Herbie Hancock, Antonioni a Kulový blesk

Herbie Hancock, Antonioni a Kulový blesk

Brno čeká koncert jednoho z nejvlivnějších hudebníků současnosti Herbieho Hancocka. Jeho hudbu nelze opominout ani přeslechnout. Přece jen jsou ale chvíle, kdy si jí vůbec nevšimnete, a navíc je to tak správně, jak se přesvědčil i Ladislav Smoljak. První část dvoudílného seriálu Jana Daleckého především o filmové hudbě fenoménu Herbie.

Jméno Herbieho Hancocka znají Brňané z billboardů už hezkých pár měsíců, aniž často alespoň tuší, co opravdu znamená v dnešním hudebním světě: je totiž značkou nejvyšší kvality už více než půl století. Neobejdeme se tedy bez nejnutnějších povinných údajů, ale pak rychle jinam, do méně zprofanovaných zákoutí.
Herbert Jeffrey Hancock přišel na svět v Chicagu 12. dubna 1940. Svoji pověst zázračného dítěte potvrdil, když mu bylo 11 a s tamním symfonickým orchestrem vystoupil jako sólista v Mozartově klavírním koncertu D dur č. 26. Až potud se jeho životopis neliší od mnoha budoucích světových virtuózů. A naopak, jen málokterý jazzman se může pochlubit tak slibným startem, díky němuž nepoznal něco jako technické limity. Byl schopen zahrát cokoliv a rozhodl se pro jazz. První důležitou zastávkou na dlouhé cestě bylo kvinteto mnohem zkušenějšího, o osm let staršího trumpetisty Donalda Byrda. Tak se Herbie dostal do New Yorku, v jednadvaceti začal nahrávat a záhy se stal cennou akvizicí prestižní gramofonové značky Blue Note. Naprosto přesvědčivě prorazil svým megahitem Watermelon Man, nahraným 28. května 1962 na první vlastní album, Takin’ Off. Neuplynul ani rok a už ho měl ve svém kvintetu Miles Davis. Natočil s ním desku Seven Steps to Heaven a zúčastnil se velkých festivalů (Paříž, Monterey), aby objevil přímo telepatické spojení s rovněž novým Davisovým kontrabasistou Ronem Carterem, jak slyšíme z koncertního alba My Funny Valentine z 12. února 1964. Není divu, Herbie rozvíjel své mimořádné harmonické myšlení prostřednictvím desek pánského vokálního kvarteta The Hi-Lo’s a jejich aranžéra Clare Fischera, rovněž zdatného jazzového pianisty. Vyšel cestami, které nebyly v té době zcela běžné a dokázal se tak dostat ještě o kus dál.

Když jsem požádal našeho předního znalce osoby a tvorby Herbieho Hancocka, totiž jeho nástrojového kolegu Emila Viklického, napsal mi k tomu:
S Herbiem jsem se poprvé setkal v San Sebastianu v létě 1976. Nechal jsem mu v recepci hotelu lístek. Po koncertě mi zavolal, vypili jsme půl láhve cognacu Rémy Martin a mluvili o hudbě a o všem možném. Povídal o Milesovi, o souhře s Ron Carterem a s Tony Williamsem. Tedy, že ona úžasná kompaktáta, jak je známe z LP My Funny Valentine (1964 v Avery Fisher Hall, NYC), skutečně nebyla plánována nebo nazkoušena, ale vznikala na místě. Měl jsem tehdy sebou opsaná dvě Herbieho sóla z téhle LP – Stella by Starlight a My Funny Valentine. Reharmonizace ve druhých osmi taktech Herbieho sóla Stella by Starlight jsou nevídané, a Ron Carter jej přesně sleduje. Prý něco intuitivně vytušil, něco odkoukal z Herbieho levé ruky. Další krátké setkání bylo v Pori v 1982 backstage, mám z toho fotku.

I když jeho velký šéf Miles Davis od prvního studiového alba svého tzv. druhého velkého kvinteta zařazoval do repertoáru skladby jeho členů, nestačila Herbieho neustále prýštící invenci tato výsostná realizace (vše na Davisově mateřské značce Columbia; co by za to jiní dali!) a u již zmíněné společnosti Blue Note vydal v letech 1963-69 sérii pozoruhodných alb: My Point of View, Inventions and Dimensions, Empyrean Isles (s hitem Cantaloupe Island), Maiden Voyage (zejména titulní skladba a určitě Dolphin Dance a The Eye of the Hurricane), Speak Like a Child a The Prisoner, jedno lepší než druhé. O všech už bylo napsáno tolik chvály, že čtenáře odkážu na mnohé dnes snadno dostupné zdroje a hlavně doporučím toto všechno jako povinný poslech, nejlépe víckrát opakovaný.

Právě uprostřed této skvělé éry, srdci vyznavače moderního akustického jazzu nejdražší, najdeme Hancockův debut coby filmového skladatele. Pro mnohé jen subkapitola komerční povahy, práce na zakázku, avšak pozor: šestadvacetiletého, v tomto oboru naprosto nezkušeného tvůrce, si vybral a oslovil pan Někdo – Michelangelo Antonioni (1912-2007) do svého prvního anglicky mluvícího filmu Blow-Up, známého v českém prostředí pod názvem Zvětšenina. Krátkou povídku Julia Cortázara Las babas del diablo rozehrál Antonioni do téměř dvouhodinového příběhu z Londýna šedesátých let, v němž se realita snoubí se snem. Hezké je, že do filmu nenápadně zakomponoval i autora literární předlohy, i když jen jako bezdomovce. Režisérovým přáním byl jazzový hudební doprovod a Herbie byl příjemně překvapen jeho znalostí terénu. Vzpomíná:
„Ukázalo se, že Antonioni je velký jazzový fanoušek. Řekl mi, že si přál do filmu jazzovou hudbu, protože ji má prostě rád. Zeptal jsem se ho na jeho oblíbence a on jmenoval saxofonistu Alberta Aylera. Byl jsem ohromen. On že zná Aylera? Pokračoval a jmenoval další muzikanty, které si oblíbil – Milese, Dizzyho, moje věci s Tony Williamsem. Znal Jacka DeJohnetta, Joea Hendersona. Řekl jsem si: to je fantastické. A byl jsem šťasten, že mohu některé z jmenovaných přizvat. Slyšíte je na této desce.“
Navíc hudbu těchto lidí tehdy všichni mladí fotografové rádi používali při práci s modely. V ateliérech zněly nahrávky varhaníka Jimmyho Smithe a dalších.

Herbie strávil několik týdnů v Londýně, pokusil se natočit to, co napsal, s místními hudebníky, avšak nebyl spokojen. „Hrával jsem a psával pro newyorské muzikanty, pro ty nejlepší. Proto má ta filmová hudba newyorský styl, jeho agresivitu. To nemohlo vůbec fungovat s anglickými hudebníky. Znělo to zcela jinak, než jak jsem to slyšel v hlavě. Bylo to chabé, neslané a nemastné. Musel jsem zpátky do New Yorku a natočit to tam.“
A kým? To bylo dlouho předmětem dohadů. V titulcích se sice mihne i jméno Herbieho Hancocka u položky hudba, avšak ani soundtrack, vydaný na LP desce MGM E/SE-4447 a obsahující více hudby, než je ve filmu použito, neboť byly nahrány ucelené skladby, neuvádí jediného z dalších účastníků nahrávání, ačkoliv jde o absolutní špičku newyorských jazzmanů. Herbie zvolil tyto spoluhráče, střídající se v různě početných kombinacích: Freddie Hubbard, Joe Newman – trubky, Phil Woods – alt sax, Joe Henderson – tenor sax, Paul Griffin – varhany, Jim Hall – kytara, Ron Carter – kontrabas, Jack DeJohnette – bicí nástroje. Tato jména čteme až v CD reedici s katalogovými údaji Rhino R2 72527, rozšířené o několik bonusů dříve neznámé hudby a v bookletu, obsahujícím i vzpomínky samotného skladatele, jsou ještě i jiná jména: Billy Mitchell – tenor sax, Jimmy Smith – varhany, Bob Cranshaw – kontrabas, Tony Williams – bicí. Kdo tohle rozsoudí? A je to opravdu tolik důležité? Výsledek je přece úžasný.

Herbie se po 30 letech vrací ke vzpomínkám na počátek spolupráce s Antonionim: „Řekl jsem mu, že nevím vůbec nic o psaní filmové hudby. On mi na to odpověděl: Nedělej si s tím starost. Vysvětlil mi, že potřebuje v zásadě jen jazzové písničky. V tom jsem byl doma. Přitom ale jejich struktura je ve skutečnosti ošidnější, než by se při prvním shlédnutí filmu zdálo. Pozornému divákovi neujde, že Antonioni ladí jednu scénu s Vanessou Redgrave do „jazzova“ už jen tím, že na talíři gramofonu je rozeznatelná charakteristická černá etiketa desky značky Verve. Správný sběratel ví, že její původní majitel, velký jazzový impresário Norman Granz, roku 1960 prodal tento label společnosti MGM, která přece Zvětšeninu produkovala a je chvályhodné, že nově získanou kvalitní značku ještě řadu let udržela na dosavadní úrovni (Bill Evans, Jimmy Smith, Oscar Peterson, Ella Fitzgerald, Stan Getz, to je jen pár jmen hlavních hvězd katalogu).

Dále Hancock velmi upřímně doznává, že Antonioni mu dal důležitou lekci jak psát hudbu pro film. Zpočátku však takový pocit vůbec neměl. Vzpomíná: „Když po delší době došlo k newyorské premiéře – bylo to 18. prosince 1966 – kam jsem se vydal ve společenském oděvu – poprvé v životě jsem byl přítomen tak slavnostní chvíli – byl jsem výsledkem vysloveně zklamán. Antonioni moji hudbu úplně pohřbil.“ Hned druhý den režisérovi volal, aby mu sdělil své rozčarování. Ten mu odpověděl sice účastně, avšak aniž by se omlouval: „Musel jsem ji použít, jak jsem to cítil já.“ Herbie už se zmohl jen na: „Dobrá, ale já z toho nejsem šťastný“, a zavěsil. Pak o celé věci tři dny přemýšlel a zjistil, že je to jinak. „V hlavě se mi rozbřesklo. Nešel jsem na premiéru, abych shlédl film, ale abych slyšel svoji hudbu. Tak je to špatně. Obecně řečeno, nikdo nejde na film poslouchat hudbu. Navštívil jsem tedy další představení, abych ten film viděl – a zamiloval jsem si jej. Volal jsem opět Antonionimu, abych se omluvil: Měl jste naprosto pravdu. Už tomu rozumím, velmi jsem se poučil. A to je něco, co si budu pamatovat po celý zbytek života.“ Vzácná zkušenost.

Pointou příběhu dvou filmových hudeb Herbieho Hancocka, které u nás slyšely a patrně ani moc nevnímaly tisíce diváků, zaujaty příběhy na plátně, by mohla být jedna příhoda ze života. Někdy mezi těmito dvěma díly, blíž tomu druhému, byl u mne milou návštěvou Ladislav Smoljak. Měli jsme před sebou skoro celý den, nikam jsme nespěchali a pokud jsme zrovna nehovořili, mlčky jsme poslouchali hudbu, kterou jsem kladl na talíř gramofonu. Můj host tehdy náhle vzplanul láskou k nedostižné vokální skupině The Singers Unlimited, takže se do Prahy vracel obohacen o nelegální kopie, tehdy samozřejmě ještě na kazetách. Jednu chvíli se mne zeptal: Co říkáte na hudbu ve filmu…..? (a jmenoval tuším Kulový blesk).
Já jsem bez rozmýšlení reagoval: Tam byla nějaká hudba? Pan Smoljak byl málem uražen, vždyť si na jejím výběru dal tak záležet! Obvykle mívám vynikající nápady, ale pozdě. Tentokrát však zapracoval nějaký pud sebezáchovy a returnoval jsem: Pane Smoljaku, co jako zkušený filmař říkáte na hudbu ke Zvětšenině? a on odpověděl přesně jako já předtím: Tam byla nějaká hudba? Sáhl jsem po té desce MGM 4447 a po poslechu jsme se shodli, že filmová hudba, má-li být dobrá, opravdu nesmí poutat pozornost na sebe samu a musí nenápadně umocňovat vizuální dojmy. K čemuž už před námi dospěl i Herbie Hancock po své vzácné zkušenosti s Michelangelem Antonionim.

Pokračování →

Titulní foto Guillaume Laurent

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Nejčtenější

Kritika

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce