Co se stalo, přihodilo – hudební události roku 2014

Celý rok jsme vám přinášeli rozhovory, kritiky, články i zprávy z brněnské hudební scény. Teď je čas, aby se jejich autoři ohlédli a prozradili, které hudební události letoška byly natolik silné, že si na ně okamžitě vzpomenou. Porovnejte si, co vám v jejich tipech chybí nebo přebývá, co vás v nich těší nebo vám naopak vadí.

Jaký je váš nejsilnější zážitek, který jakkoliv souvisí s hudbou? A co vás v souvislosti s hudbou nejvíc naštvalo? Naše autory, kteří do ankety přispěli, jsem v rámci spravedlnosti seřadil podle abecedy.

Anna Bednářová – Plastici, Drumhedz, Jasná Páka

Vybrat jen tři bude pro mě asi těžká volba, snažím se probírat svou mlhavou pamětí a začala bych asi rovnou březnovým koncertem Plastic People of the Universe s Filharmonií Brno, který proběhl v Richard Adam Gallery. Plastiky s Evou Turnovou mám moc ráda a symfonická verze alba Co znamená vésti koně s velkým orchestrem v úžasném prostředí industriální Vaňkovky pro mě byla opravdu zážitek.
Rozhodně nezapomenu na mazec, který spustil bubeník Chris Dave se svými Drumhedz na Provázku v rámci letošního JazzFestuBrno. Asi jsem předem netušila s kým budu mít čest, ten chlapík mě úplně odrovnal! Z koncertu jsem odcházela s přesvědčením, že někteří muzikanti prostě nemůžou být z této planety.
Poslední je asi moje srdcovka – Jasná Páka, na kterou zajdu vždycky, ať hraje na Musilce nebo na Flédě. Kapela přijela s novým (skvělým) albem Černá deska, tentokrát nově vyzkoušela Sono Centrum a bylo to vynikající!

Přímo propadák si žádný nevybavuju a pokud takový nějaký náhodou přece jen byl, asi jsem se při jeho opouštění zastavila na baru a jednoduše ho vytěsnila.

Jan Dalecký – JazzFestBrno, B Side Band, Cohen

Už 13. ročník JazzFestuBrno. Kvalita trvalá, programy zajímavé, od tradičního jazzu po avantgardu.
CD B-Side Bandu s orchestrálkami z dávného repertoáru Orchestru Gustava Broma (1965–73) a připomenutí jmen Josef Audes a hlavně Josef Blaha, v konfrontaci s novinkami o 40 a více let mladšími (Jakub Červenka a Jiří Levíček) a koncertní uvedení některých skladeb na superkoncertu s Vojtou DykemNew York Voices.
Anat Cohen Quartet v Besedním domě na koncertu jednoho z cyklů Filharmonie Brno – ale kde byli všichni ti jazzmani, aby se poučili?

Propadák, asi jen pro mne a pár podobných: Herbie Hancock v Brně. Nečekal jsem zrovna vzpomínky na 60. léta a VSOP Quintet, ale tohle je už pro jiné než jazzuvěrné fanoušky.

Silvie Jasičová – Filigrán, Natřikrát

První, co mě napadlo, byl jen pořad o Africké hudbě na Vltavě... a dál mám jakési okno… Chtělala jsem jít na Zaz – jen si tam odpočinout a relaxovat, ale nesehnala jsem lístky. No a ještě holky Filigránky pracovaly na představení spolu s Ivanem Palackým jako hudebníkem na jevišti a to mě hodně bavilo.
V rámci Natřikrát vlastně vystoupili Slováci se svým O jako Schlemmer (Daniel Raček, Anka Sedláčková, Monika Čertezni), kde používali slovo jako hudbu a ještě i nějakou dadaistickou skladbu, což pro mě bylo hodně zajímavé – slyšela jsem to poprvé.

Boris Klepal – Glagolská, Veselá, Rhinocéros

Začnu od konce roku – Glagolská mše na Stadionu. Opakování světové premiéry, strhující účinek provední. Orchestr a sbor opery ND Brno, Beseda brněnská, Petr Kolař a sólisté pod vedením Jaroslava Kyzlinka navíc aspoň na chvíli oživili místo, kde se filharmonické koncerty v Brně tradičně – a odjakživa provizorně – konaly.
Koncert Aleny Veselé k jejím 91. narozeninám na nové varhany v kostele „u jezuitů“. Kromě hudby se ve vzduchu vznášela zvláštní směs obdivu a dojetí.
Koncert Les Rhinocéros ve zkušebně Báry a Tomáše Přidalových. Kapela, jakých asi po USA hraje víc, ale koncentrovaná (i fyzicky) atmosféra, kterou se sotva podaří zopakovat.

S odstupem je pro mě propadákem roku Expozice nové hudby: držela sice hudebně pohromadě, ale ve výsledku to byla spíš přehlídka vyčpělých a dožívajících konceptů než reflexe současného hudebního dění. Fluxus, Nihilist Spasm Band, Knížákova Broken Music… too old for new music, too young to be classical. A také Brno – město hudby, které pořád ještě není ani zdaleka takové, jak bych si představoval.

Luboš Mareček – Makropulos, Concentus Moraviae, Stárková

Režie Davida Radoka Janáčkovy Věci Makropulos v ND Brno Bez nějakých obrazoboreckých výkladů, ale přesně, jasně a srozumitelně přednesl divákům Janáčkův operní opus.
Festival Concentus Moravie – návštívil jsem cca deset koncertů a skutečně si nevybavuju, který byl lepší. Měl jsem už 9. června v Porta coeli v Předklášteří u Tišnova hluboký vstupní zážitek do celé krásné akce. Iva Bittová, Vojtěch Dyk, Musica FloreaBoni pueri pod taktovkou Marka ŠtrynclaRequiem 2014 – pro mne v celém kalendářním roce nejsilnější připomínka tragédie 1. světové války.
Soukromé popremiérové noční posezení u piana s Erikou Stárkovou. I přes pokročilý čas a víno, jsem byl paf z mimořádného hráčského a pěveckého projevu někdejší herečky HaDivadla. Erika by se měla prosadit jako skvělá, originální zpěvačka.

Největším propadákem pro mne byl postoj bývalého vedení městské části Brno-střed, které umožnilo přímý přenos hokejových zápasů na Moravském náměstí, tedy hned vedle kostela sv. Tomáše. Stovky řičících lidí a možná ještě hlučnější velkoplošná obrazovka zničila úchvatný velikonoční koncert v kostele sv. Jakuba a nejednu bohoslužbu ve jmenovaných chrámech. Jistě: vox populi, vox Dei. Takto necitlivě naplánovat a povolit zábavu širokých mas lidu považuji za nekulturní politiku radnice a propadák roku.

Jiří Plocek – Strážnice, Hamada, Tři hlasy

Jako rozhlasový redaktor zaměřený na folklor bych měl několik hudebních tipů, ale jeden byl asi nade všechny – pořad Květy nejen do herbáře, který se uskutečnil na Mezinárodním folklorním festivalu ve Strážnici a byl věnován folkloristickému odkazu Leoše Janáčka. Jsem ve střetu zájmů, byl jsem jeho spoluautorem, přiznávám. Nejraději bych to spoluautorství zamlčel, aby vyniklo to podstatné, co se nakonec vyjevilo až onu sobotní noc a autoři na to neměli vůbec vliv: Krása Janáčkem zapsaných lidových písní (mnohdy už mimo dnešní zpěvní repertoár) v podání regionálních zpěváků a muzikantů, kteří je v tu noc pro nás oživili. Byla to neopakovatelná magie a krása.
Druhý tip je také folklorní, ale jeho povaha je mnohem širší: 7. června oslavil na pódiu uherskohradišťské Reduty rovnou stovku František Hamada – legendární primáš, spoluzakladatel Hradišťanu, ale také člověk, který byl za protoktorátu vězněn za účast v odboji a s ohromným štěstím unikl osudu svých kolegů, kteří byli popraveni a nezradili jej. Narozen v roce vypuknutí 1.světové války ve Vídni. Charismatická osobnost s ohromnou vnitřní integritou a smyslem pro humor. Zážitek roku.
Projekt Tři hlasy, který se odehrál v rámci letošních Folkových prázdnin v Náměšti nad Oslavou. Spojení tří zpěvaček z různých kultur (Irén Lovász z Maďarska, Michal Elia Kamal, Izraelka žijící v Istanbulu, Jitka Šuranská z Moravy) za doprovodu různorodého sessionového muzikantského uskupení, které zorganizovala v extrémné krátké lhůtě v rámci festivalu Jitka Šuaranská. Komunikace lidí, kteří si nerozumí svými jazyky, ale spojují se skrze vyšší jazyk: hudbu. Wolrd music v nekrystaličtější podobě.

Protože na propadáky nechodím (nejsem k tomu profesí nucen), tak nemám bohužel žádný tip.

Jan Špaček – Filharmonie, Petruška, Bystrouška

Houslista Milan PaľaFilharmonie Brno pod vedením Aleksandara Markoviće provedli skvělým způsobem Janáčkův Houslový koncert. Je to sice dlouho, výkon orchestru si vybavuji spíše mlhavě, ale expresivní hra mladého houslisty rezonuje ještě nyní, s odstupem jedenácti měsíců.
Stravinského Petruška v podání Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Aleksandara Markoviće. Myslím, že zhoubou všech profesionálních těles je akademismus a hledání „vyváženosti“ a „jediného správného“ interpretačního názoru. Někdy je namístě se prostě urvat ze řetězu a to se skvěle podařilo.
Janáčkovy Příhody lišky Bystroušky v režii Ondřeje Havelky. Pěvci i orchestr byli solidní, ale Havelkův přínos operní režii je mimořádný. Oceňuji jeho inteligenci, odvahu, cit a schopnost zintenzivnit pestrou emoční rovinu této outdoor-opery.

Všem uměleckým kandidátům na propadák roku jsem se po celou dobu, díky Bohu, úspěšně vyhýbal, a tak místo toho vyjadřuji uspokojení nad tím, že ve všelidovém souboji o správu brněnských věcí veřejných po právu propadli ti, kteří ve svých oborech vyhrávali pomyslný titul propadák roku pravidelně, a samotného mě dokonce dohnali k dočasnému a nepatrnému politicky-propagačnímu angažmá.

Libor Špalek – Zagorová, vodotrysk, Henry Lee

Potěšil mne koncert Haničky Zagorové, zpívá pořád krásně a vůbec nestárne!
Líbí se mi nový vodotrysk před Janáčkovým divadlem.
Skvěle jsem se bavil na Henry Lee Festu při koncertu pana Mišíka. Ostatní písničky už byly moc temné, myslím, že v dnešní době se lidé potřebují spíš nad něčím hezkým zaradovat.

Vůbec se mi nelíbíl pan Knížák v Besedním domě, byl to jen hluk jako na stavbě. Myslím, že v Besedním domě by měli vystupovat hlavně brněnští umělci v kulturních pořadech.

Milan Tesař – JazzFestBrno, Sono Centrum, JAMU

JazzFestBrno a související koncerty. Jarní festival, který je pro mne už několik let nejvýznamnější hudební akcí v Brně, letošním koncertem Herbieho Hancocka (a také Zaz) úspěšně expadoval i do druhého pololetí.
Otevření Sono Centra. Příjemné prostředí, dobrý zvuk, ale především rozšíření koncertních možností v Brně (alespoň pro koncerty určité kapacity).
Otevření magisterského programu na Katedře jazzové interpretace JAMU. Brno se tak v rámci jazzu stává opravdu důležitým střediskem.

Negativní: Fakt, že se v některých klubech i během koncertů stále ještě kouří. A také zavedení dvou přestávek během jazzových koncertů ve Staré Pekárně (sám dávám jednoznačně přednost koncertů bez přestávky).

Helena Tomalová – Hancock, Kirschner, Dusilová

Herbie Hancock na Vodově – zážitek nejen roku 2014! Energie, nasazení, atmosféra… prostě koncert, na který se nezapomíná.
Jana Kirschner v Semilassu – nádherná deska Moruša biela v koncertním provedení, skvělí muzikanti a dokonalá Jana Kirschner, rozhodně nejlepší živé vystoupení první poloviny roku.
Lenka Dusilová, Baromantika a jejich album V hodině smrti – dle mého názoru deska roku 2014. Při její interpretaci v Sono Centru se jen tajil dech.

Za průšvih roku 2014 pokládám konec jam sessions Radima Hanouska v Desertu.

Foto Jiří Sláma, Jiří Plocek, Tomáš Svoboda, Martin Zeman, Miloslav Hlaváček, archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Blíží se Štědrý den, k němuž pro mnoho lidí neodmyslitelně patří návštěva půlnoční mše. Přinášíme seznam míst, na kterých se jí můžete zúčastnit v Brně, včetně tradičního lidového provedení „rybovky“ v Alfa pasáži.  více

Kromě všech obecně známých vánočních písní a rituálů míváme i své vlastní, zvláštní, nebo alespoň zvláštně vnímáme ty zavedené. S jakou hudbou tráví Vánoce lidé, pro které je hudba profesí? Několika z nich jsme se na to zeptali. A navíc připojujeme seznam půlnočních mší v Brně.  více

Po včerejších country vánocích Poutníků přichází další slíbená část naší vánoční nadílky. Tentokrát se budeme ohlížet a podíváme se, jaké hudební dárky jsme dostali během uplynulého roku. Naděleno bylo alternativním rockerům i obdivovatelům nejvyšší symfonické kvality.  více


Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Letošní ročník Expozice nové hudby uzavřelo teprve druhé uvedení kompozičního site specific projektu Fresco Karlheinze Stockhausena (1928–2007), který byl poprvé uvedený v roce 1969. Od této doby se ho nikdo neujal. Divákům, kteří v sobotu 19. 10. navštívili Besední dům, se tak naskytla naprosto unikátní příležitost zažít dílo na vlastní kůži. Zmíněné první uvedení této skladby bylo provázeno sabotážemi ze strany konzervativních muzikantů. A tak je legitimní si položit otázku, zda teprve v sobotu Fresco nezaznělo, jak si to skladatel představoval. Tento náročný projekt kurátorky Moniky Pasiecznik a uměleckého vedoucího Pabla Drukera realizovala čtyři tělesa složená ze členů Brno Contemporary OrchestraMladých brněnských symfoniků Filharmonie Brno pod vedením Pablo Drukera, Radima HanouskaPavla Šnajdra, Tomáše Krejčího a Pavla Zlámalavíce

Komponovaný úterní večer 15. října zahájený v sále Kina Art návštěvníkům nabídl netradiční spojení české premiéry dokumentárního filmu No Ideas But in Things o americkém hudebním skladateli, experimentátorovi a vědci na poli elektronické hudby Alvinu Lucierovi (1931–2021) s živým provedením jeho skladby I Am Sitting in a Room. Zmíněná kompozice se stala refrénem nejen dokumentárního snímku, ale také celé události.  více

Ve druhém dnu festivalu Expozice nové hudby přenesli pořadatelé návštěvníky do vod komorních. V podání houslistky Terezy Horákové v Besedním domě zazněly dvě výjimečné skladby pro sólové housle. Při druhé z nich se k houslistce připojila Sarah Jedličková, která živě pracovala s osmi předem nahranými zvukovými stopami.  více

Slovanská tematika, violoncellová virtuozita a pocta Antonínu Dvořákovi (1841–1904) – i takto bychom mohli ve zkratce shrnout koncert Filharmonie Brno z 10. října v Janáčkově divadle. Pod dohledem etablovaného dirigenta Leoše Svárovského zazněly tři rapsodické kusy z konce sedmdesátých let 19. století a známý Violoncellový koncert h moll v podání mladé a talentované violoncellistky Laury van der Heijdenvíce

Klub moravských skladatelů pravidelně uvádí koncerty, při kterých dostávají slovo mladí interpreti, často teprve studenti vysoké školy či konzervatoře. V pondělí 7. října v 19 hodin v koncertním sále HF JAMU skupina studentů s podporou svých starších kolegů, tentokrát i profesionálů, uvedla program s názvem Od Janáčka k dnešku, hudební vzpomínka na moravské skladatele. Jak už název napovídá, program byl složený z děl čtyř skladatelů, kteří jsou spojeni s Moravou a zejména s Brnem, konkrétně Arne Linky, Pavla Haase, Antonína Tučapského a Leoše Janáčka.  více

Podzimní sérii koncertů z cyklu Barbara Maria Willi uvádí zahájil sólový recitál německé hráčky na klávesové nástroje Christine Schornsheim. Při bezmála dvouhodinového koncertu interpretka v konventu Milosrdných bratří představila výběr z klavírních skladeb klasicistních skladatelů, které provedla na kopii historického kladívkového klavíru – nástroji podobnému tomu, na kterém jmenovaní skladatelé pravděpodobně komponovali.  více

Muzikál nemusí být vždy jen pocukrovaným pozlátkem, mazlivým hudebním vyprávěním zamotaným do přeslazeného konce. Městské divadlo Brno v české premiéře uvedlo broadwayský muzikál Drahý Evane Hansene. Navzdory komickým situacím diváka čeká téměř tragická story ze střední školy roubovaná na komorní hudební příběh. Tento celek nápaditě otevírá drsná témata jako je úzkost, osamocenost, deprese či dokonce sebevražda. Je tedy logické, že dílo s tklivou hudbou a psychologizujícími písňovými texty Benje Paseka a Justina Paula a vynalézavým libretem Stevena Levensona je dnes již takřka kultovním a že budí nadšení. Nyní se tedy lze navrch těšit z tohoto importu také do Brna.  více

Chrámový koncert, který se odehrál v pondělí 23. září v kostele sv. Augustina na Kraví hoře, prezentoval dramaturgickou linii večerů soudobé duchovní hudby tělesa Ensemble Opera Diversa s dirigentkou Gabrielou Tardonovou a smíšeného sboru Ensemble Versus se sbormistrem Patrikem Buchtou. Při podobných příležitostech je hudba – velice často v podobě světových či tuzemských premiér – provozována v brněnských kostelech, jež pokaždé nabízí odlišnou akustickou, ale i architektonickou rovinu. Nejinak tomu bylo i při recenzovaném koncertu, který v přímém přenosu vysílalo Radio Proglas. Zazněla díla tří českých skladatelů, na jejichž provedení se podíleli sopranistka Tereza Zimková, tenorista Stanislav Předota, trumpetista Josef Zimka a varhaník Martin Jakubíčekvíce

Jednou z nejočekávanějších hvězd letošního ročníku festivalu JazzFestBrno byl bezesporu americký kytarista Al Di Meola se svým projektem The Electric Years. Kytarový matador vystoupil v brněnském Sono centru v úterý 17. září při turné, ve kterém se – jak už z názvu projektu vyplývá - vrací především k sérii jazz-rockových nahrávek z druhé poloviny 70. let minulého století.  více

Již 69. sezonu zahájila v neděli 15. září v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod taktovkou jejího šéfdirigenta Dennise Russella Daviese. Divákům nabídla skladby Bedřicha Smetany a Antona Brucknera, kteří by tento rok oslavili dvousté narozeniny. Oproti avizovanému programu byl ovšem nedělní večer zkrácen o symfonickou báseň Hakon Jarl, neboť vydatné deště a s nimi spojené záplavy se nevyhnuly ani brněnskému okolí. Několik muzikantů se nemohlo do Brna na koncert bezpečně dostat. Jednou z nich byla i harfistka Ivana Švestková, jejíž part ve zmíněné symfonické básni velice náročný, nebylo možné takto narychlo sehnat náhradu.  více

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce

Festival Špilberk pořádá Filharmonie Brno již rovné čtvrt století na konci srpna na nádvoří stejnojmenného hradu. Čtyři hudební večery pod širým nebem divákům nabízí výběr koncertů z řad klasické, filmové, počítačové, ale často i jazzové či jiné hudby. Jedná se tak o rozmanitý mix interpretů a repertoárů s často příjemnou, letně uvolněnou atmosféru. Letošním velkým a předem vyprodaným tahákem byl středeční večer 21. srpna plný melodií z filmů Jamese Bonda v režii Českého národního symfonického orchestru pod taktovkou světově uznávaného dirigenta, skladatele a aranžéra Stevena Mercuria. V průběhu koncertu se posluchačům také představili zpěváci Sára MilfajtováVendula Příhodová a David Krausvíce

Nejčtenější

Kritika

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více