Chceš píseň severu znát?

Chceš píseň severu znát?

V roce 1936 nastoupil jako dirigent do rozhlasového orchestru v Brně, které se mu mělo stát doživotním domovem, osmatřicetiletý Jan Plichta, do té doby šéfdirigent orchestru a šéf hudebního programu ostravské rozhlasové stanice. Jinak měl za sebou (a před sebou) velmi pestrou činnost všestranně nadaného muzikanta: rodák z Kouřimi nedostudoval – pro nedostatek prostředků – pražskou konzervatoř (v houslích byl žákem legendárního Josefa Suchého), živil se hraním v kavárnách a biografech, vzdělával se, jak se dalo, za první světové války musel na vojnu a po ní nastoupil rovnou jako koncertní mistr do divadelního orchestru v Českých Budějovicích, kde se pak stal také pedagogem na učitelském ústavu (a sbormistrem proslulého dívčího sboru) a primáriem Jihočeského kvarteta. Jako žák Gustava Rooba a Otakara Jermiáše také ovšem pilně komponoval a aranžoval.

V Brně se stal druhým dirigentem Bakalova rozhlasového orchestru, jenž nabyl krátce po jeho příchodu – přílivem rozhlasových muzikantů z okupovaného územi a ze Slovenska – symfonických rozměrů. Víme, že Bakala toho dovedl využít a během několika let z něho vypracoval těleso evropské úrovně – což se prokázalo při poválečné obnově rozvráceného mezinárodního koncertního provozu. Připomínajíce Bakalovy nesporné zásluhy ovšem zcela pravidelně zapomínáme na Plichtu, který mu stál celou dobu po boku a odvedl s orchestrem nejméně tolik kvalitní rozhlasové práce, co Bakala. Budiž ovšem řečeno, že vedle Bakaly neměl šanci se výraznějí prosadit: na dirigenta, který musí být v první řadě autoritou, byl totiž příliš skromný a laskavý. A sám také o nějaké efektní sebeprosazování nikdy cíleně neusiloval; dá se říci, že vždycky prostě dělal, co bylo nejvíc potřeba.

V roce 1951 se tak ujal osiřelé violové třídy na brněnské konzervatoři a jako zkušený kvartetní hráč (naposledy violista brněnského Doležalova kvarteta) začal učit komorní hře. V ní uplatňoval, co si nemohl jako symfonický dirigent dovolit: minuciézní práci s tónem, se smyky, frázováním, s tvarovou i výrazovou výstavbou věty společně cítěnou a podrobně odůvodněnou – a to s nápady, které mu přicházely teprve v průběhu práce a které s žáky neváhal diskutovat a hodnotit. Nevím, jestli to nebylo proti pedagogickým zásadám, ale já jsem se v těch hodinách-nehodinách (trvaly bůhvíjak dlouho) cítil báječně.

Před absolventským koncertem mě zvával na zvláštní lekce k sobě do bytu. Jednou jsem ho zastihl nad rozepsanou partiturou: „Jsem nevěděl, že taky komponujete, pane profesore.“

„Kdepak kompozice,“ povídá, „jenom řemeslná robota: v rozhlase teď udělali ten estrádní orchestr a on v tom obsazení nemá co hrát – a pořádně aranžovat to tady taky nikdo neumí.“ „Aha,“ řekl jsem si, „zas něco, co je honem potřeba udělat...“ Na vysvětlenou: v té době byl zrušen Malý rozhlasový orchestr, který vysilal a natáčel (ve studiu v Husově sboru na Botanické) zábavný orchestrální repertoár a nahrazen v souladu s dobovým trendem jednak Brněnským rozhlasovým orchetrem lidových nástrojů (BROLN) a jednak Brněnským estrádním rozhlasovým orchestrem (BERO). Estráda byla zpočátku opravdu v jisté repertoární nouzi – požadavky denního natáčení byly neúprosné, ale časem se v ní a kolem ní soustředila skupina znamenitých muzikantů, po nichž zbyla v rozhlasovém archivu spousta vtipných, poetických, dobře zahraných a výborně natočených skladeb, jež jsou dnes bohužel úplně z módy – pro koncertní publikum jsou příliš lehké a pro mládež vyrůstající se špunty v uších příliš slabé.

Nicméně jedna z nich dostávala svůj tvar v partituře na stole páně profesorově.

„Ještěže mě to baví,“ povídal, „kdybych si tím chtěl něco vydělat, musel bych aranžovat valčík v jednočtvrťovém taktu – oni to honorují podle jejich počtu. Jedinou věc, co mi vydělává, jsem napsal ještě za války – a dodneška mi chodí tantiémy. Jmenuje se to Píseň severu, třeba to znáte.“

Bodejť bych to neznal! Píseň severu byla kultovním hitem mého kytarového dospívání, i když se tomu tehdy tak neříkalo; Setleři v rádiu ji zpívali obden, její triolu na slovo severu se subdominantou na poslední notě jsme zbožňovali a v těsné kleci Protektorátu nám představa dalekého Severu dýšícího velkou nadějí ztělesňovala něco vytouženého a nedosažitelného. Dívky nosily tehdy módní doma pletené norské svetry s vyobrazením bílého lososa táhnoucího peřejemi jejich hrudí, a když se jednou nějakým atmosférickým nedopatřením objevila nad městem skutečná polární zář, cítili jsme, že se nakonec touhy dávné změní v krásný sen...

„Ale já myslel, že to napsal nějaký Pavel Milan,“ povídám nesměle.

Pan profesor na mne zabrejlil tlustými skly a zabručel: „Přece se pod takovou blbost nepodepíšu vlastním jménem.“

Polární záře v Kanadě, ilustrační foto, archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Zvláštním dojmem dnes působí zjištění, že vstupné na velké kantátové koncerty nejen pokrylo vynaložené náklady, nýbrž stačilo ještě dotovat jiný, původnější druh besedních akcí, totiž besedy s „konverzační hudbou“.  více

Žáci Theodora Schaefra tvořili generaci, jež se také zásluhou svého učitele dostala svého času do povědomí jako brněnská škola hlásící se v letech regulované tvorby konečně zase k mezinárodnímu vývoji.  více

Je jistým paradoxem, že členové nejstaršího z profesionálně působících brněnských komorních orchestrů mají trvale nejnižší věkový průměr: Moravský komorní orchestr složený z generačně se střídajících posluchačů brněnské konzervatoře vznikl v roce 1948 a oslavuje tudíž v této sezoně 65 let svého působení.  více


Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle.  více

Do letošního ročníku festivalu Janáček Brno přispěla i Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění. Její posluchači připravili sobotní komponovaný program, který divákům předvedl nejen hudbu nejrůznějších stylů, ale také jim ukázal různé prostory fakulty. Při vstupu na fakultu byla příchozím rozdána barevná kolečka, která rozdělila publikum na tři menší skupiny. To vše se stalo z kapacitních důvodů, jelikož se program kromě auly odehrával také ve varhanním sále, klenbovém sále a učebně 09. Všichni tak slyšeli totožný program jen v jiném pořadí.  více

Téměř po devadesáti letech od svého vzniku se do Brna vrátila jediná opera Pavla Haase (1899–1944) Šarlatán. Inscenování této humorné opery se ujalo Národní divadlo moravskoslezské v režii Ondřeje Havelky a hudebním nastudování Jakuba Kleckera. Několik týdnů po premiéře inscenace v Ostravě se v pátek 8. listopadu v Mahenově divadle, kde měl Šarlatán v roce 1938 svoji světovou premiéru, nabídnul novinku ve svém devátém ročníku Festival Janáček Brno 2024.  více

Jedním z komorních koncertů devátého ročníku festivalu Janáček Brno byl také večer věnovaný dílům Leoše Janáčka, a zejména Pavla Haase. Tyto skladby provedla v úterý 5. listopadu v Mozartově sále divadla Reduta různá hudební uskupení složená z tenoristy Nickyho Spence, klavíristky Lady ValešovéNavarra String Quartetu, houslistky Ivany Víškové, hornisty Antonína Koláře a flétnisty Michala Vojáčkavíce

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Nejčtenější

Kritika

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce