Filharmonie Brno
KOMORNÍ RODINNÉ ODPOLEDNE: VÁNOČNÍ LADĚNÍ
FABIO BIONDI & FILHARMONIE BRNO
LEOŠ A BOHOUŠ aneb LIŠKA A MYŠI / Rodinné abonmá
NOVOROČNÍ KONCERT – JOHANN STRAUSS ml. 200
MOZART A JANULYTĖ: CONFLUERE
KLAVÍRNÍ RECITÁL – ALEXANDRE THARAUD
MAURICE RAVEL 150
JACKY TERRASSON: MOVING ON
KONCERT S LAUREÁTY
METAMORFÓZY
28. REPREZENTAČNÍ PLES FILHARMONIE BRNO
K tanci i poslechu hrají Filharmonie Brno pod taktovkou Dennise Russella Daviese, Salonní orchestr Brno, Jazz Archiv a Cimbal Classic.
Ples pořádá ZO Unie orchestrálních hudebníků ve spolupráci s vedením Filharmonie Brno.
MLADÁ KREV aneb HUDBA ZBLÍZKA II
Orchestrální akademie Filharmonie Brno (OAFB) je projekt, který umožňuje mladým talentovaným hudebníkům – studentům či čerstvým absolventům hudebních škol přijímaným na základě výběrového řízení – získat orchestrální praxi v profesionálním tělese. Filharmonie si touto cestou vychovává nové generace hráčů, kteří jednou mohou usednout do jejích řad. OAFB má za sebou šest sezon fungování a její plody jsou již nyní zjevné: někteří její absolventi jsou už členy našeho orchestru, jiní se do něj pravidelně vrací vypomáhat. Význam a cennost této zkušenosti pro umělecký růst mladých hudebníků i pro budoucnost orchestru je tak nezpochybnitelný.
Cyklus Mladá krev si v uplynulých sezonách získal početné publikum, které oceňuje mladicky strhující projevy účinkujících, atraktivní rozmanitý repertoár a v neposlední řadě i podmanivou atmosféru těchto koncertů, při nichž je sál Besedního domu intimně nasvícen, atypicky rozestaven a hudebníci jsou v něm takřka na dosah, jak ostatně naznačuje podtitul cyklu Hudba zblízka. Při koncertech odpadá bariéra pódia i večerní róby. Stalo se však již tradicí, že na koncertech Mladé krve vystupují i bývalí členové OAFB nebo další hosté.
YAZZ AHMED & RALPH WYLD
azz Ahmed trubka, elektronika
Ralph Wyld vibrafon, marimba, elektronika
Trumpetistce Yazz Ahmed byl dán do vínku zajímavý původ: její matka je Britka a otec pochází z Bahrajnu, západoasijského ostrova, kde Ahmed strávila dětství až do návratu do Londýna v devíti letech. Hudební, a to rovnou jazzový a trumpetový vklad měla v rodině: na stejný nástroj hrál dědeček z matčiny strany. Talent a píle ji přivedla ke studiu na prestižní londýnské umělecké škole Guildhall School of Music and Drama.
Yazz Ahmed bývá řazena k současné velmi populární, a hlavně značně progresivní scéně mladého londýnského jazzu, tvořené z velké části osobnostmi s mimoevropským rodinným a kulturním zázemím. Zároveň se ale přece jen drží trochu stranou a jde si zásadně vlastní cestou. Má za sebou spolupráci s řadou umělců stojících podobně jako ona nad žánry, ať je to skupina Radiohead, zpěvačka Natacha Atlas nebo neúnavný americký avantgardista John Zorn.
Yazz Ahmed dává ve své autorské hudbě prostor kromě tradičních nástrojů také elektronice. Sama střídá trubku a křídlovku a pracuje i se speciálně vyrobenými čtvrttónovými nástroji, které jí umožňují používat postupy blízké arabské tradiční hudbě, jejíž vliv má v genech a rozhodně se jej nezříká. Možná ale ještě důležitější je to, o čem svými skladbami mluví. Je zásadní oponentkou jakéhokoli bezpráví, což se vepsalo do jejího druhého studiového alba La Saboteu se, jímž v roce 2017 v plné míře prorazila na mezinárodní scénu. A svoje (nejen) genderové vymezení traktovala na následující, zatím poslední desce Polyhymnia, kterou sama umělkyně označuje za „oslavu ženské odvahy, odhodlání a kreativity“. Je věnována konkrétním významným ženským osobnostem světových dějin, například americké lidskoprávní aktivistce Rose Parks, pákistánské držitelce Nobelovy ceny míru Malale Yousafzai nebo saúdské filmové režisérce Haifae al-Mansour.
Na brněnském koncertě vystoupí Yazz Ahmed v duu s britským hráčem na marimbu Ralphem Wyldem, který je také členem jejího kvarteta a v poslední dekádě patří k nejsledovanějším perkusistům a hráčům na vibrafon a marimbu jak ve vlastní skupině Mosaic, tak v řadě dalších projektů.
V ORCHESTRU: JAK ŠEL ČAS
Program koncertu:
ANTONIO VIVALDI Jaro ze Čtvera ročních dob (1. věta – Allegro)
WOLFGANG AMADEUS MOZART Symfonie č. 40 g moll KV 550 (1. věta – Molto allegro)
RICHARD WAGNER Jízda valkýr z opery Valkýra
LEOŠ JANÁČEK Taras Bulba (1. věta – Smrt Andrijova)
SERGEJ PROKOFJEV Montekové a Kapuleti z baletu Romeo a Julie
ALFRED SCHNITTKE Klauni a děti (1. část suity z hudby ke stejnojmennému filmu)
moderátoři Kristýna Drášilová a Vítězslav Mikeš
Filharmonie Brno
dirigent Patrik Červák
V ORCHESTRU: JAK ŠEL ČAS
Program koncertu:
ANTONIO VIVALDI Jaro ze Čtvera ročních dob (1. věta – Allegro)
WOLFGANG AMADEUS MOZART Symfonie č. 40 g moll KV 550 (1. věta – Molto allegro)
RICHARD WAGNER Jízda valkýr z opery Valkýra
LEOŠ JANÁČEK Taras Bulba (1. věta – Smrt Andrijova)
SERGEJ PROKOFJEV Montekové a Kapuleti z baletu Romeo a Julie
ALFRED SCHNITTKE Klauni a děti (1. část suity z hudby ke stejnojmennému filmu)
moderátoři Kristýna Drášilová a Vítězslav Mikeš
Filharmonie Brno
dirigent Patrik Červák
KOMORNÍ RODINNÉ ODPOLEDNE: „TRÍJO“, TĚM TO HRAJE
Blíž už to snad ani nejde. Během komorních hudebních programů sedíte u hudebníků tak blízko, že se jich můžete dotknout. Zjistíte, jak přesně jednotlivé nástroje fungují, a stanete se součástí celého koncertu. Komorní bude počet hráčů a komorní bude také publikum. Zahrajte si společně s filharmoniky, ptejte se v průběhu koncertu, zpívejte, tančete. Vše je dovoleno. Bez bariér a zábran, s hudbou mezi námi.
Koncert je určen rodičům a jejich dětem ve věku 4–9 let.
Barbara Tolarová housle
Věra Drápelová klarinet
Linda Coganová klavír
koncertem provádí Kristýna Drášilová a Magdalena Dostálová
KOMORNÍ RODINNÉ ODPOLEDNE: „TRÍJO“, TĚM TO HRAJE
Blíž už to snad ani nejde. Během komorních hudebních programů sedíte u hudebníků tak blízko, že se jich můžete dotknout. Zjistíte, jak přesně jednotlivé nástroje fungují, a stanete se součástí celého koncertu. Komorní bude počet hráčů a komorní bude také publikum. Zahrajte si společně s filharmoniky, ptejte se v průběhu koncertu, zpívejte, tančete. Vše je dovoleno. Bez bariér a zábran, s hudbou mezi námi.
Koncert je určen rodičům a jejich dětem ve věku 4–9 let.
Barbara Tolarová housle
Věra Drápelová klarinet
Linda Coganová klavír
koncertem provádí Kristýna Drášilová a Magdalena Dostálová
SKRYTÉ POKLADY ROMANTISMU
JEAN SIBELIUS Karelia, předehra op. 10
KARL GOLDMARK Houslový koncert a moll op. 28
JOSEF SUK Symfonie č. 1 E dur op. 14
Jiří Vodička housle
Filharmonie Brno
dirigent Robert Kružík
Jiří Vodička
Sólista, komorní hráč a od roku 2015 koncertní mistr České filharmonie je držitelem titulu absolutního vítěze z prestižní soutěže Louise Spohra ve Výmaru a první a druhé ceny ze soutěže Young Concert Artists (2008). Pravidelně vystupuje s význačnými tuzemskými i zahraničními orchestry, spolupracuje s předními českými klavíristy, v roce 2020 založil úspěšné klavírní trio The Trio. V roce 2011 byl pozván Gidonem Kremerem na Kammermusikfest v Lockenhausu, roku 2021 jako sólista zahajoval Smetanovu Litomyšl, 2024 byl sólistou Novoročního koncertu České filharmonie. Roku 2014 nahrál debutové album Violino Solo. Mnohé z jeho koncertů byly natočeny Českou televizí, Českým rozhlasem nebo německým ARD. Účinkuje v audiovizuálních show Vivaldianno a iMucha. Vyučuje na Pražské konzervatoři a Ostravské univerzitě. Hraje na italský nástroj Joseph Gagliano 1774.
O duchu varhan
Koncerty se konají ve čtyřech termínech:
28. 2. 2025 v 9.00 (vyprodáno) a v 10.30
a 3.3. 2025 v 9:00 a v 10:30
Už dlouhou dobu stojí v sále Besedního domu varhany. Málo kdo ale ví, že v nich žije Duch varhan, který v nich ale nepobývá úplně dobrovolně? Co provedl? A dokážeme jej společně vysvobodit? A bude k tomu stačit obyčejná písnička? Interaktivní koncert, kde vás nečeká žádné sezení na židličkách, ale spousta hudební zábavy pro děti ve věku 3-6 let.
- moderují: Kristýna Drášilová a Magdalena Dostálová
- účinkuje: Šimon Kotvas (varhany)
- místo konání: Besední dům
- délka: 50 minut
- program je vhodný pro děti ve věku 3 – 6 let.
- cena:100 Kč/dítě, pedagogický doprovod zdarma
SKRYTÉ POKLADY ROMANTISMU
JEAN SIBELIUS Karelia, předehra op. 10
KARL GOLDMARK Houslový koncert a moll op. 28
JOSEF SUK Symfonie č. 1 E dur op. 14
Jiří Vodička housle
Filharmonie Brno
dirigent Robert Kružík
Jiří Vodička
Sólista, komorní hráč a od roku 2015 koncertní mistr České filharmonie je držitelem titulu absolutního vítěze z prestižní soutěže Louise Spohra ve Výmaru a první a druhé ceny ze soutěže Young Concert Artists (2008). Pravidelně vystupuje s význačnými tuzemskými i zahraničními orchestry, spolupracuje s předními českými klavíristy, v roce 2020 založil úspěšné klavírní trio The Trio. V roce 2011 byl pozván Gidonem Kremerem na Kammermusikfest v Lockenhausu, roku 2021 jako sólista zahajoval Smetanovu Litomyšl, 2024 byl sólistou Novoročního koncertu České filharmonie. Roku 2014 nahrál debutové album Violino Solo. Mnohé z jeho koncertů byly natočeny Českou televizí, Českým rozhlasem nebo německým ARD. Účinkuje v audiovizuálních show Vivaldianno a iMucha. Vyučuje na Pražské konzervatoři a Ostravské univerzitě. Hraje na italský nástroj Joseph Gagliano 1774.