Bohuslav Martinů: Hry o Marii
autor: Bohuslav Martinů
hudební nastudování: Jakub Klecker
dirigent: Jakub Klecker
režie: Jiří Heřman
scéna: Pavel Svoboda
kostýmy: Alexandra Grusková
choreografie: Jan Kodet
světelný design: Daniel Tesař
sbormistr: Josef Pančík
asistent dirigenta: Robert Kružík
asistent režie: Silvie Adamová
asistent choreografie: Lucie Holánková
Martinů patří mezi nejvýznamnější české skladatele 20. století. Rodák z Poličky psal Hry o Marii v rozmezí let 1933–1934, tedy v době, kdy žil v Paříži. Jeho původním plánem bylo užít přímo starých českých námětů. Našel však jenom určité zlomky, které se ke scénickému zpracování příliš nehodily. Hledal tedy materiál ve francouzské divadelní literatuře a užitím českých lidových textů je překomponoval na naše legendy. Hry o Marii mají neobvyklý tvar. Jsou složeny ze čtyř samostatných příběhů, které však – jakkoli spolu vzájemně kontrastují – do sebe zapadají stejně jako mistrovsky sestavená mozaika: „Panny moudré a panny pošetilé“ (prolog, drama), „Mariken z Nimègue“ (mirakl), „Narození Páně“ (pastorale), „Sestra Paskalina“ (legenda). V říjnu roku 1935 získal Martinů za operu Hry o Marii státní cenu, která pro tehdy pětačtyřicetiletého skladatele znamenala nejvýznačnější ocenění. Předchozí operní tvorba Martinů měla převážně kosmopolitní ráz – zejména série oper na francouzské texty. Oproti tomu jsou Hry o Marii plné hudby v dobrém slova smyslu prosté, jednoduché, odvozené od národních písní. V opeře nalezneme také velké sborové scény.