První adventní neděli se ve Veselí nad Moravou uskutečnil koncert k 65. výročí založení Brněnského rozhlasového orchestru lidových nástrojů (BROLN). Toto hudební těleso tvoří pro mnohé nerozlučnou dvojici právě s Českým rozhlasem Brno. Orchestr vznikl v roce 1952 pro potřeby rozhlasu ze dvou důvodů: k vytvoření archivu kvalitních hudebních nahrávek i hraní živých koncertů po celém světě. Nahrávky BROLNu na starých LP deskách byly pro mnoho „folkloristů“ jedním z prvních setkání s tímto druhem umění. BROLN přinášel umělecky hodnotné úpravy lidových písní a vytvořil trend, který je aktuální dodnes.
Slavnostním večerem provázel Břetislav Rychlík, který zůstal věrný svému improvizačnímu moderátorskému stylu a dodal pořadu nadhled. I přesto profesionálně nezastřel blízký vztah, který k ansámblu a jeho sólistům chová. Krom uvedení jednotlivých vstupů nechal posluchače nahlédnout do historie tělesa a představil jeho nejvýraznější osobnosti.
Verbuňk Pěveckého sboru z Velké nad Veličkou
Význační sóloví zpěváci byli nosným pilířem celého pořadu. Nebylo tomu náhodou. Šlo o ohlas původního směřování BROLNu, který se vine celou jeho historií. Zakladatel orchestru Jaroslav Jurášek totiž už v počátcích vsadil na výrazné regionální zpěváky a bezesporu se mu to vyplatilo. Mezi první sólisty patřili Božena Šebetovská a Jožka Severin z Podluží, bratři Dušan a Luboš Holí z Horňácka či Jarmila Šuláková z Valašska. Krom horňácké legendy tedy profesora Dušana Holého, který se bohužel nemohl zúčastnit, již všichni prozpěvují v muzikantském nebi. Uspořádání koncertu ve Veselí by se tak dalo považovat za drobnou reminiscenci této regionální spolupráce.
Pětašedesátiletou historii BROLNu tvořily však nejen osobnosti pěvecké, ale také muzikantské či dirigentské. V úvodu koncertu byly připomenuty začátky orchestru, kdy byli v jeho čele dirigenti. Šlo o Aloise Fialu a Emanuela Kuksu a hostujícího Jaromíra Dadáka.
Několikrát byli vyzdvihnuti bývalí primáši a zároveň umělečtí vedoucí, kteří měli pro směřování a hráčskou úroveň orchestru zcela zásadní roli. Musím zmínit alespoň tři z nich. Hráčské umění dvou prvních totiž výrazně přesáhlo folklorním hnutí až do sfér hudby klasické. Bohdan Warchal, slovenský houslista, dirigent a později zakladatel Slovenského komorního orchestru byl významným interpretem zejména barokní hudby. Stejně tak Bohumil Smejkal, který se po svém působení v BROLNu se stal na dvacet let primáriem světoznámého Janáčkova kvarteta. Třetím nezapomenutelným primášem byl Jindřich Hovorka, ač narozen v Českých Budějovicích, tak skvěle interpretující folklor moravský i slovenský. Svým nadšením se zasloužil o udržení a přežití BROLNu i po roce 1993, kdy byl orchestr zrušen. Již těžce nemocen se dožil i jeho obnovení pod křídly Rozhlasu v roce 2006, krátce na to však zemřel.
BROLN a Vlasta Grycová
Rychlík vzpomenul ještě jednoho muže, kterého nelze opomenout pro jeho sepětí nejen s BROLNem, ale i s vysíláním Českého rozhlasu Brno obecně. Byl jím nedávno zesnulý Jaromír Nečas. Člověk, kterého lze jen těžko popsat pár slovy. Redaktor, folklorista, skladatel, muzikant, člen Slováckého krúžku. Objevil pro rozhlas mnoho zajímavých osobností (např. Hanu a Petra Ulrychovy), pořídil obrovské množství folklorních nahrávek (mj. Strážnického festivalu, u jehož počátků také figuroval). Inspirativní člověk, který se netajil tím, že jeho kariéra v Rozhlase počala přesně stejného dne, jako kariéra BROLNu.
Úvodním číslem koncertu byl Myjavský verbuňk v jedné z nejstarších úprav zakladatele orchestru Jaroslava Juráška. Tato skladba se dá považovat již řadu let za neoficiální znělku orchestru. Dále v programu zaznělo několik úprav balkánských lidových písní, které byly v BROLNu dříve velmi oblíbeným materiálem. Jejich technická náročnost ale i efektnost z nich časem vytvořila stálice repertoáru. Ve většině z nich se představil dlouholetý člen ansámblu, hráč na klarinet a tarogato Petr Kavalír (dříve Vysloužil).
Představili však i ti současní sólisté. Kateřina Markytánová a Lidka Malhocká zazpívaly písně ze svých rodných regionů, tedy Kyjovska a Hanáckého Slovácka. Obě disponují krásnými hlasy a pěveckým projevem pro regiony specifickým. Další zpěvačkou byla Magdalena Múčková, která sice oblečena v kroji z Hroznové Lhoty, kde žije, představila Svatební písně z Hriňové v typicky citlivé úpravě již nežijícího cimbalisty Jana Rokyty. Jeho úpravu Kariček zo Šace zazpívala stále skvěle vypadající východoslovenská legenda Mária Mačošková.
Majstr Martin Hrbáč
Po již zmíněném úvodním verbuňku pokračovala muzika na myjavskou notu a za zpěvu někdejšího uměleckého vedoucího BROLNu Františka Černého. Z mužských interpretů je nutno zmínit také primáše Aleše Smutného, který nabídnul vlastní úpravu písně Jede forman dolinú. Po přestávce uchvátil svým temperamentem valašský zpěvák Pavel Ptáček. Jeho energický projev jistě potěšil nejednoho diváka. Současný cimbalista orchestru Jan Telecký předvedl svůj sólový hráčský um ve Variaci na východoslovenskou karičku. Několikrát se předvedl také současný primáš a umělecký vedoucí Petr Varmuža.
Vrcholem večera pro mne bylo několik výkonů. Vítězslav Pálenský primoval BROLN v písni Zazpívaj slavíčku a v úpravě Jindřicha Hovorky. Šlo o krásnou ukázku hráčských dovedností jednotlivých primášů, kteří ji hrají. Mužský pěvecký sbor z Velké nad Veličkou nechal sál rezonovat svými silnými hlasy v táhlé písni Uderiła skała a verbuňku Ked sem kosił. Jako připomínka dětské pěvecké soutěže Zpěváček, kterou orchestr již řadu let hudebně doprovází, se předvedl dnes již dospělý gajdoš a studovaný zpěvák Michal Marhold. Považuji ho za novodobého nástupce dřívějších pěveckých velikánů BROLNu a to zejména profesionálním projevem, který však nic z lidovosti nepostrádá. Na koncertu zazpíval a zahrál i horňácký majstr Martin Hrbáč a to s krásnou horňáckou sérií písní s názvem Pěkné zkázáníčko. Posluchače dojala svým citlivým projevem rodačka ze Strání Vlasta Grycová. Píseň Dybych byla, tak jak nejsu bohatá je zcela po právu častou a oblíbenou součástí jejího repertoáru. Téměř v závěru došel na podium legendární zpěvák ze slovenské Hrochoti, devětaosmdesátiletý Milan Križo. Po obtížích, s nimiž se dostával po schodech na pódium, si mohl leckdo myslet, že jeho hlas bude slabý jako jeho nohy. Hned po první notě však bylo jasné, že tomu tak není. V doprovodu Pavla Císaríka se jednalo opravdu o výjimečný výkon, za který ho diváci odměnili dlouhým potleskem.
Tři hodiny s BROLNem utekly jako voda. Program byl totiž skutečně sestaven s nejlepším vědomím, ansámbl má stále co nabídnout. I proto namísto obvyklého závěrečného hodnocení použiji zdravici. Celému orchestru přeji hodně štěstí do dalších let a hlavně neutuchající lásku k obrovskému bohatství lidové písně. Kdo to do Veselí nestihnul, uslyší hodinový sestřih z koncertu 26. prosince na Českém rozhlasu Brno. Následně bude záznam k dohledání také v audioarchivu.
Jiří Plocek
22. prosinec 2017, 22:04Jaroslav, Brno-Černá pole
20. prosinec 2017, 15:03