Lazebník sevillský

11.12.2014, 19:00

libreto: Cesare Sterbini
autor: Gioachino Rossini
hudební nastudování: Luca De Marchi
dirigent: Jaroslav Kyzlink, Ondrej Olos, David Švec
režie: Sandro Santillo
scéna: Michele Chiapperino
kostýmy: Michele Chiapperino
sbormistr: Pavel Koňárek
asistent dirigenta: Ondrej Olos
asistent režie: Mojmír Starý, Beno Blachut ml.

Osoby a obsazení 11.12.2014 17.00

Hrabě Almaviva Tomáš Kořínek, Jaroslav Březina, Ondrej Šaling
Bartolo Jevhen Šokalo, Jiří Sulženko
Rosina Pavla Vykopalová, Jana Wallingerová, Michaela Kapustová, Andrea Široká
Figaro Vladimír Chmelo, Svatopluk Sem, Jakub Tolaš
Basilio David Nykl, Ladislav Mlejnek, Martin Gurbal'
Fiorello Petr Císař, Jakub Tolaš, Aleš Šťáva, Igor Loškár
Berta Magdalena Kloboučková, Daniela Straková-Šedrlová, Andrea Široká
Důstojník Jiří Klecker, Aleš Šťáva

Sbor a orchestr Janáčkovy opery NDB

 

Premiéra  7. prosince 2007 v Janáčkově divadle

 

V roce 1815 navštívil Rossiniho vévoda Francesco Sforza-Cesarini, impresário známého římského divadla di Torre Argentina. Skladatel se zavázal zhudebnit libreto, které mu vévoda předloží, a měsíc poté odevzdat hotovou partituru. Bylo potřeba, aby námět schválila cenzura, což se ukázalo jako velmi obtížné. Všechna předložená libreta byla zamítnuta – až na Lazebníka sevillského. Rossini tím nadšen nebyl, existoval tu totiž ještě jeden Lazebník sevillský, jehož autorem byl uznávaný doyen Giovanni Paisiello. Rossini dobře věděl, že starý maestro i jeho opera mají řadu příznivců, kteří by mu mohli uvedení nového díla znepříjemnit. Napsal tedy Paisiellovi zdvořilý dopis, v němž pokorně vysvětloval, proč se odvážil komponovat operu na stejný námět. Paisiello odpověděl, že záměr vřele vítá: tiše totiž předpokládal, že opera propadne. Nemýlil se. Při premiéře v roce 1816 opera skutečně skončila fiaskem. Onoho večera však nikdo z diváků netušil, že právě vypískal jednu z nejslavnějších a nejoblíbenějších oper budoucnosti… Členové převážně italského inscenačního týmu pro brněnské publikum připravili půvabnou podívanou ve stylu comedie dell’arte.