Jedna z Donizettiho posledních oper patří zároveň k jeho nejvyspělejším dílům. Spletitý příběh nás zavádí do Francie v době vlády Ludvíka XIII., kde jsme svědky tragicky končícího milostného dobrodružství hlavní hrdinky… Pět let po své vídeňské premiéře (1843) byla opera na našem území poprvé nastudována právě v Brně – a na brněnské jeviště se tato dramaturgická lahůdka tak vrací téměř po 140 letech od posledního nastudování! Jde o operu s vysokými nároky na pěvce, všechny árie jsou mistrovskými příklady bel canta a vyžadují skutečnou virtuozitu. Brněnské Národní divadlo si na tento nelehký úkol může troufnout, protože pro titulní roli získalo fenomenální koloraturní sopranistku, jednu z nejžádanějších pěvkyň v Donizettiho operách Ľubicu Vargicovou. Autorka režijní koncepce Barbara Klimo vnímá Marii di Rohan jako pohádku i iniciační metaforu: „Chtěla bych postihnout princip chaosu a pořádku v pohádkách. V pohádkách začínají postavy vystupovat v principu pořádku, teprve později, když se dostanou do lesa, dospívají na základě chaosu. A právě postava Marie se vlastně chová jako nedospělá, protože dospěje teprve na konci, v lese.“