Kdybychom měli vybrat jediného brněnského skladatele, kterého si připomeneme v rámci festivalu, určitě by jím měl být Pavel Haas. Janáčkův oblíbený student, jehož život skončil předčasně v říjnu 1944 v koncentračním táboře v Osvětimi, je s Brnem spojen nejen jako se svým rodištěm a prostřednictvím studií. V brněnském Mahenově divadle měla v roce 1938 světovou premiéru Haasova jediná opera Šarlatán. Tam se také po téměř devadesáti letech vrátí v nové inscenaci souboru opery Moravskoslezského divadla v režii Ondřeje Havelky a pod taktovkou Jakuba Kleckera. Festivaloví diváci tak budou mít možnost spatřit Šarlatána v místě jeho zrození jen několik týdnů po ostravské premiéře.
Šalba a mam, lektvary, kejkle a podvody, to vše provází potulného mastičkáře Pustrpalka na jeho cestách od města k městu krajinou zničenou třicetiletou válkou. Námět Pavel Haas našel v románu německého spisovatele Josefa Wincklera Doktor Eisenbart, založeném na reálné postavě ranhojiče Johanna Andrease Eisbartha, který, ač bez lékařského vzdělání, získal uznání i rakouských dvorních kruhů. Jméno hlavního hrdiny a řadu dalších rysů ale Haas doplnil z pramene ryze českého – středověkého Mastičkáře. Tragikomický a až faustovský příběh potulného ranhojiče, který slibuje nedosažitelné, aby sám marně hledal své životní štěstí, měl premiéru na pokraji 2. světové války, jen necelé tři týdny po anšlusu Rakouska. Válka a smrt Pavla Haase byly příčinou toho, že se Šarlatán na jevišti ocitl až po dlouhých šedesáti letech, a to na operním festivalu v irském Wexfordu. Doma v České republice tak bude uveden poprvé od své předválečné premiéry.
Patricie Částková