libreto: Cesare Sterbini
autor: Gioachino Rossini
hudební nastudování: Luca De Marchi
dirigent: Jaroslav Kyzlink, Ondrej Olos, David Švec
režie: Sandro Santillo
scéna: Michele Chiapperino
kostýmy: Michele Chiapperino
sbormistr: Pavel Koňárek
asistent dirigenta: Ondrej Olos
asistent režie: Mojmír Starý, Beno Blachut ml.
Osoby a obsazení 11.12.2014 17.00
Hrabě Almaviva | Tomáš Kořínek, Jaroslav Březina, Ondrej Šaling |
Bartolo | Jevhen Šokalo, Jiří Sulženko |
Rosina | Pavla Vykopalová, Jana Wallingerová, Michaela Kapustová, Andrea Široká |
Figaro | Vladimír Chmelo, Svatopluk Sem, Jakub Tolaš |
Basilio | David Nykl, Ladislav Mlejnek, Martin Gurbal' |
Fiorello | Petr Císař, Jakub Tolaš, Aleš Šťáva, Igor Loškár |
Berta | Magdalena Kloboučková, Daniela Straková-Šedrlová, Andrea Široká |
Důstojník | Jiří Klecker, Aleš Šťáva |
Sbor a orchestr Janáčkovy opery NDB
Premiéra 7. prosince 2007 v Janáčkově divadle
V roce 1815 navštívil Rossiniho vévoda Francesco Sforza-Cesarini, impresário známého římského divadla di Torre Argentina. Skladatel se zavázal zhudebnit libreto, které mu vévoda předloží, a měsíc poté odevzdat hotovou partituru. Bylo potřeba, aby námět schválila cenzura, což se ukázalo jako velmi obtížné. Všechna předložená libreta byla zamítnuta – až na Lazebníka sevillského. Rossini tím nadšen nebyl, existoval tu totiž ještě jeden Lazebník sevillský, jehož autorem byl uznávaný doyen Giovanni Paisiello. Rossini dobře věděl, že starý maestro i jeho opera mají řadu příznivců, kteří by mu mohli uvedení nového díla znepříjemnit. Napsal tedy Paisiellovi zdvořilý dopis, v němž pokorně vysvětloval, proč se odvážil komponovat operu na stejný námět. Paisiello odpověděl, že záměr vřele vítá: tiše totiž předpokládal, že opera propadne. Nemýlil se. Při premiéře v roce 1816 opera skutečně skončila fiaskem. Onoho večera však nikdo z diváků netušil, že právě vypískal jednu z nejslavnějších a nejoblíbenějších oper budoucnosti… Členové převážně italského inscenačního týmu pro brněnské publikum připravili půvabnou podívanou ve stylu comedie dell’arte.