Besední dům
Zpravodajství
Filharmonie Brno hledá nové hráče
Filharmonie Brno vypisuje konkurz na hráče I. hoboje a I. trubky. více
Prague Cello Quartet: Benefiční koncert na podporu nových varhan
Mladí violoncellisté Prague Cello Quartet vystoupí v Besedním domě, aby podpořili pořízení nových varhan do kostela Nejsvětější Trojice v Brně-Králově Poli. více
Filharmonie Brno: Filmový dokument Boží ptáčci a koncert Vzdálené světlo
V příštím týdnu vystoupí Filharmonie Brno spolu se sólistkou sezony Alinou Pogostkinou a dirigentem Juhym Kangasem. V souvislosti s koncerty bude v Univerzitním kině Scala uveden dokument Boží ptáčci od režisérky Dzintry Geka, která ho osobně zahájí spolu s autorem hudby k tomuto filmu Pēterisem Vasksem. V rámci následujících dvou koncertů s názvem Vzdálené světlo zazní jeho stejnojmenný houslový koncert. více
Pavel Haas Quartet a Ivo Kahánek v Besedním domě
Galakoncert pro festival Concentus Moraviae představí rezidenční soubor letošního ročníku Pavel Haas Quartet, který vystoupí spolu s pianistou Ivem Kahánkem. Zazní Klavírní kvintet g moll Dmitrije Šostakoviče a „Americký“ kvartet Antonína Dvořáka. více
Molieri: Adam Plachetka a Czech Ensemble Baroque v Besedním domě
V rámci recitálu operního pěvce Adama Plachetky zazní výběr z díla Wolfganga Amadea Mozarta a Antonia Salieriho. více
Jiří Bárta v Besedním domě
Komorní recitál violoncellisty Jiřího Bárty a pianistky Terezie Fialové má na programu i violoncellovou sonátu Edvarda Griega. více
Josef Špaček v Besedním domě
Večer houslových sonát provede 9. dubna koncertní mistr České filharmonie Josef Špaček. více
Beseda se skladatelem Ondřejem Štochlem
K večernímu uvedení světové premiéry jeho kompozice …vlídnost…světlo duše… více
Janáčkovský dirigent Břetislav Bakala
Zahájení výstavy k 55. výročí úmrtí Břetislava Bakaly dnes v Besedním domě. více
Publicistika
Hostem abonentní řady koncertů Jazz & World Music pod záštitou Filharmonie Brno byl tentokrát perkusionista Trilok Gurtu. Posluchači v zaplněném Besedním domě si jeho emotivní a zároveň usebrané osmdesátiminutové sólové vystoupení užili na jeden nádech. více
V programu nazvaném Vzdálené světlo se podruhé představila rezidentní sólistka koncertní sezóny Filharmonie Brno, houslistka Alina Pogostkina. Po jejím prvním vystoupení v houslovém koncertu Petra Iljiče Čajkovského přišel nyní na řadu soudobý repertoár. více
Festival Concentus Moraviae prochází městy jižní Moravy a Vysočiny tradičně v červnu. Letos tomu nebude jinak, ale včera se poprvé konal festivalový galakoncert v Brně. Komorní díla Dmitrije Šostakoviče a Antonína Dvořáka se setkala ve vynikajícím podání Pavel Haas Quartetu a klavíristy Iva Kahánka. více
Jana z Arku bez velkých bitev, korunovačních scén, mystických hlasů, a přece velkolepě působivá. Němý film Utrpení Panny orleánské z roku 1928 je natolik přelomové a dodnes inspirativní dílo, že k němu napsalo novou hudbu již několik skladatelů. Filharmonie Brno včera doprovodila projekci filmu živým provedením „soundtracku“ Broniuse Kutavičiuse. více
Pěvecký recitál Adama Plachetky publikum přijalo jako velkou událost. Bylo k tomu vedeno už pořadatelskou péčí, která se návštěvníka koncertu přívětivě zmocnila hned ve dveřích Besedního domu. Adam Plachetka má pověst vynikajícího pěvce, které v mnoha ohledech dostál, i když se zdálo, že mu trvalo celou první polovinu koncertu, než se uvolnil. více
V sobotu pokračoval festival Moravský podzim cyklem pro dva klavíry Visions de l’Amen. Duo Terezie Fialová a Karel Košárek hrálo výborně, doplněná recitace biblických textů celkovému vyznění nijak nepomohla. více
Včerejší koncert Brněnských violoncellistů přinesl výhradně hudbu žijících autorů – nikoli však experimentátorů v oblasti elektronických médií, nýbrž již prověřených klasiků. Čtyři skladby východní provenience ukázaly různost přístupů k tradici hudební i duchovní a byly kontrastně orámovány teritoriálně bližšími světskými díly. více
Středeční večer festivalu Moravský podzim patřil komorní hudbě v podání berlínského Armida Quartettu – energického a technicky suverénního ansámblu. Poprvé se také představil rezidenční skladatel festivalu Erkki-Sven Tüür. více
Requiem coby zádušní mše za zemřelé mívá pochmurný charakter. Český filharmonický sbor Brno pod vedením Petra Fialy si paradoxně vybral právě requiem pro připomenutí dvaceti pěti let od svého vzniku. Zároveň také otevřel již desátou abonentní sezónu. více
Do základů staveb se kdysi podle pověstí zazdívala poctivá duše, aby dílo vydrželo. Besední dům je svým vnitřním uspořádáním stavba již zcela moderní a jeho architekt Theophil von Hansen pravděpodobně nic takového nepožadoval. Svou lidskou oběť ale budova přece jenom má – na schodech byl před sto deseti lety smrtelně raněn František Pavlík. více
YAZZ AHMED & RALPH WYLD
azz Ahmed trubka, elektronika
Ralph Wyld vibrafon, marimba, elektronika
Trumpetistce Yazz Ahmed byl dán do vínku zajímavý původ: její matka je Britka a otec pochází z Bahrajnu, západoasijského ostrova, kde Ahmed strávila dětství až do návratu do Londýna v devíti letech. Hudební, a to rovnou jazzový a trumpetový vklad měla v rodině: na stejný nástroj hrál dědeček z matčiny strany. Talent a píle ji přivedla ke studiu na prestižní londýnské umělecké škole Guildhall School of Music and Drama.
Yazz Ahmed bývá řazena k současné velmi populární, a hlavně značně progresivní scéně mladého londýnského jazzu, tvořené z velké části osobnostmi s mimoevropským rodinným a kulturním zázemím. Zároveň se ale přece jen drží trochu stranou a jde si zásadně vlastní cestou. Má za sebou spolupráci s řadou umělců stojících podobně jako ona nad žánry, ať je to skupina Radiohead, zpěvačka Natacha Atlas nebo neúnavný americký avantgardista John Zorn.
Yazz Ahmed dává ve své autorské hudbě prostor kromě tradičních nástrojů také elektronice. Sama střídá trubku a křídlovku a pracuje i se speciálně vyrobenými čtvrttónovými nástroji, které jí umožňují používat postupy blízké arabské tradiční hudbě, jejíž vliv má v genech a rozhodně se jej nezříká. Možná ale ještě důležitější je to, o čem svými skladbami mluví. Je zásadní oponentkou jakéhokoli bezpráví, což se vepsalo do jejího druhého studiového alba La Saboteu se, jímž v roce 2017 v plné míře prorazila na mezinárodní scénu. A svoje (nejen) genderové vymezení traktovala na následující, zatím poslední desce Polyhymnia, kterou sama umělkyně označuje za „oslavu ženské odvahy, odhodlání a kreativity“. Je věnována konkrétním významným ženským osobnostem světových dějin, například americké lidskoprávní aktivistce Rose Parks, pákistánské držitelce Nobelovy ceny míru Malale Yousafzai nebo saúdské filmové režisérce Haifae al-Mansour.
Na brněnském koncertě vystoupí Yazz Ahmed v duu s britským hráčem na marimbu Ralphem Wyldem, který je také členem jejího kvarteta a v poslední dekádě patří k nejsledovanějším perkusistům a hráčům na vibrafon a marimbu jak ve vlastní skupině Mosaic, tak v řadě dalších projektů.
BACHA NA MOZARTA! Telemannova VODNÍ HUDBA
PROGRAM G. P. Telemann: Die Wassermusik TWV 55:C3 „Hamburger Ebb’ und Fluth“
Slavná předehra C dur byla provedena v roce 1723 u příležitosti oslav stého výročí založení hamburské admirality.
ÚČINKUJÍ:
CZECH ENSEMBLE BAROUE Orchestra
DIRIGENT Roman Válek
V ORCHESTRU: JAK ŠEL ČAS
Program koncertu:
ANTONIO VIVALDI Jaro ze Čtvera ročních dob (1. věta – Allegro)
WOLFGANG AMADEUS MOZART Symfonie č. 40 g moll KV 550 (1. věta – Molto allegro)
RICHARD WAGNER Jízda valkýr z opery Valkýra
LEOŠ JANÁČEK Taras Bulba (1. věta – Smrt Andrijova)
SERGEJ PROKOFJEV Montekové a Kapuleti z baletu Romeo a Julie
ALFRED SCHNITTKE Klauni a děti (1. část suity z hudby ke stejnojmennému filmu)
moderátoři Kristýna Drášilová a Vítězslav Mikeš
Filharmonie Brno
dirigent Patrik Červák
V ORCHESTRU: JAK ŠEL ČAS
Program koncertu:
ANTONIO VIVALDI Jaro ze Čtvera ročních dob (1. věta – Allegro)
WOLFGANG AMADEUS MOZART Symfonie č. 40 g moll KV 550 (1. věta – Molto allegro)
RICHARD WAGNER Jízda valkýr z opery Valkýra
LEOŠ JANÁČEK Taras Bulba (1. věta – Smrt Andrijova)
SERGEJ PROKOFJEV Montekové a Kapuleti z baletu Romeo a Julie
ALFRED SCHNITTKE Klauni a děti (1. část suity z hudby ke stejnojmennému filmu)
moderátoři Kristýna Drášilová a Vítězslav Mikeš
Filharmonie Brno
dirigent Patrik Červák
KOMORNÍ RODINNÉ ODPOLEDNE: „TRÍJO“, TĚM TO HRAJE
Blíž už to snad ani nejde. Během komorních hudebních programů sedíte u hudebníků tak blízko, že se jich můžete dotknout. Zjistíte, jak přesně jednotlivé nástroje fungují, a stanete se součástí celého koncertu. Komorní bude počet hráčů a komorní bude také publikum. Zahrajte si společně s filharmoniky, ptejte se v průběhu koncertu, zpívejte, tančete. Vše je dovoleno. Bez bariér a zábran, s hudbou mezi námi.
Koncert je určen rodičům a jejich dětem ve věku 4–9 let.
Barbara Tolarová housle
Věra Drápelová klarinet
Linda Coganová klavír
koncertem provádí Kristýna Drášilová a Magdalena Dostálová
KOMORNÍ RODINNÉ ODPOLEDNE: „TRÍJO“, TĚM TO HRAJE
Blíž už to snad ani nejde. Během komorních hudebních programů sedíte u hudebníků tak blízko, že se jich můžete dotknout. Zjistíte, jak přesně jednotlivé nástroje fungují, a stanete se součástí celého koncertu. Komorní bude počet hráčů a komorní bude také publikum. Zahrajte si společně s filharmoniky, ptejte se v průběhu koncertu, zpívejte, tančete. Vše je dovoleno. Bez bariér a zábran, s hudbou mezi námi.
Koncert je určen rodičům a jejich dětem ve věku 4–9 let.
Barbara Tolarová housle
Věra Drápelová klarinet
Linda Coganová klavír
koncertem provádí Kristýna Drášilová a Magdalena Dostálová
SPH 6 VEČER KLAVÍRNÍCH TRIÍ
VEČER KLAVÍRNÍCH TRIÍ
Ludwig van Beethoven: Klavírní trio c moll op. 1 č. 3
Bohuslav Martinů: Klavírní trio č. 2 d moll H 327
Felix Mendelssohn-Bartholdy: Klavírní trio d moll op. 49 č. 2
TRIO BOHÉMO (Matouš Pěruška – housle, Kristina Vocetková – violoncello, Jan Vojtek – klavír)