Dust in the Groove: Poctivé hledání vlastní cesty na pomezí jazzu

Dust in the Groove: Poctivé hledání vlastní cesty na pomezí jazzu

Současný jazz je jedním z nejobtížněji definovatelných hudebních stylů. Existuje totiž v celé řadě podob: od víceméně puristických historických podžánrů (ragtime, swing, dixieland, bebop, hard bop, free jazz a další) se postupně víc a víc rozvolňuje do nejrůznějších fúzí, čerpá novou inspiraci mimo jiné z rocku, world music, folklóru či z vážné hudby. Takže vedle autorů a interpretů straight-ahead jazzu se také u nás vyprofilovalo několik autorských osobností hledajících a vytvářejících jeho novou podobu.

Patří k nim kupříkladu kontrabasista a komponista Marian Friedl (ex-Jitka Šuranská Trio, RukyNaDudy, NOCZ - spolu s Radimem Hanouskem) a trojice tvůrců spjatá s Katedrou jazzové interpretace Hudební fakulty brněnské JAMU: klavíristka a skladatelka Nikol Bóková (alba Inner Place, Unravel a chystaný Prométheus), klarinetista, saxofonista, komponista a improvizátor Pavel Zlámal (řada projektů, mj. PZ & PQ, Next Phase, Heterofón, Divergent Connections Orchestra, alba Tyče nevyhnutelné a Anchors & Hearts) a jeden z nejinvenčnějších evropských jazzmanů, saxofonista, basklarinetista, skladatel a improvizátor Radim Hanousek. Jeho kompoziční a interpretační rozpětí osciluje od historické i soudobé vážné hudby k experimentálním fúzím na pomezí jazzu s důrazem na improvizaci. Pro NOCZ upravil na objednávku festivalu Janáček Brno 2016 jazzovou verzi Janáčkovy Sinfonietty, je autorem jazzových variací na Bachovu Arii pro Bachův varhanní podzim 2017. Jeho skladba It Could Happen získala první místo ve skladatelské soutěži Karla Kraugartnera pro jazzový orchestr v ročníku 2018 (obě posledně jmenované jsou na reportovaném albu). Zatímco v řadě kapel své hudební minulosti i současnosti participoval především interpretačními a improvizačními dovednostmi (Synergy, Gulo čar, živé mezinárodní kvartety NOCZ a Fabio Delvo´Roots, Didrik Ingvaldsen Ensemble, ale i bigband Cotatcha Orchestra), proměnlivý ansámbl Dust in the Groove je jeho bezvýhradně autorským prostorem.

dust_in_the_groove_foto_archiv_kapely

Základ pro hudební sdružení Dust in the Groove vznikl (jak jinak) na půdě Hudební fakulty JAMU, kde Radim Hanousek na doktorském studiu zkoumá hudební interakce mezi jazzem a tzv. vážnou hudbou. V roce 2013 tak vznikl projekt postavený na dlouhodobé spolupráci a jedinečné souhře saxofonisty Hanouska s hráčem na marimbu Martinem Opršálem; právě on je jediným trvalým Hanouskovým spoluhráčem v DITG, jehož instrumentář i personální obsazení se střídá podle potřeb právě chystaného projektu. Pro příklad: na prvním (neoficiálním) albu hraje na kontrabas Juraj Valenčík, na tomto (v pořadí druhém) disku, vydaném u slovenského labelu Hevhetia, je basistou Vlado Micenko, a současným kontrabasistou DITG je basový všeuměl Peter Korman. Jednotlivé projekty od sebe dělí delší časové odstupy, proto je každý z nich svého druhu uzavřenou kapitolou. Oproti „zkušební“ prvotině se nástrojové obsazení druhého alba rozrostlo o trubku (Jan Přibil) a významně se rozšířilo pole působnosti akordeonu (Žaneta Vítová). Zcela zásadní je doplnění ansámblu o ženský vokál Jany Vondrů a Michaely Bókové. V instrumentáři se potkávají tradiční jazzové nástroje s netradičními (akordeon), navíc využívanými poměrně neortodoxně (např. foukaná nebo smyčcem hraná marimba, deska kontrabasu jako perkuse). Album (jehož grafický název na obalu vystihuje dvojice drobných symbolů připomínajících rozvinutou vlajku a sedícího ptáčka) zachycuje Dust in the Groove v mezidobí od října 2017 do listopadu 2018 v podobě, jaká už je dnes neopakovatelná, uzavřená.

dust_in_the_groove_foto_archiv_kapely_02

Přes klasické hudební školení je Hanouskova nadžánrová hudební tvorba stále výrazně intuitivní, budovaná ve značné míře na improvizaci – jakoby zavěšená na ukotveném, ale takřka průhledném skeletu zápisu, většinou nikoliv notového. Nad rytmickými náznaky nebo tónovými výběry bez určité délky tak vzniká velký prostor pro spoluhráče, kteří tak mají šanci uchopit náznak motivu po svém a stát se spolutvůrci. Výsledná podoba skladby je pokaždé originálem, o to větší nároky klade jak na interprety a jejich vzájemné propojení, tak na ty, které zamýšlí oslovit.

Posluchači chvíli trvá „porozumět jazyku kmene“, naposlouchat si neotřelé postupy, pochytat témbry, groovy zmiňované v názvu kapely v kontrastu k melodickým plochám a strukturám, naučit se rozpoznat souladnost jen zdánlivě nahodilých improvizací. Stojí to za námahu, protože pak už je deska silně návyková. Přestože jde vlastně o koncepční autorské album Radima Hanouska, je zřejmé, jak hodně na sebe jednotliví muzikanti slyší a pod jeho vedením skladby dotvářejí (včetně zpěvaček, jejichž hlasy nezpívají žádná slova, ale slouží jako další instrumenty). Ani pořadí skladeb na albu není nahodilé, v konceptu každá z nich má své místo: úvodní Fanfára 1 nabídne ukázku vzájemné propojenosti dua Hanousek-Opršál, po první ze tří improvizací se ve Fanfáře 2 rozvine dialog kontrabasu a trubky, zatímco předposlední skladba Fanfára 3 nabízí širší hudební plochu vzájemně prostupujících motivů (včetně dobře nazvučené „walking bass“ vespod). Podobně jsou dávkovány improvizační party (Impro 1, 2, 3) a dialog hlasu nejprve s marimbou, k níž se připojí dechová sekce, v Etudě 1. V subjektivním hodnocení si dovolím vyzvednout oblíbené kompozice. Je to gradující dialog kontrabasu s akordeonem v Sachte. Dále jde o skvostné prolnutí teskně baladického sopránového partu (Bóková) s dramatickými motivy akordeonu a trubky, z kterého až mrazí, jak je naléhavé, a to v příběhu Bácovická nebo o dialog saxofonu s kontrabasem, pak perkusí s dechy ve Spěšně.  Barevný je motiv marimby prostřídaný kontrabasem, rozvinutý do ostinátních motivů a „rozrušených“ tutti dechy a rytmikou v Kalupince.  Rekviem si nechám zahrát, až bude čas, s každým dalším poslechem vyvolává souznění. Spolu 2, skladba provedená už s kvartetem NOCZ, znovu a jinak, opět s unisony a výrazným hlasovým partem (založená na třívrstvém grafickém zápisu umožňujícím libovolné nástrojové obsazení). A přesně uprostřed It Could Happen – v podkladu basa evokující údery srdce, na které odpovídá marimba, a nad nimi rozvíjející se naléhavé motivy trubky a saxofonu odvádějící skladbu směrem k jazzu … paráda. Každá ze skladeb evokuje posluchači jeho vlastní „příběh“ a mohla by být základem pro filmovou hudbu, naléhavý, výmluvný podkres. Kromě interpretů má lví podíl na konečné podobě alba i mistr zvuku Jan Košulič – každého nástroje je v každém okamžiku přesně tolik, kolik je potřeba.

Druhé album Dust in the Groove je uzavřenou kapitolou, adresnou výpovědí v konkrétním prostoru a čase. Bohužel (vydáno v červenci 2020) se nedočkalo veřejného uvedení – ale DITG žije dál a pracuje na dalších projektech. Za shlédnutí stojí videoklipy Klínem s „mapou“ Daniely Hanouskové-Boučkové nebo Štafeta s výtvarným doprovodem Veroniky Vlkové, inspirované Hanouskovou fascinací orientačním během. Grafická partitura skladby je vytvořena po vzoru mapky závodu včetně „předávek“ štafety a „kontrolních stanovišť“.

 foto Mila Vašíčková

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Nejčtenější

Kritika

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce