Dvě léta s Václavem Neumannem

Do čtvrté sezony své existence (1954/1955) vstoupil Symfonický orchestr kraje Brněnského s novým šéfdirigentem. Ten dosavadní, Zbyněk Mrkos, naplnil své zakladatelské poslání a otcové (krajští v Brně a ministerští v Praze) uznamenali, že slibné těleso potřebuje pro svůj další růst nové umělecké vedení. Nově příchozí Václav Neumann byl orchestrem vítán zdrženlivě: jednak byl Pražák, jednak se orchestr kvůli němu musel rozloučit s milovaným dirigentem Waldhansema jednak byl v Brně znám z jediného hostování s Bakalovým rozhlasovým orchestrem, při němž se skoro ve všem jevil jako Bakalův antipod.

Měl ostatně za sebou ve svých čtyřiatřiceti letech pozoruhodnou minulost. Absolvent houslové třídy na pražské konzervatoři spoluzaložil Smetanovo kvarteto, v němž hrál nejprve prim a pak violu; na tu pak začal hrát také v České filharmonii – a zároveň studovat dirigování u jejího tehdejšího šéfa Rafaela Kubelíka. Když pak ten v roce 1948 zmizel se stradivárkami svého otce a manželkou, virtuoskou Lalou Bertlovou, za hranice, zanechal Neumanna filharmonii jako svého pokračovatele. Osmadvacetiletý šéf, který se do čela prestižního orchestru dostal od posledního violového pultu, to tam neměl vůbec snadné; po nedlouhém čase odešel, a to do Karlových Varů. Budiž rečeno, že s hlavou plnou velkých plánů na povznesení duchovního života ve městě s úžasnou kulturní historií; dostal se ovšem do divokého pohraničí plného zlatokopů a novým režimem zbaveného vší mezinárodní klientely. Po praxi v České filharmonii mu kolonádní koncerty připadaly jako podřadná zvuková kulisa k zábavě lázeňských hostí a jeho snaha o občasnou skutečnou hudební událost v normální koncertní sezoně narážela na nezájem a neschopnost většiny hráčů.

V Brně našel těleso, v němž dosud zbývalo něco z jeho mládežnických začátků, ale plné výborných muzikantů – v čele smyčcových skupin hráli členové tehdy už mezinárodně proslulého Janáčkova kvarteta, v dechových první hráči budoucí filharmonie. Navíc většinou ochotných přijmout jeho způsob práce, usilující zapojit všechny zúčastněné do jednotné atmosféry, v níž každého zajímá nejen, co hraje a jak to má hrát, nýbrž také proč to tak má hrát – a to nejen on sám, nýbrž kterýkoli jeho spoluhráč. U vysoce profesionálního tělesa by ovšem s tímto způsobem nepochodil, ale krajský orchestr, obsazený tehdy většinou ještě posluchači konzervatoře nebo JAMU, byl tehdy přesně tím tělesem, které takovou práci potřebovalo a vítalo.

Takto se jal Neumann postupně uvádět i nejnáročnější repertoár, jemuž se orchestr dosud vyhýbal; budiž řečeno, že si jej budoval také sám pro sebe a že pro své soukromé objevy, k nimž při studiu partitury dospěl, dokázal zaujmout hráče. Charakteristické bylo, že novou abonentní sezonu začal Mahlerem, skladatelem, který se za Protektorátu nehrál, protože byl Žid a po válce taky ne, protože byl Němec (Brňané slyšeli do té doby jen jeho První symfonii). Jako sólistku Písní potulného tovaryše si pozval Martu Krásovou, proslulou mahlerovskou interpretku, a během zkoušení komplikovaného orchestrálního partu toho o tomto díle a jeho autorovi řekl tolik, že by to stačilo na diplomní práci. Mahlerem začal podobně i svou druhou sezonu, a to Písní o zemi; nároky této skladby svědčí o tom, co si mohl orchestr po roce práce s Neumannem dovolit. Dovolil si také Violoncellový koncert Bohuslava Martinů (k uvedení tohoto skladatele bylo tehdy ještě třeba dost odvahy), dvě Brahmsovy symfonie, koncertně Gluckova Orfea...

Zvláštní kapitolou byl večer operetních melodií; objednal si jej předseda Závodního klubu pracovníků dopravy pan Oščádal s výslovnou žádostí, aby jej řídil Neumann. Ten to přijal, ač to nebyla jeho paleta; sehnal si Operettenbuch, sestavil pořad a rozhodl se napsat pro pozvaného herce průvodní slovo, jehož ironickým nadhledem se chtěl od klasických operetních slaďáků elegantně distancovat. Herec sice disponoval sonorním hlasem a perfektní dikcí, nikoli však nadbytkem intelektu; recitoval všechny rafinované narážky jako Sbírku zákonů a nařízení.

Zklamaný Neumann se rozhodl uvádět nejbližší operetní pořad (v Boskovicích) sám a zřejmě se na to dost připravoval, protože před koncertem se zdál nervozní a uzavřený. Jeho výkonu – řečnickému i dirigentskému – se nedalo nic vytknout, ale kdož jsme ho znali, cítili jsme, že to není ono. Tady máte Operettenbuch a od příště to uvádíte vy – povídal mi potom v autobusu. Do toho se mi vůbec nechtělo, ale nakonec jsem dostal nápad a cestou na to příště, to jest do Slavkova, jsem ho získal pro myšlenku, že to budeme uvádět oba, dialogicky, což dává mnohem větší prostor pro pointy. Večer jsme to zkusili, obecenstvo se bavilo a orchestr byl nadšen. Praktikovali jsme to pak celou letní sezonu – odpoledne mezi výchovňáčkem a večerním koncertem jsme bavili vymýšlením nových situací a vzájemých chytáků: aniž jsme se jakkoli domlouvali, přijal on nezbytnou úlohu laskavého Vševěda, kdežto já jsem dělal potměšilého blba. Stali jsme se populární po kraji Brněnském – a tím to taky skončilo: když jednou náš náborář domlouval pořad vystoupení s nějakým kulturním referentem, bylo mu řečeno Podívejte se, hrajte si, co chcete, hlavně když tam budou ti dva šašci.

Zážitek jiného druhu. Členové Janáčkova kvarteta hráli u svých prvních pultů polovinu svého úvazku; tu druhou plnili svou kvartetní činností, takže se stávalo, že jejich účast ve zkouškách nebyla stoprocentní. Když se Neumann rozhodl pro závěrečný koncert sezony důkladně přestudovat Slovanské tance, byli zrovna pryč řadu dní a mohli se dostavit až na generálku. Slovanské tance jsme mohli hrát docela dobře i bez nich, ale Neumann je tam prostě chtěl – a chtěl, aby věděli přesně, co nového bude po orchestru chtít. Pozval si je tedy do zkušebny zvlášť; nesl jsem si tehdy něco do kanceláře a zarazil mě zvláštní zvuk i pohled: kluci hráli Slovanské tance s obrovským nasazením a Neumann, zřejmě stržen jejich zaujetím, je dirigoval, jako by stál před Newyorskou filharmonií. Fascinován jsem se posadil a vydržel tam až do konce; slyšet něco takového se povede málokomu.

Se vznikem Státní filharmonie na počátku roku 1956 se Neumannovo trvalé brněnské působení začalo chýlit ke konci. Nový orchestr vzniklý sloučením Bakalova rozhlasového orchestru s torzem Neumannova krajského mělo pojednou čtyři dirigenty – ale s Neumannem nový šéf Bakala trvale spolupracovat nechtěl. Do konce června však každý z těch čtyř oddirigoval několik koncertů: Neumann se do české hudební historie zapsal ještě československou premiérou třetího klavírního koncertu Bohuslava Martinů (s Eliškou Novákovou u klavíru).

V dalších letech se do Brna dostával zejména jako host Mezinárodního hudebního festivalu Brno – řídil buď brněnskou nebo Českou filharmonii – naposledy s Rudolfem Firkušným v roce 1992. To se ještě mezi publikem našla řada lidí, kteří si jeho dvouletou brněnskou éru pamatovali; když však s brněnskou filharmonií zahajoval rok předtím v Českých Budějovicích slavnosti Emy Destinnové, zjišťovali jsme s jakýmsi bolestným překvapením, že většině mladších hráčů jeho jméno nic neříká.

Jsou tu však ještě nahrávky: mezi rozhlasovými pracovníky Neumann zvlášť oblíben nebyl, ale když jsme s nimi v roce 1966 vybírali pro rozhlasové pásmo k deseti letům Státní filharmonie nejlepší snímky z každého roku její existence, vedly jednoznačně nahrávky řízené Václavem Neumannem...

Václav Neumann, foto www.symfonino.cz

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Jiří Beneš hrával na violu v Moravském kvartetu i v brněnské filharmonii, mnoho let pracuje pro Moravský podzim a s jeho texty se setkáváte v programech orchestrů i festivalů. Rozhovor s ním se tedy většinou točí kolem hudby, přesto se v něm ale najde místo i na buchty, hory a sáňkování.  více

Je jistým paradoxem, že členové nejstaršího z profesionálně působících brněnských komorních orchestrů mají trvale nejnižší věkový průměr: Moravský komorní orchestr složený z generačně se střídajících posluchačů brněnské konzervatoře vznikl v roce 1948 a oslavuje tudíž v této sezoně 65 let svého působení.  více

Přítomnost se stává minulostí každým okamžikem, plynule. Příběhy, které prožíváme nebo jichž jsme tak či onak svědky, odplývají do paměti nebo nepaměti a zůstávají – někdy – zaznamenány nebo ztělesněny svými následky.  více

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Nejčtenější

Kritika

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více