Břetislav Bakala aneb jak dlouho se rodí filharmonie

27. březen 2013, 0:00
Břetislav Bakala aneb jak dlouho se rodí filharmonie

Jednoho březnového rána v roce 1958 začala tehdy ještě Státní filharmonie natáčet v Besedním domě Janáčkovu Baladu blanickou – že tato skladba začíná představou pašijí, tehdy raději nikdo nezdůrazňoval. Šéfdirigent Bakala nicméně spletitý pašijový motiv ve violách dvakrát opakoval, ale když k němu měl připojit zbytek orchestru, svěsil ruce, sáhnul si levačkou k srdci, rezignovaně jí mávnul, omluvně se usmál, položil taktovku, neobratně si oblékl sako – a odešel umřít. K tomu pak došlo po několika dnech, prvního dubna – letos si to připomínáme po pětapadesáti letech; a přestože nikdo z dnešních filharmonických hráčů pod Bakalou nikdy nehrál, je každý z nich – aniž si to možná uvědomuje – nositelem jeho uměleckého odkazu.

Břetislav Bakala, rodák z Fryštáku (1897), se dostal po studiu nižšího gymnázia v Kroměříži a v Brně poprvé do styku s Leošem Janáčkem patnáctiletý, jako žák jeho varhanické školy (1912–16); dirigování pak studoval na nově zřízené brněnské konzervatoři u Františka Neumanna a klavír soukromě u proslulého Viléma Kurze, než se zase dostal k Janáčkovi do mistrovské třídy kompozice (1922–23). To už byl ovšem zaměstnán (od 1920) jako korepetitor a dirigent v opeře brněnského Národního divadla, tehdy prakticky jediného působiště výkonných hudebníků v Brně. Po americké epizodě (v sezoně 1925–26 byl varhaníkem katedrály ve Filadelfii) se vrátil zase do Brna – a nastoupil do nedlouho předtím zřízené rozhlasové stanice.

V průběhu dvacátých let začala po celém světě rychle houstnout síť rozhlasových stanic a jevit nenasytnou potřebu živé hudby – magnetofonová natáčecí technika byla ještě v nedohlednu a hudební relace ze standardních gramofonových desek (elpíčka ještě zdaleka neexistovala) nestačily pokrýt vysílací čas. Každá stanice tedy usilovala o nějaký soubor, který by byl k dispozici v různých denních dobách pro stále komplikovanější skladbu vysílání; nejčastěji šlo o postupně rozšiřovanou sestavu takzvaného salonního orchestru, jíž byl – v různých aranžmá – dostupný velmi široký repertoár, od lidovek až po populární díla symfonická. Když se Bakala vrátil z Filadelfie, působil už v brněnském rozhlase nevelký soubor založený (1925) a vedený dirigentem (a kapelníkem brněnské posádkové hudby) Janem Janotou; Bakala se stal tedy jeho zástupcem a zároveň pianistou podobně univerzálního kvarteta (s dvojími houslemi a violoncellem).

Toto uplatnění vypadalo skromně, ale Bakala cítil jeho perspektivu: v roce 1929 byl sice povolán do uměleckého vedení opery (podílela se na něm po odchodu legendárního Františka Neumanna trojice mladých osobností Chalabala-Bakala-Balatka), ale po dvou sezonách na toto postavení rezignoval a vrátil se do rozhlasu. Spolu s Janotou usiloval o postupné rozšiřování orchestru a jeho repertoáru; označení komorní orchestr se tehdy ještě nevžilo, ale pražská rozhlasová centrála začala Bakalovi ponechávat vedle běžných víceméně zábavných skladeb stále častěji interpretačně náročné (a pracovně tudíž méně vděčné) domácí i zahraniční novinky. Koncem třicátých let stál v Brně Bakala (Janota odešel z rozhlasu v roce 1936) v čele už slušně velkého (ale pořád ještě zdaleka ne symfonického) tělesa rozhlasově pohotového a vytříbeného klasickou i novinkovou interpretací.

V roce 1938 došlo k osudovému okleštění Československa a půl roku poté k jeho rozpadu a zániku. Čeští hudebníci z rozhlasových orchestrů v Ostravě (stanice se ocitla na území zabraném Poláky), Košicích obsazených Maďary a nakonec i v Bratislavě museli domů a rozhlasové ústředí je tudíž umisťovalo do existujících těles ve zbytku republiky a nakonec v Protektorátu – nejvíc ovšem do Brna, jehož stanice disponovala velkým provozuschopným studiem na Stadiu. Národní tragédie tu nečekaně projevila vlídnější tvář – Brno získalo vedle dosavadního divadelního další symfonický orchestr.

A to mimořádně kvalitní: na příliv nových hráčů byl Bakalův vycepovaný soubor ideálně připraven a dokázal je v krátké době zařadít na svou úroveň. Bakalovi ovšem – zase historicky – nahrála další okolnost: jeho dirigentský talent byl s jeho fantastickými sluchovými schopnostmi a analytickým způsobem hudebního myšlení přímo stvořen pro rozhlasovou práci, která tehdy postupně dostávala pomůcku základního významu – kontrolu mikrofonem, možnost poslechnout a rozebrat si natočený snímek. Připomeňme si, že touto studijní technikou začaly v hudebním světě mladá rozhlasová symfonická tělesa kvalitativně dotahovat a někdy nahrazovat klasické reprezentativní filharmonie – v Polsku (Katovice), ve Francii (ON de Radio France), v Německu (Mnichov).

V Brně tedy v neblahých protektorátních letech dozrál vynikající orchestr. Nutno ještě dodat, že měl příznivé zázemí organizační: jako strategická instituce prvního řádu byl řízen z Říše a muzikanti byli privilegovanými říšskými zaměstnanci. Museli ovšem dokázat, že umějí německy (o zkouškách se pak ještě po letech vyprávěly ve filharmonii legendy), ale jinak si jich říšskoněmecký leiter vážil: jak válka postupovala a orchestry v Říši povážlivě řidly odchodem stále vyšších ročníků na frontu (kolegové z družebního Lipska, kteří přežili, o tom vyprávěli děsivé příběhy), honosil se jeho brněnský Rundfunkorchester plným stavem a kvalitou stále vyšší.

Ten ovšem doma nelenil a jal se vystupovat koncertně. Rozhlas koncerty pořádat nemohl a nechtěl, ale povolená odborová Unie ano. A tak se v sezoně 1941/42 dostalo především českému brněnskému publiku konečně něčeho, co učinilo z Brna velkoměsto také po hudební stránce – abonentního cyklu symfonických koncertů. České publikum, vystavované v brněnských ulicích agresivním projevům německé nadřazenosti, zbavené možnosti svobodného projevu a ohrožované všemi způsoby perzekuce, plnilo koncertní sály jako nikdy předtím (a málokdy potom). A na koncerty Bakalova orchestru se zdůrazněně českými pořady chodilo na Stadion ještě v sezoně 1944/1945, kdy začalo být město rozbíjeno nálety.

Hned po válce začal mít brněnský hudební život vedle zmíněného velkoměstského i mezinárodní charakter – v relativně zachovalém městě uprostřed poničené střední Evropy si začaly podávat dveře špičky světové koncertní scény a Bakalův orchestr se stal mezinárodní pozoruhodností; jeden po druhém jej objevovali prominentní dirigentští hosté ze zahraničí – Ducloux, Boult, Bush, Désormières, Mravinskij, Kondrašin, Munch. Bakala přijímal jejich obdiv a začal pracovat na svém Janáčkovi, který byl tehdy – sotva třicet let po smrti – ještě všeobecně přijímán jako těžko stravitelný modernista, zvlášť když se po komunistickém puči dostal ke slovu ministr Nejedlý, do jehož pojetí české hudby se Janáček vůbec nehodil.

Bakala si nicméně prosadil do pořadu svého orchestru na Pražském jaru 1952 Janáčkovu Sinfoniettu – a zvítězil, hlavně také dík ohlasu ze strany zahraničních hostí. V roce 1953 dostal – i jeho orchestr – Státní cenu a tu si přinesli do Státní filharmonie, která vznikla v roce 1956 sloučením rozhlasového orchestru s mladým a rychle vzestupujícím Symfonickým orchestrem kraje Brněnského. Historie se opakovala – stejně jako v roce 1939 absorboval Bakalův orchestr příliv nových hráčů (tvořili jeho třetinu) tak rychle, že mohl být vyslán devět měsíců po svém vzniku do druhého ročníku festivalu Varšavská jeseň, jež se tehdy stal přehlídkou (a jakousi neoficielní soutěží) evropských orchestrálních špiček z Vídně, Paříže, Bukurešti, Moskvy, Varšavy a vzpomenutých Katovic. Vzhledem k tomu, že festival byl (a je dosud) zaměřen na novodobou hudbu a vzhledem k tomu, že Bakala se svými zkušenostmi s tímto repertoárem dokázal brilantně zvládnout i předepsané polské novinky – a že českou hudbu mohl reprezentovat Třetí symfonií Bohuslava Martinů, premiérou Klavírního dvojkoncertu Jana Nováka a Janáčkovou Sinfoniettou, začalo se na festivalu o Brnu mluvit velmi hlasitě a Bakala se stal jednou z jeho hlavních postav.

Tento triumf nemohl po návratu domů zužitkovat, jak si zasloužil – jeho ohlas skoro úplně zanikl ve víru maďarských událostí, které zcela zaujaly všechnu domácí i zahraniční pozornost. Nicméně stal se vrcholem umělecké i životní dráhy moravského muzikanta, který se nikdy neprojevoval zvlášť průbojně, ale stál si pevně za svým a v pravý okamžik připraven na správném místě.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dál by vás mohlo zajímat

Jiří Beneš hrával na violu v Moravském kvartetu i v brněnské filharmonii, mnoho let pracuje pro Moravský podzim a s jeho texty se setkáváte v programech orchestrů i festivalů. Rozhovor s ním se tedy většinou točí kolem hudby, přesto se v něm ale najde místo i na buchty, hory a sáňkování.  více

Brno město hudby v historii a v historkách – třetí pokračování seriálu Jiřího Beneše. Dnes o Gracianu Černušákovivíce


Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Letošní ročník Expozice nové hudby uzavřelo teprve druhé uvedení kompozičního site specific projektu Fresco Karlheinze Stockhausena (1928–2007), který byl poprvé uvedený v roce 1969. Od této doby se ho nikdo neujal. Divákům, kteří v sobotu 19. 10. navštívili Besední dům, se tak naskytla naprosto unikátní příležitost zažít dílo na vlastní kůži. Zmíněné první uvedení této skladby bylo provázeno sabotážemi ze strany konzervativních muzikantů. A tak je legitimní si položit otázku, zda teprve v sobotu Fresco nezaznělo, jak si to skladatel představoval. Tento náročný projekt kurátorky Moniky Pasiecznik a uměleckého vedoucího Pabla Drukera realizovala čtyři tělesa složená ze členů Brno Contemporary OrchestraMladých brněnských symfoniků Filharmonie Brno pod vedením Pablo Drukera, Radima HanouskaPavla Šnajdra, Tomáše Krejčího a Pavla Zlámalavíce

Komponovaný úterní večer 15. října zahájený v sále Kina Art návštěvníkům nabídl netradiční spojení české premiéry dokumentárního filmu No Ideas But in Things o americkém hudebním skladateli, experimentátorovi a vědci na poli elektronické hudby Alvinu Lucierovi (1931–2021) s živým provedením jeho skladby I Am Sitting in a Room. Zmíněná kompozice se stala refrénem nejen dokumentárního snímku, ale také celé události.  více

Ve druhém dnu festivalu Expozice nové hudby přenesli pořadatelé návštěvníky do vod komorních. V podání houslistky Terezy Horákové v Besedním domě zazněly dvě výjimečné skladby pro sólové housle. Při druhé z nich se k houslistce připojila Sarah Jedličková, která živě pracovala s osmi předem nahranými zvukovými stopami.  více

Slovanská tematika, violoncellová virtuozita a pocta Antonínu Dvořákovi (1841–1904) – i takto bychom mohli ve zkratce shrnout koncert Filharmonie Brno z 10. října v Janáčkově divadle. Pod dohledem etablovaného dirigenta Leoše Svárovského zazněly tři rapsodické kusy z konce sedmdesátých let 19. století a známý Violoncellový koncert h moll v podání mladé a talentované violoncellistky Laury van der Heijdenvíce

Klub moravských skladatelů pravidelně uvádí koncerty, při kterých dostávají slovo mladí interpreti, často teprve studenti vysoké školy či konzervatoře. V pondělí 7. října v 19 hodin v koncertním sále HF JAMU skupina studentů s podporou svých starších kolegů, tentokrát i profesionálů, uvedla program s názvem Od Janáčka k dnešku, hudební vzpomínka na moravské skladatele. Jak už název napovídá, program byl složený z děl čtyř skladatelů, kteří jsou spojeni s Moravou a zejména s Brnem, konkrétně Arne Linky, Pavla Haase, Antonína Tučapského a Leoše Janáčka.  více

Podzimní sérii koncertů z cyklu Barbara Maria Willi uvádí zahájil sólový recitál německé hráčky na klávesové nástroje Christine Schornsheim. Při bezmála dvouhodinového koncertu interpretka v konventu Milosrdných bratří představila výběr z klavírních skladeb klasicistních skladatelů, které provedla na kopii historického kladívkového klavíru – nástroji podobnému tomu, na kterém jmenovaní skladatelé pravděpodobně komponovali.  více

Muzikál nemusí být vždy jen pocukrovaným pozlátkem, mazlivým hudebním vyprávěním zamotaným do přeslazeného konce. Městské divadlo Brno v české premiéře uvedlo broadwayský muzikál Drahý Evane Hansene. Navzdory komickým situacím diváka čeká téměř tragická story ze střední školy roubovaná na komorní hudební příběh. Tento celek nápaditě otevírá drsná témata jako je úzkost, osamocenost, deprese či dokonce sebevražda. Je tedy logické, že dílo s tklivou hudbou a psychologizujícími písňovými texty Benje Paseka a Justina Paula a vynalézavým libretem Stevena Levensona je dnes již takřka kultovním a že budí nadšení. Nyní se tedy lze navrch těšit z tohoto importu také do Brna.  více

Chrámový koncert, který se odehrál v pondělí 23. září v kostele sv. Augustina na Kraví hoře, prezentoval dramaturgickou linii večerů soudobé duchovní hudby tělesa Ensemble Opera Diversa s dirigentkou Gabrielou Tardonovou a smíšeného sboru Ensemble Versus se sbormistrem Patrikem Buchtou. Při podobných příležitostech je hudba – velice často v podobě světových či tuzemských premiér – provozována v brněnských kostelech, jež pokaždé nabízí odlišnou akustickou, ale i architektonickou rovinu. Nejinak tomu bylo i při recenzovaném koncertu, který v přímém přenosu vysílalo Radio Proglas. Zazněla díla tří českých skladatelů, na jejichž provedení se podíleli sopranistka Tereza Zimková, tenorista Stanislav Předota, trumpetista Josef Zimka a varhaník Martin Jakubíčekvíce

Jednou z nejočekávanějších hvězd letošního ročníku festivalu JazzFestBrno byl bezesporu americký kytarista Al Di Meola se svým projektem The Electric Years. Kytarový matador vystoupil v brněnském Sono centru v úterý 17. září při turné, ve kterém se – jak už z názvu projektu vyplývá - vrací především k sérii jazz-rockových nahrávek z druhé poloviny 70. let minulého století.  více

Již 69. sezonu zahájila v neděli 15. září v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod taktovkou jejího šéfdirigenta Dennise Russella Daviese. Divákům nabídla skladby Bedřicha Smetany a Antona Brucknera, kteří by tento rok oslavili dvousté narozeniny. Oproti avizovanému programu byl ovšem nedělní večer zkrácen o symfonickou báseň Hakon Jarl, neboť vydatné deště a s nimi spojené záplavy se nevyhnuly ani brněnskému okolí. Několik muzikantů se nemohlo do Brna na koncert bezpečně dostat. Jednou z nich byla i harfistka Ivana Švestková, jejíž part ve zmíněné symfonické básni velice náročný, nebylo možné takto narychlo sehnat náhradu.  více

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce

Festival Špilberk pořádá Filharmonie Brno již rovné čtvrt století na konci srpna na nádvoří stejnojmenného hradu. Čtyři hudební večery pod širým nebem divákům nabízí výběr koncertů z řad klasické, filmové, počítačové, ale často i jazzové či jiné hudby. Jedná se tak o rozmanitý mix interpretů a repertoárů s často příjemnou, letně uvolněnou atmosféru. Letošním velkým a předem vyprodaným tahákem byl středeční večer 21. srpna plný melodií z filmů Jamese Bonda v režii Českého národního symfonického orchestru pod taktovkou světově uznávaného dirigenta, skladatele a aranžéra Stevena Mercuria. V průběhu koncertu se posluchačům také představili zpěváci Sára MilfajtováVendula Příhodová a David Krausvíce

Nejčtenější

Kritika

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více