autor: Leoš Janáček
libreto: Fedora Bartošová
dirigent: Jakub Klecker
režie: Ansgar Haag
scéna: Kerstin Jacobssen
kostýmy: Simona Vachálková
sbormistr: Josef Pančík
dramaturg: Patricie Částková
asistent dirigenta: Ondrej Olos
asistent režie: Barbora Hamalová
Osoby a obsazení 5.10.2014 17.00
Živný, skladatel | Ondrej Šaling |
Míla Válková | Pavla Vykopalová |
Matka Mílina | Iveta Jiříková |
Dr. Suda | Petr Levíček |
Lhotský, malíř | Jiří Klecker |
Konečný | Igor Loškár |
Slečna Stuhlá, učitelka | Tereza Merklová Kyzlinková |
Poeta | Ondřej Koplík |
1. dáma | Martina Králíková |
2. dáma | Lucie Kašpárková |
Paní majorová | Daniela Straková-Šedrlová |
Sl. Pacovská | Lucie Kašpárková |
Student | Ondřej Koplík |
Stará Slovenka | Jitka Zerhauová |
Paní radová | Jana Sobotková |
Mladá vdova | Jitka Klečanská |
Inženýr | Milan Rudolecký |
Verva, elév | Petr Císař |
Součková, elévka | Andrea Široká |
Kosinská, elévka | Jitka Klečanská |
Doubek | Ondřej Koplík |
Sklepník | Tomáš Krejčiřík |
Hrázda | Petr Levíček |
Mařenka | Tereza Šedrlová, Kateřina Říhová |
Dirigent představení: Jakub Klecker
Historie opery Osud začíná rokem 1903, kdy bezmála padesátiletému Janáčkovi zemřela jediná dcera a Národní divadlo odmítlo operu Její pastorkyňa, kterou – i přes velmi špatný psychický stav – dokončil. Upadl do hluboké deprese. Odjel se léčit do lázní Luhačovice, kde se ubytoval v „Lázeňském hotelu. Pozorně vnímal tamní ruch, zapisoval si popěvky hostů i personálu, poslouchal kolonádní orchestr i hudeckou kapelu. Mezi množstvím nápěvků se objevil také záznam mluvy paní Kamily Urválkové, osmadvacetileté krasavice, manželky lesního správce. Mladá žena Janáčkovi během důvěrných schůzek svěřila svůj někdejší milostný příběh. Ten ho zaujal natolik, že se rozhodl napravit nelichotivý obraz nevinné a uražené mladé dámy operou. Vzniklo tak dílo z prostředí mondénní lázeňské společnosti: V Luhačovicích skladatel Živný potkává svou dávnou lásku Mílu. Mílina matka zabránila jejich sňatku, ze vztahu se však narodilo dítě. Přestože se Míla konečně odhodlává k činu navzdory matčiným výhružkám a odchází se Živným, jejich lásce není přáno štěstí… Přestože se Osud hraje málo, Janáčkova hudba zde přináší mnoho nového a svým bohatstvím si nezadá se skladatelovými nejznámějšími díly.