Harmonie čili soulad (O Theodoru Schaefrovi)

Harmonie čili soulad (O Theodoru Schaefrovi)

V prvním poválečném roce jsme s mým starším spoluhráčem ze studentského kvarteta zajeli z Kroměříže na skok do Brna: on se ucházel o přijetí na konzervatoř a já mu tiše záviděl. Konzervatoř tehdy už sídlila ve své dnešní budově, někdejším německém učitelském ústavu; Ferda mě před ní nechal čekat a šel tam s nějakým lejstrem pro informace. Po jisté době se objevil ve společnosti důstojně vyhlížejícího pána v brýlích, jenž mu něco zaujatě vykládal; aniž si mě všimli, zamířili po způsobu peripatetických filosofů k Lužánkám a zmizeli za rohem. Ferda se vrátil právě ve chvíli, kdy už jsem byl rozhodnut jít na vlak zpátky do Kroměříže. Vypadal trochu roztržitě.

„Kdes byl tak dlouho a proč se tvářiš jak blbec?“ chtěl jsem vědět.
„To byl profesor Theodor Schaefer,“ pravil nelogicky, „bude mě učit harmonii.“
„A co ti chtěl?“
„Vyprávěl mi vo kvintovým kruhu a nechal si ujet pět tramvají; von bydlí někde v Řečkovicích.“
„Vo kvintovým kruhu se dočteš všechno v každý příručce za deset minut...“
„No jo, ale všecky ty souvislosti...“

Právě ty souvislosti chtěl pan profesor svému budoucímu žáku aspoň naznačit; že to, čemu se říká harmonie, není jen několik pravidel o spojování akordů točících se v kvintovém kruhu, nýbrž magický průsečík fyzikálních zákonů a exaktní matematiky s estetikou, tvůrčí fantazií a tajemnými ději v individuálním lidském nitru, zrcadlící navíc v kostce vývoj hudebního myšlení za posledních tisíc let.

S panem profesorem jsem se začal osobně stýkat o nějaký rok později v hodinách harmonie na konzervatoři. Budiž řečeno, ze se mi zprvu nejevil jako shora uvedený myslitel, nýbrž spíš jako kantorský pedant. Začal tím, že nás učil psát noty – nikoli jako bambule na špejlích, nýbrž jako součást zápisu, který musí umět poskytnout na první pohled jakkoli složitou znějící představu. Pravidla tohoto psaní se nám zdála nepředstavitelně složitá a ovšem zbytečná – zvlášť když jejich nedbání stíhal špatnými známkami. Docenil jsem je teprve později, když jsme ve filharmonii museli zvládat stohy diletantsky opsaných novinek z Českého hudebního fondu: čím víc energie musí muzikant vynakládat na dešifrování partu, tím méně mu jí zbývá na vlastní výkon.

Nicméně každá úloha z harmonie znamenala dvakrát týdně práci dlouho do noci. Jednou jsem si na to postěžoval dirigentu Zbyňku Mrkosovi, když poněkud protahoval večerní zkoušku Moravského komorního orchestru.

„Dej to sem, to zmáknem na posezení!“

Sedl si ke klavíru a během deseti minut složil nad udaným basem velice hezkou písničku; sotva jsem stačil zapisovat akordy. Doma jsem pak při přepisu do krasopisného sešitu sice měl jisté pochybnosti, ale koneckonců Zbyněk učil harmonii v paralelní třídě, tak co. V přespříští hodině nám pak Schaefer rozdával opravené úlohy a zastavil se nade mnou.

„Pane Beneši,“ pravil s jakousi lítostí, „doufal jsem, že vám budu moci dál o pololetí chvalitebnou, ale teď...“ Byla tam čtyřka jako dům.

V pozdějších letech svůj klasifikační systém ještě propracoval. Bohuš Zoubek, pozdější první hornista a nakonec výtečný ředitel filharmonie, který chodil k Schaefrovi do harmonie nějaký rok po mně, vypráví, že jim ve třídě pan profesor při prvním setkání sdělil své klasifikační zásady: jedničku si zaslouží nejlepší práce v Československu, dvojku nejlepší v ústavu a nejlepší ve třídě trojku. Ve snaze postihnout další klasifikaci co nejspravedlivěji ohodnotil pan profesor každý prohřešek podle jeho závažnosti určitým počtem bodů; konečnou známku tvořil jejich součet. On sám, Zoubek, dosáhl jako osobního rekordu dvaadvacítky – a to zůstal ještě daleko za vítězným kolegou Bochořákem s jeho sedmasedmdesátkou...

Jako svědectví o osobnosti Theodora Schaefra by tyto úsměvné vzpomínky byly ovšem bez významu, nebýt jejich protějšku, to jest skutečných výsledků, jichž Schaefer jako pedagog dosahoval. V jeho hodinách jsem od začátku dokázal postřehnout, že to, co – v souladu s učebnicí – přednáší, je součástí jeho složitého a velmi promyšleného pohledu na hudbu, umění a lidské dějiny vůbec; prozrazovala to ostatně občasná extempore, jež si tu a tam dovoloval, poznámky nápadné svou logickou provázaností. Jevil se mi jako apoštol myšlenkové kázně a železné logiky – a přiznám se, že jsem byl zvědav na jeho vlastní tvorbu.

K té jsem se pak dostal ve filharmonii. Imponovala mi především tím, že se dokázala vyhnout mělčinám v té době povinného socialistického realismu a uhájit požadavek náročné myšlenkové i tvarové konstrukce; Schaefer věděl vždy nejen, co napsal, nýbrž také jak to napsal a proč to tak napsal. Na provokativní dotazy hráčů při natáčení (jak to, že tady mám decrescendo, když ostatní zesilují?) odpovídal trpělivě, přesně a hlavně přesvědčivě. Natočili jsme tak především Diathema pro violu a orchestr, sólisticky velmi citlivě uplatňující zvukově choulostivý, ale výrazově nenapodobitelný nástroj – a Rapsodickou reportáž inspirovanou obletem Měsíce sovětskou sondou, dílo do té doby neznámého „kosmického prožitku“. Nejhezčí zkušenost jsem však udělal později s natáčením Třetího kvartetu: obsáhlá skladba z válečných let je intimní výpovědí, jak se na komorní dílo sluší, a potvrdila mi, že pan profesor je při vší své železné tvůrčí kázni a pedagogické přísnosti člověkem, jak jsem ho mezitím poznal – jedním z nejlaskavějších lidí, co jich po světě chodilo a chodí.

Měl mi to napovědět už ten úvodní zážitek, jemuž jsem tehdy nerozuměl: neznámému mládenci, který se možná stane jedním z jeho žáků v hodinách harmonie, věnoval na potkání soukromý hodinový výklad o jejích mimoškolních tajemstvích. Snad by o této jeho obětavosti mohli ledacos říci jeho žáci z kompoziční třídy na konzervatoři a na JAMU (Pavel Blatný, Jan Duchaň, Ctirad Kohoutek, Alois Piňos, Zdeněk Pololáník, Zdeněk Zouhar), pokud ještě žijí – tvořili generaci, jež se také zásluhou svého učitele dostala svého času do povědomí jako brněnská škola hlásící se v letech regulované tvorby konečně zase k mezinárodnímu vývoji.

Theodor Schaefer se narodil v Telči 23. ledna 1904 a zemřel v Brně 19. března 1969; od jeho narození letos uplynulo 110 let.

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

V Brně našel Václav Neumann těleso, v němž dosud zbývalo něco z jeho mládežnických začátků, ale plné výborných muzikantů – v čele smyčcových skupin hráli členové tehdy už mezinárodně proslulého Janáčkova kvarteta, v dechových první hráči budoucí filharmonie. Navíc většinou ochotných přijmout jeho způsob práce, usilující zapojit všechny zúčastněné do jednotné atmosféry.  více

Je jistým paradoxem, že členové nejstaršího z profesionálně působících brněnských komorních orchestrů mají trvale nejnižší věkový průměr: Moravský komorní orchestr složený z generačně se střídajících posluchačů brněnské konzervatoře vznikl v roce 1948 a oslavuje tudíž v této sezoně 65 let svého působení.  více

Přítomnost se stává minulostí každým okamžikem, plynule. Příběhy, které prožíváme nebo jichž jsme tak či onak svědky, odplývají do paměti nebo nepaměti a zůstávají – někdy – zaznamenány nebo ztělesněny svými následky.  více


Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Roman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle.  více

Do letošního ročníku festivalu Janáček Brno přispěla i Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění. Její posluchači připravili sobotní komponovaný program, který divákům předvedl nejen hudbu nejrůznějších stylů, ale také jim ukázal různé prostory fakulty. Při vstupu na fakultu byla příchozím rozdána barevná kolečka, která rozdělila publikum na tři menší skupiny. To vše se stalo z kapacitních důvodů, jelikož se program kromě auly odehrával také ve varhanním sále, klenbovém sále a učebně 09. Všichni tak slyšeli totožný program jen v jiném pořadí.  více

Téměř po devadesáti letech od svého vzniku se do Brna vrátila jediná opera Pavla Haase (1899–1944) Šarlatán. Inscenování této humorné opery se ujalo Národní divadlo moravskoslezské v režii Ondřeje Havelky a hudebním nastudování Jakuba Kleckera. Několik týdnů po premiéře inscenace v Ostravě se v pátek 8. listopadu v Mahenově divadle, kde měl Šarlatán v roce 1938 svoji světovou premiéru, nabídnul novinku ve svém devátém ročníku Festival Janáček Brno 2024.  více

Jedním z komorních koncertů devátého ročníku festivalu Janáček Brno byl také večer věnovaný dílům Leoše Janáčka, a zejména Pavla Haase. Tyto skladby provedla v úterý 5. listopadu v Mozartově sále divadla Reduta různá hudební uskupení složená z tenoristy Nickyho Spence, klavíristky Lady ValešovéNavarra String Quartetu, houslistky Ivany Víškové, hornisty Antonína Koláře a flétnisty Michala Vojáčkavíce

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Nejčtenější

Kritika

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Roman Hasymau (Števa Buryja).  více