Co nás čeká a snad ani nemine. Změny a naděje 2015

Letošní rok přinese v hudebním dění několik novinek, čekají nás jubilea, události, měly by se projevit nedávné změny. Pojďme se stručně podívat alespoň na ty nejzásadnější.

Žít Brno? Prostě Ano

První změnou důležitou pro celou atmosféru města je výrazná proměna složení zastupitelstva na „velké radnici“ po volbách. Očekávaný úspěch zaznamenalo hnutí Ano, zcela nečekaně zabodovalo Žít Brno. Matěj Hollan svoje sympatie k Andreji Babišovi vyjadřoval už dříve, koalice obou hnutí se tedy dala očekávat, stejně jako spolupráce se Stranou zelených, která se svými ideovými preferencemi se Žít Brno prakticky kryje. Z „tradičních stran“ pronikla do vedení města ještě KDU-ČSL, ODS a ČSSD skončily v opozici. Matěj Hollan (Žít Brno) se stal náměstkem pro kulturu, k zásadním slibům patří přivedení nového koncertního sálu alespoň ke stavebnímu povolení, což si nás zde přeje asi většina. Jeho zaujatost a často až bezhlavá schopnost dotahovat věci do konce dává naději, že by se opravdu něco mohlo stát. Formálně nezvládnutý proces odvolávání ředitelky TIC Brno Petry Kačírkové naopak napovídá, že zároveň pořád je na co si dávat pozor. Změnila se pochopitelně i Komise Rady města Brna pro kulturu➚, předsedkyní je Karla Hofmannová➚ (Žít Brno), místopředsedou Šimon Ryšavý➚ (KDU-ČSL).

Praha je od podzimu v Brně

Mezi Pražákovým palácem a Besedním domem vznikl multikulturní prostor Praha➚, který provozuje sdružení 4AM Fórum pro architekturu a média. Hudba tu není na prvním místě, ale objevuje se, nejkoncentrovaněji zatím v rámci off programu Expozice nové hudby 2014. Běžný rock ani klasiku tu asi nenajdete, ale současné experimenty, elektronickou a improvizovanou hudbu určitě ano.

Janáčkova opera s novými šéfy

Nového vedení se dočkala i brněnská opera. Po nástupu Martina Glasera do funkce ředitele ND Brno byla posledním souborem, který ještě neměl své nové šéfy. Ředitelem je od 1. ledna 2015 režisér Jiří Heřman, šéfdirigentem Marko Ivanović. Jejich první necelá sezóna proběhne v částečném provizoriu (budou uvedeny jejich starší inscenace ČarokrajHry o Marii a v květnu nová Tosca. Marko Ivanović se po výborném nastudování Věci Makropulos oficiálně představí galakoncertem 9. ledna 2015. Velký rozhovor s Jiřím Heřmanem přineseme za týden.

Na Flédě naplno a s rozumem

Klub Fléda získal certifikát Hard&Smart podložený dvouletou spoluprací se Společností Podané ruce➚. Faktickou náplní je zlepšení služeb a snížení rizik, která s sebou noční život přináší.

Trojjediné narozeniny Indies

Vydavatelství Indies oslaví 25 let megakoncertem v Sono Centru. Budou na něm hrát mimo jiné Traband, Už jsme doma, Jablkoň, Čankišou, Kieslowski, Tomáš Kočko & Orchestr, Docuku & Jitka Šuranská, Ciment a mnozí další. Od časů půjčovny CD na ulici Milady Horákové se toho stalo hodně, Indies jsou dnes tři (Scope, Happy Trails a MG), ale hudbu vydávají pořád kvalitní. Na koncert jsem zvědavý a osobně mě trošku mrzí, že se nepodařilo dát dohromady královéhradecké Meat-House Chicago I.R.A. Jejich album Steak bylo první, které u Indies vyšlo.

Mimořádná dvojka na JazzFestuBrno

JazzFestBrno letos přiveze luxusní duo Bobby McFerrin & Chick Corea. Každý zvlášť tu už byli, vzájemnou komunikací ale  jejich kvalita vzrůstá exponenciálně. Takový koncert stojí za zmínku, i když se jedná o „běžný“, nejubilejní 14. ročník.

Concentus Moraviae již po dvacáté

Slavit bude i festival Concentus Moraviae, letos mu bude 20 let a první koncerty už jsou známé. Vystoupí na nich Magdalena Kožená a Le Concert d’Astrée, Collegium 1704, Ensemble Clément Janequin, Marco Beasley a Accordone a Bl!ndman, což už by mohlo samo o sobě stačit. Podtitul letošního ročníku „Pojďme slavit“ je sám o sobě mnohoslibný stejně jako nicneříkající, takže uvidíme, čím vším bude kromě zmíněných koncertů naplněn.

Filharmonická šedesátka

Filharmonie Brno vstoupí v září do nové sezóny. Na tom by nebylo nic zvláštního, kdyby to nebyla sezóna jubilejní – šedesátá. Dramaturgická linie orchestru se změnila, klade důraz na soudobou hudbu, byť klasicko-romantický standard neopomíjí. Jak se to prolne se slavnostní sezónou zatím můžeme jen hádat, oficiální zdroje zatím mlčí.

Magdalena Kožená, foto Jiří Sláma

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Festival Concentus Moraviae ve svém dvacátém ročníku přiváží novinky, ale také se ohlíží za největšími úspěchy své historie. Již nyní jsou k mání vstupenky na pět koncertů mimořádných interpretů.  více

Nenápadný luxus advokátní kanceláře, v níž se protne několik obyčejných životů s jedním neobyčejným, a nekonečným. K tomu dráždivě pichlavá energie hudebního nastudování. To je nová brněnská inscenace Janáčkovy Věci Makropulos v kostce.  více

Koncerty v Moravském Krumlově a Doubravníku spojila osobnost dirigenta, cembalisty a varhaníka Andrey Marcona. V Krumlově řídil vystoupení Venice Baroque Orchestra s Magdalenou Koženou, v Doubravníku uvedl do života zrekonstruované varhany v kostele Povýšení svatého Kříže.  více


Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Letošní ročník Expozice nové hudby uzavřelo teprve druhé uvedení kompozičního site specific projektu Fresco Karlheinze Stockhausena (1928–2007), který byl poprvé uvedený v roce 1969. Od této doby se ho nikdo neujal. Divákům, kteří v sobotu 19. 10. navštívili Besední dům, se tak naskytla naprosto unikátní příležitost zažít dílo na vlastní kůži. Zmíněné první uvedení této skladby bylo provázeno sabotážemi ze strany konzervativních muzikantů. A tak je legitimní si položit otázku, zda teprve v sobotu Fresco nezaznělo, jak si to skladatel představoval. Tento náročný projekt kurátorky Moniky Pasiecznik a uměleckého vedoucího Pabla Drukera realizovala čtyři tělesa složená ze členů Brno Contemporary OrchestraMladých brněnských symfoniků Filharmonie Brno pod vedením Pablo Drukera, Radima HanouskaPavla Šnajdra, Tomáše Krejčího a Pavla Zlámalavíce

Komponovaný úterní večer 15. října zahájený v sále Kina Art návštěvníkům nabídl netradiční spojení české premiéry dokumentárního filmu No Ideas But in Things o americkém hudebním skladateli, experimentátorovi a vědci na poli elektronické hudby Alvinu Lucierovi (1931–2021) s živým provedením jeho skladby I Am Sitting in a Room. Zmíněná kompozice se stala refrénem nejen dokumentárního snímku, ale také celé události.  více

Ve druhém dnu festivalu Expozice nové hudby přenesli pořadatelé návštěvníky do vod komorních. V podání houslistky Terezy Horákové v Besedním domě zazněly dvě výjimečné skladby pro sólové housle. Při druhé z nich se k houslistce připojila Sarah Jedličková, která živě pracovala s osmi předem nahranými zvukovými stopami.  více

Slovanská tematika, violoncellová virtuozita a pocta Antonínu Dvořákovi (1841–1904) – i takto bychom mohli ve zkratce shrnout koncert Filharmonie Brno z 10. října v Janáčkově divadle. Pod dohledem etablovaného dirigenta Leoše Svárovského zazněly tři rapsodické kusy z konce sedmdesátých let 19. století a známý Violoncellový koncert h moll v podání mladé a talentované violoncellistky Laury van der Heijdenvíce

Klub moravských skladatelů pravidelně uvádí koncerty, při kterých dostávají slovo mladí interpreti, často teprve studenti vysoké školy či konzervatoře. V pondělí 7. října v 19 hodin v koncertním sále HF JAMU skupina studentů s podporou svých starších kolegů, tentokrát i profesionálů, uvedla program s názvem Od Janáčka k dnešku, hudební vzpomínka na moravské skladatele. Jak už název napovídá, program byl složený z děl čtyř skladatelů, kteří jsou spojeni s Moravou a zejména s Brnem, konkrétně Arne Linky, Pavla Haase, Antonína Tučapského a Leoše Janáčka.  více

Podzimní sérii koncertů z cyklu Barbara Maria Willi uvádí zahájil sólový recitál německé hráčky na klávesové nástroje Christine Schornsheim. Při bezmála dvouhodinového koncertu interpretka v konventu Milosrdných bratří představila výběr z klavírních skladeb klasicistních skladatelů, které provedla na kopii historického kladívkového klavíru – nástroji podobnému tomu, na kterém jmenovaní skladatelé pravděpodobně komponovali.  více

Muzikál nemusí být vždy jen pocukrovaným pozlátkem, mazlivým hudebním vyprávěním zamotaným do přeslazeného konce. Městské divadlo Brno v české premiéře uvedlo broadwayský muzikál Drahý Evane Hansene. Navzdory komickým situacím diváka čeká téměř tragická story ze střední školy roubovaná na komorní hudební příběh. Tento celek nápaditě otevírá drsná témata jako je úzkost, osamocenost, deprese či dokonce sebevražda. Je tedy logické, že dílo s tklivou hudbou a psychologizujícími písňovými texty Benje Paseka a Justina Paula a vynalézavým libretem Stevena Levensona je dnes již takřka kultovním a že budí nadšení. Nyní se tedy lze navrch těšit z tohoto importu také do Brna.  více

Chrámový koncert, který se odehrál v pondělí 23. září v kostele sv. Augustina na Kraví hoře, prezentoval dramaturgickou linii večerů soudobé duchovní hudby tělesa Ensemble Opera Diversa s dirigentkou Gabrielou Tardonovou a smíšeného sboru Ensemble Versus se sbormistrem Patrikem Buchtou. Při podobných příležitostech je hudba – velice často v podobě světových či tuzemských premiér – provozována v brněnských kostelech, jež pokaždé nabízí odlišnou akustickou, ale i architektonickou rovinu. Nejinak tomu bylo i při recenzovaném koncertu, který v přímém přenosu vysílalo Radio Proglas. Zazněla díla tří českých skladatelů, na jejichž provedení se podíleli sopranistka Tereza Zimková, tenorista Stanislav Předota, trumpetista Josef Zimka a varhaník Martin Jakubíčekvíce

Jednou z nejočekávanějších hvězd letošního ročníku festivalu JazzFestBrno byl bezesporu americký kytarista Al Di Meola se svým projektem The Electric Years. Kytarový matador vystoupil v brněnském Sono centru v úterý 17. září při turné, ve kterém se – jak už z názvu projektu vyplývá - vrací především k sérii jazz-rockových nahrávek z druhé poloviny 70. let minulého století.  více

Již 69. sezonu zahájila v neděli 15. září v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod taktovkou jejího šéfdirigenta Dennise Russella Daviese. Divákům nabídla skladby Bedřicha Smetany a Antona Brucknera, kteří by tento rok oslavili dvousté narozeniny. Oproti avizovanému programu byl ovšem nedělní večer zkrácen o symfonickou báseň Hakon Jarl, neboť vydatné deště a s nimi spojené záplavy se nevyhnuly ani brněnskému okolí. Několik muzikantů se nemohlo do Brna na koncert bezpečně dostat. Jednou z nich byla i harfistka Ivana Švestková, jejíž part ve zmíněné symfonické básni velice náročný, nebylo možné takto narychlo sehnat náhradu.  více

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce

Festival Špilberk pořádá Filharmonie Brno již rovné čtvrt století na konci srpna na nádvoří stejnojmenného hradu. Čtyři hudební večery pod širým nebem divákům nabízí výběr koncertů z řad klasické, filmové, počítačové, ale často i jazzové či jiné hudby. Jedná se tak o rozmanitý mix interpretů a repertoárů s často příjemnou, letně uvolněnou atmosféru. Letošním velkým a předem vyprodaným tahákem byl středeční večer 21. srpna plný melodií z filmů Jamese Bonda v režii Českého národního symfonického orchestru pod taktovkou světově uznávaného dirigenta, skladatele a aranžéra Stevena Mercuria. V průběhu koncertu se posluchačům také představili zpěváci Sára MilfajtováVendula Příhodová a David Krausvíce

Nejčtenější

Kritika

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více