Inovátor jazzového kontrabasu na konci roku 2024 vydává album, které slibuje nově definovat vztah kontrabasu a bicích, posune groovy na zcela novou úroveň a vytvoří svěží a nadčasový zvuk. Materiál z alba pak zazní na evropském turné ve stejné sestavě, v jaké byl nahrán.
Kytarista Dominic Miller je dokonalou ukázkou hudebníka, který se může na jedné straně bez problémů pohybovat v nejvyšších sférách showbusinessu, a na straně druhé mu nedělá žádný problém koncertovat v malých klubech pro zlomek publika, na které je z jiných štací zvyklý. A nejenže jej oba druhy oněch posluchačů přijímají s otevřenou náručí, ale z velké části se také prolínají.
Katedra jazzu Janáčkovy akademie múzických umění se už téměř patnáct let chlubí nejen vynikajícím pedagogickým sborem, ale především talentovanými studenty. Ti dostávají prostor také během již tradičního festivalového koncertu.
Od chvíle, kdy v roce 2002 odjel ze Středozápadu do Kalifornie, aby navštěvoval Brubeck Institute, měl kontrabasista Joe Sanders to štěstí vystupovat a učit se po boku největších osobností jazzu. A parádní jízda pokračovala i dál: Dave Brubeck, Christian McBride, Terence Blanchard, Ron Carter, Roy Hargrove, John Clayton, Charlie Haden, Herbie Hancock, Charles Lloyd nebo Wayne Shorter. Úchvatná galerie do pouhých čtyřiceti let věku.
James Brandon Lewis, syn kazatele, vyrostl v Buffalu de facto v kostele, kde zněl gospel, zatímco doma poslouchal díky rodičům titány jazzu. To mu nejen vytvořilo kulturní základ, na kterém staví dodnes, ale vedlo jej to také už v mládí do muzikantského prostředí, když se měl možnost setkat – už coby začínající saxofonista stavějící na klarinetovém základě, který hloubil od devíti let – s místními umělci, jako je freejazzový saxofonista Charles Gayle a saxofonista Grover Washington Jr.
Patří k nejstarším stále aktivním českým muzikantům a brněnská jazzová scéna je bez něj nepředstavitelná. Narozeninový večer kytaristy Milana Kašuby bude oslavou jiskřivého talentu a nezlomné píle, ctností, které jsou pro generaci, jež vstoupila na scénu v šedesátých letech, příznačné.
Třiačtyřicetiletá Kanaďanka patří ve své generaci k nejzářivějším hvězdám jazzového piana. A také k nejpilnějším. Málokdy mine rok, aby nevydala nové album. A mine-li, můžete vzít jed na to, že ten následující vydá novinky nejméně dvě.
Klavíristka a skladatelka Nikol Bóková patří mezi nejsledovanější a nejúspěšnější tvůrkyně mladé generace. Jen v loňském roce koncertovala mimo jiné v Japonsku, Rakousku, Německu, Spojeném království či Itálii. Koncertuje a nahrává v různých sestavách i sólově, do Brna přiveze stabilní sestavu svého Tria.
Principem tvorby Maomah je rozvíjení autorských skladeb na bázi klasické hudby prostřednictvím improvizace a rytmické svobody přejaté z jazzu. Kontrabas a troje housle na jednu stranu ctí pravidla kompozice, z druhé strany se i díky schopnostem a zkušenostem zúčastněných mohou strhnout proudem svobodné improvizace a díky tomu znějí skladby Kláry Pudlákové, jež tento posun nazývá hudebním mysteriem, pokaždé jinak. Hudební výraz a dynamika se tak neřídí notovým zápisem, nýbrž vzájemnou reakcí hudebníků a danou chvílí. Což platí i pro současné uskupení, ve kterém se původně smyčcová sestava (kontrabas a troje housle) rozšířila o dechy (saxofon, saxofon a klarinet, trombon).
Zakladatelem a hlavní postavou skupiny Helicopets je polský kytarista a skladatel Adam Baran, mladý hudebník, který se neuzavírá před žádným vlivem a patří mezi nejnadějnější polské tvůrce hudby dotýkající se jazzu.
„Polské kvarteto“ Davida Dorůžky a klavíristy Piotra Wyleżoła, tvořené špičkovými a zkušenými hráči, je zoceleno dlouholetou spoluprací na mezinárodní půdě. Hudebně se na novém albu vrací k čistě akustickému zvuku, ve kterém se spojuje jazzová tradice s prvky lidové hudby a přináší lyrický výraz, který se liší od předchozího Dorůžkova alba Andromeda‘s Mystery, jež si pohrávalo s až rockovými prvky. Ani v případě nahrávky When the Child Was a Child ale nepřijdou fanoušci o lecjaká překvapení. Jedním z nich jistě bude vstup mladého foukacího harmonikáře Nicholase Patu, jenž se nejen zúčastnil nahrávání, ale bude také hostem kvarteta na brněnském koncertě. Repertoárově se kromě původních kompozic můžeme těšit také na překvapivou interpretaci skladby amerického multiinstrumentalisty Sufjana Stevense.
Famózní koktejl stylů, na kterém se jsou schopni domluvit fanoušci nejrůznějších hudebních výrazů. Není náhoda, že už mají na kontě dvě ceny Grammy a další tři nominace.
Kanadští BadBadNotGood jsou ovšem dvojjediný kolektiv. Jednak instrumentální trio, jednak produkční tým – a úspěšní jsou v obou oblastech své činnosti. Jako producenti se pohybují hlavně ve sféře hip hopu, mají za sebou spolupráce s tak velkými osobnostmi, jako jsou Tyler, The Creator (ten jim ostatně v začátcích velmi výrazně pomohl v nakopnutí kariéry), Kendrick Lamar, Ghostface Killah nebo Charlotte Day Wilson.