Česká kapela aneb počátky symfonických koncertů v Brně

25. červen 2014, 7:53
Česká kapela aneb počátky symfonických koncertů v Brně

Ve svých propagačních materiálech uvádí brněnská filharmonie jako první historický popud ke svému vzniku úsilí Leoše Janáčka o samostatný koncertní symfonický orchestr, pochopitelné na sklonku devatenáctého století, v jehož druhé půli vznikaly v evropských velkoměstech tak či onak z dosavadních operních orchestrů dnešní klasické filharmonie a naplňovaly tak rostoucí poptávku hudebního publika po samostatných symfonických koncertech. Janáček sám se o tuto poptávku nepřímo zasloužil, když svým ředitelským působením v Besedě brněnské (1876–1888) pozvedl hudební život českého Brna na profesionální úroveň; na svých vlastních (kantátových) koncertech s besedním sborem zaměstnával zprvu kvalitní kapelu brněnské posádky, později orchestr německého divadla (České divadlo Na Veveří mělo – od roku 1884 – ten svůj tak nedostatečně obsazený, že kapelník řídil opery od harmonia, na kterém vyhrával chybějící hlasy). V této praxi pokračoval – po historické Janáčkově roztržce s vedením Besedy – také jeho nástupce Josef Kompit a Janáček, teď už všeobecně respektovaná brněnská hudební autorita, s ním udržoval jakýsi ozbrojený mír.

Průlomem do tohoto dění se stal první skutečně symfonický koncert českého Brna v Besedním domě 8. května 1897; jednatel Besedy Karel Sázavský, který byl v pražském i vídeňském hudebním životě jako doma, si všiml rostoucího zájmu o koncerty České filharmonie (pod tímto jménem vystupoval operní orchestr Národního divadla na svých samostatných večerech) a pokusil se ji pozvat do Brna s Antonínem Dvořákem, který se před časem triumfálně vrátil z Ameriky, jako dirigentem. Setkal se s nečekanou ochotou – filharmonie se rozhodla hrát bez nároků na honorář (!) s podmínkou, že čistý výtěžek koncertu (po odečtení provozních nákladů) bude věnován Českému divadlu v Brně. Dvořák souhlasil „... dovolte, abych Vám řekl, jak velice se mi myšlenka Vaše líbí... všechna čest – a já přijedu.“ a oddirigoval pak v Besedním domě koncert století ze svých vlastních skladeb (Novosvětská, Polednice, Zlatý kolovrat, Karneval); zájem publika – i německého – byl takový že na České divadlo zbylo slušných 800 zlatých.

Koncert byl prvním z víceméně pravidelných zájezdů filharmonie do Brna; hned po něm, na večeři na Dvořákovu počest, byl dohodnut další na příští rok. Jednoznačný úspěch však se stal mohutným impulsem pro Janáčka, který se jal v Brně organizovat Český orchestr, a to z dosavadní České kapely kapelníka Runda. Ta vznikla před časem prakticky z neškolených poloprofesionálů jako náhrada za vojenskou kapelu, která po jakémsi politickém incidentu nesměla do Besedního domu obstarávat konverzační hudbu na pravidelných besedních akcích. Janáček se tedy stal iniciátorem a ředitelem Družstva pro udržování „Českého orchestru“ a zorganizoval koncert, v němž se podle referátu Maxe Koblížka v Moravské Orlici provedené skladby neminuly žádoucího úspěchu a orchestr přes všechny intonační obtíže obstál čestně.

Když pak Sázavský dojednal s Českou filharmonií a příslušnými institucemi (českým zemským výborem, intendancí Národního divadla, ředitelstvím drah) definitivně její druhý zájezd do Brna a oznámil jeho datum, ozvalo se Janáčkovo Družstvo s požadavkem, aby by zrušen nebo přeložen, protože na tu dobu (ne na to datum) připravuje svůj koncert Český orchestr. Janáček sám pak v dopise Českou filharmonii požádal, ať svůj koncert odloží, protože jímpodniku brněnskému, tak důležitému pro rozvoj hudební zde, má býti hned v počátcích sražena hlava. Česká filharmonie poslala dopis Besedě k rozhodnutí – a ta ustoupila; Sázavský, jemuž připadlo všechna povolení odvolat, podotýká, že jeho koncert byl se všemi náležitostmi i datem dohodnut v době, kdy Janáček na ten svůj ještě ani nepomýšlel...

Ten se uskutečnil 20. března 1898; Janáček na něm řídil pořad z Beranova Hymnu pro smíšený sbor a orchestr, Dvořákova Holoubka, Přemyslovy árie ze Smetanovy Libuše, Janáčkova Smutečního pochodu, Griegova Norvéžského tance, Dvou českých tanců Vítězslava Nováka, Čajkovského Smyčcové serenády a Novákovy Cigánské melodie č. 3 Písně v národním tónu. Sázavský, který Janáčka upřímně obdivoval i v pozici, jež ho stavěla proti němu (ve svých Vzpomínkách charakteristicky píše Janáček se mnou nemluvil tentokrát tři neděle, ale pak něco potřeboval, tak mne zas přátelsky oslovil), napsal do Moravské Orlice pochvalný referát, v němž vyzdvihl zejména Janáčkův dirigentský výkon. Nicméně i tak došlo k tiskové polemice, týkající se počtu výpomocí kmenového orchestru.

Koncertem činnost Janáčkova Českého orchestru skončila. Česká kapela páně Rundova se vrátila zas ke své funkci zábavního orchestru – a cesta k pravidelným zájezdům České filharmonie byla otevřena. Připomeňme si, že svými symfonickými koncerty v Brně začala po otevření Německého domu soupeřit s Vídeňskými filharmoniky, takže brněnské publikum bylo v tomo ohledu od počátku nového století obsluhováno hned dvěma špičkovými orchestry střední Evropy. A Janáčkova jasnozřivá, byť svévolně prosazovaná myšlenka českého symfonického orchestru došla naplnění až mnohem později. Ale to už je jiná kapitola...

Besední dům, Antonín Dvořák jako dirigent, foto TeZet a archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Ztělesněním violistického typu, vyvracejícím jedovaté pointy, se stal v brněnském hudebním životě minulého století Richard Kozderka, který byl dlouhá léta brněnskou violovou jedničkou. Na konzervatoři absolvoval ovšem housle (violové oddělení tehdy neměla), ale potřeba profesionálních violistů jej přivedla do Bakalova rozhlasového orchestru, s nímž se u prvního pultu stal v roce 1956 sóloviolistou nově zřízené Státní filharmonie Brno.  více

Blíží se Nový rok a s ním kromě jiného i novoroční koncert Filharmonie Brno. Tradice těchto koncertů k orchestru patří od samého počátku: brněnská filharmonie 1. ledna 1956 zahájila novoročním koncertem svou činnost.  více


Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Nejčtenější

Kritika

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více