Debutující Hajcman vzdává poctu trampské legendě Kapitánu Kidovi

7. duben 2021, 2:00
Debutující Hajcman vzdává poctu trampské legendě Kapitánu Kidovi

Tramp-swingová kapela s brněnskými kořeny Hajcman (název je odvozený z pojmenování důlní ocelové výztuže odkazuje k zálibě frontmana, jeskyňáře Martina Škrobáka; jeho první kapela se ostatně jmenovala Stalaktit) vydala očekávané debutové album Jednou to bude. Kdo předpokládal, že půjde o autorský projekt, tipoval správně. Ovšem nikoliv z pera členů kapely, přestože malá dvoupísňová ochutnávka od Martina Škrobáka dává naději na další desku poskládanou z vlastního autorského zpěvníku. Gros debutové písňové kolekce plánované více než desetiletí pochází ze šuplíku Jaroslava Velinského alias Kapitána Kida. Tato legenda trampské písně je i Martinův dlouholetý kamarád, spolupracovník a vzor. Jak je popsáno ve sleevenote k albu i k připojenému zpěvníčku, nahrávku „prastarých vykopávek“ plánoval Kapitán Kid už kolem roku 2005 ještě s předchozí Škrobákovou kapelou Banjo Gang. Ke společnému nahrávání s Martinem a jeho kamarády nakonec došlo, ovšem přednost dostaly Velinského nejznámější trampské hity na CD Tempo di kůň (vyšlo 2007). Na již provedenou inventuru šuplíků a Kapitánem Kidem revidovaný předvýběr tak přišel čas až několik let po autorově smrti – jde tedy víceméně o hold váženému autorovi.

Začít albovou produkci poctou kamarádovi-klasikovi žánru, kterému jsme věnovali muzikantské srdce (a máme s ním společnou zálibu v trampském swingu a v nezvyklém nástroji – uke-banju), je nezpochybnitelné rozhodnutí. Zvláště tehdy, když se rozhodneme nevyzobávat jeho největší hity a pátráme spolu s ním po šuplících. A že by bylo co vyzobávat! Mnohé jeho písně staré přes padesát let už téměř zlidověly: Slaboch Ben (1955), Krinolína (1959), No to se ví (1974), Jenoféfa, Malá Jane, Eldorádo, Kdo mi zatlačí oči a spousta dalších.

Jaroslav Velinský aka Kapitán Kid (1932-2012) byl nadán řadou talentů i dovedností. Vyučený soustružník pro obživu pracoval mimo jiné jako horník, noční hlídač v zoologické zahradě, opravář sportovního nářadí, po revoluci jako písmomalíř, reklamní grafik, typograf nebo zaměstnanec libereckého Divadla hudby. Byl neuvěřitelně i literárně plodný – napsal několik desítek detektivek (s postavou kriminalisty na penzi Oty Finka), sci-fi románů, historických a dobrodružných knih pro mládež. Spolu s Jiřím Šosvaldem v Ústí nad Labem založil a několik dalších let produkoval hudební festival Porta. Trampské písně skládal od 50. let minulého století; první autorské album No to se ví mu (po mnoha bojích o jednotlivé texty písní) vyšlo u Supraphonu až v roce 1983. Do roku 2009 vydal dalších šest alb, na dalších několika participoval. V pozdějším věku vystupoval sám, s kapelou Krakatit a nebránil se ani spolupráci s mladšími trampy – jako právě s Martinem Škrobákem a jeho přáteli.

Čtyřčlenná sestava Hajcman je na poměry běžné trampské kapely poměrně neortodoxní a sama o sobě odráží snahu o co nejkvalitnější (byť stále amatérský) muzikantský výkon. Tvoří ji zpěvák, kytarista a hráč na uke-banjo Martin Škrobák, kytarista a mandolinista Tomáš Martiník, hráč na dobro Tomáš Juřena a basista Kamil Mazálek. Další trojice muzikantů byla přizvána jako hosté: Vlado Kali Hässler na bicí, Michal Rolf Semerád na foukací harmoniku a Petra Thielemannová jako zpěvačka dvou Kidových „dedikačních“ skladeb Swing pro Jarmilku a Rokenrol pro Jarmilku.

hajcman_booklet_jednou_to_bude

Debutová deska Jednou to bude s výstižným podtitulem Hledání ztracených písní Kapitána Kida je opravdu více poctou než čistě autorskou Kidovou deskou. Společný předvýběr na patřičnou délku bezmála padesáti minut doplnil Martin Škrobák dvěma vlastními skladbami O holce z vagónu a vtipně odlehčenou trampskou baladou Vypilmetyl (rezonující s Kidovou závěrečnou swingovkou Hoří), populární Fordkou Petra Hošťálka, kterou Kapitán Kid hrával se svou kapelou Krakatit, a jednou méně známou ryvolovkou Bídnej džob.

Z poněkud jiného soudku jsou také obě písničky s dívčími texty Swing pro Jarmilku a Rokenrol pro Jarmilku, určené pro výrazný zpěvní projev Jarmily Jamajky Koblicové a její kadaňskou trampskou kapelu VeRumKa. Zbylých jedenáct kousků z pera Kapitána Kida jsou už čisté a svižné trampské swingovky sice s poněkud proměnlivou úrovní textů, ale hudební úpravy Hajcmanu a velice příjemný až suverénní herní projev kapely ty písně povyšuje nad všechno, co s jakýmkoliv doprovodem Kapitán Kid v minulosti nahrál. Pokud to šlo, snažil se Martin dohledat i časové určení vzniku písní. Z toho, co se mu podařilo najít, lze písně vročit mezi roky 1954 (Když je život votrava) až 1974 (Návrat domů). Několik textů je kritikou konzumního způsobu života, popřípadě přímo kriticky-ekologických (Divnej sen, Holubi, Jednou to bude), další v sobě mají pro Kida příznačnou dávku nostalgie (Návrat, Betonová hráz, Mary Celeste, sebeironická His Master´s Voice). Trochu se vymyká Mariam z ranče W, jejíž text je přehlídkou všech možných trampských klišé – než ale posluchač pochopí, že jde vlastně o parodii na prvorepublikové sladkobolné trampské songy. Podobnou parodií, pro změnu na písně psanců ze stejného období situované na americký Západ, je píseň Special Blend of Buchanan. Deska jako celek je velice příjemně poslouchatelná, kromě zpěvu nabízí řadu sól na kytaru, foukací harmoniku, crosspicking mandolínu, walkin´ bass, uke-banjo i dobro, velice citlivě jsou vkomponovány bicí. Vše je povýšeno nad běžnou úroveň trampského hraní u ohně (které ovšem nijak nepodceňuji, naopak je mám s písněmi Kapitána Kida propojené). Hajcman je prostě trochu jiná trampská skupina, na jejíž vlastní autorské album se těším.

Samotná deska je adjustována do skvostného trojdílného přebalu, na jehož titulní straně je autorský portrét muzikantů kapely Hajcman od banjisty Greenhornů a populárního ilustrátora Rychlých šípů Marko Čermáka. K desce přísluší i paralelně vydaný zpěvník s kompletními akordy a texty písní.

CD Hajcman: Jednou to bude. Hledání ztracených písní Kapitána Kida. 2020, vlastním nákladem. (kapela.hajcman@gmail.com)

Foto Eva Trnková

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Nejčtenější

Kritika

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce