Chceš píseň severu znát?

Chceš píseň severu znát?

V roce 1936 nastoupil jako dirigent do rozhlasového orchestru v Brně, které se mu mělo stát doživotním domovem, osmatřicetiletý Jan Plichta, do té doby šéfdirigent orchestru a šéf hudebního programu ostravské rozhlasové stanice. Jinak měl za sebou (a před sebou) velmi pestrou činnost všestranně nadaného muzikanta: rodák z Kouřimi nedostudoval – pro nedostatek prostředků – pražskou konzervatoř (v houslích byl žákem legendárního Josefa Suchého), živil se hraním v kavárnách a biografech, vzdělával se, jak se dalo, za první světové války musel na vojnu a po ní nastoupil rovnou jako koncertní mistr do divadelního orchestru v Českých Budějovicích, kde se pak stal také pedagogem na učitelském ústavu (a sbormistrem proslulého dívčího sboru) a primáriem Jihočeského kvarteta. Jako žák Gustava Rooba a Otakara Jermiáše také ovšem pilně komponoval a aranžoval.

V Brně se stal druhým dirigentem Bakalova rozhlasového orchestru, jenž nabyl krátce po jeho příchodu – přílivem rozhlasových muzikantů z okupovaného územi a ze Slovenska – symfonických rozměrů. Víme, že Bakala toho dovedl využít a během několika let z něho vypracoval těleso evropské úrovně – což se prokázalo při poválečné obnově rozvráceného mezinárodního koncertního provozu. Připomínajíce Bakalovy nesporné zásluhy ovšem zcela pravidelně zapomínáme na Plichtu, který mu stál celou dobu po boku a odvedl s orchestrem nejméně tolik kvalitní rozhlasové práce, co Bakala. Budiž ovšem řečeno, že vedle Bakaly neměl šanci se výraznějí prosadit: na dirigenta, který musí být v první řadě autoritou, byl totiž příliš skromný a laskavý. A sám také o nějaké efektní sebeprosazování nikdy cíleně neusiloval; dá se říci, že vždycky prostě dělal, co bylo nejvíc potřeba.

V roce 1951 se tak ujal osiřelé violové třídy na brněnské konzervatoři a jako zkušený kvartetní hráč (naposledy violista brněnského Doležalova kvarteta) začal učit komorní hře. V ní uplatňoval, co si nemohl jako symfonický dirigent dovolit: minuciézní práci s tónem, se smyky, frázováním, s tvarovou i výrazovou výstavbou věty společně cítěnou a podrobně odůvodněnou – a to s nápady, které mu přicházely teprve v průběhu práce a které s žáky neváhal diskutovat a hodnotit. Nevím, jestli to nebylo proti pedagogickým zásadám, ale já jsem se v těch hodinách-nehodinách (trvaly bůhvíjak dlouho) cítil báječně.

Před absolventským koncertem mě zvával na zvláštní lekce k sobě do bytu. Jednou jsem ho zastihl nad rozepsanou partiturou: „Jsem nevěděl, že taky komponujete, pane profesore.“

„Kdepak kompozice,“ povídá, „jenom řemeslná robota: v rozhlase teď udělali ten estrádní orchestr a on v tom obsazení nemá co hrát – a pořádně aranžovat to tady taky nikdo neumí.“ „Aha,“ řekl jsem si, „zas něco, co je honem potřeba udělat...“ Na vysvětlenou: v té době byl zrušen Malý rozhlasový orchestr, který vysilal a natáčel (ve studiu v Husově sboru na Botanické) zábavný orchestrální repertoár a nahrazen v souladu s dobovým trendem jednak Brněnským rozhlasovým orchetrem lidových nástrojů (BROLN) a jednak Brněnským estrádním rozhlasovým orchestrem (BERO). Estráda byla zpočátku opravdu v jisté repertoární nouzi – požadavky denního natáčení byly neúprosné, ale časem se v ní a kolem ní soustředila skupina znamenitých muzikantů, po nichž zbyla v rozhlasovém archivu spousta vtipných, poetických, dobře zahraných a výborně natočených skladeb, jež jsou dnes bohužel úplně z módy – pro koncertní publikum jsou příliš lehké a pro mládež vyrůstající se špunty v uších příliš slabé.

Nicméně jedna z nich dostávala svůj tvar v partituře na stole páně profesorově.

„Ještěže mě to baví,“ povídal, „kdybych si tím chtěl něco vydělat, musel bych aranžovat valčík v jednočtvrťovém taktu – oni to honorují podle jejich počtu. Jedinou věc, co mi vydělává, jsem napsal ještě za války – a dodneška mi chodí tantiémy. Jmenuje se to Píseň severu, třeba to znáte.“

Bodejť bych to neznal! Píseň severu byla kultovním hitem mého kytarového dospívání, i když se tomu tehdy tak neříkalo; Setleři v rádiu ji zpívali obden, její triolu na slovo severu se subdominantou na poslední notě jsme zbožňovali a v těsné kleci Protektorátu nám představa dalekého Severu dýšícího velkou nadějí ztělesňovala něco vytouženého a nedosažitelného. Dívky nosily tehdy módní doma pletené norské svetry s vyobrazením bílého lososa táhnoucího peřejemi jejich hrudí, a když se jednou nějakým atmosférickým nedopatřením objevila nad městem skutečná polární zář, cítili jsme, že se nakonec touhy dávné změní v krásný sen...

„Ale já myslel, že to napsal nějaký Pavel Milan,“ povídám nesměle.

Pan profesor na mne zabrejlil tlustými skly a zabručel: „Přece se pod takovou blbost nepodepíšu vlastním jménem.“

Polární záře v Kanadě, ilustrační foto, archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Zvláštním dojmem dnes působí zjištění, že vstupné na velké kantátové koncerty nejen pokrylo vynaložené náklady, nýbrž stačilo ještě dotovat jiný, původnější druh besedních akcí, totiž besedy s „konverzační hudbou“.  více

Žáci Theodora Schaefra tvořili generaci, jež se také zásluhou svého učitele dostala svého času do povědomí jako brněnská škola hlásící se v letech regulované tvorby konečně zase k mezinárodnímu vývoji.  více

Je jistým paradoxem, že členové nejstaršího z profesionálně působících brněnských komorních orchestrů mají trvale nejnižší věkový průměr: Moravský komorní orchestr složený z generačně se střídajících posluchačů brněnské konzervatoře vznikl v roce 1948 a oslavuje tudíž v této sezoně 65 let svého působení.  více


Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Nejčtenější

Kritika

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více