Zvuk, tón, ruch, melodie… a Mozartův efekt
Zvukové podněty jsou všude kolem nás a provázejí nás doslova na každém kroku. Jsme si však vědomi toho, jak působí na nás a naši psychiku? Tuto otázku si lidstvo klade odnepaměti. Od praxe šamanů, léčitelů a zaříkávačů jsme se dnes posunuli do oblasti muzikoterapie jako svébytné disciplíny, která se snaží podsunout svým odedávna známým léčebným metodám vědecký základ a uspořádat je v účinný systém.
Označení Mozartův efekt, které používáme i v názvu koncertu, vzniklo v roce 1993. Doktorka Frances Rauscherová v časopise Nature zveřejnila výsledky své studie, která dokazuje, že hudba Wolfganga Amadea Mozarta u dětí (i těch ještě nenarozených) způsobila nárůst určitých složek inteligence. Její studie byla následně podrobena důkladné kritice a dodnes nebyla ani potvrzena, ani vyvrácena, ale vliv právě Mozartovy hudby na lidský mozek a psychiku pod toto označení schováváme.
Obecně ale platí, že provozování hudby – aktivní i pasivní – rozvíjí poznávací činnosti, má pozitivní vliv na psychiku, přispívá k léčbě psychosomatických onemocnění a překvapivě úspěšně pomáhá potlačovat epileptické záchvaty. Působení hudby na naši náladu je asi nejběžnějším efektem, který pozorujeme v každodenním životě.
Koncert Mozartův efekt není určen výlučně pro nastávající rodiče, ale pro všechny milovníky té „nejklasičtější“ klasiky.
WOLFGANG AMADEUS MOZART La clemenza di Tito, předehra k opeře KV 621
VINCENZO BELLINI Hobojový koncert Es dur
WOLFGANG AMADEUS MOZART Klarinetový koncert A dur KV 622 (2. věta – Adagio), Così fan tutte, předehra k opeře KV 588, Figarova svatba, předehra k opeře KV 492
JEAN SIBELIUS 4 humoresky pro housle a orchestr op. 89
WOLFGANG AMADEUS MOZART Symfonie č. 32 G dur KV 318
Barbora Trnčíková hoboj
Věra Drápelová klarinet
Martin Pavlík housle
Filharmonie Brno
dirigent Maroš Potokár
slovem provází Michaela Kulísková ve spolupráci s prof. MUDr. Ivanem Rektorem, který na základě své dlouholeté neurologické praxe projekt Mozartovy děti vědecky zaštituje