Jakub Hrůša nastupuje od září 2016 jako šéfdirigent k Bamberským symfonikům. Orchestr letos slaví 70 let své existence a vydavatelství Deutsche Grammophon vydalo při té příležitosti komplet 17 CD mapující historii tělesa, které se hlásí k českým kořenům. Příchod Jakuba Hrůši vytváří symbolický oblouk mezi historií a současností jednoho z nejlepších německých orchestrů.
Dějiny orchestru, který má status Bavorské státní filharmonie, jsou spojené s moderními českými dějinami v dobrém i ve zlém. Bamberští symfonikové odvozují svůj prehistorický původ od orchestru, který v roce 1787 premiéroval v Praze Dona Giovanniho. Z toho se později stal orchestr německé opery v Praze a působil až do konce druhé světové války jako Deutsches Philharmonisches Orchester Prag. Na doporučení legendárního Wilhelma Furtwänglera se jeho šéfdirigentem – nebo lépe řečeno Generalmusikdirektorem – stal v roce 1940 Joseph Keilberth. Bylo mu tehdy 32 let a mířil mezi světovou dirigentskou špičku. Byl to právě on, kdo se stal prvním šéfem Bamberských symfoniků a jeho nahrávkami také obsáhlý výběr začíná. Především ale začíná českým repertoárem.
Němečtí hudebníci neměli z poválečného odsunu žádnou výjimku. Mnozí členové německého filharmonického orchestru se z Prahy přesunuli do Bavorska a stali se jádrem dnešních Bamberských symfoniků. Vlastně není divu, že se s talentovaným Keilberthem setkali už v Praze. Německá opera byla místem, v němž se odehrály začátky nejedné velké kariéry – pracoval zde i mladý Gustav Mahler. Orchestr Bamberských symfoniků vznikl v roce 1946 a navzdory vyostřené poválečné situaci se k českým kořenům hlásil a dodnes hlásí. První ze sedmnácti disků obsahuje symfonické básně Vltava a Z českých luhů a hájů z cyklu Má vlast Bedřicha Smetany a Symfonii č. 8 G dur Antonína Dvořáka. Ukázky z Mé vlasti diriguje Joseph Keilberth.
Výběr z první i druhé řady Slovanských tanců pod vedením Antala Dorátiho patří rovněž k osvědčeným českým hitovkám. To samé se dá řici také o Prodané nevěstě, ale příležitost poslechnout si ji v podání vynikajících zpěváků světové operní historie přece jen nepřichází denně. Výběr čísel zabírá celé jedno CD a pod vedením Rudolfa Kempeho zpívají Gottlob Frick (Kecal), Pilar Lorengar (Mařenka) a Fritz Wunderlich (Jeník). Co jméno, to pojem.
Výběr uzavírají na posledním disku W. A. Mozart, Hans Pfitzner a Robert Schumann, s nimiž se hudební přehled po 70 letech života Bamberských symfoniků vrací do Prahy a také k Josephu Keilberthovi. Tentokrát ale s velkým dirigentem nahrával Deutsches Philharmonisches Orchester Prag. Dramaturgie výběru si nechala prolog až nakonec.
Už výběr skladeb na prvním CD napovídá, že se jedná spíš o solidní a obsáhlé „Greatest Hits“ než analytický průřez repertoárem. Vývoj a repertoár orchestru je ale možné sledovat ve výrazných a reprezentativních položkách. Největší počet je mezi nimi německé symfonické klasiky – Richard Strauss, Wolfgang Amadeus Mozart, Ludwig van Beethoven, Gustav Mahler, Franz Schubert, Anton Bruckner. Jejich díla procházejí celou historií orchestru a jako interpreti se představí všichni dosavadní šéfdirigenti Bamberských symfoniků. Po Keilberthovi to byli Eugen Jochum (1969–1973), James Loughran (1979–1983), Witold Rowicki (1983–1985), Horst Stein (1985–1996) a dosud je Jonathan Nott (od roku 2000). Jakub Hrůša přichází do vybrané společnosti – snad zanechá v příštím jubilejním výběru také několik výrazných (nahrávacích) stop.
Bamberg Symphony. The First 70 Years. 17 CD, 0289 479 5805 5, vydal Deutsche Grammophon 2016➚
Zatím nebyl přidán žádný komentář..