Herbie Hancock, Antonioni a Kulový blesk

Herbie Hancock, Antonioni a Kulový blesk

Brno čeká koncert jednoho z nejvlivnějších hudebníků současnosti Herbieho Hancocka. Jeho hudbu nelze opominout ani přeslechnout. Přece jen jsou ale chvíle, kdy si jí vůbec nevšimnete, a navíc je to tak správně, jak se přesvědčil i Ladislav Smoljak. První část dvoudílného seriálu Jana Daleckého především o filmové hudbě fenoménu Herbie.

Jméno Herbieho Hancocka znají Brňané z billboardů už hezkých pár měsíců, aniž často alespoň tuší, co opravdu znamená v dnešním hudebním světě: je totiž značkou nejvyšší kvality už více než půl století. Neobejdeme se tedy bez nejnutnějších povinných údajů, ale pak rychle jinam, do méně zprofanovaných zákoutí.
Herbert Jeffrey Hancock přišel na svět v Chicagu 12. dubna 1940. Svoji pověst zázračného dítěte potvrdil, když mu bylo 11 a s tamním symfonickým orchestrem vystoupil jako sólista v Mozartově klavírním koncertu D dur č. 26. Až potud se jeho životopis neliší od mnoha budoucích světových virtuózů. A naopak, jen málokterý jazzman se může pochlubit tak slibným startem, díky němuž nepoznal něco jako technické limity. Byl schopen zahrát cokoliv a rozhodl se pro jazz. První důležitou zastávkou na dlouhé cestě bylo kvinteto mnohem zkušenějšího, o osm let staršího trumpetisty Donalda Byrda. Tak se Herbie dostal do New Yorku, v jednadvaceti začal nahrávat a záhy se stal cennou akvizicí prestižní gramofonové značky Blue Note. Naprosto přesvědčivě prorazil svým megahitem Watermelon Man, nahraným 28. května 1962 na první vlastní album, Takin’ Off. Neuplynul ani rok a už ho měl ve svém kvintetu Miles Davis. Natočil s ním desku Seven Steps to Heaven a zúčastnil se velkých festivalů (Paříž, Monterey), aby objevil přímo telepatické spojení s rovněž novým Davisovým kontrabasistou Ronem Carterem, jak slyšíme z koncertního alba My Funny Valentine z 12. února 1964. Není divu, Herbie rozvíjel své mimořádné harmonické myšlení prostřednictvím desek pánského vokálního kvarteta The Hi-Lo’s a jejich aranžéra Clare Fischera, rovněž zdatného jazzového pianisty. Vyšel cestami, které nebyly v té době zcela běžné a dokázal se tak dostat ještě o kus dál.

Když jsem požádal našeho předního znalce osoby a tvorby Herbieho Hancocka, totiž jeho nástrojového kolegu Emila Viklického, napsal mi k tomu:
S Herbiem jsem se poprvé setkal v San Sebastianu v létě 1976. Nechal jsem mu v recepci hotelu lístek. Po koncertě mi zavolal, vypili jsme půl láhve cognacu Rémy Martin a mluvili o hudbě a o všem možném. Povídal o Milesovi, o souhře s Ron Carterem a s Tony Williamsem. Tedy, že ona úžasná kompaktáta, jak je známe z LP My Funny Valentine (1964 v Avery Fisher Hall, NYC), skutečně nebyla plánována nebo nazkoušena, ale vznikala na místě. Měl jsem tehdy sebou opsaná dvě Herbieho sóla z téhle LP – Stella by Starlight a My Funny Valentine. Reharmonizace ve druhých osmi taktech Herbieho sóla Stella by Starlight jsou nevídané, a Ron Carter jej přesně sleduje. Prý něco intuitivně vytušil, něco odkoukal z Herbieho levé ruky. Další krátké setkání bylo v Pori v 1982 backstage, mám z toho fotku.

I když jeho velký šéf Miles Davis od prvního studiového alba svého tzv. druhého velkého kvinteta zařazoval do repertoáru skladby jeho členů, nestačila Herbieho neustále prýštící invenci tato výsostná realizace (vše na Davisově mateřské značce Columbia; co by za to jiní dali!) a u již zmíněné společnosti Blue Note vydal v letech 1963-69 sérii pozoruhodných alb: My Point of View, Inventions and Dimensions, Empyrean Isles (s hitem Cantaloupe Island), Maiden Voyage (zejména titulní skladba a určitě Dolphin Dance a The Eye of the Hurricane), Speak Like a Child a The Prisoner, jedno lepší než druhé. O všech už bylo napsáno tolik chvály, že čtenáře odkážu na mnohé dnes snadno dostupné zdroje a hlavně doporučím toto všechno jako povinný poslech, nejlépe víckrát opakovaný.

Právě uprostřed této skvělé éry, srdci vyznavače moderního akustického jazzu nejdražší, najdeme Hancockův debut coby filmového skladatele. Pro mnohé jen subkapitola komerční povahy, práce na zakázku, avšak pozor: šestadvacetiletého, v tomto oboru naprosto nezkušeného tvůrce, si vybral a oslovil pan Někdo – Michelangelo Antonioni (1912-2007) do svého prvního anglicky mluvícího filmu Blow-Up, známého v českém prostředí pod názvem Zvětšenina. Krátkou povídku Julia Cortázara Las babas del diablo rozehrál Antonioni do téměř dvouhodinového příběhu z Londýna šedesátých let, v němž se realita snoubí se snem. Hezké je, že do filmu nenápadně zakomponoval i autora literární předlohy, i když jen jako bezdomovce. Režisérovým přáním byl jazzový hudební doprovod a Herbie byl příjemně překvapen jeho znalostí terénu. Vzpomíná:
„Ukázalo se, že Antonioni je velký jazzový fanoušek. Řekl mi, že si přál do filmu jazzovou hudbu, protože ji má prostě rád. Zeptal jsem se ho na jeho oblíbence a on jmenoval saxofonistu Alberta Aylera. Byl jsem ohromen. On že zná Aylera? Pokračoval a jmenoval další muzikanty, které si oblíbil – Milese, Dizzyho, moje věci s Tony Williamsem. Znal Jacka DeJohnetta, Joea Hendersona. Řekl jsem si: to je fantastické. A byl jsem šťasten, že mohu některé z jmenovaných přizvat. Slyšíte je na této desce.“
Navíc hudbu těchto lidí tehdy všichni mladí fotografové rádi používali při práci s modely. V ateliérech zněly nahrávky varhaníka Jimmyho Smithe a dalších.

Herbie strávil několik týdnů v Londýně, pokusil se natočit to, co napsal, s místními hudebníky, avšak nebyl spokojen. „Hrával jsem a psával pro newyorské muzikanty, pro ty nejlepší. Proto má ta filmová hudba newyorský styl, jeho agresivitu. To nemohlo vůbec fungovat s anglickými hudebníky. Znělo to zcela jinak, než jak jsem to slyšel v hlavě. Bylo to chabé, neslané a nemastné. Musel jsem zpátky do New Yorku a natočit to tam.“
A kým? To bylo dlouho předmětem dohadů. V titulcích se sice mihne i jméno Herbieho Hancocka u položky hudba, avšak ani soundtrack, vydaný na LP desce MGM E/SE-4447 a obsahující více hudby, než je ve filmu použito, neboť byly nahrány ucelené skladby, neuvádí jediného z dalších účastníků nahrávání, ačkoliv jde o absolutní špičku newyorských jazzmanů. Herbie zvolil tyto spoluhráče, střídající se v různě početných kombinacích: Freddie Hubbard, Joe Newman – trubky, Phil Woods – alt sax, Joe Henderson – tenor sax, Paul Griffin – varhany, Jim Hall – kytara, Ron Carter – kontrabas, Jack DeJohnette – bicí nástroje. Tato jména čteme až v CD reedici s katalogovými údaji Rhino R2 72527, rozšířené o několik bonusů dříve neznámé hudby a v bookletu, obsahujícím i vzpomínky samotného skladatele, jsou ještě i jiná jména: Billy Mitchell – tenor sax, Jimmy Smith – varhany, Bob Cranshaw – kontrabas, Tony Williams – bicí. Kdo tohle rozsoudí? A je to opravdu tolik důležité? Výsledek je přece úžasný.

Herbie se po 30 letech vrací ke vzpomínkám na počátek spolupráce s Antonionim: „Řekl jsem mu, že nevím vůbec nic o psaní filmové hudby. On mi na to odpověděl: Nedělej si s tím starost. Vysvětlil mi, že potřebuje v zásadě jen jazzové písničky. V tom jsem byl doma. Přitom ale jejich struktura je ve skutečnosti ošidnější, než by se při prvním shlédnutí filmu zdálo. Pozornému divákovi neujde, že Antonioni ladí jednu scénu s Vanessou Redgrave do „jazzova“ už jen tím, že na talíři gramofonu je rozeznatelná charakteristická černá etiketa desky značky Verve. Správný sběratel ví, že její původní majitel, velký jazzový impresário Norman Granz, roku 1960 prodal tento label společnosti MGM, která přece Zvětšeninu produkovala a je chvályhodné, že nově získanou kvalitní značku ještě řadu let udržela na dosavadní úrovni (Bill Evans, Jimmy Smith, Oscar Peterson, Ella Fitzgerald, Stan Getz, to je jen pár jmen hlavních hvězd katalogu).

Dále Hancock velmi upřímně doznává, že Antonioni mu dal důležitou lekci jak psát hudbu pro film. Zpočátku však takový pocit vůbec neměl. Vzpomíná: „Když po delší době došlo k newyorské premiéře – bylo to 18. prosince 1966 – kam jsem se vydal ve společenském oděvu – poprvé v životě jsem byl přítomen tak slavnostní chvíli – byl jsem výsledkem vysloveně zklamán. Antonioni moji hudbu úplně pohřbil.“ Hned druhý den režisérovi volal, aby mu sdělil své rozčarování. Ten mu odpověděl sice účastně, avšak aniž by se omlouval: „Musel jsem ji použít, jak jsem to cítil já.“ Herbie už se zmohl jen na: „Dobrá, ale já z toho nejsem šťastný“, a zavěsil. Pak o celé věci tři dny přemýšlel a zjistil, že je to jinak. „V hlavě se mi rozbřesklo. Nešel jsem na premiéru, abych shlédl film, ale abych slyšel svoji hudbu. Tak je to špatně. Obecně řečeno, nikdo nejde na film poslouchat hudbu. Navštívil jsem tedy další představení, abych ten film viděl – a zamiloval jsem si jej. Volal jsem opět Antonionimu, abych se omluvil: Měl jste naprosto pravdu. Už tomu rozumím, velmi jsem se poučil. A to je něco, co si budu pamatovat po celý zbytek života.“ Vzácná zkušenost.

Pointou příběhu dvou filmových hudeb Herbieho Hancocka, které u nás slyšely a patrně ani moc nevnímaly tisíce diváků, zaujaty příběhy na plátně, by mohla být jedna příhoda ze života. Někdy mezi těmito dvěma díly, blíž tomu druhému, byl u mne milou návštěvou Ladislav Smoljak. Měli jsme před sebou skoro celý den, nikam jsme nespěchali a pokud jsme zrovna nehovořili, mlčky jsme poslouchali hudbu, kterou jsem kladl na talíř gramofonu. Můj host tehdy náhle vzplanul láskou k nedostižné vokální skupině The Singers Unlimited, takže se do Prahy vracel obohacen o nelegální kopie, tehdy samozřejmě ještě na kazetách. Jednu chvíli se mne zeptal: Co říkáte na hudbu ve filmu…..? (a jmenoval tuším Kulový blesk).
Já jsem bez rozmýšlení reagoval: Tam byla nějaká hudba? Pan Smoljak byl málem uražen, vždyť si na jejím výběru dal tak záležet! Obvykle mívám vynikající nápady, ale pozdě. Tentokrát však zapracoval nějaký pud sebezáchovy a returnoval jsem: Pane Smoljaku, co jako zkušený filmař říkáte na hudbu ke Zvětšenině? a on odpověděl přesně jako já předtím: Tam byla nějaká hudba? Sáhl jsem po té desce MGM 4447 a po poslechu jsme se shodli, že filmová hudba, má-li být dobrá, opravdu nesmí poutat pozornost na sebe samu a musí nenápadně umocňovat vizuální dojmy. K čemuž už před námi dospěl i Herbie Hancock po své vzácné zkušenosti s Michelangelem Antonionim.

Pokračování →

Titulní foto Guillaume Laurent

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle.  více

Do letošního ročníku festivalu Janáček Brno přispěla i Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění. Její posluchači připravili sobotní komponovaný program, který divákům předvedl nejen hudbu nejrůznějších stylů, ale také jim ukázal různé prostory fakulty. Při vstupu na fakultu byla příchozím rozdána barevná kolečka, která rozdělila publikum na tři menší skupiny. To vše se stalo z kapacitních důvodů, jelikož se program kromě auly odehrával také ve varhanním sále, klenbovém sále a učebně 09. Všichni tak slyšeli totožný program jen v jiném pořadí.  více

Téměř po devadesáti letech od svého vzniku se do Brna vrátila jediná opera Pavla Haase (1899–1944) Šarlatán. Inscenování této humorné opery se ujalo Národní divadlo moravskoslezské v režii Ondřeje Havelky a hudebním nastudování Jakuba Kleckera. Několik týdnů po premiéře inscenace v Ostravě se v pátek 8. listopadu v Mahenově divadle, kde měl Šarlatán v roce 1938 svoji světovou premiéru, nabídnul novinku ve svém devátém ročníku Festival Janáček Brno 2024.  více

Jedním z komorních koncertů devátého ročníku festivalu Janáček Brno byl také večer věnovaný dílům Leoše Janáčka, a zejména Pavla Haase. Tyto skladby provedla v úterý 5. listopadu v Mozartově sále divadla Reduta různá hudební uskupení složená z tenoristy Nickyho Spence, klavíristky Lady ValešovéNavarra String Quartetu, houslistky Ivany Víškové, hornisty Antonína Koláře a flétnisty Michala Vojáčkavíce

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Nejčtenější

Kritika

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce