Giacomo Puccini (1858–1924): Tosca
Umění i lásce obětovala vše a nakonec zůstala jen prázdnota a smrt…
libreto: Luigi Illica, Giuseppe Giacosa
autor: Giacomo Puccini
hudební nastudování: Jakub Klecker
dirigent: Jakub Klecker, Ondrej Olos
režie: Jiří Heřman
scéna: Pavel Svoboda
kostýmy: Alexandra Grusková
světelný design: Daniel Tesař
Opera je uváděna v italském originále s českými a anglickými titulky
Je obětování z lásky vysvobozující? Vášnivý a jak jinak tragický příběh, typický pro velkou italskou romantickou operu, zpěvačky Toscy, malíře Cavaradossiho a policejního šéfa barona Scarpii již více než 100 let strhává publikum celého světa.
Tosca – slavná zpěvačka, ale také žena a milenka, která během jediné noci ztratí vše. Maria Callas – jedna z nejslavnějších operních pěvkyň světa, ale také žena a milenka, která se odřekla všeho pro umění, aby se nakonec vzdala umění kvůli nikdy nenaplněné lásce. Dva osudy, které se prolnou v jednom okamžiku…
Tosca je dílo od počátku určené velkým umělkyním. Původní divadelní předloha La Tosca francouzského dramatika Victoriena Sardoua byla psána pro slavnou herečku Sarah Bernhardt. Floria Tosca se stala její nejúspěšnější rolí a následně inspirací pro italského skladatele Giacoma Pucciniho. Vznik opery nebyl snadný, tvůrci mnohokrát pochybovali, zda volba námětu s komplikovaným politickým pozadím z napoleonských válek byla šťastná, ale premiéra v římském Teatro Costanzi v lednu roku 1900 dala za pravdu dramatickému instinktu skladatele. Publikum, ač zpočátku šokováno realističností a brutalitou některých scén, tuto operu plnou nádherné a emotivní hudby rychle přijalo za svou. Od své římské premiéry v roce 1900 tak tragický příběh trojice hlavních postav – zpěvačky Toscy, malíře Cavaradossiho a policejního šéfa barona Scarpiu – opakovaně strhává publikum celého světa. Vášnivá hudba dojímá a mrazí zároveň. Pucciniho opera obsahuje populární čísla, jakými jsou Cavarodossiho árie „E lucevan le stelle“ a árie Toscy „Vissi d’arte, vissi d’amore“. Tosca se rychle zařadila mezi nejhranější opery světa a stejně jako její divadelní předloha byla vždy spjata s velkými pěveckými jmény, ať už to byla Ema Destinová či Maria Jeritza. Za nejlepší interpretku této náročné role je však dodnes považována sopranistka Maria Callas.
Jiří Heřman o nové inscenaci:
Hlavním tématem je pro mne obětování se sebe sama, jak daleko v tomto obětování člověk může zajít. Je obětování z lásky vysvobozující? Pokud je smyslem života člověka láska, dokáže žít i bez ní? To jsou otázky, které si budeme při novém nastudování klást. Velkou inspirací mi budou stále živé vzpomínky na studijní pobyt v Římě a umění a život Marie Callas.