B-Side Band ؘ– Folk Swings

B-Side Band ؘ– Folk Swings

„Je to úplně dokonalý, pouštím si to furt a furt mi to zní v hlavě,“ napsal vystudovaný muzikolog a brněnský politik Matěj H. Hudební publicista s pseudonymem Max B. píše v jiné diskusi na Facebooku o „absolutní příšernosti“. Málokteré tuzemské album natočené v roce 2020 se dočkalo tak různorodých reakcí jako Folk Swings, kolekce původně folkových písní v bigbandovém aranžmá a v podání B-Side Bandu pod vedením Josefa Buchty.

Není nutné počítat, zda se na sociálních sítích vyskytlo více ohlasů pozitivních (zřejmě ano), nebo negativních. A vlastně ani není nutné zkoumat nebo rozvažovat, zda byl na začátku projektu komerční kalkul („orchestrální úpravy známých písní se budou líbit“ a „ještě tam dáme Dyka a Farnou“), nebo – doufejme – skutečná snaha o poctu českému folku. Důležitější je, jak výsledek působí na posluchače. A je pravda, že vedle extrémních – fanouškovských nebo kritických – názorů se našinec velmi často setkává s hodnocením „líbí, ale…“. Do této kategorie sám sebe ostatně řadí i autor tohoto článku.

Natáčet coververze je věc legitimní a v některých žánrech (jazz je jedním z nich) naprosto běžná. Když se navíc takového projektu účastní i původní autoři písní, což jsou v tomto případě mimo jiné Jaromír Nohavica, Vlasta Redl, Slávek Janoušek, Jaroslav Samson Lenk nebo Radek Pastrňák, nelze proti tomu namítat snad vůbec nic. B-Side Band je profesionální a ve svém žánru špičkové těleso, respektive soubor špičkových hudebníků, což dokládá nejen opravdu výjimečné jazzové album Meeting Point z roku 2014. Že si tentýž orchestr získal obrovské množství fanoušků díky svým předělávkám světových hitů a spolupráci s oblíbeným Vojtěchem Dykem, je druhá věc. Ano, lze to stavět proti sobě, tvrdit, že inklinací k popu se orchestr zpronevěřil čistému jazzu. Ale stejně tak lze vnímat jako pozitivní, že se k posluchačům dostává po řemeslné stránce kvalitní hudba a aranžmá, nad kterým jeho autoři skutečně přemýšlejí.

Podobné je to u Folk Swings. Oba hlavní aranžéři projektu, Petr Kovařík a Pavel Zlámal, své pohnutky a způsob práce vysvětlili v obsáhlém rozhovoru pro Brno – město hudby. Vycházeli pochopitelně z vlastních zkušeností a erudice (ostatně Pavel Zlámal je předním autorem avantgardního jazzu a představitelem improvizované hudební scény, která přesahuje město Brno), oba si v sobě samozřejmě nesli v nějaké formě vztah k českému folku a ke zpívání u táboráků a současně museli vybalancovat možné námitky spolupracujících autorů písní. Výsledkem rozhodně není jednolitá masa velkoorchestrálních aranží, ale pestrá směs přístupů, což lze vnímat jako velké pozitivum alba. Ostatně pestrý je samotný výběr písní: Zatímco Nohavicův Ježíšek si už v původní komorní podobě na albu Ikarus o swingové zpracování přímo říká, z milostné Zatímco se koupeš vznikla de facto popová balada, v níž pravidelné údery bicích a saxofonové sólo vytvářejí zajímavý kontrast ke stále folkovému – tedy vypravěčskému – způsobu interpretace pana autora. Dobře vyšlo zpracování dávného hitu Slávka Janouška Rozhovor s nádražákem. Jazzové přiznávky do verše „Stejně žádnej New York není“, práce s rytmem a především s dynamikou se výborně doplňují s Janouškovým nenapodobitelným přednesem. Zajímavý je i Janouškův Náš dům, ve kterém se prvky textové komiky doplňují s komikou hudební. Písně Vlasty Redla pak oscilují mezi tím, co od mistra čekáme (Čarodějova píseň), neboť například saxofonista Michal Žáček, člen B-Side Bandu, hrává i v Redlově kapele, a mezi jakousi kombinací interpretace Vlasty Redla a Petra Lipy (Tak vidíš).

folk_swings_booklet_b_side_band

Vedle písní žijících autorů B-Side Band zpracoval i skladby těch, kteří do výsledné podoby už promluvit nemohli. Můžeme si klást otázku, zda právě Ewa Farna má schopnost nahradit charismatickou Zuzanu Navarovou v její písni Kočky (řekněme, že píseň nedopadla špatně, ale originál je v tomto případě originál). Ale ještě větší výzvou byly v tomto případě ryvolovky a jedna píseň Karla Kryla. U Tunelu jménem čas Mikiho Ryvoly (v bookletu je chybně uveden jako autor jeho bratr Wabi) vytěžil Petr Kovařík maximum ze swingového rytmu písně a verze v podání jedné mladé zpěvačky (Kristýna Daňhelová) a dvou zpěváků (Petr Rybíz Toman a Jiří Kalousek) vůbec není špatná. Vlastně je jen škoda, že orchestr v tomto případě stále žijícího autora nepřizval ke spolupráci – vždyť sám Miki Ryvola v roce 2016 nahrál vlastní swingové verze svých písní na albu pojmenovaném právě Tunel jménem čas. Druhá ryvolovka, slavná Wabiho Tereza (původně Osamělý město), klade před posluchače mnohem více otazníků. Převedení spíše klidné, nostalgické písně do rychlého tempa a karibského rytmu plus přidání jakési textové cody, která rozvíjí a posouvá původní příběh, může být pro nejednoho fanouška kamenem úrazu. Autor článků přiznává, že sám má s Terezou také největší problém. Ne že by bral Petru Kovaříkovi právo upravit píseň právě takto, ale její „přidaný závěr“ (neustálé „přemlouvání“ Terezy v podání Kristýny Daňhelové) už podle něj jde proti duchu původní skladby. Nicméně píseň je třeba vnímat i v kontextu celého alba. Po Tereze totiž následuje instrumentální verze Podvodu Honzy Nedvěda. A to, co se u Ryvoly řeklo oproti původní verzi navíc, to si v Podvodu musíme pouze domýšlet mezi tóny velmi zajímavě upravené skladby. Takže vlastně – konec dobrý, všechno dobré.

Pokud jde ovšem o zásahy do původních písní, je třeba zmínit jeden zdánlivý detail, u nějž si však pozorný posluchač klade otázku: Proč? Karel Kryl byl známý jak mistr jazyka, autor neotřelých rýmů, básník, který se prakticky nikdy nezpronevěřil pravidelnosti verše a na jehož textech by se dala učit korektní čeština. Knižní výrazy v jeho případě nezněly nepatřičně. Píseň Děkuji je jedna z nejsilnějších, které kdy složil a vylámat si na ní zuby by vůbec nebylo náročné. Přestože nejniterněji bude asi vždy vyznívat komorní autorova verze s jedinou akustickou kytarou, Dykovo podání s orchestrem za zády ze síly jejího textu nic neubírá. Co však opravdu zatahá za uši, je změna jediné hlásky, kterou si kdosi dovolil udělat. Kryl zpívá: „Děkuji, za slzy děkuji, / ty naučí mne citu / k živým, již žalují / a křičí po soucitu.“ Knižní tvar „již“ je v současné spisovné češtině jediným možným tvarem pro množné číslo mužského rodu životného zájmena „jenž“. Zní to archaicky, proto toto slůvko v běžné mluvě nahrazujeme slovem „kteří“. Ovšem nahradit „již“ slovem „jež“, a tím vlastně posunout celou vedlejší větu do ženského rodu (tedy cit pouze k živým ženám, „jež žalují“, nikoli k mužům?), je známka neprofesionality. Nebo to někdo dokáže vysvětlit jinak?

Co je tedy album Folk Swings? Rozhodně řemeslně skvělá provedená deska, která v některých nabízí nové a v řadě případů opravdu povedené verze starých hitů. A také deska, která klade řadu otázek. Některé z nich jsou užitečné a dobré, jiné bohužel méně. Ale klást otázky a provokovat je pořád lepší než prošumět ušima bez zájmu. Kromě toho B-Side Band krátce po albu Folk Swings vydal novou verzi Jazzové mše Jaromíra Hniličky, excelentní dílo, které jistě osloví ty, kteří mají pro bigbandové verze folkových hitů jen slova kritiky. Ale o tom až příště.

B-Side Band – Folk Swings: Universal Music. 17 skladeb. Stopáž: 60:02

Foto TINO

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Nejčtenější

Kritika

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více