Břetislav Bakala aneb jak dlouho se rodí filharmonie

27. březen 2013, 0:00
Břetislav Bakala aneb jak dlouho se rodí filharmonie

Jednoho březnového rána v roce 1958 začala tehdy ještě Státní filharmonie natáčet v Besedním domě Janáčkovu Baladu blanickou – že tato skladba začíná představou pašijí, tehdy raději nikdo nezdůrazňoval. Šéfdirigent Bakala nicméně spletitý pašijový motiv ve violách dvakrát opakoval, ale když k němu měl připojit zbytek orchestru, svěsil ruce, sáhnul si levačkou k srdci, rezignovaně jí mávnul, omluvně se usmál, položil taktovku, neobratně si oblékl sako – a odešel umřít. K tomu pak došlo po několika dnech, prvního dubna – letos si to připomínáme po pětapadesáti letech; a přestože nikdo z dnešních filharmonických hráčů pod Bakalou nikdy nehrál, je každý z nich – aniž si to možná uvědomuje – nositelem jeho uměleckého odkazu.

Břetislav Bakala, rodák z Fryštáku (1897), se dostal po studiu nižšího gymnázia v Kroměříži a v Brně poprvé do styku s Leošem Janáčkem patnáctiletý, jako žák jeho varhanické školy (1912–16); dirigování pak studoval na nově zřízené brněnské konzervatoři u Františka Neumanna a klavír soukromě u proslulého Viléma Kurze, než se zase dostal k Janáčkovi do mistrovské třídy kompozice (1922–23). To už byl ovšem zaměstnán (od 1920) jako korepetitor a dirigent v opeře brněnského Národního divadla, tehdy prakticky jediného působiště výkonných hudebníků v Brně. Po americké epizodě (v sezoně 1925–26 byl varhaníkem katedrály ve Filadelfii) se vrátil zase do Brna – a nastoupil do nedlouho předtím zřízené rozhlasové stanice.

V průběhu dvacátých let začala po celém světě rychle houstnout síť rozhlasových stanic a jevit nenasytnou potřebu živé hudby – magnetofonová natáčecí technika byla ještě v nedohlednu a hudební relace ze standardních gramofonových desek (elpíčka ještě zdaleka neexistovala) nestačily pokrýt vysílací čas. Každá stanice tedy usilovala o nějaký soubor, který by byl k dispozici v různých denních dobách pro stále komplikovanější skladbu vysílání; nejčastěji šlo o postupně rozšiřovanou sestavu takzvaného salonního orchestru, jíž byl – v různých aranžmá – dostupný velmi široký repertoár, od lidovek až po populární díla symfonická. Když se Bakala vrátil z Filadelfie, působil už v brněnském rozhlase nevelký soubor založený (1925) a vedený dirigentem (a kapelníkem brněnské posádkové hudby) Janem Janotou; Bakala se stal tedy jeho zástupcem a zároveň pianistou podobně univerzálního kvarteta (s dvojími houslemi a violoncellem).

Toto uplatnění vypadalo skromně, ale Bakala cítil jeho perspektivu: v roce 1929 byl sice povolán do uměleckého vedení opery (podílela se na něm po odchodu legendárního Františka Neumanna trojice mladých osobností Chalabala-Bakala-Balatka), ale po dvou sezonách na toto postavení rezignoval a vrátil se do rozhlasu. Spolu s Janotou usiloval o postupné rozšiřování orchestru a jeho repertoáru; označení komorní orchestr se tehdy ještě nevžilo, ale pražská rozhlasová centrála začala Bakalovi ponechávat vedle běžných víceméně zábavných skladeb stále častěji interpretačně náročné (a pracovně tudíž méně vděčné) domácí i zahraniční novinky. Koncem třicátých let stál v Brně Bakala (Janota odešel z rozhlasu v roce 1936) v čele už slušně velkého (ale pořád ještě zdaleka ne symfonického) tělesa rozhlasově pohotového a vytříbeného klasickou i novinkovou interpretací.

V roce 1938 došlo k osudovému okleštění Československa a půl roku poté k jeho rozpadu a zániku. Čeští hudebníci z rozhlasových orchestrů v Ostravě (stanice se ocitla na území zabraném Poláky), Košicích obsazených Maďary a nakonec i v Bratislavě museli domů a rozhlasové ústředí je tudíž umisťovalo do existujících těles ve zbytku republiky a nakonec v Protektorátu – nejvíc ovšem do Brna, jehož stanice disponovala velkým provozuschopným studiem na Stadiu. Národní tragédie tu nečekaně projevila vlídnější tvář – Brno získalo vedle dosavadního divadelního další symfonický orchestr.

A to mimořádně kvalitní: na příliv nových hráčů byl Bakalův vycepovaný soubor ideálně připraven a dokázal je v krátké době zařadít na svou úroveň. Bakalovi ovšem – zase historicky – nahrála další okolnost: jeho dirigentský talent byl s jeho fantastickými sluchovými schopnostmi a analytickým způsobem hudebního myšlení přímo stvořen pro rozhlasovou práci, která tehdy postupně dostávala pomůcku základního významu – kontrolu mikrofonem, možnost poslechnout a rozebrat si natočený snímek. Připomeňme si, že touto studijní technikou začaly v hudebním světě mladá rozhlasová symfonická tělesa kvalitativně dotahovat a někdy nahrazovat klasické reprezentativní filharmonie – v Polsku (Katovice), ve Francii (ON de Radio France), v Německu (Mnichov).

V Brně tedy v neblahých protektorátních letech dozrál vynikající orchestr. Nutno ještě dodat, že měl příznivé zázemí organizační: jako strategická instituce prvního řádu byl řízen z Říše a muzikanti byli privilegovanými říšskými zaměstnanci. Museli ovšem dokázat, že umějí německy (o zkouškách se pak ještě po letech vyprávěly ve filharmonii legendy), ale jinak si jich říšskoněmecký leiter vážil: jak válka postupovala a orchestry v Říši povážlivě řidly odchodem stále vyšších ročníků na frontu (kolegové z družebního Lipska, kteří přežili, o tom vyprávěli děsivé příběhy), honosil se jeho brněnský Rundfunkorchester plným stavem a kvalitou stále vyšší.

Ten ovšem doma nelenil a jal se vystupovat koncertně. Rozhlas koncerty pořádat nemohl a nechtěl, ale povolená odborová Unie ano. A tak se v sezoně 1941/42 dostalo především českému brněnskému publiku konečně něčeho, co učinilo z Brna velkoměsto také po hudební stránce – abonentního cyklu symfonických koncertů. České publikum, vystavované v brněnských ulicích agresivním projevům německé nadřazenosti, zbavené možnosti svobodného projevu a ohrožované všemi způsoby perzekuce, plnilo koncertní sály jako nikdy předtím (a málokdy potom). A na koncerty Bakalova orchestru se zdůrazněně českými pořady chodilo na Stadion ještě v sezoně 1944/1945, kdy začalo být město rozbíjeno nálety.

Hned po válce začal mít brněnský hudební život vedle zmíněného velkoměstského i mezinárodní charakter – v relativně zachovalém městě uprostřed poničené střední Evropy si začaly podávat dveře špičky světové koncertní scény a Bakalův orchestr se stal mezinárodní pozoruhodností; jeden po druhém jej objevovali prominentní dirigentští hosté ze zahraničí – Ducloux, Boult, Bush, Désormières, Mravinskij, Kondrašin, Munch. Bakala přijímal jejich obdiv a začal pracovat na svém Janáčkovi, který byl tehdy – sotva třicet let po smrti – ještě všeobecně přijímán jako těžko stravitelný modernista, zvlášť když se po komunistickém puči dostal ke slovu ministr Nejedlý, do jehož pojetí české hudby se Janáček vůbec nehodil.

Bakala si nicméně prosadil do pořadu svého orchestru na Pražském jaru 1952 Janáčkovu Sinfoniettu – a zvítězil, hlavně také dík ohlasu ze strany zahraničních hostí. V roce 1953 dostal – i jeho orchestr – Státní cenu a tu si přinesli do Státní filharmonie, která vznikla v roce 1956 sloučením rozhlasového orchestru s mladým a rychle vzestupujícím Symfonickým orchestrem kraje Brněnského. Historie se opakovala – stejně jako v roce 1939 absorboval Bakalův orchestr příliv nových hráčů (tvořili jeho třetinu) tak rychle, že mohl být vyslán devět měsíců po svém vzniku do druhého ročníku festivalu Varšavská jeseň, jež se tehdy stal přehlídkou (a jakousi neoficielní soutěží) evropských orchestrálních špiček z Vídně, Paříže, Bukurešti, Moskvy, Varšavy a vzpomenutých Katovic. Vzhledem k tomu, že festival byl (a je dosud) zaměřen na novodobou hudbu a vzhledem k tomu, že Bakala se svými zkušenostmi s tímto repertoárem dokázal brilantně zvládnout i předepsané polské novinky – a že českou hudbu mohl reprezentovat Třetí symfonií Bohuslava Martinů, premiérou Klavírního dvojkoncertu Jana Nováka a Janáčkovou Sinfoniettou, začalo se na festivalu o Brnu mluvit velmi hlasitě a Bakala se stal jednou z jeho hlavních postav.

Tento triumf nemohl po návratu domů zužitkovat, jak si zasloužil – jeho ohlas skoro úplně zanikl ve víru maďarských událostí, které zcela zaujaly všechnu domácí i zahraniční pozornost. Nicméně stal se vrcholem umělecké i životní dráhy moravského muzikanta, který se nikdy neprojevoval zvlášť průbojně, ale stál si pevně za svým a v pravý okamžik připraven na správném místě.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dál by vás mohlo zajímat

Jiří Beneš hrával na violu v Moravském kvartetu i v brněnské filharmonii, mnoho let pracuje pro Moravský podzim a s jeho texty se setkáváte v programech orchestrů i festivalů. Rozhovor s ním se tedy většinou točí kolem hudby, přesto se v něm ale najde místo i na buchty, hory a sáňkování.  více

Brno město hudby v historii a v historkách – třetí pokračování seriálu Jiřího Beneše. Dnes o Gracianu Černušákovivíce


Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

Nejčtenější

Kritika

Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce