Chceš píseň severu znát?

Chceš píseň severu znát?

V roce 1936 nastoupil jako dirigent do rozhlasového orchestru v Brně, které se mu mělo stát doživotním domovem, osmatřicetiletý Jan Plichta, do té doby šéfdirigent orchestru a šéf hudebního programu ostravské rozhlasové stanice. Jinak měl za sebou (a před sebou) velmi pestrou činnost všestranně nadaného muzikanta: rodák z Kouřimi nedostudoval – pro nedostatek prostředků – pražskou konzervatoř (v houslích byl žákem legendárního Josefa Suchého), živil se hraním v kavárnách a biografech, vzdělával se, jak se dalo, za první světové války musel na vojnu a po ní nastoupil rovnou jako koncertní mistr do divadelního orchestru v Českých Budějovicích, kde se pak stal také pedagogem na učitelském ústavu (a sbormistrem proslulého dívčího sboru) a primáriem Jihočeského kvarteta. Jako žák Gustava Rooba a Otakara Jermiáše také ovšem pilně komponoval a aranžoval.

V Brně se stal druhým dirigentem Bakalova rozhlasového orchestru, jenž nabyl krátce po jeho příchodu – přílivem rozhlasových muzikantů z okupovaného územi a ze Slovenska – symfonických rozměrů. Víme, že Bakala toho dovedl využít a během několika let z něho vypracoval těleso evropské úrovně – což se prokázalo při poválečné obnově rozvráceného mezinárodního koncertního provozu. Připomínajíce Bakalovy nesporné zásluhy ovšem zcela pravidelně zapomínáme na Plichtu, který mu stál celou dobu po boku a odvedl s orchestrem nejméně tolik kvalitní rozhlasové práce, co Bakala. Budiž ovšem řečeno, že vedle Bakaly neměl šanci se výraznějí prosadit: na dirigenta, který musí být v první řadě autoritou, byl totiž příliš skromný a laskavý. A sám také o nějaké efektní sebeprosazování nikdy cíleně neusiloval; dá se říci, že vždycky prostě dělal, co bylo nejvíc potřeba.

V roce 1951 se tak ujal osiřelé violové třídy na brněnské konzervatoři a jako zkušený kvartetní hráč (naposledy violista brněnského Doležalova kvarteta) začal učit komorní hře. V ní uplatňoval, co si nemohl jako symfonický dirigent dovolit: minuciézní práci s tónem, se smyky, frázováním, s tvarovou i výrazovou výstavbou věty společně cítěnou a podrobně odůvodněnou – a to s nápady, které mu přicházely teprve v průběhu práce a které s žáky neváhal diskutovat a hodnotit. Nevím, jestli to nebylo proti pedagogickým zásadám, ale já jsem se v těch hodinách-nehodinách (trvaly bůhvíjak dlouho) cítil báječně.

Před absolventským koncertem mě zvával na zvláštní lekce k sobě do bytu. Jednou jsem ho zastihl nad rozepsanou partiturou: „Jsem nevěděl, že taky komponujete, pane profesore.“

„Kdepak kompozice,“ povídá, „jenom řemeslná robota: v rozhlase teď udělali ten estrádní orchestr a on v tom obsazení nemá co hrát – a pořádně aranžovat to tady taky nikdo neumí.“ „Aha,“ řekl jsem si, „zas něco, co je honem potřeba udělat...“ Na vysvětlenou: v té době byl zrušen Malý rozhlasový orchestr, který vysilal a natáčel (ve studiu v Husově sboru na Botanické) zábavný orchestrální repertoár a nahrazen v souladu s dobovým trendem jednak Brněnským rozhlasovým orchetrem lidových nástrojů (BROLN) a jednak Brněnským estrádním rozhlasovým orchestrem (BERO). Estráda byla zpočátku opravdu v jisté repertoární nouzi – požadavky denního natáčení byly neúprosné, ale časem se v ní a kolem ní soustředila skupina znamenitých muzikantů, po nichž zbyla v rozhlasovém archivu spousta vtipných, poetických, dobře zahraných a výborně natočených skladeb, jež jsou dnes bohužel úplně z módy – pro koncertní publikum jsou příliš lehké a pro mládež vyrůstající se špunty v uších příliš slabé.

Nicméně jedna z nich dostávala svůj tvar v partituře na stole páně profesorově.

„Ještěže mě to baví,“ povídal, „kdybych si tím chtěl něco vydělat, musel bych aranžovat valčík v jednočtvrťovém taktu – oni to honorují podle jejich počtu. Jedinou věc, co mi vydělává, jsem napsal ještě za války – a dodneška mi chodí tantiémy. Jmenuje se to Píseň severu, třeba to znáte.“

Bodejť bych to neznal! Píseň severu byla kultovním hitem mého kytarového dospívání, i když se tomu tehdy tak neříkalo; Setleři v rádiu ji zpívali obden, její triolu na slovo severu se subdominantou na poslední notě jsme zbožňovali a v těsné kleci Protektorátu nám představa dalekého Severu dýšícího velkou nadějí ztělesňovala něco vytouženého a nedosažitelného. Dívky nosily tehdy módní doma pletené norské svetry s vyobrazením bílého lososa táhnoucího peřejemi jejich hrudí, a když se jednou nějakým atmosférickým nedopatřením objevila nad městem skutečná polární zář, cítili jsme, že se nakonec touhy dávné změní v krásný sen...

„Ale já myslel, že to napsal nějaký Pavel Milan,“ povídám nesměle.

Pan profesor na mne zabrejlil tlustými skly a zabručel: „Přece se pod takovou blbost nepodepíšu vlastním jménem.“

Polární záře v Kanadě, ilustrační foto, archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Zvláštním dojmem dnes působí zjištění, že vstupné na velké kantátové koncerty nejen pokrylo vynaložené náklady, nýbrž stačilo ještě dotovat jiný, původnější druh besedních akcí, totiž besedy s „konverzační hudbou“.  více

Žáci Theodora Schaefra tvořili generaci, jež se také zásluhou svého učitele dostala svého času do povědomí jako brněnská škola hlásící se v letech regulované tvorby konečně zase k mezinárodnímu vývoji.  více

Je jistým paradoxem, že členové nejstaršího z profesionálně působících brněnských komorních orchestrů mají trvale nejnižší věkový průměr: Moravský komorní orchestr složený z generačně se střídajících posluchačů brněnské konzervatoře vznikl v roce 1948 a oslavuje tudíž v této sezoně 65 let svého působení.  více


Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Dějiny pravidelného rozhlasového vysílání z Brna se začaly psát v roce 1924, rok po zahájení vysílání pražského rozhlasu a jen dva roky po vzniku prvního pravidelného vysílání v Evropě – londýnského BBC. Už celé jedno století je brněnské studio Českého rozhlasu motorem nejen hudebního, ale i obecně kulturního dění na Moravě, které svým vysíláním významně ovlivnilo. Důležitou roli sehrál brněnský rozhlas také v oblasti hudebního folkloru. Od svých začátků byl významným dokumentátorem lidové hudby v terénu a svým vysíláním neoddiskutovatelně ovlivnil vývoj hudebního folklorismu na našem území. Stalo se tak především díky neúnavné činnosti několika generací redaktorů a dramaturgů folklorního vysílání, kteří lidovou píseň a hudbu nejen zaznamenávali v terénu, ale prostřednictvím vysílání jí dávali druhý život. Právě díky nim se z interpretů, jako byli Božena Šebetovská, Jožka Severin, Dušan a Luboš Holí, Jarmila Šuláková, Vlasta Grycová a řada dalších, staly folklorní legendy. A zejména díky rozhlasu se všeobecně známými staly desítky lidových písní, které by jinak zůstaly zapomenuty.  více

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Nejčtenější

Kritika

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce