Nikolaj Nikitin Quartet featuring Patches Stewart (SK/USA),

19.4.2013, 19:30


Patches Stewart – trubka, Nikolaj Nikitin – saxofony, Gabriel Jonáš – klavír, Juraj Griglák – kontrabas, baskytara, Jozef Döme – bicí

Quartet slovenského saxofonisty a skladatele Nikolaje Nikitina si přizval ke spolupráci jazzmana světového renomé, trumpetistu Michaela „Patches“ Stewarta. Hudebník, který spolupracoval s legendami, mezi nimiž září Marcus Miller, Al Jarreau, Whitney Houston, Kenny Garret, nebo Quincy Jones, navíc přijal Nikitinovu nabídku na nahrávání společného alba New Winter Stories.
Ke spojení dvou hudebních světů došlo díky koncertu skupiny amerického bubeníka Poogieho Bella, kterou v Bratislavě doprovázel jeden z nejlepších slovenských baskytaristů, Juraj Griglák. Také on je součástí Nikitinova elitního Quartetu.
Seskupení tří generací slovenského jazzu doplňují fenomenální klavírista Gabriel Jonáš a legendární bubeník Jozef Döme. Quartet Nikolaje Nikitina nedávno ukončil turné k oceňovanému albu Personal Suite a vystoupil na několika jazzových festivalech po celém Slovensku. Spolupráce s Michaelem „Patches“ Stewartem je však zásadním posunem v kariéře předního reprezentanta nastupující generace slovenského jazzu. Jejím výsledkem je nahrávka New Winter Stories, která vychází ve vydavatelství Real Music House. O její produkci se stejně jako v případě alba Personal Suite postarali hudebníci Robert Pospat a Martin Sillay.

Unikátní koncert bude jedinečnou zdejší premiérou aktuální tvorby Nikolaje Nikitina za účasti hosta, který zastupuje elitu světového jazzu.

Rez Abbasi Trio + special guests David Binney and Nantha Kumar (IND/USA)

Rez Abbasi – kytara, John Hébert – kontrabas, Satoshi Takeishi – bicí, David Binney – alt saxofon
Kytarový virtuoz Rez Abbasi se narodil v pákistánském Karáčí a ve věku čtyř let se s rodiči přemístil do rozlehlé jižní Kalifornie. Vzdělání v oboru jazzu a vážné hudby nabyl na University of Southern California a později na Manhattan School of Music. V tradiční hudbě se dovzdělal na studiích v Indii pod vedením mistra perkusí Ustada Alla Rakha. Rez Abbasi je živoucí syntézou všech výše uvedených vlivů a žánrů.
Před dvaceti lety se Abbasi usídlil v New Yorku a postupně se dopacoval k jedinečnému zvuku jak skladatelskému, tak instrumentálnímu. Je považován za jednoho z předních světových moderních jazzových kytaristů. Své dovednosti vypiloval na koncertech po celé Evropě, v Kanadě, USA, Mexiku a Indii, vystupoval a nahrával s mnoha jazzovými velikány. Rez je zároveň hudební režisér, aranžér a producent pro indo-kanadskou zpěvačku a laureátku ceny Juno Kiran Ahluwalia. Další z velmi ceněných Abbasiho spoluprací je ansámbl s vynikajícím saxofonistou Rudreshem Mahanthappou – Rez hraje nedílnou roli v jeho kapelách Indo-Pak Coalition a Kinsmen Ensemble a aktivní je také v mnoha dalších projektech.
S devíti kolekcemi většinou autorských skladeb na kontě pokračuje Abbasi v hledání a nalézání dalších hudebníků, kteří mu mohou pomoci s realizací vlastní hudební vize. Jeho nahrávka Snake Charmer z roku 2005 vzbudila rozruch v hudebním světě díky originálnímu přístupu k mísení dvou komplexních hudebních žánrů – jazzu a indické hudby. Na albu Bazaar vydaném v roce 2007 dosáhl Abbasi ještě větší hloubky této syntézy (měli jsme příležitost zažít na JAZZFESTBRNO 2009). Abbasiho šesté album, Things To Come (Sunnyside, 2009), je dalším krokem do neprozkoumaného hudebního území. Výpravy se účastnili i zbylí členové kapely Invocation: Vijay Iyer, Rudresh Mahanthappa, Kiran Ahluwalia, Johannes Weidenmueller a Dan Weiss.
Na konci roku 2009 založil Abbasi nové kvarteto Rez Abbasi Acoustic Quartet neboli RAAQ. Debutové album RAAQ nazvané Natural Selection (Sunnyside, 2010) zachycuje hluboké vzájemné napojení souboru na klikaté hudební cestě a nabízí výjimečné zvukové kaskády vytvořené kontrastem akustické kytary a vibrafonu. V roce 2010 dal Abbasi opět dohromady kapelu Invocation v návaznosti na album Things To Come. Nahrávka Suno Suno (Enja, 2011) obsahuje i kompozici využívající prvky oslavné pákistánské hudby Qawwali.
V reakci na zmíněný projekt Invocation s větší sestavou a velmi komplikovanými kompozicemi cítil Abbasi potřebu dát dohromady o něco intimnější projekt. Tak vzniklo jeho současné trio, jež spojilo dlouholeté kolegy ve zbrani, basistu Johna Heberta a bubeníka Satoshi Takeishiho. Album Continuous Beat (Enja, 2012) je první Abbasiho triová nahrávka a hned na ní se mu podařilo vytvořit pro trio tak typickou subtilní hledačskou atmosféru. Spolu s Abbasiho špičkovými autorskými skladbami interpretuje jeho trio jazzové klasiky (Monkovu Off Minor, Jarrettovu The Cure a další) s využitím kytarových efektů a elektroniky. Jak sám Abbasi říká: „Chtěl jsem překvapit posluchače novou zkušeností z poslechu kytarového tria. Atmosférou, která zachovává typický vřelý triový zvuk, ale zároveň využívá elektroniku s cílem rozšířit zvukovou paletu, zejména v interpretaci melodie. Tento přístup ve výsledku zajistí nejen čitelnost sóla, ale také stimulaci posluchačových smyslů.“