Co se stalo, přihodilo – hudební události roku 2014

Celý rok jsme vám přinášeli rozhovory, kritiky, články i zprávy z brněnské hudební scény. Teď je čas, aby se jejich autoři ohlédli a prozradili, které hudební události letoška byly natolik silné, že si na ně okamžitě vzpomenou. Porovnejte si, co vám v jejich tipech chybí nebo přebývá, co vás v nich těší nebo vám naopak vadí.

Jaký je váš nejsilnější zážitek, který jakkoliv souvisí s hudbou? A co vás v souvislosti s hudbou nejvíc naštvalo? Naše autory, kteří do ankety přispěli, jsem v rámci spravedlnosti seřadil podle abecedy.

Anna Bednářová – Plastici, Drumhedz, Jasná Páka

Vybrat jen tři bude pro mě asi těžká volba, snažím se probírat svou mlhavou pamětí a začala bych asi rovnou březnovým koncertem Plastic People of the Universe s Filharmonií Brno, který proběhl v Richard Adam Gallery. Plastiky s Evou Turnovou mám moc ráda a symfonická verze alba Co znamená vésti koně s velkým orchestrem v úžasném prostředí industriální Vaňkovky pro mě byla opravdu zážitek.
Rozhodně nezapomenu na mazec, který spustil bubeník Chris Dave se svými Drumhedz na Provázku v rámci letošního JazzFestuBrno. Asi jsem předem netušila s kým budu mít čest, ten chlapík mě úplně odrovnal! Z koncertu jsem odcházela s přesvědčením, že někteří muzikanti prostě nemůžou být z této planety.
Poslední je asi moje srdcovka – Jasná Páka, na kterou zajdu vždycky, ať hraje na Musilce nebo na Flédě. Kapela přijela s novým (skvělým) albem Černá deska, tentokrát nově vyzkoušela Sono Centrum a bylo to vynikající!

Přímo propadák si žádný nevybavuju a pokud takový nějaký náhodou přece jen byl, asi jsem se při jeho opouštění zastavila na baru a jednoduše ho vytěsnila.

Jan Dalecký – JazzFestBrno, B Side Band, Cohen

Už 13. ročník JazzFestuBrno. Kvalita trvalá, programy zajímavé, od tradičního jazzu po avantgardu.
CD B-Side Bandu s orchestrálkami z dávného repertoáru Orchestru Gustava Broma (1965–73) a připomenutí jmen Josef Audes a hlavně Josef Blaha, v konfrontaci s novinkami o 40 a více let mladšími (Jakub Červenka a Jiří Levíček) a koncertní uvedení některých skladeb na superkoncertu s Vojtou DykemNew York Voices.
Anat Cohen Quartet v Besedním domě na koncertu jednoho z cyklů Filharmonie Brno – ale kde byli všichni ti jazzmani, aby se poučili?

Propadák, asi jen pro mne a pár podobných: Herbie Hancock v Brně. Nečekal jsem zrovna vzpomínky na 60. léta a VSOP Quintet, ale tohle je už pro jiné než jazzuvěrné fanoušky.

Silvie Jasičová – Filigrán, Natřikrát

První, co mě napadlo, byl jen pořad o Africké hudbě na Vltavě... a dál mám jakési okno… Chtělala jsem jít na Zaz – jen si tam odpočinout a relaxovat, ale nesehnala jsem lístky. No a ještě holky Filigránky pracovaly na představení spolu s Ivanem Palackým jako hudebníkem na jevišti a to mě hodně bavilo.
V rámci Natřikrát vlastně vystoupili Slováci se svým O jako Schlemmer (Daniel Raček, Anka Sedláčková, Monika Čertezni), kde používali slovo jako hudbu a ještě i nějakou dadaistickou skladbu, což pro mě bylo hodně zajímavé – slyšela jsem to poprvé.

Boris Klepal – Glagolská, Veselá, Rhinocéros

Začnu od konce roku – Glagolská mše na Stadionu. Opakování světové premiéry, strhující účinek provední. Orchestr a sbor opery ND Brno, Beseda brněnská, Petr Kolař a sólisté pod vedením Jaroslava Kyzlinka navíc aspoň na chvíli oživili místo, kde se filharmonické koncerty v Brně tradičně – a odjakživa provizorně – konaly.
Koncert Aleny Veselé k jejím 91. narozeninám na nové varhany v kostele „u jezuitů“. Kromě hudby se ve vzduchu vznášela zvláštní směs obdivu a dojetí.
Koncert Les Rhinocéros ve zkušebně Báry a Tomáše Přidalových. Kapela, jakých asi po USA hraje víc, ale koncentrovaná (i fyzicky) atmosféra, kterou se sotva podaří zopakovat.

S odstupem je pro mě propadákem roku Expozice nové hudby: držela sice hudebně pohromadě, ale ve výsledku to byla spíš přehlídka vyčpělých a dožívajících konceptů než reflexe současného hudebního dění. Fluxus, Nihilist Spasm Band, Knížákova Broken Music… too old for new music, too young to be classical. A také Brno – město hudby, které pořád ještě není ani zdaleka takové, jak bych si představoval.

Luboš Mareček – Makropulos, Concentus Moraviae, Stárková

Režie Davida Radoka Janáčkovy Věci Makropulos v ND Brno Bez nějakých obrazoboreckých výkladů, ale přesně, jasně a srozumitelně přednesl divákům Janáčkův operní opus.
Festival Concentus Moravie – návštívil jsem cca deset koncertů a skutečně si nevybavuju, který byl lepší. Měl jsem už 9. června v Porta coeli v Předklášteří u Tišnova hluboký vstupní zážitek do celé krásné akce. Iva Bittová, Vojtěch Dyk, Musica FloreaBoni pueri pod taktovkou Marka ŠtrynclaRequiem 2014 – pro mne v celém kalendářním roce nejsilnější připomínka tragédie 1. světové války.
Soukromé popremiérové noční posezení u piana s Erikou Stárkovou. I přes pokročilý čas a víno, jsem byl paf z mimořádného hráčského a pěveckého projevu někdejší herečky HaDivadla. Erika by se měla prosadit jako skvělá, originální zpěvačka.

Největším propadákem pro mne byl postoj bývalého vedení městské části Brno-střed, které umožnilo přímý přenos hokejových zápasů na Moravském náměstí, tedy hned vedle kostela sv. Tomáše. Stovky řičících lidí a možná ještě hlučnější velkoplošná obrazovka zničila úchvatný velikonoční koncert v kostele sv. Jakuba a nejednu bohoslužbu ve jmenovaných chrámech. Jistě: vox populi, vox Dei. Takto necitlivě naplánovat a povolit zábavu širokých mas lidu považuji za nekulturní politiku radnice a propadák roku.

Jiří Plocek – Strážnice, Hamada, Tři hlasy

Jako rozhlasový redaktor zaměřený na folklor bych měl několik hudebních tipů, ale jeden byl asi nade všechny – pořad Květy nejen do herbáře, který se uskutečnil na Mezinárodním folklorním festivalu ve Strážnici a byl věnován folkloristickému odkazu Leoše Janáčka. Jsem ve střetu zájmů, byl jsem jeho spoluautorem, přiznávám. Nejraději bych to spoluautorství zamlčel, aby vyniklo to podstatné, co se nakonec vyjevilo až onu sobotní noc a autoři na to neměli vůbec vliv: Krása Janáčkem zapsaných lidových písní (mnohdy už mimo dnešní zpěvní repertoár) v podání regionálních zpěváků a muzikantů, kteří je v tu noc pro nás oživili. Byla to neopakovatelná magie a krása.
Druhý tip je také folklorní, ale jeho povaha je mnohem širší: 7. června oslavil na pódiu uherskohradišťské Reduty rovnou stovku František Hamada – legendární primáš, spoluzakladatel Hradišťanu, ale také člověk, který byl za protoktorátu vězněn za účast v odboji a s ohromným štěstím unikl osudu svých kolegů, kteří byli popraveni a nezradili jej. Narozen v roce vypuknutí 1.světové války ve Vídni. Charismatická osobnost s ohromnou vnitřní integritou a smyslem pro humor. Zážitek roku.
Projekt Tři hlasy, který se odehrál v rámci letošních Folkových prázdnin v Náměšti nad Oslavou. Spojení tří zpěvaček z různých kultur (Irén Lovász z Maďarska, Michal Elia Kamal, Izraelka žijící v Istanbulu, Jitka Šuranská z Moravy) za doprovodu různorodého sessionového muzikantského uskupení, které zorganizovala v extrémné krátké lhůtě v rámci festivalu Jitka Šuaranská. Komunikace lidí, kteří si nerozumí svými jazyky, ale spojují se skrze vyšší jazyk: hudbu. Wolrd music v nekrystaličtější podobě.

Protože na propadáky nechodím (nejsem k tomu profesí nucen), tak nemám bohužel žádný tip.

Jan Špaček – Filharmonie, Petruška, Bystrouška

Houslista Milan PaľaFilharmonie Brno pod vedením Aleksandara Markoviće provedli skvělým způsobem Janáčkův Houslový koncert. Je to sice dlouho, výkon orchestru si vybavuji spíše mlhavě, ale expresivní hra mladého houslisty rezonuje ještě nyní, s odstupem jedenácti měsíců.
Stravinského Petruška v podání Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Aleksandara Markoviće. Myslím, že zhoubou všech profesionálních těles je akademismus a hledání „vyváženosti“ a „jediného správného“ interpretačního názoru. Někdy je namístě se prostě urvat ze řetězu a to se skvěle podařilo.
Janáčkovy Příhody lišky Bystroušky v režii Ondřeje Havelky. Pěvci i orchestr byli solidní, ale Havelkův přínos operní režii je mimořádný. Oceňuji jeho inteligenci, odvahu, cit a schopnost zintenzivnit pestrou emoční rovinu této outdoor-opery.

Všem uměleckým kandidátům na propadák roku jsem se po celou dobu, díky Bohu, úspěšně vyhýbal, a tak místo toho vyjadřuji uspokojení nad tím, že ve všelidovém souboji o správu brněnských věcí veřejných po právu propadli ti, kteří ve svých oborech vyhrávali pomyslný titul propadák roku pravidelně, a samotného mě dokonce dohnali k dočasnému a nepatrnému politicky-propagačnímu angažmá.

Libor Špalek – Zagorová, vodotrysk, Henry Lee

Potěšil mne koncert Haničky Zagorové, zpívá pořád krásně a vůbec nestárne!
Líbí se mi nový vodotrysk před Janáčkovým divadlem.
Skvěle jsem se bavil na Henry Lee Festu při koncertu pana Mišíka. Ostatní písničky už byly moc temné, myslím, že v dnešní době se lidé potřebují spíš nad něčím hezkým zaradovat.

Vůbec se mi nelíbíl pan Knížák v Besedním domě, byl to jen hluk jako na stavbě. Myslím, že v Besedním domě by měli vystupovat hlavně brněnští umělci v kulturních pořadech.

Milan Tesař – JazzFestBrno, Sono Centrum, JAMU

JazzFestBrno a související koncerty. Jarní festival, který je pro mne už několik let nejvýznamnější hudební akcí v Brně, letošním koncertem Herbieho Hancocka (a také Zaz) úspěšně expadoval i do druhého pololetí.
Otevření Sono Centra. Příjemné prostředí, dobrý zvuk, ale především rozšíření koncertních možností v Brně (alespoň pro koncerty určité kapacity).
Otevření magisterského programu na Katedře jazzové interpretace JAMU. Brno se tak v rámci jazzu stává opravdu důležitým střediskem.

Negativní: Fakt, že se v některých klubech i během koncertů stále ještě kouří. A také zavedení dvou přestávek během jazzových koncertů ve Staré Pekárně (sám dávám jednoznačně přednost koncertů bez přestávky).

Helena Tomalová – Hancock, Kirschner, Dusilová

Herbie Hancock na Vodově – zážitek nejen roku 2014! Energie, nasazení, atmosféra… prostě koncert, na který se nezapomíná.
Jana Kirschner v Semilassu – nádherná deska Moruša biela v koncertním provedení, skvělí muzikanti a dokonalá Jana Kirschner, rozhodně nejlepší živé vystoupení první poloviny roku.
Lenka Dusilová, Baromantika a jejich album V hodině smrti – dle mého názoru deska roku 2014. Při její interpretaci v Sono Centru se jen tajil dech.

Za průšvih roku 2014 pokládám konec jam sessions Radima Hanouska v Desertu.

Foto Jiří Sláma, Jiří Plocek, Tomáš Svoboda, Martin Zeman, Miloslav Hlaváček, archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Blíží se Štědrý den, k němuž pro mnoho lidí neodmyslitelně patří návštěva půlnoční mše. Přinášíme seznam míst, na kterých se jí můžete zúčastnit v Brně, včetně tradičního lidového provedení „rybovky“ v Alfa pasáži.  více

Kromě všech obecně známých vánočních písní a rituálů míváme i své vlastní, zvláštní, nebo alespoň zvláštně vnímáme ty zavedené. S jakou hudbou tráví Vánoce lidé, pro které je hudba profesí? Několika z nich jsme se na to zeptali. A navíc připojujeme seznam půlnočních mší v Brně.  více

Po včerejších country vánocích Poutníků přichází další slíbená část naší vánoční nadílky. Tentokrát se budeme ohlížet a podíváme se, jaké hudební dárky jsme dostali během uplynulého roku. Naděleno bylo alternativním rockerům i obdivovatelům nejvyšší symfonické kvality.  více


Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle.  více

Do letošního ročníku festivalu Janáček Brno přispěla i Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění. Její posluchači připravili sobotní komponovaný program, který divákům předvedl nejen hudbu nejrůznějších stylů, ale také jim ukázal různé prostory fakulty. Při vstupu na fakultu byla příchozím rozdána barevná kolečka, která rozdělila publikum na tři menší skupiny. To vše se stalo z kapacitních důvodů, jelikož se program kromě auly odehrával také ve varhanním sále, klenbovém sále a učebně 09. Všichni tak slyšeli totožný program jen v jiném pořadí.  více

Nejčtenější

Kritika

Jedním z největších lákadel letošního ročníku Expozice nové hudby bylo bezpochyby uvedení skladby Communicating Vessels v okouzlujících prostorách vodojemů na Žlutém kopci. Společné dílo Radima Hanouska (*1971), Michala Wróblewského (*1988), Františka Chaloupky (*1981), Iana Mikysky (*1994) a Kristýny Švihálkové (*1997) zaznělo ve čtvrtek 17. října v podání skladatelů samotných ve světové premiéře. Kompozice Communicating Vessels (Spojené nádoby) vznikla na objednávku festivalu a byla vytvořena speciálně pro prostor brněnských vodojemů. Spojené nádoby tematizují a „oslavují“ uchovávání látek různých fyzikálních skupenství, které se staly samozřejmostí našeho každodenního života až do míry, že je téměř nevnímáme. Za nádobu je také možné označit člověka vnímajícího a myslícího, jehož mysl může být naplněna různým obsahem. Za spojení nádob by se pak také dalo považovat spojení pěti muzikantů–skladatelů v tomto jedinečném projektu.   více