Břetislav Bakala aneb jak dlouho se rodí filharmonie

27. březen 2013, 0:00
Břetislav Bakala aneb jak dlouho se rodí filharmonie

Jednoho březnového rána v roce 1958 začala tehdy ještě Státní filharmonie natáčet v Besedním domě Janáčkovu Baladu blanickou – že tato skladba začíná představou pašijí, tehdy raději nikdo nezdůrazňoval. Šéfdirigent Bakala nicméně spletitý pašijový motiv ve violách dvakrát opakoval, ale když k němu měl připojit zbytek orchestru, svěsil ruce, sáhnul si levačkou k srdci, rezignovaně jí mávnul, omluvně se usmál, položil taktovku, neobratně si oblékl sako – a odešel umřít. K tomu pak došlo po několika dnech, prvního dubna – letos si to připomínáme po pětapadesáti letech; a přestože nikdo z dnešních filharmonických hráčů pod Bakalou nikdy nehrál, je každý z nich – aniž si to možná uvědomuje – nositelem jeho uměleckého odkazu.

Břetislav Bakala, rodák z Fryštáku (1897), se dostal po studiu nižšího gymnázia v Kroměříži a v Brně poprvé do styku s Leošem Janáčkem patnáctiletý, jako žák jeho varhanické školy (1912–16); dirigování pak studoval na nově zřízené brněnské konzervatoři u Františka Neumanna a klavír soukromě u proslulého Viléma Kurze, než se zase dostal k Janáčkovi do mistrovské třídy kompozice (1922–23). To už byl ovšem zaměstnán (od 1920) jako korepetitor a dirigent v opeře brněnského Národního divadla, tehdy prakticky jediného působiště výkonných hudebníků v Brně. Po americké epizodě (v sezoně 1925–26 byl varhaníkem katedrály ve Filadelfii) se vrátil zase do Brna – a nastoupil do nedlouho předtím zřízené rozhlasové stanice.

V průběhu dvacátých let začala po celém světě rychle houstnout síť rozhlasových stanic a jevit nenasytnou potřebu živé hudby – magnetofonová natáčecí technika byla ještě v nedohlednu a hudební relace ze standardních gramofonových desek (elpíčka ještě zdaleka neexistovala) nestačily pokrýt vysílací čas. Každá stanice tedy usilovala o nějaký soubor, který by byl k dispozici v různých denních dobách pro stále komplikovanější skladbu vysílání; nejčastěji šlo o postupně rozšiřovanou sestavu takzvaného salonního orchestru, jíž byl – v různých aranžmá – dostupný velmi široký repertoár, od lidovek až po populární díla symfonická. Když se Bakala vrátil z Filadelfie, působil už v brněnském rozhlase nevelký soubor založený (1925) a vedený dirigentem (a kapelníkem brněnské posádkové hudby) Janem Janotou; Bakala se stal tedy jeho zástupcem a zároveň pianistou podobně univerzálního kvarteta (s dvojími houslemi a violoncellem).

Toto uplatnění vypadalo skromně, ale Bakala cítil jeho perspektivu: v roce 1929 byl sice povolán do uměleckého vedení opery (podílela se na něm po odchodu legendárního Františka Neumanna trojice mladých osobností Chalabala-Bakala-Balatka), ale po dvou sezonách na toto postavení rezignoval a vrátil se do rozhlasu. Spolu s Janotou usiloval o postupné rozšiřování orchestru a jeho repertoáru; označení komorní orchestr se tehdy ještě nevžilo, ale pražská rozhlasová centrála začala Bakalovi ponechávat vedle běžných víceméně zábavných skladeb stále častěji interpretačně náročné (a pracovně tudíž méně vděčné) domácí i zahraniční novinky. Koncem třicátých let stál v Brně Bakala (Janota odešel z rozhlasu v roce 1936) v čele už slušně velkého (ale pořád ještě zdaleka ne symfonického) tělesa rozhlasově pohotového a vytříbeného klasickou i novinkovou interpretací.

V roce 1938 došlo k osudovému okleštění Československa a půl roku poté k jeho rozpadu a zániku. Čeští hudebníci z rozhlasových orchestrů v Ostravě (stanice se ocitla na území zabraném Poláky), Košicích obsazených Maďary a nakonec i v Bratislavě museli domů a rozhlasové ústředí je tudíž umisťovalo do existujících těles ve zbytku republiky a nakonec v Protektorátu – nejvíc ovšem do Brna, jehož stanice disponovala velkým provozuschopným studiem na Stadiu. Národní tragédie tu nečekaně projevila vlídnější tvář – Brno získalo vedle dosavadního divadelního další symfonický orchestr.

A to mimořádně kvalitní: na příliv nových hráčů byl Bakalův vycepovaný soubor ideálně připraven a dokázal je v krátké době zařadít na svou úroveň. Bakalovi ovšem – zase historicky – nahrála další okolnost: jeho dirigentský talent byl s jeho fantastickými sluchovými schopnostmi a analytickým způsobem hudebního myšlení přímo stvořen pro rozhlasovou práci, která tehdy postupně dostávala pomůcku základního významu – kontrolu mikrofonem, možnost poslechnout a rozebrat si natočený snímek. Připomeňme si, že touto studijní technikou začaly v hudebním světě mladá rozhlasová symfonická tělesa kvalitativně dotahovat a někdy nahrazovat klasické reprezentativní filharmonie – v Polsku (Katovice), ve Francii (ON de Radio France), v Německu (Mnichov).

V Brně tedy v neblahých protektorátních letech dozrál vynikající orchestr. Nutno ještě dodat, že měl příznivé zázemí organizační: jako strategická instituce prvního řádu byl řízen z Říše a muzikanti byli privilegovanými říšskými zaměstnanci. Museli ovšem dokázat, že umějí německy (o zkouškách se pak ještě po letech vyprávěly ve filharmonii legendy), ale jinak si jich říšskoněmecký leiter vážil: jak válka postupovala a orchestry v Říši povážlivě řidly odchodem stále vyšších ročníků na frontu (kolegové z družebního Lipska, kteří přežili, o tom vyprávěli děsivé příběhy), honosil se jeho brněnský Rundfunkorchester plným stavem a kvalitou stále vyšší.

Ten ovšem doma nelenil a jal se vystupovat koncertně. Rozhlas koncerty pořádat nemohl a nechtěl, ale povolená odborová Unie ano. A tak se v sezoně 1941/42 dostalo především českému brněnskému publiku konečně něčeho, co učinilo z Brna velkoměsto také po hudební stránce – abonentního cyklu symfonických koncertů. České publikum, vystavované v brněnských ulicích agresivním projevům německé nadřazenosti, zbavené možnosti svobodného projevu a ohrožované všemi způsoby perzekuce, plnilo koncertní sály jako nikdy předtím (a málokdy potom). A na koncerty Bakalova orchestru se zdůrazněně českými pořady chodilo na Stadion ještě v sezoně 1944/1945, kdy začalo být město rozbíjeno nálety.

Hned po válce začal mít brněnský hudební život vedle zmíněného velkoměstského i mezinárodní charakter – v relativně zachovalém městě uprostřed poničené střední Evropy si začaly podávat dveře špičky světové koncertní scény a Bakalův orchestr se stal mezinárodní pozoruhodností; jeden po druhém jej objevovali prominentní dirigentští hosté ze zahraničí – Ducloux, Boult, Bush, Désormières, Mravinskij, Kondrašin, Munch. Bakala přijímal jejich obdiv a začal pracovat na svém Janáčkovi, který byl tehdy – sotva třicet let po smrti – ještě všeobecně přijímán jako těžko stravitelný modernista, zvlášť když se po komunistickém puči dostal ke slovu ministr Nejedlý, do jehož pojetí české hudby se Janáček vůbec nehodil.

Bakala si nicméně prosadil do pořadu svého orchestru na Pražském jaru 1952 Janáčkovu Sinfoniettu – a zvítězil, hlavně také dík ohlasu ze strany zahraničních hostí. V roce 1953 dostal – i jeho orchestr – Státní cenu a tu si přinesli do Státní filharmonie, která vznikla v roce 1956 sloučením rozhlasového orchestru s mladým a rychle vzestupujícím Symfonickým orchestrem kraje Brněnského. Historie se opakovala – stejně jako v roce 1939 absorboval Bakalův orchestr příliv nových hráčů (tvořili jeho třetinu) tak rychle, že mohl být vyslán devět měsíců po svém vzniku do druhého ročníku festivalu Varšavská jeseň, jež se tehdy stal přehlídkou (a jakousi neoficielní soutěží) evropských orchestrálních špiček z Vídně, Paříže, Bukurešti, Moskvy, Varšavy a vzpomenutých Katovic. Vzhledem k tomu, že festival byl (a je dosud) zaměřen na novodobou hudbu a vzhledem k tomu, že Bakala se svými zkušenostmi s tímto repertoárem dokázal brilantně zvládnout i předepsané polské novinky – a že českou hudbu mohl reprezentovat Třetí symfonií Bohuslava Martinů, premiérou Klavírního dvojkoncertu Jana Nováka a Janáčkovou Sinfoniettou, začalo se na festivalu o Brnu mluvit velmi hlasitě a Bakala se stal jednou z jeho hlavních postav.

Tento triumf nemohl po návratu domů zužitkovat, jak si zasloužil – jeho ohlas skoro úplně zanikl ve víru maďarských událostí, které zcela zaujaly všechnu domácí i zahraniční pozornost. Nicméně stal se vrcholem umělecké i životní dráhy moravského muzikanta, který se nikdy neprojevoval zvlášť průbojně, ale stál si pevně za svým a v pravý okamžik připraven na správném místě.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dál by vás mohlo zajímat

Jiří Beneš hrával na violu v Moravském kvartetu i v brněnské filharmonii, mnoho let pracuje pro Moravský podzim a s jeho texty se setkáváte v programech orchestrů i festivalů. Rozhovor s ním se tedy většinou točí kolem hudby, přesto se v něm ale najde místo i na buchty, hory a sáňkování.  více

Brno město hudby v historii a v historkách – třetí pokračování seriálu Jiřího Beneše. Dnes o Gracianu Černušákovivíce


Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Nejčtenější

Kritika

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více