Brno – město hudby. Dnes server, zítra fenomén

Brno je město, které se neustále vůči něčemu vymezuje a neumí pracovat s tím, co má. Svou „osobnostní“ prezentaci staví na Mendelovi a Janáčkovi, ale pořád si s nimi jaksi neví rady. Dodnes skoro nikdo nechápe, že mít tu jako domácí značku jméno Leoš Janáček je něco podobného, jako by nám sem zničehonic spadla Coca-Cola. V kulturním světě si prostě s jeho vyslovením každý něco konkrétního představí.

Internetový hudební časopis, který by se příliš nestaral o žánry, ale reflektoval určité místo, je vlastně sám o sobě hodně divný nápad. Jde tu ale o něco víc: pokud se hudební aktivity místa propojí, vznikne z nich za vhodných okolností hustá, ale zároveň ještě přehledná síť, v níž uvázne svým způsobem všechno, co se ve městě děje. Existenci serveru Brno – město hudby jsem zaregistroval někdy během předloňského roku, když mi o ní dal vědět jeho zakladatel David Dittrich prostřednictvím Aničky Bednářové. Vypadal jako kalendář hudebních akcí, kterému se věnuje jen okrajová péče, takže jsem stránku zase zavřel, poslal jim logo svého Zápisníku zmizelého a dál se o celou věc nestaral. Když mi David loni v lednu zavolal, že by pro server stál sem tam o nějaký můj text, tak jsem na to kývl ještě bez hlubších záměrů. Ke kalendáři se měla přidat publicistická a zpravodajská část, takže by se původní přehled akcí zkombinoval s hudebním časopisem. Něco se ve mně ale muselo pohnout, protože jsem kromě souhlasu přidal taky dvě stránky připomínek, co všechno by na webu mohlo a mělo být jinak a líp. Pokud si dobře vzpomínám, tak mě nikdo o žádné rady neprosil, ale kritizovat a sám nic nedokázat je koneckonců moje práce. Někteří hudebníci vám to jistě rádi potvrdí.

Pokud to teď čtou, můžou se škodolibě zachechtat, protože jsem si naběhl na svoje vlastní vidle pěkně zpříma. Moje kritika byla protentokrát zřejmě shledána jako „konstruktivní“, protože mě David začal přemlouvat k užší spolupráci. Moc práce mu to nedalo, protože – jak už jsem řekl – něco se ve mně muselo pohnout. A tak jsem se stal šéfredaktorem a přišel tak ke svému prvnímu životnímu titulu a institucionální funkci. Že jsme tu instituci museli teprve vydupat ze země, je jiná věc, a ani dnes nemůžeme říct, že by byla hotová. V této rozšířené podobě už ale trvá přes rok a přece jen jsme s ní pohnuli o pěkný kus.

Hudba jako image pro celé město

Nejde ale zdaleka jen o Janáčka. Udělat z hudby příznačnou věc, která by tvořila trvalou image města, to je přece krása. Richard Wagner chtěl hudbou nahradit náboženství a udělal z ní centrum společenského života v opeře Mistři pěvci norimberští. Náboženství konkurovat nechceme, ale představa hudby v centru společnosti se nám líbí. Myslím, že v Brně bychom ji na tuto pozici mohli dostat – máme tu pro svoje záměry kromě koncertního sálu všechno, a ničeho příliš mnoho. Je tu opera, balet, muzikálová scéna, filharmonie, profesionální sbor, velký jazzový festival, kluby všech velikostí, velké instituce si žánrově nekonkurují a dá se s nimi spolupracovat bez zbytečné řevnivosti. A radnice Brno-střed po velkém protestu nakonec ani nezakázala činnost pouličním muzikantům a je tu i jedno piano v ulicích. Máme tedy pohromadě všechny předpoklady, včetně Moravského Slovácka a Valašska – tedy živé a živě rozvíjené hudební tradice na dosah ruky.

Zatím se mi pro existenci serveru samotného zdá hodně důležité, že se nějak snese Davidův a můj temperament, přesněji řečeno Davidova trpělivost vydrží moje impulzivní záchvaty. A k lidskému jádru patří samozřejmě ještě Anička se svojí nezměrnou něhou, schopností plnit kalendář a dojednávat inzerci. Velmi brzo s námi začal spolupracovat také Milan Tesař z Radia Proglas, což je profík po všech stránkách a je výborné mít ho aspoň občas po ruce. Dva historické seriály vytvářejí Jiří BenešVladimír Maňas – první více pamětnický, druhý více archivářský. Vlastní reflexe brněnských operních inscenací můžu konfrontovat s příspěvky Petra Vebera – podle ohlasu je to podnětné nejen pro mě, ale i pro čtenáře. Na folklor, world music a jiný blue grass jsme přilákali Jiřího Plocka, což mi udělalo velkou radost. Menší radost mi dělá tahání textů z Jana Špačka, ale zatím se mi zdá, že ta námaha stojí za řeč. Muzikálům se začal věnovat Luboš Mareček, vizuální dojem od začátku vylepšují fotky Jiřího Slámy.

O své práci mluvím nerad a neumím to: Dichte Dichter, tage nicht! – Básníku, básni, netlachej! Neplatí to samozřejmě jenom pro básníky – prostě dělej svoji práci a nežvaň o tom. To je věc, o kterou mi zásadně jde v souvislosti s Městem hudby jako hudebním serverem. Aby přitahoval ke spolupráci lidi, kteří to vidí podobně. A byl místem, kde se dobré siločáry protnou.

Psáno pro časopis Harmonie k prvnímu roku Brna – města hudby. Ilustrační foto Boris Klepal

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Brno – město hudby oslavilo včera první narozeniny. Popravdě řečeno – datum narození jsme si stanovili uměle, protože jsme si sami nemohli vzpomenout, kdy přesně naše spolupráce začala. Přelom ledna a února 2013 to byl určitě, ale blíž se nám to určit nepodařilo. Rozhodli jsme se tedy pro 3. února a místo večírku uspořádali tiskovou konferenci.  více

Malé obrazové ohlédnutí za včerejším Koncertem pro Brno, Magdalenu Koženou doprovodil na varhany Christian Schmitt. Na začátku vystoupil sbor Kantiléna, který se dostal do centra pozornosti ještě v závěru večera.  více


Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Roman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle.  více

Do letošního ročníku festivalu Janáček Brno přispěla i Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění. Její posluchači připravili sobotní komponovaný program, který divákům předvedl nejen hudbu nejrůznějších stylů, ale také jim ukázal různé prostory fakulty. Při vstupu na fakultu byla příchozím rozdána barevná kolečka, která rozdělila publikum na tři menší skupiny. To vše se stalo z kapacitních důvodů, jelikož se program kromě auly odehrával také ve varhanním sále, klenbovém sále a učebně 09. Všichni tak slyšeli totožný program jen v jiném pořadí.  více

Téměř po devadesáti letech od svého vzniku se do Brna vrátila jediná opera Pavla Haase (1899–1944) Šarlatán. Inscenování této humorné opery se ujalo Národní divadlo moravskoslezské v režii Ondřeje Havelky a hudebním nastudování Jakuba Kleckera. Několik týdnů po premiéře inscenace v Ostravě se v pátek 8. listopadu v Mahenově divadle, kde měl Šarlatán v roce 1938 svoji světovou premiéru, nabídnul novinku ve svém devátém ročníku Festival Janáček Brno 2024.  více

Jedním z komorních koncertů devátého ročníku festivalu Janáček Brno byl také večer věnovaný dílům Leoše Janáčka, a zejména Pavla Haase. Tyto skladby provedla v úterý 5. listopadu v Mozartově sále divadla Reduta různá hudební uskupení složená z tenoristy Nickyho Spence, klavíristky Lady ValešovéNavarra String Quartetu, houslistky Ivany Víškové, hornisty Antonína Koláře a flétnisty Michala Vojáčkavíce

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Nejčtenější

Kritika

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Roman Hasymau (Števa Buryja).  více