Gustav Brom: brněnský jazz, světové parametry

Gustav Brom: brněnský jazz, světové parametry

Brněnský patriot, fanoušek Zbrojovky Brno, klarinetista, saxofonista, kapelník, skladatel, manažer. Ale hlavně vedoucí swingového big bandu, který dodnes nese jeho jméno, i když osiřel už před dvaceti lety. Gustav Brom vytvořil značku, která se neopouští.

Pokud má Brno nějakou spojnici mezi swingem a moderním jazzem, tak je to právě Gustav Brom. Pod jeho vedením se orchestr dostal na takovou úroveň, že bodoval pravidelně i v hlasování kritiků jazzového časopisu Downbeat. Umisťoval se v první desítce mezi světovou konkurencí, což o sobě jiné české těleso sotva může říct, a to bez ohledu na žánr. Jeho rodné příjmení znělo Frkal a ačkoliv je to pro saxofonistu a klarinetistu pěkné nomen omen, zvolil si pseudonym. V souvislosti s jeho manažerským uvažováním zní až neuvěřitelně, že při tom postupoval zcela náhodně – nahodile prý zabodl tužku do encyklopedie. Rozhodně ale měl čich na talenty, uměl si vybírat spolupracovníky a zřejmě při tom nebyl úzkoprsý. Kdysi se o tom přesvědčil i Jan Dalecký.

Musím tuto krátkou vzpomínku začít vůbec prvním kontaktem. Došlo k němu 16. listopadu roku 1962, kdy jsem byl ve druhém ročníku JAMU najat spolužákem Zdeňkem Nečesánkem jako člen smyčcové sekce, rozšiřující Orchestr Gustava Broma pro hudební doprovod francouzské lední revue Paris sur glace. Dva dny se zkoušelo a následovalo sedm vystoupení v místech, kde tehdy měli zimní stadion: v Pardubicích, Brně a Hodoníně. Do té doby jsem znal legendárního dirigenta jen z návštěv koncertů, zpravidla v sále Stadionu a samozřejmě také z jubilea – 20 let orchestru na jaře 1960, kdy vystupoval opakovaně na vyprodaném Zimním stadioně za Lužánkami s hostem z říše snů, s neworleánským černým klarinetistou Edmondem Hallem. Nyní jsem však seděl v jeho souboru a reagoval na jeho gesta, to charakteristické jazzové rozdělování, kdy se hudba nepozdí za pomyslnou taktovkou, jako je to běžné v symfonickém orchestru. Můj další, ještě pozitivnější dojem z jeho osobnosti, o níž se dodnes hovoří jako o skutečně charismatické, následoval o něco později po výměně dopisů. Ten můj si vzal na paškál jednu jeho gramofonovou desku, kde jsem jako horlivý kritik našel nějaké chyby v dokumentaci. Nebyl to jediný případ, nedostatky v názvech skladeb a jménech autorů byly a dodnes jsou pihami na kráse, které sice nesnižují kvalitu nahrané hudby, ale pro jazzové policajty jsou živnou půdou a důvodem k výhradám. Už předtím jsem jinému vedoucímu kapely podobně vytýkal, čeho se dopustil, avšak bez odpovědi. Gustav Brom mi však napsal, dokonce velmi upřímně a otevřeně a požádal mne, jestli bych od té chvíle mohl dohlížet na správnost údajů. Nic krásnějšího jsem do té doby nečetl, byl jsem na vrcholu blaha a když pak Josef Blaha, klavírista, varhaník a hobojista jeho orchestru napsal a Gustav Brom nahrál na desku „Pochod jazzové policie“, věděl jsem, komu je věnován.

Pokračování naší spolupráce už nebylo tak vzrušující. Napsal jsem pro orchestr několik aranžmá, natočil s ním jako houslista několik nahrávek a především jsem dále sledoval celou jeho produkci, jak na gramofonové desky, tak pro brněnský rozhlas. Ke všem kulatým a půlkulatým výročím jsem uváděl na stanici Vltava celé cykly pořadů z jazzové části Bromova odkazu, psal komentáře na jeho desky a sestavil kompletní diskografii orchestru, nejprve pro vydání v Dánsku, později do knihy Jiřího Majera a Jiřího Zapletala, „Můj život s kapelou“. S rozhlasovými trvalkami pracuji dodnes, letos, v roce 75 let existence Bromova orchestru, uvádím především populární zpívané snímky denně od pondělí do pátku v odpoledním Rendez-vous na vlně 106,5 MHz a po létech reviduji, doplňuji a opravuji onu diskografii. Dá se tedy říci, že Gustav Brom vyplňuje každou volnou chvíli mého času pracujícího důchodce a je to činnost navýsost radostná a stále obohacující. Co víc si přát?

Jan Dalecký, houslista, redaktor Českého rozhlasu a jazzový policajt

Gustav Brom (22. května 1921 – 25. září 1995) zemřel právě před dvaceti lety. Jeho orchestr už sice sídlí v Praze, ale duch z Brna neodešel. Důkazem budiž přinejmenším album Meeting Point, které minulý rok natočil současný brněnský B-Side Band a zkombinoval na něm skladby Bromových kmenových skladatelů Josefa BlahyJosefa Audese s kompozicemi mladších autorů. B-Side Band má na repertoáru i Jazzovou mši Jaromíra Hniličky, dlouholetého trumpetisty Bromova orchestru. Cenu Gustava Broma za celoživotní přínos nebo dlouhodobou významnou činnost na poli českého a slovenského jazzu vyhlašuje a uděluje Český rozhlas. Gustav Brom je zkrátka legendou, jak má být, v Králově Poli má od loňského června svoji ulici➚, ve vesmíru svou planetku➚. A podle hudebního publicisty Jiřího Černého se na něj chodilo jako na první ligu:

Jméno Gustav Brom jsem poprvé slyšel doma, když ho zmínil můj otec. Ten sice nemá hudební sluch ani vzdělání, ale měl vždy rád nahrávky a několik elpíček Gustava Broma měl. Setkal jsem se s ním tedy už v 80. letech, kdy jsem začal brát rozum. Poprvé jsem ho viděl ještě osobně na začátku 90. let, kdy vedl orchestr a byl ještě relativně při síle. Od té doby ho považuji za symbol kapelnictví a myslím, že se v tom shodnu s každým, kdo ho znal – i když to mám samozřejmě spíš z vyprávění. Vnímám ho jako kapelníka, který dokázal orchestr vést, což není nic jednoduchého s takovou smečkou muzikantů v plné síle. Dokázal mu také zajistit práci a ačkoli za totality fungoval ve specifických podmínkách, dokázal si zachovat tvář.

Vilém Spilka, kytarista, umělecký ředitel a dramaturg festivalu JazzFestBrno

Titulní foto: Jan Dalecký a fotka Gustava Broma na stěně jeho pracovny v Českém rozhlasu. Foto Jiří Sláma

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Profesionální brněnský bigband B-Side Band se může pochlubit řadou úspěchů – od nastudování nové verze legendární Jazzové mše Jaromíra Hniličky přes řadu koncertů s Vojtěchem Dykem až po krátké turné s držitelem Grammy Kurtem Ellingem. Nyní B-Side Band vydává nové studiové album Meeting Point. Jde zatím o nejsuverénnější nahrávku souboru, který se zde tentokrát prezentuje skutečně jako bigband, bez žánrových úkroků stranou.  více

Rozmlouvat o hudbě s pamětníky je radost a potíž zároveň. Dozvíte se věci, o kterých jste neměli ani tušení, a zároveň nevíte ani kde začít, ani kde skončit. Téma se rozrůstá do nekonečných rozměrů a najednou je vám líto je omezovat jakýmkoliv tvarem. Rozhovor s legendou českého jazzu Janem Daleckým mi to potvrdil v plné míře. Pokud jste nad jménem zaváhali, dříve se jmenoval Jan Beránek, ale i na tuto změnu jsem se zeptal.  více

Vilémem Spilkou a Vlastimilem Trllem jsme JazzFestBrno sice neprobírali úplně v předvečer zahájení, ale před týdnem. Nemluvili jsme jen o festivalu samotném, ale zároveň o hudbě v Brně, o hudbě vůbec, a dotkli jsme se i několika osobních témat. Ona ale nakonec s festivalem, jazzem a hudbou vůbec souvisela tak jako tak. Několika osobností mimo festival jsem se zeptal: "Co pro vás osobně znamená JazzFestBrno, jak ho vnímáte v kontextu evropské jazzové scény?"  více



Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Nejčtenější

Kritika

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více