Harmonie čili soulad (O Theodoru Schaefrovi)

Harmonie čili soulad (O Theodoru Schaefrovi)

V prvním poválečném roce jsme s mým starším spoluhráčem ze studentského kvarteta zajeli z Kroměříže na skok do Brna: on se ucházel o přijetí na konzervatoř a já mu tiše záviděl. Konzervatoř tehdy už sídlila ve své dnešní budově, někdejším německém učitelském ústavu; Ferda mě před ní nechal čekat a šel tam s nějakým lejstrem pro informace. Po jisté době se objevil ve společnosti důstojně vyhlížejícího pána v brýlích, jenž mu něco zaujatě vykládal; aniž si mě všimli, zamířili po způsobu peripatetických filosofů k Lužánkám a zmizeli za rohem. Ferda se vrátil právě ve chvíli, kdy už jsem byl rozhodnut jít na vlak zpátky do Kroměříže. Vypadal trochu roztržitě.

„Kdes byl tak dlouho a proč se tvářiš jak blbec?“ chtěl jsem vědět.
„To byl profesor Theodor Schaefer,“ pravil nelogicky, „bude mě učit harmonii.“
„A co ti chtěl?“
„Vyprávěl mi vo kvintovým kruhu a nechal si ujet pět tramvají; von bydlí někde v Řečkovicích.“
„Vo kvintovým kruhu se dočteš všechno v každý příručce za deset minut...“
„No jo, ale všecky ty souvislosti...“

Právě ty souvislosti chtěl pan profesor svému budoucímu žáku aspoň naznačit; že to, čemu se říká harmonie, není jen několik pravidel o spojování akordů točících se v kvintovém kruhu, nýbrž magický průsečík fyzikálních zákonů a exaktní matematiky s estetikou, tvůrčí fantazií a tajemnými ději v individuálním lidském nitru, zrcadlící navíc v kostce vývoj hudebního myšlení za posledních tisíc let.

S panem profesorem jsem se začal osobně stýkat o nějaký rok později v hodinách harmonie na konzervatoři. Budiž řečeno, ze se mi zprvu nejevil jako shora uvedený myslitel, nýbrž spíš jako kantorský pedant. Začal tím, že nás učil psát noty – nikoli jako bambule na špejlích, nýbrž jako součást zápisu, který musí umět poskytnout na první pohled jakkoli složitou znějící představu. Pravidla tohoto psaní se nám zdála nepředstavitelně složitá a ovšem zbytečná – zvlášť když jejich nedbání stíhal špatnými známkami. Docenil jsem je teprve později, když jsme ve filharmonii museli zvládat stohy diletantsky opsaných novinek z Českého hudebního fondu: čím víc energie musí muzikant vynakládat na dešifrování partu, tím méně mu jí zbývá na vlastní výkon.

Nicméně každá úloha z harmonie znamenala dvakrát týdně práci dlouho do noci. Jednou jsem si na to postěžoval dirigentu Zbyňku Mrkosovi, když poněkud protahoval večerní zkoušku Moravského komorního orchestru.

„Dej to sem, to zmáknem na posezení!“

Sedl si ke klavíru a během deseti minut složil nad udaným basem velice hezkou písničku; sotva jsem stačil zapisovat akordy. Doma jsem pak při přepisu do krasopisného sešitu sice měl jisté pochybnosti, ale koneckonců Zbyněk učil harmonii v paralelní třídě, tak co. V přespříští hodině nám pak Schaefer rozdával opravené úlohy a zastavil se nade mnou.

„Pane Beneši,“ pravil s jakousi lítostí, „doufal jsem, že vám budu moci dál o pololetí chvalitebnou, ale teď...“ Byla tam čtyřka jako dům.

V pozdějších letech svůj klasifikační systém ještě propracoval. Bohuš Zoubek, pozdější první hornista a nakonec výtečný ředitel filharmonie, který chodil k Schaefrovi do harmonie nějaký rok po mně, vypráví, že jim ve třídě pan profesor při prvním setkání sdělil své klasifikační zásady: jedničku si zaslouží nejlepší práce v Československu, dvojku nejlepší v ústavu a nejlepší ve třídě trojku. Ve snaze postihnout další klasifikaci co nejspravedlivěji ohodnotil pan profesor každý prohřešek podle jeho závažnosti určitým počtem bodů; konečnou známku tvořil jejich součet. On sám, Zoubek, dosáhl jako osobního rekordu dvaadvacítky – a to zůstal ještě daleko za vítězným kolegou Bochořákem s jeho sedmasedmdesátkou...

Jako svědectví o osobnosti Theodora Schaefra by tyto úsměvné vzpomínky byly ovšem bez významu, nebýt jejich protějšku, to jest skutečných výsledků, jichž Schaefer jako pedagog dosahoval. V jeho hodinách jsem od začátku dokázal postřehnout, že to, co – v souladu s učebnicí – přednáší, je součástí jeho složitého a velmi promyšleného pohledu na hudbu, umění a lidské dějiny vůbec; prozrazovala to ostatně občasná extempore, jež si tu a tam dovoloval, poznámky nápadné svou logickou provázaností. Jevil se mi jako apoštol myšlenkové kázně a železné logiky – a přiznám se, že jsem byl zvědav na jeho vlastní tvorbu.

K té jsem se pak dostal ve filharmonii. Imponovala mi především tím, že se dokázala vyhnout mělčinám v té době povinného socialistického realismu a uhájit požadavek náročné myšlenkové i tvarové konstrukce; Schaefer věděl vždy nejen, co napsal, nýbrž také jak to napsal a proč to tak napsal. Na provokativní dotazy hráčů při natáčení (jak to, že tady mám decrescendo, když ostatní zesilují?) odpovídal trpělivě, přesně a hlavně přesvědčivě. Natočili jsme tak především Diathema pro violu a orchestr, sólisticky velmi citlivě uplatňující zvukově choulostivý, ale výrazově nenapodobitelný nástroj – a Rapsodickou reportáž inspirovanou obletem Měsíce sovětskou sondou, dílo do té doby neznámého „kosmického prožitku“. Nejhezčí zkušenost jsem však udělal později s natáčením Třetího kvartetu: obsáhlá skladba z válečných let je intimní výpovědí, jak se na komorní dílo sluší, a potvrdila mi, že pan profesor je při vší své železné tvůrčí kázni a pedagogické přísnosti člověkem, jak jsem ho mezitím poznal – jedním z nejlaskavějších lidí, co jich po světě chodilo a chodí.

Měl mi to napovědět už ten úvodní zážitek, jemuž jsem tehdy nerozuměl: neznámému mládenci, který se možná stane jedním z jeho žáků v hodinách harmonie, věnoval na potkání soukromý hodinový výklad o jejích mimoškolních tajemstvích. Snad by o této jeho obětavosti mohli ledacos říci jeho žáci z kompoziční třídy na konzervatoři a na JAMU (Pavel Blatný, Jan Duchaň, Ctirad Kohoutek, Alois Piňos, Zdeněk Pololáník, Zdeněk Zouhar), pokud ještě žijí – tvořili generaci, jež se také zásluhou svého učitele dostala svého času do povědomí jako brněnská škola hlásící se v letech regulované tvorby konečně zase k mezinárodnímu vývoji.

Theodor Schaefer se narodil v Telči 23. ledna 1904 a zemřel v Brně 19. března 1969; od jeho narození letos uplynulo 110 let.

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

V Brně našel Václav Neumann těleso, v němž dosud zbývalo něco z jeho mládežnických začátků, ale plné výborných muzikantů – v čele smyčcových skupin hráli členové tehdy už mezinárodně proslulého Janáčkova kvarteta, v dechových první hráči budoucí filharmonie. Navíc většinou ochotných přijmout jeho způsob práce, usilující zapojit všechny zúčastněné do jednotné atmosféry.  více

Je jistým paradoxem, že členové nejstaršího z profesionálně působících brněnských komorních orchestrů mají trvale nejnižší věkový průměr: Moravský komorní orchestr složený z generačně se střídajících posluchačů brněnské konzervatoře vznikl v roce 1948 a oslavuje tudíž v této sezoně 65 let svého působení.  více

Přítomnost se stává minulostí každým okamžikem, plynule. Příběhy, které prožíváme nebo jichž jsme tak či onak svědky, odplývají do paměti nebo nepaměti a zůstávají – někdy – zaznamenány nebo ztělesněny svými následky.  více


Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Dějiny pravidelného rozhlasového vysílání z Brna se začaly psát v roce 1924, rok po zahájení vysílání pražského rozhlasu a jen dva roky po vzniku prvního pravidelného vysílání v Evropě – londýnského BBC. Už celé jedno století je brněnské studio Českého rozhlasu motorem nejen hudebního, ale i obecně kulturního dění na Moravě, které svým vysíláním významně ovlivnilo. Důležitou roli sehrál brněnský rozhlas také v oblasti hudebního folkloru. Od svých začátků byl významným dokumentátorem lidové hudby v terénu a svým vysíláním neoddiskutovatelně ovlivnil vývoj hudebního folklorismu na našem území. Stalo se tak především díky neúnavné činnosti několika generací redaktorů a dramaturgů folklorního vysílání, kteří lidovou píseň a hudbu nejen zaznamenávali v terénu, ale prostřednictvím vysílání jí dávali druhý život. Právě díky nim se z interpretů, jako byli Božena Šebetovská, Jožka Severin, Dušan a Luboš Holí, Jarmila Šuláková, Vlasta Grycová a řada dalších, staly folklorní legendy. A zejména díky rozhlasu se všeobecně známými staly desítky lidových písní, které by jinak zůstaly zapomenuty.  více

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Nejčtenější

Kritika

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce