Festivalová rozloučení s Janáčkem folkloristou

6. prosinec 2018, 16:00
Festivalová rozloučení s Janáčkem folkloristou

První prosincový víkend se na Mezinárodním festivalu Janáček Brno 2018 nesl ve znamení krásy a poetiky lidové písně, tak jak ji vnímal skladatel sám. Sobotní odpoledne v Mahenově divadle patřilo folkloru ryzímu přímo ze skladatelova rodného kraje. Neděle potom patřila slavnostnímu představení jednoho z jeho největších folklorem inspirovaných děl – Moravská lidová poezie v písních – v působivých prostorách vily Tugendhat.

Výběr souborů, jednotlivých čísel i mluveného slova laikům v prvním případě představil Janáčkovu folkloristickou a částečně i sběratelské činnost. Etnoložka Lucie Uhlíková, která byla autorkou pořadu, tak prokázala nejen předpokládané odborné znalosti, ale také zvládnutý umělecký záměr.

První půle pořadu byla věnována hlavně Janáčkovu rodnému Lašsku. Soubory Kašava a Valašský vojvoda se tohoto materiálu chopily po svém. Ve většině případů vycházely hudební úpravy pro cimbálové muziky již z Janáčkových kompozic Lašských tanců. Choreografie byly také uměleckou stylizací. Neužili jsme si tedy příliš lidové syrovosti, ale i přesto považuji zpracování Janáčkovského materiálu těmito soubory za vydařené.

V první části programu figurovaly také Královničky z Troubska. Tento jarní zvyk, který Janáček a jeho spolupracovníci na Brněnsku zaznamenali, sugestivně předvedly dívky ze souboru Podskalák. Tento soubor, se snaží navazovat na dlouhou historii od dob Národopisné výstavy českoslovanské v roce 1895. Spolupracovala s ním i známá etnochoreoložka Zdena Jelínková. Je skvělé, že se generačně obnovil a přesto stále zůstává věrný svému regionu a prezentaci tradičního materiálu.

Začátek druhé půle večera byl reminiscencí Janáčkových rodných lašských Hukvald v choreografii souboru Valašský vojvoda z Kozlovic zcela neobvykle inspirované jedním z mnoha Janáčkových originálních fejetonů U Harabiša. Právě prostředí této krčmy plné tance a zpěvu skladatele inspirovalo ke zkomponování Lašských tanců. Samotná choreografie byla perfektně interpretována, ale potenciál, který tento materiál nabízí, nebyl zcela vyčerpaný. Objevilo se v ní několik figurálních tanců, které jsme již mohli vidět na začátku programu v podání Kašavy.

Zbytek koncertu vedl diváky stále jižněji podél česko-slovenských hranic. Pavel Popelka přivítal svým silným hlasem fašankovou obchůzku z jeho rodné obce Strání, která se díky této festivitě proslavila. Během obchůzky muži předvádí tanec Pod šable, který bylo možné v Mahenově divadle také vidět. V minulosti jsem sice byla svědkem přesvědčivějších výkonů, ale nadšení, které z mužů při tanci čišelo, tyto nedostatky dohnalo.

Věčně mladý soubor Danaj s cimbálovou muzikou Strážničan pořad zakončili. Jejich danaj, tedy tanec ze Strážnicka, který dal souboru název je svým charakterem i pomalým tempem velmi slavnostní až obřadný. Interpretace, kterou soubor předvedl, toto vše příjemně až jímavě podpořila. Závěrečný verbuňk zaplnil sál mužnými hlasy a jeviště radostí a tancem a byl tak dokonalou tečkou za celým programem. Gratuluji organizátorům za skvěle zvládnuté folklorní pořady, které v rámci festivalu Janáček Brno konečně adekvátně představily skladatelovo dílo folkloristické.

Moravská lidová poezie a brněnský funkcionalismus v dokonalé harmonii

Jedinečné prostory vily Tugendhat hostily v neděli Janáčkovu Moravskou lidovou poezii v písni. Tento unikátní soubor padesáti tří lidových písniček o lásce, zradě, samotě a mnoha dalších každodenních lidských prožitcích vznikal devět let v podobném časovém období jako skladatelova nejznámější opera Její pastorkyňa.

Za klavírního doprovodu ji měla přednést sopranistka Simona Houda Šaturová. Vzhledem k náhlému onemocnění však musela svoji účast odvolat. Organizační tým festivalu však pohotově zareagoval a přizval zcela adekvátní náhradu. Klavírista Martin Kasík nakonec tedy vystoupil s mezzosopranistkou Václavou Krejčí Houskovou, která na letošním festivalu zazářila v roli lišáka Zlatohřbítka v opeře Liška Bystrouška. Jejím pěveckým kolegou se stal barytonista Tomáš Král.

V původním případě mělo být interpretováno téměř všech více než padesát písní, což se nakonec i uskutečnilo. Výsledkem byla nádherná interakce obou zpěváků. Výraz, který do povětšinou milostných lidových písní přinesli, nebyl nijak teatrální a přes drobnou laškovnost zůstal vkusný.

Vzhledem k tomu, že oba zpěváci mají s tímto písňovým cyklem interpretační zkušenost, byli v této neobvyklé situaci připraveni a vše zvládli bez zaváhání. Zážitek z koncertu v pokoji nejznámější funkcionalistické brněnské památky nebyl řízením osudu zmařen. S téměř dech beroucím výhledem na zasněžené město zahalené mlhou si jej diváci užili a odměnili umělce dlouhým zaslouženým potleskem.

Foto Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Nejčtenější

Kritika

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce