Brno – město hudby. Dnes server, zítra fenomén

Brno je město, které se neustále vůči něčemu vymezuje a neumí pracovat s tím, co má. Svou „osobnostní“ prezentaci staví na Mendelovi a Janáčkovi, ale pořád si s nimi jaksi neví rady. Dodnes skoro nikdo nechápe, že mít tu jako domácí značku jméno Leoš Janáček je něco podobného, jako by nám sem zničehonic spadla Coca-Cola. V kulturním světě si prostě s jeho vyslovením každý něco konkrétního představí.

Internetový hudební časopis, který by se příliš nestaral o žánry, ale reflektoval určité místo, je vlastně sám o sobě hodně divný nápad. Jde tu ale o něco víc: pokud se hudební aktivity místa propojí, vznikne z nich za vhodných okolností hustá, ale zároveň ještě přehledná síť, v níž uvázne svým způsobem všechno, co se ve městě děje. Existenci serveru Brno – město hudby jsem zaregistroval někdy během předloňského roku, když mi o ní dal vědět jeho zakladatel David Dittrich prostřednictvím Aničky Bednářové. Vypadal jako kalendář hudebních akcí, kterému se věnuje jen okrajová péče, takže jsem stránku zase zavřel, poslal jim logo svého Zápisníku zmizelého a dál se o celou věc nestaral. Když mi David loni v lednu zavolal, že by pro server stál sem tam o nějaký můj text, tak jsem na to kývl ještě bez hlubších záměrů. Ke kalendáři se měla přidat publicistická a zpravodajská část, takže by se původní přehled akcí zkombinoval s hudebním časopisem. Něco se ve mně ale muselo pohnout, protože jsem kromě souhlasu přidal taky dvě stránky připomínek, co všechno by na webu mohlo a mělo být jinak a líp. Pokud si dobře vzpomínám, tak mě nikdo o žádné rady neprosil, ale kritizovat a sám nic nedokázat je koneckonců moje práce. Někteří hudebníci vám to jistě rádi potvrdí.

Pokud to teď čtou, můžou se škodolibě zachechtat, protože jsem si naběhl na svoje vlastní vidle pěkně zpříma. Moje kritika byla protentokrát zřejmě shledána jako „konstruktivní“, protože mě David začal přemlouvat k užší spolupráci. Moc práce mu to nedalo, protože – jak už jsem řekl – něco se ve mně muselo pohnout. A tak jsem se stal šéfredaktorem a přišel tak ke svému prvnímu životnímu titulu a institucionální funkci. Že jsme tu instituci museli teprve vydupat ze země, je jiná věc, a ani dnes nemůžeme říct, že by byla hotová. V této rozšířené podobě už ale trvá přes rok a přece jen jsme s ní pohnuli o pěkný kus.

Hudba jako image pro celé město

Nejde ale zdaleka jen o Janáčka. Udělat z hudby příznačnou věc, která by tvořila trvalou image města, to je přece krása. Richard Wagner chtěl hudbou nahradit náboženství a udělal z ní centrum společenského života v opeře Mistři pěvci norimberští. Náboženství konkurovat nechceme, ale představa hudby v centru společnosti se nám líbí. Myslím, že v Brně bychom ji na tuto pozici mohli dostat – máme tu pro svoje záměry kromě koncertního sálu všechno, a ničeho příliš mnoho. Je tu opera, balet, muzikálová scéna, filharmonie, profesionální sbor, velký jazzový festival, kluby všech velikostí, velké instituce si žánrově nekonkurují a dá se s nimi spolupracovat bez zbytečné řevnivosti. A radnice Brno-střed po velkém protestu nakonec ani nezakázala činnost pouličním muzikantům a je tu i jedno piano v ulicích. Máme tedy pohromadě všechny předpoklady, včetně Moravského Slovácka a Valašska – tedy živé a živě rozvíjené hudební tradice na dosah ruky.

Zatím se mi pro existenci serveru samotného zdá hodně důležité, že se nějak snese Davidův a můj temperament, přesněji řečeno Davidova trpělivost vydrží moje impulzivní záchvaty. A k lidskému jádru patří samozřejmě ještě Anička se svojí nezměrnou něhou, schopností plnit kalendář a dojednávat inzerci. Velmi brzo s námi začal spolupracovat také Milan Tesař z Radia Proglas, což je profík po všech stránkách a je výborné mít ho aspoň občas po ruce. Dva historické seriály vytvářejí Jiří BenešVladimír Maňas – první více pamětnický, druhý více archivářský. Vlastní reflexe brněnských operních inscenací můžu konfrontovat s příspěvky Petra Vebera – podle ohlasu je to podnětné nejen pro mě, ale i pro čtenáře. Na folklor, world music a jiný blue grass jsme přilákali Jiřího Plocka, což mi udělalo velkou radost. Menší radost mi dělá tahání textů z Jana Špačka, ale zatím se mi zdá, že ta námaha stojí za řeč. Muzikálům se začal věnovat Luboš Mareček, vizuální dojem od začátku vylepšují fotky Jiřího Slámy.

O své práci mluvím nerad a neumím to: Dichte Dichter, tage nicht! – Básníku, básni, netlachej! Neplatí to samozřejmě jenom pro básníky – prostě dělej svoji práci a nežvaň o tom. To je věc, o kterou mi zásadně jde v souvislosti s Městem hudby jako hudebním serverem. Aby přitahoval ke spolupráci lidi, kteří to vidí podobně. A byl místem, kde se dobré siločáry protnou.

Psáno pro časopis Harmonie k prvnímu roku Brna – města hudby. Ilustrační foto Boris Klepal

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Brno – město hudby oslavilo včera první narozeniny. Popravdě řečeno – datum narození jsme si stanovili uměle, protože jsme si sami nemohli vzpomenout, kdy přesně naše spolupráce začala. Přelom ledna a února 2013 to byl určitě, ale blíž se nám to určit nepodařilo. Rozhodli jsme se tedy pro 3. února a místo večírku uspořádali tiskovou konferenci.  více

Malé obrazové ohlédnutí za včerejším Koncertem pro Brno, Magdalenu Koženou doprovodil na varhany Christian Schmitt. Na začátku vystoupil sbor Kantiléna, který se dostal do centra pozornosti ještě v závěru večera.  více


Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Nejčtenější

Kritika

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více