100 let lidové písně na vlnách brněnského rozhlasového studia

100 let lidové písně na vlnách brněnského rozhlasového studia

Dějiny pravidelného rozhlasového vysílání z Brna se začaly psát v roce 1924, rok po zahájení vysílání pražského rozhlasu a jen dva roky po vzniku prvního pravidelného vysílání v Evropě – londýnského BBC. Už celé jedno století je brněnské studio Českého rozhlasu motorem nejen hudebního, ale i obecně kulturního dění na Moravě, které svým vysíláním významně ovlivnilo. Důležitou roli sehrál brněnský rozhlas také v oblasti hudebního folkloru. Od svých začátků byl významným dokumentátorem lidové hudby v terénu a svým vysíláním neoddiskutovatelně ovlivnil vývoj hudebního folklorismu na našem území. Stalo se tak především díky neúnavné činnosti několika generací redaktorů a dramaturgů folklorního vysílání, kteří lidovou píseň a hudbu nejen zaznamenávali v terénu, ale prostřednictvím vysílání jí dávali druhý život. Právě díky nim se z interpretů, jako byli Božena Šebetovská, Jožka Severin, Dušan a Luboš Holí, Jarmila Šuláková, Vlasta Grycová a řada dalších, staly folklorní legendy. A zejména díky rozhlasu se všeobecně známými staly desítky lidových písní, které by jinak zůstaly zapomenuty.

budova_rozhlasu_brno

Český rozhlas Brno, pohled z ulice Beethovenova

Historie brněnského rozhlasového studia je spojena s několika hudebními tělesy, z nichž je třeba na prvním místě jmenovat Brněnský rozhlasový orchestr lidových nástrojů. BROLN vznikl v roce 1952 a po mnoho desítek let byl tvořivou dílnou hudebníků, skladatelů, dramaturgů, redaktorů, zpěváků, ale také techniků z nahrávacího studia a dalších rozhlasových profesí. Nahrávky a projekty BROLNu sice vycházely z regionální hudební tradice, ale lidovou hudbu nabízel orchestr posluchačům v různorodých podobách a mírách stylizace. Je neodiskutovatelné, že v rozhlasových studiích vznikaly stěžejní nahrávky hudebního folklorismu posledních sedmi dekád. Na Moravě to byly především studio v Ostravě a právě to brněnské. Ať už to bylo někdejší velké studio na dnešní Kounicově ulici či pozdější nahrávací studio v sídle Českého rozhlasu Brno na adrese Beethovenova 4 v centru města.

Nelze zapomenout ani na spolupráci brněnského rozhlasu s folklorními festivaly či různými národopisnými a lidovými slavnostmi na Moravě. Kupříkladu brněnské rozhlasové studio odvysílalo reportáž už z prvního ročníku strážnických slavností v roce 1946 a zvuková dokumentace tohoto festivalu se stala nedílnou součástí každoročního pracovního kalendáře redaktorů folklorního vysílání, z nichž většina působila také v programové radě strážnického festivalu a autorsky se podílela na přípravě pořadů.

Jak už bylo uvedeno, tak v programovém schématu brněnského studia má folklor své místo od počátku svého vysílání. Posluchači se s ním setkávali v mnoha pořadech, z nichž ikonickým se stal pořad Na pěknú notečku, který zazněl v éteru poprvé už v roce 1953 a s dvacetiletou přestávkou je součástí vysílání dodnes.

Za oblibou i významem brněnského rozhlasového vysílání na celé folklorní hnutí, především druhé poloviny dvacátého století, stojí celá plejáda rozhlasových osobností. Hudebních dramaturgů, redaktorů či autorů pořadů. Ze všech je na místě jmenovat významného muzikologa a folkloristu Karla Vetterleho, jež vedl hudební oddělení brněnského studia od roku 1928 až do poválečného období. Mezi pozdější osobnosti vytvářející a posouvající hudební folklor na brněnských rozhlasových vlnách patřili bezesporu Jaroslav Jurášek či Jaromír Nečas. V posledních dekádách měli posluchači s lidovou hudbou spojenu redaktorskou a autorskou práci Jiřího Pavlici, Josefa Prudila či Jiřího Plocka a v nedávné minulosti i Petra Mičky, Kateřiny Kovaříkové či Magdaleny Múčkové. Výrazným fenoménem vysílání brněnského rozhlasového studia jsou také pořady dechové hudby a písniček na přání. Ty obstarávají v posledních desetiletích oblíbené pořady Morava krásná zem a Blahopřání s písničkou.

jaromin_necas_rozhlasjaroslav_jurasek

Jaromír Nečas / Jaroslav Jurášek

Rozhlasové vysílání pohotově reaguje na moderní komunikační trendy. Zásadně se proměnila nahrávací technika. Natáčení i vysílání je dnes digitálním a čím dál častěji si mohou posluchači vybrané pořady poslechnout i zpětně prostřednictvím webu mujrozhlas.cz či různých podcastových aplikací. Nejsou výjimkou také rozhlasové pořady doplněny o vizuální rozměr. Technika se vyvíjí, ovšem základní cíle folklorního vysílání brněnského studia Českého rozhlasu zůstávají stejné i v započatém druhém století své existence. Úkolem takového snažení je nejen být svým posluchačům příjemným společníkem, ale také reflektovat folklorní dění v regionu, představovat mladé interprety a vzpomínat na bardy lidové písně minulosti. Nezapomínat na významné události zvykoslovného roku i osobnosti a akce lidové kultury. Rozhlasové mikrofony jsou i nadále přítomny nejvýznamnějším folkloristickým akcím a v neposlední řadě je Český rozhlas také iniciátorem vzniku nových studiových snímků odrážejících současný stav a nositele lidové tradice. Vlajkovou lodí folklorní publicistiky ve vysílání Českého rozhlasu Brno zůstává pořad Na pěknú notečku, jehož každovšední podvečerní vysílání připravuje tým pravidelných redaktorů ve složení Anežka Heinzlová, Marie Hvozdecká, Barbora Turčanová, Jan Káčer a Jan Kosík. Tito doplněni o nepravidelné redaktory z regionů a vše v kooperaci hudebního dramaturga folklorního vysílání Jaroslava Kneisla. Neotřelý pohled na lidovou kulturu v celé republice nabízí také redaktorka Markéta Ševčíková v sobotním pořadu Folklorní notování. Nezbývá než doufat, že rozhlasové studio sídlící v centru moravské metropole a mapující folklorní dění nejen na jižní a východní Moravě se nevydá směrem omezování vysílacího prostoru určeného pro lidovou a dechovou hudbu, jako studia v dalších regionech České republiky.

soucasna_redakce_folklorniho_vysilani_Jan Kosik_Anezka Heinzlova_Jaroslav Kneisl_Marie Hvozdecka_Jan Kacer

současná redakce folklorního vysílání, zleva: Jan Kosík, Anežka Heinzlová, Jaroslav Kneisl, Marie Hvozdecká, Jan Káčer

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Dějiny pravidelného rozhlasového vysílání z Brna se začaly psát v roce 1924, rok po zahájení vysílání pražského rozhlasu a jen dva roky po vzniku prvního pravidelného vysílání v Evropě – londýnského BBC. Už celé jedno století je brněnské studio Českého rozhlasu motorem nejen hudebního, ale i obecně kulturního dění na Moravě, které svým vysíláním významně ovlivnilo. Důležitou roli sehrál brněnský rozhlas také v oblasti hudebního folkloru. Od svých začátků byl významným dokumentátorem lidové hudby v terénu a svým vysíláním neoddiskutovatelně ovlivnil vývoj hudebního folklorismu na našem území. Stalo se tak především díky neúnavné činnosti několika generací redaktorů a dramaturgů folklorního vysílání, kteří lidovou píseň a hudbu nejen zaznamenávali v terénu, ale prostřednictvím vysílání jí dávali druhý život. Právě díky nim se z interpretů, jako byli Božena Šebetovská, Jožka Severin, Dušan a Luboš Holí, Jarmila Šuláková, Vlasta Grycová a řada dalších, staly folklorní legendy. A zejména díky rozhlasu se všeobecně známými staly desítky lidových písní, které by jinak zůstaly zapomenuty.  více

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Nejčtenější

Kritika

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce