ale v době masopustu čili jak se u nás na Moravě říká fašanku! Takže se můžete těšit nejen na komedianty ve 3. dějství, ale i na řadu pravých moravských fašankových maškar.
Don Quijote
Jeden z pilířů klasického baletního odkazu je balet Don Quijote na hudbu Ludwiga Minkuse inspirovaný slavným Cervantesovým románem Důmyslný Don Quijote de La Mancha. Ten popisuje příhody hrdiny, rytíře Dona Quijota, zmítaného představami pohybujícími se mezi iluzí a skutečností.
Baletní inscenace ale používají ve svém libretu Cervantesův příběh jen jako inspiraci a záminku. Veškeré jevištní dění se soustřeďuje okolo mladého mileneckého páru Basilia (Basil) a Quiterie (Kitri), kterým překáží bohatý nápadník Comacha (Gamacho). Jen díky Donu Quijotovi dojde jejich láska naplnění.
Don Quijote
Jeden z pilířů klasického baletního odkazu je balet Don Quijote na hudbu Ludwiga Minkuse inspirovaný slavným Cervantesovým románem Důmyslný Don Quijote de La Mancha. Ten popisuje příhody hrdiny, rytíře Dona Quijota, zmítaného představami pohybujícími se mezi iluzí a skutečností.
Baletní inscenace ale používají ve svém libretu Cervantesův příběh jen jako inspiraci a záminku. Veškeré jevištní dění se soustřeďuje okolo mladého mileneckého páru Basilia (Basil) a Quiterie (Kitri), kterým překáží bohatý nápadník Comacha (Gamacho). Jen díky Donu Quijotovi dojde jejich láska naplnění.
WEST SIDE STORY, FRIDA KAHLO A MIŠIMA
LEONARD BERNSTEIN Symfonické tance z West Side Story
KURT SCHWERTSIK Muertes en Relajo op. 126, česká premiéra
PHILIP GLASS / arr. MICHAEL RIESMAN Mishima Concerto pro klavír a orchestr, spoluobjednávka Filharmonie Brno, česká premiéra
Maki Namekawa klavír
Filharmonie Brno
dirigent Dennis Russell Davies
Její pastorkyňa
Horší než šrám na tváři jsou šrámy na duši.
Její pastorkyňa patří k nejslavnějším Janáčkovým dílům a je stálou součástí repertoáru brněnské opery. Na jejím počátku bylo realistické drama Gabriely Preissové, které si skladatel sám upravil do podoby operního libreta. Přestože musel text dramatu výrazně zkrátit, podařilo se mu účinek tragického příběhu z moravského venkova ještě prohloubit. Marnotratný a nestálý Števa, prudký a přece v jádru laskavý Laca, a především neúprosná Kostelnička, kterou snaha zachovat si postavení a respekt ve vesnické komunitě přivede k vraždě dítěte její schovanky Jenůfy. Janáček (1854–1928) zachytil jednotlivé charaktery v mistrné dramatické zkratce, která až mrazí, a zároveň v nás vzbouzí soucit a pochopení. Ke konečné podobě díla, poznamenané smrtí skladatelovy dcery Olgy, vedla dlouhá a trnitá cesta. Její pastorkyňa musela po úspěšném uvedení v Brně roku 1904 dlouhých dvanáct let čekat, než bylo Janáčkovo úsilí korunováno zaslouženým úspěchem na dalších domácích i zahraničních scénách.
Jak se dělá opera? Workshop pro 1. – 5. třídu ZŠ
Workshop pro 1. – 5. třídu ZŠ
Co, ale hlavně kdo všechno je potřeba k tomu, aby vzniklo operní představení? A jak by to dopadlo kdyby se děti na chvíli staly scénografy, kostýmními výtvarníky, ale třeba i orchestrem? To společně zjistíme na workshopu Jak se dělá opera!
Co tedy společně zažijeme:
- Seznámení s operním žánrem a některými operními díly.
- Zjistíme, kdo pracuje v opeře.
- Vyzkoušíme si některé profese.
- Naučíme se vybrané divadelní pojmy.
- Zazpíváme si.
Jsme z Čech a vy se ptáte, zda umíme zpívat? Do malé české vesnice přichází z ciziny neznámá dvojice a většina místních je sleduje s nedůvěrou. Jen starý učitel Benda, milovník hudby, jim otevírá své dveře, aby vzápětí zjistil, že cizinci jsou jim blíže, než by se mohlo zdát.
Hudba v hlavní roli, i tak by se dala shrnout Dvořákova opera Jakobín, neboť je to právě ona, která dokáže změnit osud všech postav v opeře. Zároveň zde Dvořák vytvořil půvabný obrázek českého městečka z doby osvícenské zabydleného svéráznými figurkami hudbymilovného učitele Bendy, jeho tvrdohlavé dcery Terinky zamilované do učitelského mládence Jiříka nebo nafoukaného purkrabího Filipa. Snad to byla laskavá vzpomínka na okolnosti jeho vlastního mládí, která přinesla do Dvořákovy hudby tolik půvabných, bohatých melodií, rozverných i melancholických, ať je to slavná scéna školní kantáty, duet „My cizinou jsme bloudili“ nebo Juliina ukolébavka. Jakou jinou operou lépe začít sezonu spadající do Roku české hudby než Jakobínem, který je Dvořákovým holdem české hudbě a lidem, co ji mají nade vše rádi.
Prohlídka Janáčkova divadla
Slavíme 140 let od zahájení provozu Národního divadla v Brně!
Prohlídky divadelních budov jsou mezi návštěvníky velmi oblíbené. Ve všech budovách Národního divadla Brno jsou vám k dispozici fundovaní průvodci, kteří vás seznámí nejen s jejich historií a stavebním vývojem, ale sdělí vám i nejrůznější zajímavosti a pikantnosti, které jen tak neuslyšíte. Dostanete se také do míst běžným divákům nepřístupných, jako je zákulisí nebo technické prostory divadla.
Začátek prohlídky u HLAVNÍHO VSTUPU do Janáčkova divadla.
Jak se dělá opera? Workshop pro 1. – 5. třídu ZŠ
Workshop pro 1. – 5. třídu ZŠ
Co, ale hlavně kdo všechno je potřeba k tomu, aby vzniklo operní představení? A jak by to dopadlo kdyby se děti na chvíli staly scénografy, kostýmními výtvarníky, ale třeba i orchestrem? To společně zjistíme na workshopu Jak se dělá opera!
Co tedy společně zažijeme:
- Seznámení s operním žánrem a některými operními díly.
- Zjistíme, kdo pracuje v opeře.
- Vyzkoušíme si některé profese.
- Naučíme se vybrané divadelní pojmy.
- Zazpíváme si.
Francouzský esprit a španělskou vášeň to v sobě ukrývá hudba Bizetovy Carmen. Nakonec, kdo by neznal nesmrtelné operní hity – slavnou Habaneru, nebo árii toreadora Escamilla. Co když se ale za příběhem o přelétavosti lásky skrývá něco víc?
Na začátku byla útlá novela francouzského spisovatele Prospera Meriméea o donu Josém, který pro pošetilou vášeň k divoké cikánce dezertoval z vojny, stal se pašerákem a vrahem. Carmen v režii Tomáše Pilaře se vrací právě k původní povídce a rozkrývá další vrstvy jednotlivých charakterů – postavy zde jsou především lidé, kteří vyšli z naprosto rozdílných prostředí. Nejde tu jen o přelétavou a nespoutanou lásku Carmen, se kterou se žárlivý José nedokáže vyrovnat. Je to střet dvou světů – spořádaného, úhledného světa Josého a Micaëly svázaného dopředu danými pravidly, a světa cikánů a pašeráků žijících ze dne na den, bez zákonů a ovládaného okamžitými impulzy. Jejich světy se náhle protnou, ale tato rozdílnost způsobí napětí a střet, který vede až naprosté destrukci jich obou. Nikdo z nich tomu není schopen zabránit, protože ani jeden není ochoten nebo nemůže ustoupit.
Workshopy pro školy: Jak se dělá balet
Nahlédněte s námi do světa baletu!
Lektorský tým baletu si pro vás připravil čtyři varianty workshopů, které nabízí účastníkům hravou a zážitkovou formou možnost nahlédnout do světa baletního umění. Workshop je v modifikacích uzpůsobený pro mateřské školy, základní školy, střední školy a gymnázia. Kontaktujte nás a zvolte si o jaký typ workshopu máte zájem.
Typy workshopů:
- Jak se dělá balet
- Jak se dělá balet POHYBOVĚ
- Jak se dělá balet VÝTVARNĚ
- Jak se dělá balet HUDEBNĚ
Workshopy pro školy: Jak se dělá balet
Nahlédněte s námi do světa baletu!
Lektorský tým baletu si pro vás připravil čtyři varianty workshopů, které nabízí účastníkům hravou a zážitkovou formou možnost nahlédnout do světa baletního umění. Workshop je v modifikacích uzpůsobený pro mateřské školy, základní školy, střední školy a gymnázia. Kontaktujte nás a zvolte si o jaký typ workshopu máte zájem.
Typy workshopů:
- Jak se dělá balet
- Jak se dělá balet POHYBOVĚ
- Jak se dělá balet VÝTVARNĚ
- Jak se dělá balet HUDEBNĚ
Cyrano de Bergerac
Titul světoznámého veršovaného dramatu z pera Edmunda Rostanda v tanečním zpracování? Jistě! Hlavní postava divadelní hry, totiž věhlasný šermíř a básník Cyrano, přímo vybízí k uchopení v baletním zpracování.
Známý příběh je nejen o hluboké lásce, ale především o protikladu vnitřní a vnější krásy. Nosatý, nehezký a hrdý Cyrano, obhájce cti a lásky s bohatou duší, a krásný, leč prázdný mladík Kristián milují tutéž ženu, krásnou Roxanu. Ta si zvolí tělesnou krásu v Kristiánovi, aby v konci příběhu poznala, že celý život milovala krásu duše Cyrana.
Cyrano de Bergerac
Titul světoznámého veršovaného dramatu z pera Edmunda Rostanda v tanečním zpracování? Jistě! Hlavní postava divadelní hry, totiž věhlasný šermíř a básník Cyrano, přímo vybízí k uchopení v baletním zpracování.
Známý příběh je nejen o hluboké lásce, ale především o protikladu vnitřní a vnější krásy. Nosatý, nehezký a hrdý Cyrano, obhájce cti a lásky s bohatou duší, a krásný, leč prázdný mladík Kristián milují tutéž ženu, krásnou Roxanu. Ta si zvolí tělesnou krásu v Kristiánovi, aby v konci příběhu poznala, že celý život milovala krásu duše Cyrana.