Pavel Haas: Žalm 29
pro varhany, baryton, ženský sbor a malý orchestr, op. 12
Ivan Kusnjer, baryton
v jednání, varhany
Benjamin Britten: Cantata misericordium (Kantáta milosrdenství)
pro tenor a baryton sólo, komorní sbor, smyčcový kvartet,
smyčcový orchestr, klavír, harfu a tympány, op. 69
Aleš Briscein, tenor
Jiří Hájek, baryton
Frank Martin: Et la vie l’emporta (A život ji přemůže…)
pro alt a baryton sólo, komorní sbor a komorní orchestr
Jana Wallingerová, alt
Ivan Kusnjer, baryton
Ars Brunensis Chorus, sbormistr Dan Kalousek
Komorní filharmonie Pardubice
dirigent Marko Ivanović
Zahajovací koncert naplňují tři neprávem opomíjená hudební díla významných skladatelů 20. století. Zralý a svébytný, přesto v mnohém upomínající na tvorbu Leoše Janáčka, je Žalm 29 (Přiznejte Hospodinu slávu jeho jména) ve zhudebnění brněnského rodáka Pavla Haase z let 1931–1932. Kantáta milosrdenství Benjamina Brittena (1963) vychází z podobenství o milosrdném samaritánovi. Meditativní program završí kantáta Franka Martina Et la vie l’emporta (A život ji přemůže…, 1974), poslední dílo tohoto švýcarského skladatele. Martin se v něm příznačně vyrovnával s nevyhnutelností smrti, využil barokních textů i parafráze velikonoční sekvence od Martina Luthera a vytvořil tak působivou fresku. Tyto tři skladby, seřazené chronologicky dle doby vzniku, vytyčují stezku od majestátního žalmu přes připomínku milosrdenství jako nezbytné podmínky lidské existence až k tichému triumfu nad smrtí.