Harmonie čili soulad (O Theodoru Schaefrovi)

Harmonie čili soulad (O Theodoru Schaefrovi)

V prvním poválečném roce jsme s mým starším spoluhráčem ze studentského kvarteta zajeli z Kroměříže na skok do Brna: on se ucházel o přijetí na konzervatoř a já mu tiše záviděl. Konzervatoř tehdy už sídlila ve své dnešní budově, někdejším německém učitelském ústavu; Ferda mě před ní nechal čekat a šel tam s nějakým lejstrem pro informace. Po jisté době se objevil ve společnosti důstojně vyhlížejícího pána v brýlích, jenž mu něco zaujatě vykládal; aniž si mě všimli, zamířili po způsobu peripatetických filosofů k Lužánkám a zmizeli za rohem. Ferda se vrátil právě ve chvíli, kdy už jsem byl rozhodnut jít na vlak zpátky do Kroměříže. Vypadal trochu roztržitě.

„Kdes byl tak dlouho a proč se tvářiš jak blbec?“ chtěl jsem vědět.
„To byl profesor Theodor Schaefer,“ pravil nelogicky, „bude mě učit harmonii.“
„A co ti chtěl?“
„Vyprávěl mi vo kvintovým kruhu a nechal si ujet pět tramvají; von bydlí někde v Řečkovicích.“
„Vo kvintovým kruhu se dočteš všechno v každý příručce za deset minut...“
„No jo, ale všecky ty souvislosti...“

Právě ty souvislosti chtěl pan profesor svému budoucímu žáku aspoň naznačit; že to, čemu se říká harmonie, není jen několik pravidel o spojování akordů točících se v kvintovém kruhu, nýbrž magický průsečík fyzikálních zákonů a exaktní matematiky s estetikou, tvůrčí fantazií a tajemnými ději v individuálním lidském nitru, zrcadlící navíc v kostce vývoj hudebního myšlení za posledních tisíc let.

S panem profesorem jsem se začal osobně stýkat o nějaký rok později v hodinách harmonie na konzervatoři. Budiž řečeno, ze se mi zprvu nejevil jako shora uvedený myslitel, nýbrž spíš jako kantorský pedant. Začal tím, že nás učil psát noty – nikoli jako bambule na špejlích, nýbrž jako součást zápisu, který musí umět poskytnout na první pohled jakkoli složitou znějící představu. Pravidla tohoto psaní se nám zdála nepředstavitelně složitá a ovšem zbytečná – zvlášť když jejich nedbání stíhal špatnými známkami. Docenil jsem je teprve později, když jsme ve filharmonii museli zvládat stohy diletantsky opsaných novinek z Českého hudebního fondu: čím víc energie musí muzikant vynakládat na dešifrování partu, tím méně mu jí zbývá na vlastní výkon.

Nicméně každá úloha z harmonie znamenala dvakrát týdně práci dlouho do noci. Jednou jsem si na to postěžoval dirigentu Zbyňku Mrkosovi, když poněkud protahoval večerní zkoušku Moravského komorního orchestru.

„Dej to sem, to zmáknem na posezení!“

Sedl si ke klavíru a během deseti minut složil nad udaným basem velice hezkou písničku; sotva jsem stačil zapisovat akordy. Doma jsem pak při přepisu do krasopisného sešitu sice měl jisté pochybnosti, ale koneckonců Zbyněk učil harmonii v paralelní třídě, tak co. V přespříští hodině nám pak Schaefer rozdával opravené úlohy a zastavil se nade mnou.

„Pane Beneši,“ pravil s jakousi lítostí, „doufal jsem, že vám budu moci dál o pololetí chvalitebnou, ale teď...“ Byla tam čtyřka jako dům.

V pozdějších letech svůj klasifikační systém ještě propracoval. Bohuš Zoubek, pozdější první hornista a nakonec výtečný ředitel filharmonie, který chodil k Schaefrovi do harmonie nějaký rok po mně, vypráví, že jim ve třídě pan profesor při prvním setkání sdělil své klasifikační zásady: jedničku si zaslouží nejlepší práce v Československu, dvojku nejlepší v ústavu a nejlepší ve třídě trojku. Ve snaze postihnout další klasifikaci co nejspravedlivěji ohodnotil pan profesor každý prohřešek podle jeho závažnosti určitým počtem bodů; konečnou známku tvořil jejich součet. On sám, Zoubek, dosáhl jako osobního rekordu dvaadvacítky – a to zůstal ještě daleko za vítězným kolegou Bochořákem s jeho sedmasedmdesátkou...

Jako svědectví o osobnosti Theodora Schaefra by tyto úsměvné vzpomínky byly ovšem bez významu, nebýt jejich protějšku, to jest skutečných výsledků, jichž Schaefer jako pedagog dosahoval. V jeho hodinách jsem od začátku dokázal postřehnout, že to, co – v souladu s učebnicí – přednáší, je součástí jeho složitého a velmi promyšleného pohledu na hudbu, umění a lidské dějiny vůbec; prozrazovala to ostatně občasná extempore, jež si tu a tam dovoloval, poznámky nápadné svou logickou provázaností. Jevil se mi jako apoštol myšlenkové kázně a železné logiky – a přiznám se, že jsem byl zvědav na jeho vlastní tvorbu.

K té jsem se pak dostal ve filharmonii. Imponovala mi především tím, že se dokázala vyhnout mělčinám v té době povinného socialistického realismu a uhájit požadavek náročné myšlenkové i tvarové konstrukce; Schaefer věděl vždy nejen, co napsal, nýbrž také jak to napsal a proč to tak napsal. Na provokativní dotazy hráčů při natáčení (jak to, že tady mám decrescendo, když ostatní zesilují?) odpovídal trpělivě, přesně a hlavně přesvědčivě. Natočili jsme tak především Diathema pro violu a orchestr, sólisticky velmi citlivě uplatňující zvukově choulostivý, ale výrazově nenapodobitelný nástroj – a Rapsodickou reportáž inspirovanou obletem Měsíce sovětskou sondou, dílo do té doby neznámého „kosmického prožitku“. Nejhezčí zkušenost jsem však udělal později s natáčením Třetího kvartetu: obsáhlá skladba z válečných let je intimní výpovědí, jak se na komorní dílo sluší, a potvrdila mi, že pan profesor je při vší své železné tvůrčí kázni a pedagogické přísnosti člověkem, jak jsem ho mezitím poznal – jedním z nejlaskavějších lidí, co jich po světě chodilo a chodí.

Měl mi to napovědět už ten úvodní zážitek, jemuž jsem tehdy nerozuměl: neznámému mládenci, který se možná stane jedním z jeho žáků v hodinách harmonie, věnoval na potkání soukromý hodinový výklad o jejích mimoškolních tajemstvích. Snad by o této jeho obětavosti mohli ledacos říci jeho žáci z kompoziční třídy na konzervatoři a na JAMU (Pavel Blatný, Jan Duchaň, Ctirad Kohoutek, Alois Piňos, Zdeněk Pololáník, Zdeněk Zouhar), pokud ještě žijí – tvořili generaci, jež se také zásluhou svého učitele dostala svého času do povědomí jako brněnská škola hlásící se v letech regulované tvorby konečně zase k mezinárodnímu vývoji.

Theodor Schaefer se narodil v Telči 23. ledna 1904 a zemřel v Brně 19. března 1969; od jeho narození letos uplynulo 110 let.

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

V Brně našel Václav Neumann těleso, v němž dosud zbývalo něco z jeho mládežnických začátků, ale plné výborných muzikantů – v čele smyčcových skupin hráli členové tehdy už mezinárodně proslulého Janáčkova kvarteta, v dechových první hráči budoucí filharmonie. Navíc většinou ochotných přijmout jeho způsob práce, usilující zapojit všechny zúčastněné do jednotné atmosféry.  více

Je jistým paradoxem, že členové nejstaršího z profesionálně působících brněnských komorních orchestrů mají trvale nejnižší věkový průměr: Moravský komorní orchestr složený z generačně se střídajících posluchačů brněnské konzervatoře vznikl v roce 1948 a oslavuje tudíž v této sezoně 65 let svého působení.  více

Přítomnost se stává minulostí každým okamžikem, plynule. Příběhy, které prožíváme nebo jichž jsme tak či onak svědky, odplývají do paměti nebo nepaměti a zůstávají – někdy – zaznamenány nebo ztělesněny svými následky.  více


Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Nejčtenější

Kritika

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více