„Pokud někdo nemá rád operu, vezměte ho na Janáčka,“ řekl dirigent Simon Rattle a má pravdu. Janáčkovy opery jsou každá svébytný unikát, běžící rychlostí myšlenky a divadelní v tom nejlepším slova smyslu. Třeba taková Věc Makropulos se svou téměř detektivní zápletkou rozhodně není typickým operním námětem, ale v Janáčkově podání se stoletý soudní spor o dědictví rychle změní ve strhující drama o hledání smyslu lidského života. O to větší zážitek to je, když se přidá inscenační pohled režiséra Clause Gutha, kde se realistické obrazy advokátní kanceláře a divadelního zákulisí střídají v proměnách s až surrealistickými momenty izolace hlavní hrdinky. Německý režisér Claus Guth patří k předním světovým tvůrcům a je známý především svými inscenacemi děl Richarda Strausse, Richarda Wagnera či Händelových děl. Jeho první setkáním s českou operou byla inscenace JuliettyBohuslava Martinů v roce 2016, ale až o šest let později přišel první Janáček, vynikající inscenace Její pastorkyně pro Covent Garden. Věc Makropulos vznikla pro berlínskou Staatsoper Unter den Linden a je to poprvé, co se tento skvělý operní soubor na festivalu představí.
Věc Makropulos je v mnoha směrech dílem nemajícím ve světě opery obdoby. Není překvapivé, že autor literární předlohy Karel Čapek byl k Janáčkovu záměru zpracovat jeho hru do podoby opery z počátku poněkud skeptický. Děj odehrávající se v právnickém prostředí, plný dialogů a spletitého děje, kde postavy telefonují a kde vysledovat rodinné vazby je téměř úkolem pro odborníka na genealogii, nebyl úplně typickým pro operu ani na začátku 20. století. Ale Janáčka, který se již v Příhodách lišky Bystroušky zabýval životem a jeho nekonečným koloběhem, velmi zaujalo to, co Věc Makropulos skrývá pod svou právnicko-detektivní zápletkou – otázky, zda nesmrtelnost může přinést lidem štěstí, anebo lidský život naplňuje právě ona nevyhnutelnost konce. Janáček sám později vzpomínal: „Chytlo mne to. Víte, to hrozné, ono citové člověka, který nikdy nebude mít konce. Neštěstí holé. Nic nechce, nic nečeká. Z toho musí něco být. Třetí dějství, na tom si zakládám: ten spád, ten sráz! To jsem cítil, to jsem chtěl.„Čapek nakonec se zhudebněním souhlasil a Janáček se pustil do úprav a krácení textu hry. Kompozici věnoval další dva roky a Janáčkova korespondence mapuje jeho zaujetí i soucit s hlavní postavou opery: „Krasavice 300 let stará – a věčně mladá – ale jen vyhořelý cit! Brr! Chladná jak led! Ale udělám ji teplejší, aby lidé s ní měli soucit. Já se do ní ještě zamiluju.“ Premiéra v předvánoční čas roku 1928 v brněnském divadle vzbudila nebývalý zájem a divadlo bylo zcela vyprodané! Úspěch byl obrovský. Janáček vzpomínal: „Ta vychládlá měla úspěch netušený! Až mráz šel každému po těle. Je prý to moje největší dílo!“
Patricie Částková