Bezkonkurenční hudební výkon Dirty Loops v brněnském Metru

Bezkonkurenční hudební výkon Dirty Loops v brněnském Metru

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftling.

Ač se to může zdát jako samozřejmost, Dirty Loops začali svůj koncert přesně na čas, což u populárních koncertů rozhodně zvykem nebývá. Úvodních tři písně v čele s Run Away, zazněly téměř jako suita, která byla přerušena pouze krátkým přivítáním brněnských fanoušků. Už během této úvodní sekvence bylo předznamenáno, kterým směrem se bude koncert ubírat: playlist byl sestaven z originálních kompozic kapely i z coverů jiných umělců. Hned ze začátku se také ukázalo, že jakékoliv chyby v provedení, byť pouze drobná zaváhání se očekávat nedají, což se při koncertu potvrdilo. Při čtvrté písni Living For The City (Stevie Wonder cover) vyzval zpěvák Jonah Nilsson publikum, aby se k němu se zpěvem přidali. Oproti běžné praxi nepředzpívával jednotlivé linky, ale vyzval diváky, aby improvizovali vždy po zaznění fráze „Livin just enough“, což vyústilo v minimálně zajímavý hudební efekt.

Při následujícím Going On A Date se v rozsáhlejším sóle výrazněji představil baskytarista Henrik Linder. V pasáži, která svým charakterem připomínala latinskoamerickou hudbu, předvedl technicky absolutně dokonalé virtuózní baskytarové sólo. Dokázal, že se v současnosti opravdu řadí mezi špičku tohoto nástroje. V následující baladické It Hurts se pak ukázal zase zpěvák Jonah Nilsson, který naplno předvedl svůj obrovský rozsah. Plně a silně mu zněly i ty nejvyšší tóny ve falzetu. Nilsson pak pravidelně přecházel mezi „pouhým“ zpěvem a částmi, kdy hrál na klávesy, popřípadě obojí kombinoval. Nezaměnitelný zvuk skupiny byl dotvářen bubeníkem Aronem Mellergårdem, který precizně udržoval rytmus a kapelu držel rozdrobenými, přesto dokonale přesnými rytmy. Jeho hru nelze označit jinak, než že „šlapal jako hodinky“. I on ale dostal možnost představit se během sóla například v písních Circus nebo Work Shit Out. Celkový zvuk kapely tmelil dohromady klávesák a vokalista Kristian Kraftling, který není oficiálním členem Dirty Loops. Kapela ho ale najala, aby se nemusela uchýlit k používání podkladů, za což si zaslouží obrovskou pochvalu, neboť se z používání nahrávek při koncertu v dnešní době stala běžná praxe. Dirty Loops ale dokázali pomocí Kraftlinga docílit plného neochuzeného zvuku, až na pár bezpodmínečně nutných pasáží se kapela použití podkladů vyhnula.

Na celém koncertu bylo nejpozoruhodnější, že kapela dokázala perfektně udržet groove, i když jednotliví muzikanti demonstrovali svoji instrumentální zdatnost. Baskytarista Henrik Linder, i přes časté virtuózní vyhrávky, ukázal, jaký je primární účel jeho nástroje a společně s bubeníkem Aronem Mellergårdem se staral primárně o to, aby hudba šlapala. A přestože bubeník velmi často drobil rytmus na malé hodnoty, hudba se z toho nevytratila, což také nebývá samozřejmostí. Zpěvní linky Jonaha Nilssona oplývaly výrazným zdobením a často velmi náročnými postupy, které pro něj ovšem nepředstavovaly žádnou výzvu a v jeho podání zazněly všechny tóny intonačně přesně. Svůj geniální zpěv navíc doplnil sóly i doprovody na syntezátor, které výborně dopomohly hutnosti celého zvuku. Právě na něm se výrazně podílel i Kristian Kraftling, kterému byl ale patřičný prostor pro sóla také nabídnutý. Velkou pochvalu si taktéž zaslouží zvukař, který dokázal perfektně pracovat s akustikou Metro Music Baru. Všechny jednotlivé tóny syntezátorů, zpěvu, baskytary i bicích byly krásně čitelné, což je u takto komplexní hudby vyloženě vyžadováno.

Sečtením všech výše zmíněných aspektů se stal z koncertu Dirty Loops v rámci festivalu Groove Brno dokonalý hudební zážitek, který bude ve fanoušcích ještě dlouhou dobu rezonovat. Publikum oplácelo perfektní výkony muzikantů bouřlivým potleskem, což v samém závěru vedlo k přídavku v podobě tří písní.

Dirty Loops:

Jonah Nilsson – zpěv, klávesy

Henrik Linder – basová kytara

Aron Mellergård – bicí

Kristian Kraftling – klávesy, vokály

setlist:

Run Away

Roller Coaster

Sayonara

Living For The City

Going On A Date

It Hurts

Just Dance

Turbo

Next To You

Coffee Break Is Over

When The Time Is Right

Circus

Follow the Light

Baby

Breakdown

Work Shit Out

Přídavky:

Old Armando

Rock You

Hit Me

sobota 30. 11. ve 20 hodin, Metro Music Bar

Foto archiv Dirty Loops 

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Nejčtenější

Kritika

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce