Ačkoliv za poslední dva měsíce kulturní život velmi utrpěl, touha lidí po uměleckém zážitku nepohasla. Ba naopak – umění a jeho role, kterou v našem životě plní, jsou snad ještě potřebnější, než tomu bylo předtím. A tak ačkoliv koncertní sály zejí prázdnotou a posluchači jsou nuceni je navštěvovat pouze prostřednictvím záznamů svých oblíbených koncertů, množství povedených hudebních nosičů (nejen) z počátku roku pomáhá toto nešťastné mezidobí překlenout.
Jednou z pozoruhodných nahrávek, které vyšly v únoru 2020, je bezesporu nové album tělesa Ensemble Opera Diversa věnující se uměleckému odkazu Jana Nováka. Od roku 2014, kdy ansámbl (u příležitosti třicetiletého výročí skladatelova úmrtí) svoji pouť napříč Novákovým dílem zahájil, stihl orchestr vydat již dvě alba. Mapují jak skladatelovu vyzrálou a technicky vybroušenou tvorbu, tak i tu ranou. A přestože jsou obě předcházející alba více než povedená, nejnovější CD Jan Novák, Vol. 3 je pravým manifestem toho, jak daleko se orchestr pod vedením dirigentky Gabriely Tardonové posunul.
Nová nahrávka obsahuje poslední z dosud nenatočených kompozic Jana Nováka pro smyčcový orchestr: koncert pro čtyřruční klavír a smyčce Concentus biiugis v podání Lucie Schinzelové a Kristýny Znamenáčkové a koncert pro kytaru a smyčcový orchestr Concentus Eurydicae v provedení kytaristy Víta Dvořáčka. Album uzavírá cyklus variací na moravské lidové písně Rustica Musa II, ve kterém spojily své síly klavíristky Pavla Marková s Kristýnou Znamenáčkovou. Skladba byla až doposud dostupná pouze díky nahrávkám zahraničních interpretů, což je vzhledem k inspiračním zdrojům díla poněkud úsměvné.
Je-li na předchozích albech slyšet, že Ensemble Opera Diversa „hraje Nováka ráda“, pak z posledního natočeného počinu tento dojem doslova prýští. Energická, živelná, neustálá, vroucná a v každičkém okamžiku intenzivní interpretace dokazuje, že si hudebníci v čele s dirigentkou Tardonovou dali na nastudování skutečně záležet. Obzvláště intimně těsné spojení obou prvků, tedy klavíru s orchestrem, dokázalo v pádících, freneticky vyhrocených okamžicích Concentu biiugis způsobit husí kůži. Neméně působivým je však také opačný extrém, který je k zaslechnutí hned na začátku druhé skladby (Concentus Eurydicae), jež po ostrých rytmických ostinatech klavíru přinesla temně sípavý zvuk smyčcového orchestru, nad nímž se vznášela enigmatická melodie kytary. I v tomto případě je výsledek více než jen součtem obou částí. Právě v oné delikátní a křehké spojnici mezi oběma prvky, někde hluboko mezi řádky notové osnovy, se Ensemble Opera Diversa daří hledat svůj osobitý recept „jak hrát Nováka“.
Co však vyzdvihuje nové album na pomyslný piedestal, je kombinace výtečné interpretační úrovně a svěží dramaturgie. Nahrávka zkrátka „baví a táhne“ od začátku do konce. Velkou zásluhu na tom má právě třetí (a závěrečná) skladba Rustica Musa II, která po víceméně vážném kytarovém koncertu povedeně obrací vyznění alba a dává posluchači opět něco nového – tentokrát rozverného a rozšafného. Vždyť kdo by to jen čekal, že úprava písně Komáři se ženili bude tou pravou katarzí a ideální závěrečnou tečkou… V Ensemble Opera Diversa to věděli.
Jan Novák, Vol. 3
Ensemble Opera Diversa
Lucie Schinzelová – klavír, Kristýna Znamenáčková – klavír, Pavla Marková – klavír, Vít Dvořáček – kytara, Gabriela Tardonová – dirigent
Nahráno v sále Konventu Milosrdných bratří v Brně ve dnech 12. 5. (Concentus biiugis), 2. 11. (Concentus Eurydicae) a 25. 11. (Rustica Musa II) 2019. Vydavatel: Vladimír Maňas pro Ensemble Opera Diversa, z.s. Nakladatelem skladeb Concentus biiugis a Rustica Musa II je Český rozhlas. TT: 67:55.
Zatím nebyl přidán žádný komentář..