autor: Gaetano Donizetti
libreto: Salvatore Cammarano
dirigent: Ondrej Olos
režie: Barbara Klimo
režijní spolupráce: Linda Keprtová
scéna: Veronika Stemberger
kostýmy: Veronika Stemberger
sbormistr: Pavel Koňárek
asistent dirigenta: Robert Kružík
asistent režie: Barbora Hamalová
dramaturg: Tomáš Pilař, Pavel Petráněk
hudební nastudování: Ondrej Olos
Osoby a obsazení 30.09.2014 19.00
Riccardo, hrabě z Chalais | José Manuel |
Enrico, vévoda z Chevreuse | Jakub Kettner |
Maria, hraběnka z Rohan | Mariana Hochelová |
Armando z Gondi | Terézia Kružliaková |
Vikomt ze Suze | David Nykl |
De Fiesque | Igor Loškár |
Aubry, sekretář z Chalais | Tomáš Krejčiřík |
Příbuzný vévody z Chevreuse | Jiří Klecker |
Dirigent představení: Ondrej Olos
Sbor a orchestr Janáčkovy opery NDB
Premiéra: 31. 1. 2014, Janáčkovo divadlo
Jedna z Donizettiho posledních oper patří zároveň k jeho nejvyspělejším dílům. Spletitý příběh nás zavádí do Francie v době vlády Ludvíka XIII., kde jsme svědky tragicky končícího milostného dobrodružství hlavní hrdinky… Pět let po své vídeňské premiéře (1843) byla opera na našem území poprvé nastudována právě v Brně – a na brněnské jeviště se tato dramaturgická lahůdka tak vrací téměř po 140 letech od posledního nastudování! Jde o operu s vysokými nároky na pěvce, všechny árie jsou mistrovskými příklady bel canta a vyžadují skutečnou virtuozitu. Brněnské Národní divadlo si na tento nelehký úkol může troufnout, protože pro titulní roli získalo fenomenální koloraturní sopranistku, jednu z nejžádanějších pěvkyň v Donizettiho operách Ľubicu Vargicovou. Autorka režijní koncepce Barbara Klimo vnímá Marii di Rohan jako pohádku i iniciační metaforu: „Chtěla bych postihnout princip chaosu a pořádku v pohádkách. V pohádkách začínají postavy vystupovat v principu pořádku, teprve později, když se dostanou do lesa, dospívají na základě chaosu. A právě postava Marie se vlastně chová jako nedospělá, protože dospěje teprve na konci, v lese.“