Baletní gala v Brně: oslava tradice i sebevědomí

Baletní gala v Brně: oslava tradice i sebevědomí

Ten večer byl nejen slavnostní, mimořádně obsazený, ale zejména v mnoha optikách hodnotný, přínosný i významný. Nablýskané baletní gala souboru Národního divadla Brno včera v Janáčkově divadle totiž ukázalo mnoho důležitých věcí. Jednak se galakoncert odkázal k úctyhodnému stému výročí baletního souboru v Brně, dále představil město jako respektované ohnisko tanečního umění, kam neváhají přijet největší hvězdy současnosti. A  konečně: v této prvoligové konkurenci obstál i domácí soubor, který se poměřil s evropskou špičkou. Připočtěte k tomu ještě opravdu bouřící nabitý sál Janáčkovy opery čili přes tisícovku spokojených diváků a výše avizované umělecké zisky jsou završené.

balet_gala_2020_foto_kuba_jira_02

Oksana Skorik a Philipp Stepin

Není mnoho evropských divadel, která se mohou pyšnit tak dlouho baletní tradicí. Ta se v Brně regulérně ustavila v roce 1919 tedy v mladé republice. Druhý nejstarší baletní soubor tuzemska (v pražském Národním divadle vznikl takový ansámbl hned při jeho založení) tak začal psát historii, jejíž století se včera opravdu důstojně slavilo a připomínalo. Historický exkurz ale není cílem této recenze, i tak je potřeba vzpomenout jméno legendárního Iva Váni Psoty, který brněnský balet vedl hned třikrát a při svém nástupu se stal i nejmladším uměleckým šéfem v zemi. A stejně jako stávající umělecké výsledky je i dnes potřeba neustále zpřítomňovat také jméno muže ovládajícího devět jazyků, tanečníka a choreografa se skutečně celosvětovými zkušenostmi od Evropy přes Severní i Jižní Ameriku. Psota posunul Brno a zdejší balet skutečně ke světovosti a to nejen prvním uvedením jednoho z nejúspěšnějších tanečních dramat 20. století – Prokofjevova baletu Romeo a Julie v roce 1938. To je primát, kterým se město dodnes oprávněně může pyšnit, musí a má si jej připomínat. Váňa tímto počinem totiž přepsal kulturní dějiny.

balet_gala_2020_foto_kuba_jira_03

Natascha Mair a Davide Dato

Ale zpět ke svátečnímu a stejně tak triumfálnímu večeru. Exkluzivní koncertní galaprogram s účastí tanečních hvězd z nejvýznamnějších evropských baletních souborů byl zajímavě rozlomený do dvou polovin. Do přestávky se diváci mohli těšit z klasických pas de deux; ve druhé polovině zase ze současných choreografií. Už z podstaty podobných galavečerů šlo o výběr toho nejlepšího z bílé klasiky. Je ovšem neméně zajímavé, že stejně vášnivě jako ukázkám z Louskáčka, Bajadéry či Dona Quijota publikum hlasitě aplaudovalo něžné a křehké choreografii After the Rain na moderní hudbu Arvo Pärta, kterou v choreografii Christophera Wheeldona špičkově zatančila emeritní hvězda Bavorského státního baletu v Mnichově Lucia Lacarra a Matthew Golding, emeritní superstar Královského baletu Londýn. Možná ani není třeba se obírat mimořádným a očekávatelným tanečním mistrovstvím, které tento interpretační crème de la crème nabídnul. Přítomným milovníkům baletu jistě docvaklo, jak logisticky náročná musela být příprava tohoto gala. V Brně si totiž daly včera dostaveníčko baletní hvězdy z Moskvy, Petrohradu, Vídně, Amsterodamu, Budapešti a samozřejmě nechyběli sólisté z národních divadel z Prahy, Bratislavy a Brna. A právě tento mezinárodní rozměr Brnu slušel stejně jako všechny ty dechberoucí technicky dokonalé výskoky, piruety či bravurní tance na špičkách. Město podobnými podniky skutečně míří do Evropy a stvrzuje navíc internacionální povahu tance. Ostatně balet Národního divadla Brno je druhým největším tanečním tělesem v České republice a v současné době je v souboru padesát tanečníků ze dvaceti zemí celého světa.

balet_gala_2020_foto_kuba_jira_04

Lucia Lararra a Matthew Golding

Jmenovat všechny nelze, i tak v programu zazářily ruského hvězdy jako primabalerína Oxana Skorik z Mariinského divadla Petrohrad vedle prvního sólisty Philippa Stepina ze stejného souboru. Dále Diana Kosyreva tedy protagonistka Maďarského národního baletu Budapešť a vedoucí sólista Velkého divadla v Moskvě Igor Tsvirko. Vedle zavedených tanečníků dostaly prostor i mladé vycházející hvězdy jako první sólista Královského baletu Londýn Cesar Corrales a jeho londýnská kolegyně Sarah Lamb. Podobný import v Brně nezažíváme často a publikum opravdu nadšeně aplaudovalo třeba prvním sólistům Vídeňského státního baletu tedy dvojici Natascha Mair a Davide Dato.

A v této hvězdné plejádě se neztratily také domácí první sólistky Ivona Jeličová a Klaudia Radačovská, které v premiéře odtančily choreografii na slavný Delibesův Flower duet. Šlo o zdařilou choreografickou práci zdejšího uměleckého šéfa Mária Radačovského. A toto číslo programu i závěrečný fragment Gnawa v podání domácích, nabídly moderní choreografii. Pod opusem Gnawa je podepsán velikán se světovým renomé Nacho Duato.   Vše v úhrnu dokázalo, že brněnský balet si může dovolit vystupovat vedle světové první ligy. To se jistě pozitivně odrazí nejen v atmosféře, ale i v oprávněně hrdém a důležitém sebevědomí brněnského baletu. Pro všechno výše zmíněné lze tedy směrem k brněnskému baletnímu souboru a včerejšímu večeru zvolat jediné: Bravo!

GALA 100 LET BALETU NdB

Sobota 25. ledna 2020 v Janáčkově divadle

Foto Jakub Jíra

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Nejčtenější

Kritika

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce