Gil Evans a Miles Davis ožili v Cabaret des Péchés

26. květen 2022, 2:00
Gil Evans a Miles Davis ožili v Cabaret des Péchés

Další z řady tematických „výročních“ orchestrálních konceptů Jiřího Kotači pro jeho big band připomněl sto deset let od narození kanadsko-amerického jazzového pianisty, skladatele, kapelníka a především geniálního aranžéra Gila Evanse a jeho úspěšnou spolupráci s legendárním trumpetistou Milesem Davisem na sklonku padesátých let minulého století.

Rodák z kanadského Toronta, obdivovatel Dukea Ellingtona a Louise Armstronga Gil (tedy přesně Ian Ernest Gilmore) Evans založil svou první kapelu při studiích na vysoké škole. Pracovně zakotvil v New Yorku a stal se vyhledávaným aranžérem pro jazzové soubory „střední velikosti“. Stal se průkopníkem cool jazzu, free jazzu a bebopu (už v roce 1949 a 1950 nahrál s Milesem Davisem, nonet, který vyšel pod Davisovým jménem v roce 1957 jako Birth of Cool). Po přechodu ke Columbia Records nabídl producent Avakian Davisovi možnost vybrat si aranžéra a on okamžitě navrhl Evanse. Z jejich takřka kongeniální spolupráce vzešla trojice alb: Miles Ahead (1957), Porgy and Bess (1958) a Sketches of Spain (1960). Evans pro tyto nahrávky pokaždé sezval studiovou sestavu (na albech uvedena pod názvem Orchestra Under Direction of Gil Evans – tedy vlastně bez názvu) a vtiskl jí vlastní, dobře rozpoznatelný styl.

cotatcha_orchestra_Gil Evans 110_foto_Jiri_Tros_01

Jiří Kotača se rozhodl pro tento tribute čerpat z alb Miles Ahead a Porgy and Bess, přičemž zachoval také (pro nácvik i nástrojové obsazení nejednoduchý) tradiční a dlouhodobý Evansův koncept rozšíření orchestru o tubu, lesní rohy a různé flétny od pikoly po basovou flétnu, čímž významně rozvinul paletu barevných zvuků orchestru původně až na rytmiku (piano, kontrabas, bicí) výhradně dechového. Sám Jiří Kotača se chopil nejtěžšího úkolu tedy zaujmout pro tuto příležitost místo Milese Davise. Kromě zvládnutí hudebních partů jednotlivých skladeb to znamenalo přenést na jeviště i část davisovského charismatu, nedílné součásti Milesova uměleckého výrazu. Co se takřka bezezbytku podařilo, byl výkon Cotatcha Orchestra + 4. Původní těleso pro tuto příležitost pod taktovkou Juraje Valenčíka (osvědčeného už při nahrávání oceňovaného alba Bigbandová elektronika). Obvyklá sestava (pouze bez piana Martina Konvičky) výborně akceptovala rozšíření o tubu (David Křížek), nejprve o dva, v druhé půli koncertu o tři lesní rohy (Bianka Soukupová, Pavla Tichá a Martin Novák) a o nejrůznější flétny (Láďa Muroň). Hutný velkokapelový zvuk tak početnému auditoriu klubu Cabaret des Péchés na chvíli zprostředkoval dobu končících padesátých let a dialog výjimečného sólisty se skvělým orchestrem. Prvních pět skladeb (bebopový Springville, Maids of Cadiz Léo Delibese, The Duke Davea Brubecka, baladická My Ship z muzikálu Lady in the Dark Kurta Weilla a Miles Ahead, titulní a jediná autorská skladba Gila Evanse z celé desky) vybral Jiří Kotača z alba Miles Ahead a převzal i úpravu jako suitu. Výběr z tohoto alba a první polovinu koncertu uzavřela New Rhumba – dnes už jazzový standard, kompozice Ahmada Jamala. Další pětice skladeb představila výběr z alba Porgy and Bess, obsahující písně z původně neúspěšné jazzové opery bratří George a Iry Gershwinových. Sestava a herní styl kapely se poněkud proměnil: bubeník zaměnil metličky za údernější paličky, do sestavy přibyla třetí hostující hornistka, někteří instrumentalisté občas vystřídali klarinet flétnou a příležitost si zasólovat dostal například i saxofonista Marek Kotača. Zazněly písně patřící do zlatého fondu jazzu: Buzzard Song, Gone, It Ain´t Necessarily So, Prayer (ve které se Jiří Kotača nejvýrazněji přiblížil hernímu výrazu Milese Davise – a byla to nádhera) a závěrečný Summertime.

cotatcha_orchestra_Gil Evans 110_foto_Jiri_Tros_03

Početná sestava se sice jen s obtížemi vměstnala na nevelké pódium (dirigent Juraj Valenčík měl k dispozici opravdu jen skromný akční radius), ale o to bližší byl kontakt s nadšeným a vstřícným publikem, který si orchestr s chutí užíval. K řadě poct jazzovým velikánům (mj. Duke Ellington, Charlie Parker, Dave Brubeck, Louis Armstrong, Stan Kenton) tak přibyla další symbolická a velmi důstojná oslava.

Foto Jiří Tros

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

Nejčtenější

Kritika

Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce