Janáčkovo divadlo

Zpravodajství

Janáčkova opera bude od nastávající sezóny uvádět většinu inscenací v koncentrovaných sériích. Tento systém je v operním světě již běžný, umožňuje především práci s jedním obsazením a usnadňuje plánování sezóny.
  více

7. ročník projektu Filharmonie Brno a ZUŠ Smetanova dává nadaným žákům příležitost vystoupit na brněnských pódiích, rozvíjet se na workshopech a účinkovat po boku profesionálních hudebníků. Závěrečný koncert festivalu spojí mladé hráče s Hradišťanem a Filharmonií Brno.  více

Letošní 23. ročník festivalu současného tance a pohybového divadla představí tvorbu českých profesionálních souborů, hostující Györi Balett a tradičně i baletní koncert pro děti.  více

Poslední premiérou této sezóny je oratorium Bohuslava Martinů a barokní opera anglického skladatele Henryho Purcella. V hlavních rolích vystoupí Kateřina Kněžíková, Markéta Cukrová, Jiří Brückler, Ondrej Mráz, Václav Čížek a další.  více

Brněnští diváci mají poslední příležitost vidět Adrianu Kohútkovou coby Cio-Cio-San, dánského tenoristu Magnuse Vigiliuse v roli Pinkertona a Romana Janála jako Sharplesse ve slavném díle Giacoma Pucciniho.  více

Po roce se na prkna Janáčkova divadla vrací opera Carmen v novém nastudování. V titulní roli Carmen se představí hostující maďarská mezzosopranistka Atala Schöck, jako don José rumunský tenorista Alexandru Badea.  více

Opera George Bizeta Carmen je čtvrtou premiérou sezóny. V nastudování mladého operního režiséra Tomáše Pilaře a pod taktovkou Ondreje Olose vystoupí v hlavních rolích Jana Hrochová, Alexandru Badea, Jakub Kettner a další.  více

Soubor Janáčkovy opery představí program nadcházející sezóny 2016/2017.  více

Ředitel Národního divadla Brno vypisuje konkurz do operního orchestru na místo hráče II. hoboje s povinností anglického rohu.  více

Choreografie světově uznávaného Jiřího Kyliána bude poprvé součástí repertoáru Baletu NdB.  více

Publicistika

Filharmonie Brno odehrála ve čtvrtek v Janáčkově divadle premiéru posledního abonentního programu sezóny. Rovněž naposled se v něm jako rezidenční sólistka orchestru představila houslistka Alina Pogostkina. Dirigent James Feddeck provedl orchestr večerem výborně navzdory rozpačitému začátku. více

Poslední premiéra Janáčkovy opery v této sezóně proplula divadlem jako luxusní loď pro inteligentní cestující. Hrdiny oratoria Bohuslava Martinů a barokní opery Henryho Purcella vnitřně sblížil motiv cesty do neznáma. Navenek je spojilo poctivé hudební nastudování, fantastický sbor a působivý scénický design.  více

Osudy nešťastné královny Dido a hrdiny Gilgameše na sebe navážou ve společném provedení děl Henryho Purcella a Bohuslava Martinů. Propojení barokní opery s hudbou 20. století chystá Janáčkova opera jako poslední premiéru sezóny. Především o barokní části představení jsme mluvili s Václavem Luksem, renomovaným interpretem staré hudby, zakladatelem a dirigentem sdružení Collegium 1704.    více

Závěrečný program letošního cyklu Filharmonie v Janáčkově divadle II nastudoval zatím poslední filharmonický šéfdirigent Aleksandar Marković. Svým návratem jako by chtěl připomenout, co všechno by s ním orchestr Filharmonie Brno mohl dokázat. Především provedení Mahlerovy „titánské“ symfonie bylo přesvědčivé.  více

Po Case Scaglionem je Alan Buribajev v této sezóně druhým dirigentem světové extratřídy, který se představil u pultu Filharmonie Brno. Buď musel dostat neobvykle vysoký počet zkoušek s orchestrem, nebo při nich byl nesmírně přísný a důsledný. Orchestr odvedl obrovský kus práce a navzdory jisté nervozitě před televizními kamerami byl výsledek vynikající, především v souhře celku a v jednotném vyrovnaném zvuku smyčcových skupin. Jednotlivci se v sólových výstupech většinou nevyvarovali chyb, také ale úspěšně zvládali zatěžkaný ruský výraz.  více

Dramaturgie Filharmonie Brno opět vyzkoušela náklonnost svého publika k expresivnímu Alfredu Schnittkemu. Orchestr navíc úspěšně zahrál Symfonii č. 8 Dmitrije Šostakoviče. Dualistický Schnittke i rozervaný Šostakovič udělali příznivý dojem.  více

Jedna z nejhranějších oper vůbec a zaručený způsob, jak dostat publikum do divadla, to je Bizetova Carmen. Druhé jméno pro vášeň v opeře zůstalo v novém brněnském nastudování jen na papíře, pokud aspoň něco nezachránil orchestr. Premiéra byla statická, bez emocí a nezáživná.  více

V brněnském Janáčkově divadle si předali pomyslnou štafetu dva dlouholetí souputníci a přátelé. Goran Bregović a jeho The Wedding and Funeral Band zde koncertoval loni v únoru, Emir Kusturica & The No Smoking Orchestra únorový program koncertů letos uzavíral – a tam, kde Bregović loni skončil, Kusturica letos úspěšně pokračoval.  více

Šestiletá holčička v růžových šatech sedí dědečkovi na klíně a nemůže se dočkat, až začne koncert. Publikum v hledišti Janáčkova divadla je zřejmě také zvědavé, ale nedává to tak okatě najevo. Brněnská opera mu za chvíli představí program příští sezóny, o kterém se oficiálně do pátečního večera nevědělo vůbec nic.  více

Petr Vronský se vrátil k orchestru, který jako šéfdirigent vedl do roku 1991. Včerejší koncert byl podnětem nejen ke kritice, ale také ke stručné analýze vývoje koncertních řad Filharmonie Brno.  více


Po Út St Čt So Ne
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11

Po Út St Čt So Ne
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11

Po Út St Čt So Ne
28 29 30 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
Nejbližší koncerty

Workshopy pro školy: Jak se dělá balet

28.3.2025, 8:00 / Janáčkovo divadlo

Nahlédněte s námi do světa baletu!

Lektorský tým baletu si pro vás připravil čtyři varianty workshopů, které nabízí účastníkům hravou a zážitkovou formou možnost nahlédnout do světa baletního umění. Workshop je v modifikacích uzpůsobený pro mateřské školy, základní školy, střední školy a gymnázia.  Kontaktujte nás a zvolte si o jaký typ workshopu máte zájem.

Filharmonie Brno: SCHUMANN & ŠOSTAKOVIČ

28.3.2025, 19:00 / Janáčkovo divadlo

SCHUMANN Violoncellový koncert a moll op. 129

DMITRIJ ŠOSTAKOVIČ Symfonie č. 4 c moll op. 43

Steven Isserlis violoncello

Filharmonie Brno

dirigent Dennis Russell Davies

Steven Isserlis
Legendární britský violoncellista pravidelně koncertuje s předními světovými symfonickými tělesy (Berlínští filharmonikové, Londýnská filharmonie, orchestr lipského Gewandhausu, Vídeňští filharmonikové, Losangeleská filharmonie atd.), s komorními orchestry (Skotským, Australským, Curyšským, Mahlerovým, či se St Paul Chamber Orchestra) a se soubory dobových nástrojů (Orchestra of the Age of Enlightenment, Philharmonia Baroque Orchestra). V klasických programech nezřídka diriguje komorní orchestry od sólového violoncella. Premiéroval řadu nových děl, které mu byly napsány na míru (The Protecting Veil Johna Tavenera, Lieux retrouvés Thomase Adèse či Jednovětý koncert Wolfganga Rihma), zajímá ho také poučená interpretace staré hudby.

Figarova svatba

29.3.2025, 17:00 / Janáčkovo divadlo

Bez hranic či za hranici? Jak dlouho vydrží ta pravá láska Rosiny a Almavivy, co měla být navždy, a kdy se nevinný flirt s Cherubínem změní v něco mnohem vážnějšího? Kde jsou vlastně hranice v lidských vztazích…

Jak se dělá opera? Workshop

1.4.2025, 9:00 / Janáčkovo divadlo

Workshop pro 1. – 5. třídu ZŠ

Co, ale hlavně kdo všechno je potřeba k tomu, aby vzniklo operní představení? A jak by to dopadlo kdyby se děti na chvíli staly scénografy, kostýmními výtvarníky, ale třeba i orchestrem?  To společně zjistíme na workshopu Jak se dělá opera!

Manon Lescaut

2.4.2025, 19:00 / Janáčkovo divadlo

„Manon je hrdinka, které věřím, a proto si nemůže nezískat srdce publika. Proč by o Manon nemohly vzniknout dvě opery? Žena jako Manon může mít více než jednoho milence. Massenet ji cítí jako Francouz, s pudrem a menuety. Já ji budu cítit jako Ital, se zoufalou vášní,“ prohlásil odhodlaně Puccini, když se mu jeho nakladatel snažil rozmluvit komponování opery na již zhudebněný námět. A dobře udělal, protože Manon Lescaut od svého uvedení v Turíně roku 1893 patří k jeho velkým úspěchům. Co slíbil, to dodržel a nabídl svému publiku vášeň, zoufalství a naději, která překoná i tragický konec hlavní hrdinky. Láska přece nikdy nezemře.