Barevný zpívající svět a jeho otec

Barevný zpívající svět a jeho otec

České objevování fenoménu world music začalo v Brně. Jeho zvěstovatelem byl rozhlasový redaktor Jaromír Nečas, který se dnes dožívá dvaadevadesáti let. Blahopřejeme a připomínáme jeho sérii pořadů Barevný zpívající svět.

Když 13. prosince 2013 zemřel ve Švýcarsku známý hudební vydavatel Marcel Céllier, který pro svět objevil úchvatné bulharské vícehlasy (alba s názvem Le Mystère des Voix Bulgares) a rumunského hráče na Panovu flétnu Gheorghe Zamfira, nevěnoval tomu v České republice nikdo pozornost. A přitom by mohl, protože Céllier, ještě jako hudební producent firmy Phillips, vydal počátkem 60.let album folkloru z tehdejšího Československa – jmenovalo se Moravie a bylo částí série Voyages autour du Monde, vedle Hongrie, Moldavie, Roumanie a dalších. Bylo to vůbec první album naší lidové hudby, které vyšlo v zahraničí z iniciativy nezávislého producenta, nikoli dotováno našimi penězi a naším vlastním přesvědčením o hodnotě moravského folkloru. Marcel Céllier měl s čím porovnávat – od počátku padesátých let jezdil na Balkán, do Rumunska, do Bulharska, tedy do zemí, jejichž folklor patří ke skvostům světové hudební pokladnice. Jak přišel k Moravě?

Zde musím poněkud opravit tvrzení, že u nás nikdo nevěnoval Céllierově smrti pozornost. Smutnou zprávu od jeho ženy dostal emeritní hudební redaktor brněnského rozhlasu Jaromír Nečas, jeden z blízkých Céllierových přátel a občasný spolupracovník a inspirátor. Znali se spolu přibližně od roku 1958, kdy se agilní Švýcar objevil u Nečasů doma s první deskou BROLNU (Na pěknú notečku s Leošem Janáčkem) v podpaží. Nečas byl jedním z tvůrců onoho alba a záhy se s Céllierem spřátelili. Zvědavý hudební producent měl zájem poznat na vlastní kůží folklor, který tak uchvátil Leoše Janáčka. Nečas jej vzal na Horňácko a na hody na Podluží, jejichž bohatost – kroji počínaje, vínem konče – Céllierovi učarovala. Spřátelil se s primášem Břeclavanu Jožkou Kobzíkem a spolu s Nečasem začali snovat plány, jak dostat moravskou lidovou hudbu za hranice. Počátkem 60. let se podařilo uskutečnit a natočit malé turné folklorního souboru Břeclavan ve Švýcarsku. Z něho Céllier s Nečasem sestavili nádherné album Moravie.

Jaromír Nečas byl už od dob studií v Brně milovníkem folkloru, a to nejen moravského. Jako vystudovaný hudební komponista a pozdější rozhlasový redaktor a člen Svazu hudebních skladatelů nevynechal žádnou příležitost k výpravám za tradiční kulturou jiných národů – pochopitelně kvůli dobovým poměrům šlo především o východoevropské kultury. Ale ty stály za to. Takto se dostal do kontaktu například s goralskou hudbou v Polsku nebo svébytným albánským vícehlasem. Vedle své práce redaktora populárních žánrů a rozhlasového dramaturga Orchestru Gustava Broma si v šedesátých letech sháněl a studoval nahrávky folkloru z celého světa. Velkým zdrojem informací – v té době v socialistickém státě těžko přístupných – mu byl právě i Marcel Céllier.

Nechci v tomto textu rekapitulovat životní dráhu Jaromíra Nečase, který se právě dnes – 21. února 2014 – dožívá devadesáti dvou let. To se odehraje na jiném místě tohoto média. Jen bych chtěl vypíchnout ojedinělý Nečasův přínos pro poznání fenoménu world music v českém prostředí. Tato hudební oblast je jakýmsi zrcadlem emancipace tradičních kultur v rámci světa. Nejdříve se etnomuzikologové ve svých publikacích (například Curt Sachs) začali zabývat výzkumem a srovnáváním nejrůznější etnické hudby. Souběžně s tím se probouzeli i hudebníci nejrůznějších populárních žánrů a začali vyhledávat etnické inspirace. Tak vznikl fenomén world music, od konce 80. let pojmenovaný jako komerční a dramaturgická škatulka. Jedním z těch, kteří tento proud vnímali a popularizovali v rozhlasových pořadech a přednáškách už mnohem dříve byl právě Jaromír Nečas.

V polovině 70. let se mu shodou okolností podařilo naskicovat záměr a posléze i uskutečnit 106 dílů rozhlasové série Barevný zpívající svět. Sám Nečas jej považuje za vrchol své redaktorské práce a s odstupem času lze říci, že je to unikátní dílo. 106 dílů o průměrné délce 25 minut se vysílalo v letech 1976–1980. Jak tento cyklus vznikl? Nečas byl vedením ústřední hudební redakce vyzván, aby vypracoval koncepci populárně-vzdělávacího hudebního pořadu pro mládež a on tuto výzvu uchopil tak, že zúročil všechno své dosavadní poznání a současně i kontakty a redaktorsko-umělecký cit. 30. května 1975 byl návrh vedením rozhlasu přijat a šéfredaktor hudební redakce pověřen realizací. Přesný název „dlouhodobého výchovně poslechového cyklu folklóru pro mladé posluchače“ zněl: Barevný zpívající svět. Malá rozhlasová universita o vzniku a vývoji hudební kultury – ač se to tak nehodlá ovšem jmenovat.

Barevný zpívající svět poskytuje zvláště v úvodních dílech vcelku systematický, dramaturgicky neotřelý a zábavný úvod do světa hudební vědy a world music, přestože se tak tehdy ještě tato oblast běžně nenazývala. Tradiční hudební projevy se mísí se současnými (tehdy) příklady hudební tvořivosti. Základem cyklu bylo pět hlavních tematických bloků, jež shrnu pouze stručně:

  1. zřídla hudby (o melodii, rytmu atd.)
  2. hudební kultury národů
  3. co víme o folkloru (národní tradice, z dějin evropské folkloristiky, folklor v socialistické společnosti, osobnosti)
  4. karpatská hudební kultura
  5. cesty za slovanskou písní (Slované východní, jižní, západní)

Vedle samotného Nečase a jeho nejbližších brněnských spolupracovníků (literát a dramaturg Vladimír Fux, hudební vědec Miloš Štědroň, etnograf Dušan Holý, antropolog Jan Jelínek a další),kteří vytvořili prvních deset dílů, defiluje v pořadech i celá řada osobností z okruhu dalších rozhlasových studií, která na cyklu později participovala. Například pedagog, skladatel a publicista Pavel Jurkovič, hudebník a redaktor Jan Rokyta, hudební publicista Lubomír Dorůžka, indolog Dušan Zbavitel a další. Autoři jako Jan Jelínek či Dušan Zbavitel přinášeli velmi cenné a pro náš kulturní okruh víceméně neznámé informace o vzdálených hudebních kulturách (indických, domorodých australských, melanézských, indiánských a dalších) doslova "z první ruky". Tedy nejen obsahově, ale i obsazením je Barevný zpívající svět neobyčejně důležitým dokumentem. Pořady mají i literární přesahy, které zvyšují jejich sdělnost.

Barevný zpívající svět je pomníkem – nejen hudbě světa, ale i autorovi.

Rozhovor s Jaromírem Nečasem vyjde na našem serveru v pondělí 3. března.

Hudebníci z Velké nad Veličkou, foto Ondřej Lipár, zdroj wikipedia

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Se serverem Město hudby začíná spolupracovat Jiří Plocek. Hrál na mandolínu s Poutníky i se svojí kapelou Teagrass, naposledy natočil album Písňobraní s Jitkou Šuranskou. Působí jako hudební redaktor a dramaturg v Českém rozhlasu Brno, stojí v čele družstva Kulturních novin. Mluvili jsme o všem možném, ale vlastně jsme pořád kroužili kolem jednoho bodu: jak se biochemik dostal k hudbě a hlavně jak skrze ni objevuje sebe sama.  více

Bezobratři se stylově otevírají, nicméně musím zdůraznit, že syrové folklorní inspirace na albu převažují. S nimi ostatně koresponduje i výběr písní  omezený především na prastarou dvojici témat „láska a smrt“.  více

Jitce Šuranské se podařil výborný sólový debut. Bylo by ale fantastické, kdyby dokázala na této hudební úrovni přejít k autorskému repertoáru.  více


Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

Nejčtenější

Kritika

Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce