Dramaturgickým pojítkem programu je cembalo, které se v každé skladbě představí v jiné funkci: jako vůdčí hlas většího komorního souboru (Krása), jako sólový nástroj doprovázený symfonickým orchestrem (Poulenc) a konečně v koncertantním partu Weinbergovy Sedmé symfonie. Ve všech třech dílech za cembalo usedne Mahan Esfahani (1984), íránsko-americký hudebník a muzikolog žijící v Praze, mj. žák legendární české cembalistky Zuzany Růžičkové, který se řadí k absolutní cembalové světové špičce. V letech 2008–2010 získal – jako první a jediný cembalista – titul Umělec nové generace britské stanice BBC, v roce 2009 obdržel cenu nadace Borletti-Buitoni a opakovaně byl nominován na titul Umělec roku časopisu Gramophone. Vystupuje na hlavních světových pódiích, účinkuje s významnými orchestry, aktivně oslovuje současné autory, aby pro něj komponovali nové skladby (Brett Dean, Bent Sørensen, Miroslav Srnka a mnoho dalších). Vydal řadu ceněných nahrávek u prestižních labelů (Hyperion, Deutsche Grammophon). Zatím posledním přírůstkem v jeho diskografii je album s cembalovými koncerty Hanse Krásy, Viktora Kalabise a Bohuslava Martinů, které natočil se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu pod taktovkou Alexandra Liebreicha; v únoru 2023 časopis Gramophone označil album jako Editor’s Choice.
→ více na www.mahanesfahani.com
HANS KRÁSA Komorní hudba pro cembalo a 7 nástrojů
FRANCIS POULENC Concerto champêtre (Venkovský koncert) pro cembalo a orchestr
MIECZYSŁAW WEINBERG Symfonie č. 7 op. 81 pro smyčcový orchestr a cembalo
Mahan Esfahani cembalo
Filharmonie Brno
dirigent Alexander Liebreich