Brundibár na cestě z brněnského Bronxu do divadla

3. červen 2015, 0:55

Brundibár na cestě z brněnského Bronxu do divadla

„Můžu se zeptat, jakou používáš voňavku?“ zeptal se mě malý romský kluk. „Fahrenheita,“ odpovídám pobaveně. Uznale kývl hlavou a zase zmizel v klubku různě velkých dětí, na které pokřikovala režisérka Linda Keprtová, aby byly laskavě zticha. Má pravdu, nejsou v Muzeu romské kultury kvůli tlachání, ani toaletním vodám, nacvičují operu Brundibár. Jednoduchou hříčku se zpěvy celosvětově proslavilo uvádění v terezínském ghettu.

Na rozhraní „bílého“ Brna a „nečistých“ oblastí stojí i dvě školy, do kterých se lidé kolem projektu Brundibár z ghetta vypravili hledat představitele pro svoji inscenaci. Na Merhautově ulici i na Náměstí 28. října se střetávají dva zdánlivě neslučitelné světy – k pavlačákům na Cejlu i rodinným domům v Černých Polích je odsud přibližně stejně daleko. Míchají se tu vlivy z obou stran, namíchané jsou i děti, které se přihlásily do konkurzu a úspěšně jím prošly. Za to se už několik měsíců mohou šrotit zpaměti svoje texty, učit se melodie, trávit víkendy ve zkušebně a dřít jako koně. Kdo někdy zkusil nacvičit nějaké divadlo tak, aby k něčemu vypadalo, dobře ví, o čem mluvím. K tomu ale mají kolem sebe lidi, kteří na ně v pauzách mezi zkouškami myslí s domácími buchtami i nějakým tím výletem, a navíc je dostanou do míst, kde možná nikdy předtím nebyly: třeba na divadelní jeviště.

Původní myšlenku Brundibára z ghetta jsem znal od Josefa Škarky, dramaturga a nakonec i představitele titulní role. V plánu bylo nacvičit terezínskou operu s dětmi ze zanedbaných oblastí současného Brna a provést ji v objektu bývalé káznice na Cejlu. Z poslední věci nakonec sešlo, představení se bude hrát v Divadle na Orlí a přiznám se, že to pro mě bylo v první chvíli zklamání – ten koncept vypadal tak lákavě! O co byl ale přitažlivější pro dospělé, o to méně by mu asi rozuměly samotné děti. Vždyť nejde o to, aby zůstaly v otlučené čtvrti, se kterou některé z nich přicházejí do styku každý den, měly se z ní podívat také někam jinam. Zákulisí divadel má až magickou přitažlivost a láká i dospělé, děti jsou z možnosti být jeho součástí úplně vedle. Přesun z káznice do divadla byl sice původně znouzectnost, ale nakonec udělal z Brundibára z ghetta to, čím měl od začátku být: projekt pro malé herce, a ne konceptuální hříčku pro hledače historických souvislostí.

Brundibára napsal Hans Krása v roce 1938 do soutěže vypsané tehdejším ministerstvem školství. Naivní příběh Aninky a Pepíčka si bere něco z Perníkové chaloupky, něco zase z Brémských muzikantů. Děti potřebují mlíčko pro nemocnou maminku, ale nemají peníze a chtějí si je vydělat zpěvem na tržišti. Zlý flašinetář Brundibár v nich cítí konkurenci a snaží se je vyhnat. Děti ho s pomocí zvířátek přemůžou a nakonec prchá on sám. Příběh Adolfa Hoffmeistera by za normálních okolností možná vyhrál soutěž, opera by se občas hrála a dnes by působila jako úsměvný artefakt z doby, kdy se za nezbytnou součást umění pro děti pokládala výchovná funkce. Opera hraná dětmi pro děti se ale zamotala do velkých dějin: místo ministerské soutěže přišla německá okupace a Hans Krása byl jako Žid deportován do terezínského ghetta, kde se Brundibár často hrál. Dostal se dokonce i do propagandistického filmu Vůdce daroval Židům město, který měl ukázat světu, jak se Hitler o „vyvolený“ národ stará. Šílený osud aktérů terezínských uvedení, kteří umírali na nemoci nebo v plynových komorách, zadělal Brundibárovi na draze zaplacenou nesmrtelnost.

Asi bychom těžko spočítali inscenace, které umístily děj opery do koncentračního tábora a z nerudného Brundibára se v nich stává dozorce. Tématu se chopil i výtvarník Maurice Sendak, autor světově proslulých Divočin, který Brundibárovi rovnou namaloval hitlerovský knírek. Brundibár se hraje po celém světě, je přeložený do řady jazyků, existují videozáznamy, nahrávky, hrají jej ty nejlepší dětské sbory i amatérské partičky – z tohoto hlediska není uvedení Krásovy opery nijak zvláštní. Do programu ho zařazují i dospělé operní společnosti a běžná operní divadla, jen v této sezóně se hrálo sedm různých inscenací od Athén až po Londýn. Brundibár z ghetta dává oblíbené – a možná vůbec nejhranější – české opeře nový kontext. Soudným lidem asi není potřeba vysvětlovat, že nacistická ghetta a koncentrační tábory byly svinstvo, ale přiznejme si otevřeně: dojímat se nad něčím dávno minulým je snadné. Zvláště pro nás, kdo jsme se do toho marastu přímo nenamočili. Hlad, tyfus, plynové komory… to všechno je tak děsivé a zároveň tak vzdálené. Dnešní brněnská ghetta nejsou neprodyšně uzavřená ani úplně beznadějná a bydlení na Bratislavské je proti Terezínu luxus. Je ale svým způsobem také bezvýchodné a sahá si na nás přímo. Už jako dítě z Černých Polí jsem věděl, že Merhautova ulice je naše „Rozdělovací třída“ – pod ni jsme si nikdy hrát nechodili. Snad není úplně marné pokusit se ji přemostit, třeba právě divadlem.

Na nedělní zkoušce Brundibára v Muzeu romské kultury jsem zjistil několik věcí:

  • děti jsou stejné potvory napříč etnickým spektrem
  • dospělí kolem nich mají prakticky neomezenou trpělivost
  • Josef Škarka narozdíl od dětí ještě neumí svůj part zpaměti
  • Linda Keprtová má hodně silný hlas, když chce

„Fahrenheit je cikánská vůně,“ řekla mi kuchařka v hospodě U průmyslovky, když jsem se ji snažil pobavit úvodní příhodou. „A naše děcka jsou takový, hned se zeptají,“ dodala ještě. Já se zase tak moc nevyptávám, ale tu vůni mám rád. Tak jsem asi cikánské děcko jenom napůl.

Brundibár se bude hrát v Divadle na Orlí v rámci festivalu Ghettofest, premiéra 5. června v 19 hod., repríza 6. června v 16 hod. Tento text si kromě účinkujících dětí vysloužili Martin Ptáček (lektor), Josef Škarka (dramaturg, zpěvák), Ruth Konvalinková (pedagožka), Linda Keprtová (režisérka), Anna ChrtkováAnna Petříková (výtvarnice), Kristýna Kopřivová (asistentka režie), Jana SuchomelováJan Dobiáš (korepetitoři), Kateřina Geislerová (produkční Ghettofestu), Monika Balogová a Vladimír Balog (asistenti). Všichni pracují na Brundibárovi za symbolickou odměnu (cca 3000 Kč/rok) ve svém volnu.

Foto Boris Klepal

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Největší problémy jsou ty, které jsou nejblíž – to platí jak pro lidi, tak pro města. Za nejproblémovější a nejnebezpečnější lokalitu Brna je obecně považováno území vymezené přibližně ulicemi Cejl a Francouzská. Je to vlastně plácek, který obejdete pěšky za nějakých dvacet minut, když se budete courat tak za třicet. V našich očích ale narostl do obludných rozměrů vyjádřených přezdívkou Brněnský Bronx. Bydlí v něm hodně Romů a kdo tam v noci vejde, tomu hlava sejde. Proč si to lidé myslí, kdo a jak v našem malém Bronxu žije a proč se v něm koná Ghettofest – o tom všem mi něco řekla spoluorganizátorka festivalu Alica Heráková.  více

Projekt Brundibár z ghetta se uskuteční v rámci festivalu Ghettofest. Opera Hanse Krásy ožije spojením profesionálních hudebníků z Brno contemporary orchestra, režisérky Lindy Keprtové, operního zpěváka Josefa Škarky a dětí ze dvou brněnských základních škol.  více




Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

Nejčtenější

Kritika

Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce