Barevný zpívající svět a jeho otec

Barevný zpívající svět a jeho otec

České objevování fenoménu world music začalo v Brně. Jeho zvěstovatelem byl rozhlasový redaktor Jaromír Nečas, který se dnes dožívá dvaadevadesáti let. Blahopřejeme a připomínáme jeho sérii pořadů Barevný zpívající svět.

Když 13. prosince 2013 zemřel ve Švýcarsku známý hudební vydavatel Marcel Céllier, který pro svět objevil úchvatné bulharské vícehlasy (alba s názvem Le Mystère des Voix Bulgares) a rumunského hráče na Panovu flétnu Gheorghe Zamfira, nevěnoval tomu v České republice nikdo pozornost. A přitom by mohl, protože Céllier, ještě jako hudební producent firmy Phillips, vydal počátkem 60.let album folkloru z tehdejšího Československa – jmenovalo se Moravie a bylo částí série Voyages autour du Monde, vedle Hongrie, Moldavie, Roumanie a dalších. Bylo to vůbec první album naší lidové hudby, které vyšlo v zahraničí z iniciativy nezávislého producenta, nikoli dotováno našimi penězi a naším vlastním přesvědčením o hodnotě moravského folkloru. Marcel Céllier měl s čím porovnávat – od počátku padesátých let jezdil na Balkán, do Rumunska, do Bulharska, tedy do zemí, jejichž folklor patří ke skvostům světové hudební pokladnice. Jak přišel k Moravě?

Zde musím poněkud opravit tvrzení, že u nás nikdo nevěnoval Céllierově smrti pozornost. Smutnou zprávu od jeho ženy dostal emeritní hudební redaktor brněnského rozhlasu Jaromír Nečas, jeden z blízkých Céllierových přátel a občasný spolupracovník a inspirátor. Znali se spolu přibližně od roku 1958, kdy se agilní Švýcar objevil u Nečasů doma s první deskou BROLNU (Na pěknú notečku s Leošem Janáčkem) v podpaží. Nečas byl jedním z tvůrců onoho alba a záhy se s Céllierem spřátelili. Zvědavý hudební producent měl zájem poznat na vlastní kůží folklor, který tak uchvátil Leoše Janáčka. Nečas jej vzal na Horňácko a na hody na Podluží, jejichž bohatost – kroji počínaje, vínem konče – Céllierovi učarovala. Spřátelil se s primášem Břeclavanu Jožkou Kobzíkem a spolu s Nečasem začali snovat plány, jak dostat moravskou lidovou hudbu za hranice. Počátkem 60. let se podařilo uskutečnit a natočit malé turné folklorního souboru Břeclavan ve Švýcarsku. Z něho Céllier s Nečasem sestavili nádherné album Moravie.

Jaromír Nečas byl už od dob studií v Brně milovníkem folkloru, a to nejen moravského. Jako vystudovaný hudební komponista a pozdější rozhlasový redaktor a člen Svazu hudebních skladatelů nevynechal žádnou příležitost k výpravám za tradiční kulturou jiných národů – pochopitelně kvůli dobovým poměrům šlo především o východoevropské kultury. Ale ty stály za to. Takto se dostal do kontaktu například s goralskou hudbou v Polsku nebo svébytným albánským vícehlasem. Vedle své práce redaktora populárních žánrů a rozhlasového dramaturga Orchestru Gustava Broma si v šedesátých letech sháněl a studoval nahrávky folkloru z celého světa. Velkým zdrojem informací – v té době v socialistickém státě těžko přístupných – mu byl právě i Marcel Céllier.

Nechci v tomto textu rekapitulovat životní dráhu Jaromíra Nečase, který se právě dnes – 21. února 2014 – dožívá devadesáti dvou let. To se odehraje na jiném místě tohoto média. Jen bych chtěl vypíchnout ojedinělý Nečasův přínos pro poznání fenoménu world music v českém prostředí. Tato hudební oblast je jakýmsi zrcadlem emancipace tradičních kultur v rámci světa. Nejdříve se etnomuzikologové ve svých publikacích (například Curt Sachs) začali zabývat výzkumem a srovnáváním nejrůznější etnické hudby. Souběžně s tím se probouzeli i hudebníci nejrůznějších populárních žánrů a začali vyhledávat etnické inspirace. Tak vznikl fenomén world music, od konce 80. let pojmenovaný jako komerční a dramaturgická škatulka. Jedním z těch, kteří tento proud vnímali a popularizovali v rozhlasových pořadech a přednáškách už mnohem dříve byl právě Jaromír Nečas.

V polovině 70. let se mu shodou okolností podařilo naskicovat záměr a posléze i uskutečnit 106 dílů rozhlasové série Barevný zpívající svět. Sám Nečas jej považuje za vrchol své redaktorské práce a s odstupem času lze říci, že je to unikátní dílo. 106 dílů o průměrné délce 25 minut se vysílalo v letech 1976–1980. Jak tento cyklus vznikl? Nečas byl vedením ústřední hudební redakce vyzván, aby vypracoval koncepci populárně-vzdělávacího hudebního pořadu pro mládež a on tuto výzvu uchopil tak, že zúročil všechno své dosavadní poznání a současně i kontakty a redaktorsko-umělecký cit. 30. května 1975 byl návrh vedením rozhlasu přijat a šéfredaktor hudební redakce pověřen realizací. Přesný název „dlouhodobého výchovně poslechového cyklu folklóru pro mladé posluchače“ zněl: Barevný zpívající svět. Malá rozhlasová universita o vzniku a vývoji hudební kultury – ač se to tak nehodlá ovšem jmenovat.

Barevný zpívající svět poskytuje zvláště v úvodních dílech vcelku systematický, dramaturgicky neotřelý a zábavný úvod do světa hudební vědy a world music, přestože se tak tehdy ještě tato oblast běžně nenazývala. Tradiční hudební projevy se mísí se současnými (tehdy) příklady hudební tvořivosti. Základem cyklu bylo pět hlavních tematických bloků, jež shrnu pouze stručně:

  1. zřídla hudby (o melodii, rytmu atd.)
  2. hudební kultury národů
  3. co víme o folkloru (národní tradice, z dějin evropské folkloristiky, folklor v socialistické společnosti, osobnosti)
  4. karpatská hudební kultura
  5. cesty za slovanskou písní (Slované východní, jižní, západní)

Vedle samotného Nečase a jeho nejbližších brněnských spolupracovníků (literát a dramaturg Vladimír Fux, hudební vědec Miloš Štědroň, etnograf Dušan Holý, antropolog Jan Jelínek a další),kteří vytvořili prvních deset dílů, defiluje v pořadech i celá řada osobností z okruhu dalších rozhlasových studií, která na cyklu později participovala. Například pedagog, skladatel a publicista Pavel Jurkovič, hudebník a redaktor Jan Rokyta, hudební publicista Lubomír Dorůžka, indolog Dušan Zbavitel a další. Autoři jako Jan Jelínek či Dušan Zbavitel přinášeli velmi cenné a pro náš kulturní okruh víceméně neznámé informace o vzdálených hudebních kulturách (indických, domorodých australských, melanézských, indiánských a dalších) doslova "z první ruky". Tedy nejen obsahově, ale i obsazením je Barevný zpívající svět neobyčejně důležitým dokumentem. Pořady mají i literární přesahy, které zvyšují jejich sdělnost.

Barevný zpívající svět je pomníkem – nejen hudbě světa, ale i autorovi.

Rozhovor s Jaromírem Nečasem vyjde na našem serveru v pondělí 3. března.

Hudebníci z Velké nad Veličkou, foto Ondřej Lipár, zdroj wikipedia

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Se serverem Město hudby začíná spolupracovat Jiří Plocek. Hrál na mandolínu s Poutníky i se svojí kapelou Teagrass, naposledy natočil album Písňobraní s Jitkou Šuranskou. Působí jako hudební redaktor a dramaturg v Českém rozhlasu Brno, stojí v čele družstva Kulturních novin. Mluvili jsme o všem možném, ale vlastně jsme pořád kroužili kolem jednoho bodu: jak se biochemik dostal k hudbě a hlavně jak skrze ni objevuje sebe sama.  více

Bezobratři se stylově otevírají, nicméně musím zdůraznit, že syrové folklorní inspirace na albu převažují. S nimi ostatně koresponduje i výběr písní  omezený především na prastarou dvojici témat „láska a smrt“.  více

Jitce Šuranské se podařil výborný sólový debut. Bylo by ale fantastické, kdyby dokázala na této hudební úrovni přejít k autorskému repertoáru.  více


Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle.  více

Do letošního ročníku festivalu Janáček Brno přispěla i Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění. Její posluchači připravili sobotní komponovaný program, který divákům předvedl nejen hudbu nejrůznějších stylů, ale také jim ukázal různé prostory fakulty. Při vstupu na fakultu byla příchozím rozdána barevná kolečka, která rozdělila publikum na tři menší skupiny. To vše se stalo z kapacitních důvodů, jelikož se program kromě auly odehrával také ve varhanním sále, klenbovém sále a učebně 09. Všichni tak slyšeli totožný program jen v jiném pořadí.  více

Téměř po devadesáti letech od svého vzniku se do Brna vrátila jediná opera Pavla Haase (1899–1944) Šarlatán. Inscenování této humorné opery se ujalo Národní divadlo moravskoslezské v režii Ondřeje Havelky a hudebním nastudování Jakuba Kleckera. Několik týdnů po premiéře inscenace v Ostravě se v pátek 8. listopadu v Mahenově divadle, kde měl Šarlatán v roce 1938 svoji světovou premiéru, nabídnul novinku ve svém devátém ročníku Festival Janáček Brno 2024.  více

Jedním z komorních koncertů devátého ročníku festivalu Janáček Brno byl také večer věnovaný dílům Leoše Janáčka, a zejména Pavla Haase. Tyto skladby provedla v úterý 5. listopadu v Mozartově sále divadla Reduta různá hudební uskupení složená z tenoristy Nickyho Spence, klavíristky Lady ValešovéNavarra String Quartetu, houslistky Ivany Víškové, hornisty Antonína Koláře a flétnisty Michala Vojáčkavíce

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Letošní ročník Expozice nové hudby uzavřelo teprve druhé uvedení kompozičního site specific projektu Fresco Karlheinze Stockhausena (1928–2007), který byl poprvé uvedený v roce 1969. Od této doby se ho nikdo neujal. Divákům, kteří v sobotu 19. 10. navštívili Besední dům, se tak naskytla naprosto unikátní příležitost zažít dílo na vlastní kůži. Zmíněné první uvedení této skladby bylo provázeno sabotážemi ze strany konzervativních muzikantů. A tak je legitimní si položit otázku, zda teprve v sobotu Fresco nezaznělo, jak si to skladatel představoval. Tento náročný projekt kurátorky Moniky Pasiecznik a uměleckého vedoucího Pabla Drukera realizovala čtyři tělesa složená ze členů Brno Contemporary OrchestraMladých brněnských symfoniků Filharmonie Brno pod vedením Pablo Drukera, Radima HanouskaPavla Šnajdra, Tomáše Krejčího a Pavla Zlámalavíce

Nejčtenější

Kritika

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce