Co nás čeká a snad ani nemine. Změny a naděje 2015

Letošní rok přinese v hudebním dění několik novinek, čekají nás jubilea, události, měly by se projevit nedávné změny. Pojďme se stručně podívat alespoň na ty nejzásadnější.

Žít Brno? Prostě Ano

První změnou důležitou pro celou atmosféru města je výrazná proměna složení zastupitelstva na „velké radnici“ po volbách. Očekávaný úspěch zaznamenalo hnutí Ano, zcela nečekaně zabodovalo Žít Brno. Matěj Hollan svoje sympatie k Andreji Babišovi vyjadřoval už dříve, koalice obou hnutí se tedy dala očekávat, stejně jako spolupráce se Stranou zelených, která se svými ideovými preferencemi se Žít Brno prakticky kryje. Z „tradičních stran“ pronikla do vedení města ještě KDU-ČSL, ODS a ČSSD skončily v opozici. Matěj Hollan (Žít Brno) se stal náměstkem pro kulturu, k zásadním slibům patří přivedení nového koncertního sálu alespoň ke stavebnímu povolení, což si nás zde přeje asi většina. Jeho zaujatost a často až bezhlavá schopnost dotahovat věci do konce dává naději, že by se opravdu něco mohlo stát. Formálně nezvládnutý proces odvolávání ředitelky TIC Brno Petry Kačírkové naopak napovídá, že zároveň pořád je na co si dávat pozor. Změnila se pochopitelně i Komise Rady města Brna pro kulturu➚, předsedkyní je Karla Hofmannová➚ (Žít Brno), místopředsedou Šimon Ryšavý➚ (KDU-ČSL).

Praha je od podzimu v Brně

Mezi Pražákovým palácem a Besedním domem vznikl multikulturní prostor Praha➚, který provozuje sdružení 4AM Fórum pro architekturu a média. Hudba tu není na prvním místě, ale objevuje se, nejkoncentrovaněji zatím v rámci off programu Expozice nové hudby 2014. Běžný rock ani klasiku tu asi nenajdete, ale současné experimenty, elektronickou a improvizovanou hudbu určitě ano.

Janáčkova opera s novými šéfy

Nového vedení se dočkala i brněnská opera. Po nástupu Martina Glasera do funkce ředitele ND Brno byla posledním souborem, který ještě neměl své nové šéfy. Ředitelem je od 1. ledna 2015 režisér Jiří Heřman, šéfdirigentem Marko Ivanović. Jejich první necelá sezóna proběhne v částečném provizoriu (budou uvedeny jejich starší inscenace ČarokrajHry o Marii a v květnu nová Tosca. Marko Ivanović se po výborném nastudování Věci Makropulos oficiálně představí galakoncertem 9. ledna 2015. Velký rozhovor s Jiřím Heřmanem přineseme za týden.

Na Flédě naplno a s rozumem

Klub Fléda získal certifikát Hard&Smart podložený dvouletou spoluprací se Společností Podané ruce➚. Faktickou náplní je zlepšení služeb a snížení rizik, která s sebou noční život přináší.

Trojjediné narozeniny Indies

Vydavatelství Indies oslaví 25 let megakoncertem v Sono Centru. Budou na něm hrát mimo jiné Traband, Už jsme doma, Jablkoň, Čankišou, Kieslowski, Tomáš Kočko & Orchestr, Docuku & Jitka Šuranská, Ciment a mnozí další. Od časů půjčovny CD na ulici Milady Horákové se toho stalo hodně, Indies jsou dnes tři (Scope, Happy Trails a MG), ale hudbu vydávají pořád kvalitní. Na koncert jsem zvědavý a osobně mě trošku mrzí, že se nepodařilo dát dohromady královéhradecké Meat-House Chicago I.R.A. Jejich album Steak bylo první, které u Indies vyšlo.

Mimořádná dvojka na JazzFestuBrno

JazzFestBrno letos přiveze luxusní duo Bobby McFerrin & Chick Corea. Každý zvlášť tu už byli, vzájemnou komunikací ale  jejich kvalita vzrůstá exponenciálně. Takový koncert stojí za zmínku, i když se jedná o „běžný“, nejubilejní 14. ročník.

Concentus Moraviae již po dvacáté

Slavit bude i festival Concentus Moraviae, letos mu bude 20 let a první koncerty už jsou známé. Vystoupí na nich Magdalena Kožená a Le Concert d’Astrée, Collegium 1704, Ensemble Clément Janequin, Marco Beasley a Accordone a Bl!ndman, což už by mohlo samo o sobě stačit. Podtitul letošního ročníku „Pojďme slavit“ je sám o sobě mnohoslibný stejně jako nicneříkající, takže uvidíme, čím vším bude kromě zmíněných koncertů naplněn.

Filharmonická šedesátka

Filharmonie Brno vstoupí v září do nové sezóny. Na tom by nebylo nic zvláštního, kdyby to nebyla sezóna jubilejní – šedesátá. Dramaturgická linie orchestru se změnila, klade důraz na soudobou hudbu, byť klasicko-romantický standard neopomíjí. Jak se to prolne se slavnostní sezónou zatím můžeme jen hádat, oficiální zdroje zatím mlčí.

Magdalena Kožená, foto Jiří Sláma

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Festival Concentus Moraviae ve svém dvacátém ročníku přiváží novinky, ale také se ohlíží za největšími úspěchy své historie. Již nyní jsou k mání vstupenky na pět koncertů mimořádných interpretů.  více

Nenápadný luxus advokátní kanceláře, v níž se protne několik obyčejných životů s jedním neobyčejným, a nekonečným. K tomu dráždivě pichlavá energie hudebního nastudování. To je nová brněnská inscenace Janáčkovy Věci Makropulos v kostce.  více

Koncerty v Moravském Krumlově a Doubravníku spojila osobnost dirigenta, cembalisty a varhaníka Andrey Marcona. V Krumlově řídil vystoupení Venice Baroque Orchestra s Magdalenou Koženou, v Doubravníku uvedl do života zrekonstruované varhany v kostele Povýšení svatého Kříže.  více


Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Roman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle.  více

Do letošního ročníku festivalu Janáček Brno přispěla i Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění. Její posluchači připravili sobotní komponovaný program, který divákům předvedl nejen hudbu nejrůznějších stylů, ale také jim ukázal různé prostory fakulty. Při vstupu na fakultu byla příchozím rozdána barevná kolečka, která rozdělila publikum na tři menší skupiny. To vše se stalo z kapacitních důvodů, jelikož se program kromě auly odehrával také ve varhanním sále, klenbovém sále a učebně 09. Všichni tak slyšeli totožný program jen v jiném pořadí.  více

Téměř po devadesáti letech od svého vzniku se do Brna vrátila jediná opera Pavla Haase (1899–1944) Šarlatán. Inscenování této humorné opery se ujalo Národní divadlo moravskoslezské v režii Ondřeje Havelky a hudebním nastudování Jakuba Kleckera. Několik týdnů po premiéře inscenace v Ostravě se v pátek 8. listopadu v Mahenově divadle, kde měl Šarlatán v roce 1938 svoji světovou premiéru, nabídnul novinku ve svém devátém ročníku Festival Janáček Brno 2024.  více

Jedním z komorních koncertů devátého ročníku festivalu Janáček Brno byl také večer věnovaný dílům Leoše Janáčka, a zejména Pavla Haase. Tyto skladby provedla v úterý 5. listopadu v Mozartově sále divadla Reduta různá hudební uskupení složená z tenoristy Nickyho Spence, klavíristky Lady ValešovéNavarra String Quartetu, houslistky Ivany Víškové, hornisty Antonína Koláře a flétnisty Michala Vojáčkavíce

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Nejčtenější

Kritika

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Roman Hasymau (Števa Buryja).  více