Brundibár na cestě z brněnského Bronxu do divadla

3. červen 2015, 0:55

Brundibár na cestě z brněnského Bronxu do divadla

„Můžu se zeptat, jakou používáš voňavku?“ zeptal se mě malý romský kluk. „Fahrenheita,“ odpovídám pobaveně. Uznale kývl hlavou a zase zmizel v klubku různě velkých dětí, na které pokřikovala režisérka Linda Keprtová, aby byly laskavě zticha. Má pravdu, nejsou v Muzeu romské kultury kvůli tlachání, ani toaletním vodám, nacvičují operu Brundibár. Jednoduchou hříčku se zpěvy celosvětově proslavilo uvádění v terezínském ghettu.

Na rozhraní „bílého“ Brna a „nečistých“ oblastí stojí i dvě školy, do kterých se lidé kolem projektu Brundibár z ghetta vypravili hledat představitele pro svoji inscenaci. Na Merhautově ulici i na Náměstí 28. října se střetávají dva zdánlivě neslučitelné světy – k pavlačákům na Cejlu i rodinným domům v Černých Polích je odsud přibližně stejně daleko. Míchají se tu vlivy z obou stran, namíchané jsou i děti, které se přihlásily do konkurzu a úspěšně jím prošly. Za to se už několik měsíců mohou šrotit zpaměti svoje texty, učit se melodie, trávit víkendy ve zkušebně a dřít jako koně. Kdo někdy zkusil nacvičit nějaké divadlo tak, aby k něčemu vypadalo, dobře ví, o čem mluvím. K tomu ale mají kolem sebe lidi, kteří na ně v pauzách mezi zkouškami myslí s domácími buchtami i nějakým tím výletem, a navíc je dostanou do míst, kde možná nikdy předtím nebyly: třeba na divadelní jeviště.

Původní myšlenku Brundibára z ghetta jsem znal od Josefa Škarky, dramaturga a nakonec i představitele titulní role. V plánu bylo nacvičit terezínskou operu s dětmi ze zanedbaných oblastí současného Brna a provést ji v objektu bývalé káznice na Cejlu. Z poslední věci nakonec sešlo, představení se bude hrát v Divadle na Orlí a přiznám se, že to pro mě bylo v první chvíli zklamání – ten koncept vypadal tak lákavě! O co byl ale přitažlivější pro dospělé, o to méně by mu asi rozuměly samotné děti. Vždyť nejde o to, aby zůstaly v otlučené čtvrti, se kterou některé z nich přicházejí do styku každý den, měly se z ní podívat také někam jinam. Zákulisí divadel má až magickou přitažlivost a láká i dospělé, děti jsou z možnosti být jeho součástí úplně vedle. Přesun z káznice do divadla byl sice původně znouzectnost, ale nakonec udělal z Brundibára z ghetta to, čím měl od začátku být: projekt pro malé herce, a ne konceptuální hříčku pro hledače historických souvislostí.

Brundibára napsal Hans Krása v roce 1938 do soutěže vypsané tehdejším ministerstvem školství. Naivní příběh Aninky a Pepíčka si bere něco z Perníkové chaloupky, něco zase z Brémských muzikantů. Děti potřebují mlíčko pro nemocnou maminku, ale nemají peníze a chtějí si je vydělat zpěvem na tržišti. Zlý flašinetář Brundibár v nich cítí konkurenci a snaží se je vyhnat. Děti ho s pomocí zvířátek přemůžou a nakonec prchá on sám. Příběh Adolfa Hoffmeistera by za normálních okolností možná vyhrál soutěž, opera by se občas hrála a dnes by působila jako úsměvný artefakt z doby, kdy se za nezbytnou součást umění pro děti pokládala výchovná funkce. Opera hraná dětmi pro děti se ale zamotala do velkých dějin: místo ministerské soutěže přišla německá okupace a Hans Krása byl jako Žid deportován do terezínského ghetta, kde se Brundibár často hrál. Dostal se dokonce i do propagandistického filmu Vůdce daroval Židům město, který měl ukázat světu, jak se Hitler o „vyvolený“ národ stará. Šílený osud aktérů terezínských uvedení, kteří umírali na nemoci nebo v plynových komorách, zadělal Brundibárovi na draze zaplacenou nesmrtelnost.

Asi bychom těžko spočítali inscenace, které umístily děj opery do koncentračního tábora a z nerudného Brundibára se v nich stává dozorce. Tématu se chopil i výtvarník Maurice Sendak, autor světově proslulých Divočin, který Brundibárovi rovnou namaloval hitlerovský knírek. Brundibár se hraje po celém světě, je přeložený do řady jazyků, existují videozáznamy, nahrávky, hrají jej ty nejlepší dětské sbory i amatérské partičky – z tohoto hlediska není uvedení Krásovy opery nijak zvláštní. Do programu ho zařazují i dospělé operní společnosti a běžná operní divadla, jen v této sezóně se hrálo sedm různých inscenací od Athén až po Londýn. Brundibár z ghetta dává oblíbené – a možná vůbec nejhranější – české opeře nový kontext. Soudným lidem asi není potřeba vysvětlovat, že nacistická ghetta a koncentrační tábory byly svinstvo, ale přiznejme si otevřeně: dojímat se nad něčím dávno minulým je snadné. Zvláště pro nás, kdo jsme se do toho marastu přímo nenamočili. Hlad, tyfus, plynové komory… to všechno je tak děsivé a zároveň tak vzdálené. Dnešní brněnská ghetta nejsou neprodyšně uzavřená ani úplně beznadějná a bydlení na Bratislavské je proti Terezínu luxus. Je ale svým způsobem také bezvýchodné a sahá si na nás přímo. Už jako dítě z Černých Polí jsem věděl, že Merhautova ulice je naše „Rozdělovací třída“ – pod ni jsme si nikdy hrát nechodili. Snad není úplně marné pokusit se ji přemostit, třeba právě divadlem.

Na nedělní zkoušce Brundibára v Muzeu romské kultury jsem zjistil několik věcí:

  • děti jsou stejné potvory napříč etnickým spektrem
  • dospělí kolem nich mají prakticky neomezenou trpělivost
  • Josef Škarka narozdíl od dětí ještě neumí svůj part zpaměti
  • Linda Keprtová má hodně silný hlas, když chce

„Fahrenheit je cikánská vůně,“ řekla mi kuchařka v hospodě U průmyslovky, když jsem se ji snažil pobavit úvodní příhodou. „A naše děcka jsou takový, hned se zeptají,“ dodala ještě. Já se zase tak moc nevyptávám, ale tu vůni mám rád. Tak jsem asi cikánské děcko jenom napůl.

Brundibár se bude hrát v Divadle na Orlí v rámci festivalu Ghettofest, premiéra 5. června v 19 hod., repríza 6. června v 16 hod. Tento text si kromě účinkujících dětí vysloužili Martin Ptáček (lektor), Josef Škarka (dramaturg, zpěvák), Ruth Konvalinková (pedagožka), Linda Keprtová (režisérka), Anna ChrtkováAnna Petříková (výtvarnice), Kristýna Kopřivová (asistentka režie), Jana SuchomelováJan Dobiáš (korepetitoři), Kateřina Geislerová (produkční Ghettofestu), Monika Balogová a Vladimír Balog (asistenti). Všichni pracují na Brundibárovi za symbolickou odměnu (cca 3000 Kč/rok) ve svém volnu.

Foto Boris Klepal

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Největší problémy jsou ty, které jsou nejblíž – to platí jak pro lidi, tak pro města. Za nejproblémovější a nejnebezpečnější lokalitu Brna je obecně považováno území vymezené přibližně ulicemi Cejl a Francouzská. Je to vlastně plácek, který obejdete pěšky za nějakých dvacet minut, když se budete courat tak za třicet. V našich očích ale narostl do obludných rozměrů vyjádřených přezdívkou Brněnský Bronx. Bydlí v něm hodně Romů a kdo tam v noci vejde, tomu hlava sejde. Proč si to lidé myslí, kdo a jak v našem malém Bronxu žije a proč se v něm koná Ghettofest – o tom všem mi něco řekla spoluorganizátorka festivalu Alica Heráková.  více

Projekt Brundibár z ghetta se uskuteční v rámci festivalu Ghettofest. Opera Hanse Krásy ožije spojením profesionálních hudebníků z Brno contemporary orchestra, režisérky Lindy Keprtové, operního zpěváka Josefa Škarky a dětí ze dvou brněnských základních škol.  více




Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Nejčtenější

Kritika

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více