Herbie Hancock, filmová hudba a Grammy za jam session

21. listopad 2014, 0:53

Herbie Hancock, filmová hudba a Grammy za jam session

Po týdnu přichází druhá část vzpomínek Jana Daleckého na jeho seznamování s filmovou hudbou Herbieho Hancocka. Fenomenální hudebník zanedlouho vystoupí v Brně, na konci článku najdete i seznam všech nahrávek, které bodovaly v Top Twenty časopisu Billboard.

Ještě chci dodat, jak jsem se s filmem a hudbou seznamoval. Patrně z ní něco zařadil do své pravidelné Jazz Hour nezapomenutelný Willis Conover v jazzovém vysílání stanice Voice of America, kde jinde bych ji tehdy zaslechl. Zvětšenina šla krátce i v českých kinech a jednou jsem ji zhlédl. Následovaly roky temna. Počátkem února 1973 jsem byl účastníkem turné Státní filharmonie Brno do USA a pár prvních dní jsme strávili v New Yorku. Měl jsem tehdy jediný zájem – jazz. Samozřejmě až po vykonané práci začínající dvěma koncerty v Carnegie Hall. Navštívil jsem pár klubů a množství prodejen starých dobrých vinylů. Na jednom zcela nečekaném místě, v obchodě se vším možným za jednotnou cenu 69 centů jsem mezi neskutečnou směskou našel i několik gramodesek a mezi nimi soundtrack z Blow-Up. Byl jsem štěstím bez sebe, zmocnil se tak levné kořisti a další kroky mne přivedly k Empírové státní budově, jak říká Zdeněk Svěrák. Protože byl krásný mrazivý den jako stvořený pro fotografování, obešel jsem dokola vyhlídkovou terasu v 86. patře a pořídil sérii záběrů do všech světových stran. Sáček s deskou jsem odložil a když jsem dokroužil a vrátil se do výchozího místa, nenašel jsem nic. Lehce nabyl, lehce pozbyl? S tím jsem se nechtěl smířit a lámanou angličtinou se zeptal zřízence, který udržoval na terase pořádek. S úsměvem zašel do své kanceláře a desku mi opět předal. Že ji schoval, aby se (mi) neztratila. Jak zájezd pokračoval, vinylů přibývalo a domů jsem jich přivezl skoro plný kufr, rovných 49. Blow-Up ale tu plejádu nastartoval.

Moje další setkávání s Antonioniho a Hancockovým dílem probíhalo spíš náhodně. Díky nezávislým dramaturgiím dvou různých televizí, veřejnoprávní Československé a stanice Nova se mi podařilo na videokazetu zachytit onen film jak s titulky, tak dabovaný, podstatně horší. Pak se můj dávný přítel vracel z americké emigrace přes Maďarsko a v době, kdy se tam zdržoval, zjistil a sdělil mi, že v jednom malém kině, snad nádražním, už si nepamatuji, běží Zvětšenina. Jen nevěděl, zda s maďarským zvukem nebo s titulky. Naštěstí to byla ta druhá možnost, jak jsme s úlevou zjistili, když jsem se tam rozjel. Dosti bláznivý výlet, který ale vyšel.

Téma Zvětšenina uzavřu něčím neuvěřitelným. Jednou jsem zjistil, že byla konečně vydána CD reedice s bonusovými skladbami. U nás nebyla k mání a dosud jsem neovládal objednání přes internet. Přítel ze Zlína se nabídl, že by to mohlo jít přes známého, který jezdil často do Anglie. Stalo se, zboží přišlo z Ameriky, bylo dovezeno do Baťova města a dodáno mně. Tedy dosti křivolaká a zdlouhavá cesta. Zásadní však bylo to datum: 29. září 2002. Přesně v den devadesátin Michelangela Antonioniho. A pak že se nedějí ještě zázraky.

Herbie Hancock však nezmizel z mého zorného pole a se zájmem jsem sledoval i jeho jiné, běžnější a všeobecně známější aktivity. Jeho vrcholy, slyšeno mýma ušima, jsou: album Maiden Voyage a na něm téma Dolphin Dance, srovnatelné snad jen s Youngovým standardem Stella by Starlight; z produkce roku 1968 deska Speak Like a Child, úžasně citlivě zpracovaný dětský svět, s nádhernými fotografiemi malých černoušků; V. S. O. P.: The Quintet jako úspěšný pokus oživit atmosféru hudby poloviny 60. let na americkém turné 1977; na ně o týden později navazující Tempest in the Colosseum z Tokya a po dvou letech tamtéž pořízené živé album Live Under the Sky; koncertující klavírní duo Hancock/ Corea a Corea/Hancock (první pro Columbia Records, druhé na Polydoru); jiné duo s dávným kolegou Wayne Shorterem, 1 + 1; a ke stoletému jubileu velkého amerického skladatele Gershwin’s World. Rád poslouchám i mnohé z ostatní produkce a pokud jde o Hancocka zprostředkovaného jinými, na celé čáře to u mne vyhrává živé album Mel Lewis Jazz Orchestra Live at Montreux 1980 s pěti bigbandovými partiturami Boba Mintzera, přičemž určitě ne náhodou jsou dvě z předloh z Maiden Voyage, jedna z rovněž lyričtějšího Empyrean Isles, titulní ze Speak Like a Child a jediná, představující Hancocka agresivnějšího, Wiggle-Waggle z desky Fat Albert Rotunda. Jiný koncert vysílala kdysi Česká televize díky prozíravému výběru Petra Zvoníčka a tentýž nebo ještě jiný byl někdy v osmdesátých letech k vidění na americké ambasádě v Praze. Jel jsem tam se stejnou nadějí jako později do kina v Budapešti a ani tehdy jsem nebyl zklamán.

Než se pustím do druhé filmové hudby, ještě veselá příhoda s kvintetem V. S. O. P. Tato zkratka je ze světa lepších francouzských koňaků a vykládá se dvěma způsoby: Very Special Old Pale nebo Very Superior Old Pale. Kdysi jsem viděl nějaké desky tradičního jazzu, opatřené stejnou zkratkou, znamenající Very Special Old Product. Byly to historické nahrávky neworleánského jazzu. Ke kterému významu se ve druhé polovině 70. let přikláněl Herbie, není mi známo. Jezdil s hvězdným „davisovským“ kvintetem po Státech i mimo ně, místo Milese byl jako obvykle Freddie Hubbard a když jednou mírně podcenili a odbyli jednu menší štaci, už si návštěvník toho koncertu stěžoval ve čtenářské rubrice Down Beatu, že přijeli jen čtyři, zahráli slabou hodinu a navrhl, kdyby to tak mělo jít dál, aby zkratka znamenala Very Short One Person, kdy přijede Hancock sám a zahraje jednu skladbu.

Teď ale vážně k tématu číslo dvě, úmyslně přeskočenému ve výběru mých oblíbených desek. Celý filmový příběh má název jako absolutně nejhranější jazzové téma všech dob, balada ’Round Midnight. Také zde se Herbie obklopil svými dávnými a mnohokrát vyzkoušenými druhy, opět přizval hráče tmavé i bílé pleti, avšak tentokrát není autorem veškeré hudby. Kombinuje vlastní kompozice se známými standardy ve vynalézavých aranžmá. Titulní skladba Thelonia Monka a Cootieho Williamse zní hned pod prvními metry filmu s neviditelným Bobbym McFerrinem, v dalších dvou verzích pak už většinu zúčastněných hudebníků i vidíme při práci. Stojí za to je vyjmenovat: Ron Carter, Pierre Michelot, Mads Vinding-kontrabas, Tony Williams, Billy Higgins-bicí, John McLaughlin-kytara, Palle Mikkelborg-trubka, Chet Baker-trubka a zpěv, Wayne Shorter-tenor a sopránsax, Bobby Hutcherson-vibrafon, Lonette McKee-zpěv. Herbieho chvíli střídá u klavíru Cedar Walton. A nad tím vším samozřejmě hlavní hvězda filmu, Dexter Gordon na tenora.

Tento film francouzského režiséra Bertranda Taverniera byl zařazen do programu Filmového festivalu pracujících 1987 a já jsem, bláhově, jak se ukázalo, trnul, jestli seženu vstupenku do kina Scala, tehdy ještě Moskva. Musel jsem jít na 15.30 hodin, neboť v 18.00 už jsem musel sedět ve fraku a s houslemi a smyčcem v rukou u svého pultu na speciálním koncertu Státní filharmonie v Mahenově divadle. Díky tomu zcela netradičnímu začátku, o půldruhé hodiny dříve než obvykle, jsem mohl uskutečnit postupně se rodící ďábelský plán. Nejprve tedy šlo o to, abych na zmíněné pracoviště nemusel pádit před koncem filmu, který jsem doslova hltal. Vyšlo to a jestliže se mi dříve někdy stávalo, že při hraní mé myšlenky sklouzly mimo oblast, které měly zcela patřit, to jest hudbě artificiální, tentokrát jsem hru svého partu svěřil do péče automatického pilota a koumal, jak to udělat, aby ten památný den mé osobní premiéry Kolem půlnoci nekončil klasikou, aby byla záhy opět zatlačena do pozadí. Je to ošklivé doznání, ale tak nějak tomu bylo. Spočítal jsem si, že koncert skončí kolem osmé a kino hraje současně s námi, od šesti, ale také v půl deváté večer třetí představení. Už jsem nebyl nervózní, že bude vyprodáno. Odpoledne nás bylo pár desítek, to dávalo velkou naději až jistotu. O přestávce koncertu jsem zatelefonoval synovi, nechce-li se mnou jít na fantastický jazzový film. Souhlasil a já po odložení fraku shlédl Dextera Gordona a Herbieho Hancocka podruhé. To byl panečku den!

Hudba z filmu ’Round Midnightuž byla podstatně dostupnější než o 20 let dříve Blow-Up. Dříve byl na trhu disk na značce Columbia, s níž byl Herbie smluvně vázán od roku 1973 celých patnáct let. Ukázalo se ale, že to není zdaleka vše, co se pro potřeby zvukové stopy natočilo. Dexter Gordon v té době patřil do stáje Blue Note a zde vyšlo album The Other Side of Round Midnight. Na něm je i usvědčující materiál proti členům důstojné Recording Academy, rozhodujícím každoročně o udělování prestižních cen Grammy. Tato společnost má ve svých řadách hudebníky, producenty, nahrávací techniky a další spřízněné profese, tedy profesionální znalce hudby na zvukových nosičích. Tito experti vybrali a v newyorské Radio City Music Hall dne 2. března 1988 předali vytouženou trofej v kategorii Nejlepší instrumentální kompozice třetí položce alba The Other Side of Round Midnight, nazvané Call Sheet Blues. Jako autoři jsou uvedeni čtyři zúčastnění: Wayne Shorter, Ron Carter, Billy Higgins a Herbie Hancock. Už to mělo být členům Akademie podezřelé. Kdyby si „skladbu“ poslechli, zjistili by, že nemá žádné téma, že jde jen o sled improvizací na blues v B dur. Kdyby si přečetli komentář k albu, dověděli by se, že hudebníci si krátili čas ve studiu, než technici nastaví mikrofony a vše potřebné pro sejmutí jiné, plánované skladby, titulní ’Round Midnight, v níž se pak přidají ještě hlavní hrdina Dexter Gordon (Wayne Shorter zde hraje na sopránku), trumpetista Palle Mikkelborg a především další dánský jazzman, Mads Vinding na druhou basu. Takto ve čtyřech se jen rozehrávali a rozehřívali, zvukový technik William Flageollet vše pohotově zaznamenal a toto improvizované, naprosto rozvolněné muzicírování pak sklidilo zasloužený potlesk ostatních přítomných ve velkém studiu, který je na albu ponechán. Pokud si tuto „skladbu“ poslechli ostatní finalisté, kteří skončili nominací, tedy věhlasní opravdoví skladatelé Henry Mancini, Claude Bolling, Frank Zappa nebo úspěšný tandem Pat Metheny-Lyle Mays, museli být z tak odborného verdiktu patřičně otráveni.

Film ’Round Midnight měl premiéru na festivalu v Torontu 12. září 1986, o 12 dní později byl slavnostně promítán ve Francii, kde se celý příběh vlastně zrodil. Postava Francise Paudrase vznikla podle osudů skutečného pařížského jazzového fanouška Francise Borlera, který obětavě pečuje o filmového Dale Turnera, skvělé zahraného Dexterem Gordonem, jenž je totálně na dně a v průběhu děje mu Francis dodává sebedůvěru, aby se dostal znovu do formy, na pódia a do povědomí lidí. Tato filmová figura je kombinací nešťastných životních příběhů skutečných amerických jazzmanů, Buda Powella a Lestera Younga. Reálné přátelství Paudrase a Powella je námětem řady knih. Filmová story nemá happy-end, očištěný Dale Turner si věří natolik, že se vrátí do New Yorku, do prostředí, které jej předtím tak zničilo. Brzy se Francis Paudras dozvídá, že následoval příliš rychlý a bohužel definitivní pád. Plným právem byl neherec Dexter Gordon nominován na Oscara za hlavní roli a Herbie Hancock za opět skvělou hudbu tentokrát na tuto prestižní trofej dosáhl. Mezi jeho čtrnácti cenami Grammy je pravda i ta téměř zadarmo za zmíněné Call Sheet Blues, avšak všechny ostatní jsou tvrdě zasloužené.

Poslední slovo nechť patří opět Emilu Viklickému a jeho vzpomínkám na další dvě setkání s mistrem černobílých kláves.

Pak jsme se sešli na US embassy v Praze v 1986, den před koncertem a domluvili se na oběd příští den u nás. Míla uvařila svíčkovou, jedli jsme a povídali. Hráli na piano asi do půl čtvrté odpoledne. Pak mě napadlo zmínit se, že odpolední koncert začíná už v 16.00. Herbie řekl, neboj se, oni na mě počkají. Přivezl jsem ho autem ke vchodu do Lucerny cca 15.50.  Před vchodem běhal zděšený americký road manager, ale Herbie se jen smál.

Naposledy mě vzal Herbie v Los Angeles do baru v Beverly Hills, jehož majitelem prý je bubeník Police Stuart Copeland. Dokonce jsme pak spolu tříručně hráli na Fender Rhodes 76, střídali jsme se vždy jeden nahoře, ten druhý mu jednou rukou basoval. Na Rhodes 76 se totiž 4 ruce nevejdou. Po chvíli se na postavenou bicí soupravu přidal bubeník, možná to by majitel, nevím. Odcházel jsem z baru asi ve 3.00 a brzo ráno mi letělo letadlo.

Dle jazzové hitparády týdeníku Billboard bodoval Herbie Hancock svými nahrávkami v Top Twenty následovně (s výsledky v klání o trofej zvanou Grammy):

Alba studiová

1968 Speak Like a Child 14
1969 Fat Albert Rotunda 15
1971 Mwandishi 16
1972 Crossings 10
1973 Sextant 3
1973 Head Hunters 1
1974 Thrust 1
1975 Man-Child 1
1976 Secrets 1
1978 Sunlight 3
1979 Feets, Don’t Fail Me Now 2
1980 Monster 3
1980 Mr. Hands 4
1981 Magic Windows 13
1982 Quartet 5
1982 Lite Me Up 10
1983 Future Shock 2 Grammy
1984 Sound-System 7 Grammy
1994 A Tribute to Miles 2 Grammy
1996 The New Standards 2 Grammy
1997 1 + 1 (s Wayne Shorterem) 2
1998 Gershwin’s World 1 2 Grammy

Alba koncertní

1987 V. S. O. P. 5
1978 An Evening with Herbie Hancock & Chick Corea 8
1979 Corea/Hancock 19
2002 Directions in Music: Live at Massey Hall 2

Filmové hudby

1966 Blow-Up 192
1986 ’Round Midnight 2 Grammy

Poznámka: Dalších 7 cen Grammy získal Hancock za produkci po roce 2000, která již nebodovala v – žebříčcích Billboardu.

← Předchozí díl

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Letošní ročník Expozice nové hudby uzavřelo teprve druhé uvedení kompozičního site specific projektu Fresco Karlheinze Stockhausena (1928–2007), který byl poprvé uvedený v roce 1969. Od této doby se ho nikdo neujal. Divákům, kteří v sobotu 19. 10. navštívili Besední dům, se tak naskytla naprosto unikátní příležitost zažít dílo na vlastní kůži. Zmíněné první uvedení této skladby bylo provázeno sabotážemi ze strany konzervativních muzikantů. A tak je legitimní si položit otázku, zda teprve v sobotu Fresco nezaznělo, jak si to skladatel představoval. Tento náročný projekt kurátorky Moniky Pasiecznik a uměleckého vedoucího Pabla Drukera realizovala čtyři tělesa složená ze členů Brno Contemporary OrchestraMladých brněnských symfoniků Filharmonie Brno pod vedením Pablo Drukera, Radima HanouskaPavla Šnajdra, Tomáše Krejčího a Pavla Zlámalavíce

Komponovaný úterní večer 15. října zahájený v sále Kina Art návštěvníkům nabídl netradiční spojení české premiéry dokumentárního filmu No Ideas But in Things o americkém hudebním skladateli, experimentátorovi a vědci na poli elektronické hudby Alvinu Lucierovi (1931–2021) s živým provedením jeho skladby I Am Sitting in a Room. Zmíněná kompozice se stala refrénem nejen dokumentárního snímku, ale také celé události.  více

Ve druhém dnu festivalu Expozice nové hudby přenesli pořadatelé návštěvníky do vod komorních. V podání houslistky Terezy Horákové v Besedním domě zazněly dvě výjimečné skladby pro sólové housle. Při druhé z nich se k houslistce připojila Sarah Jedličková, která živě pracovala s osmi předem nahranými zvukovými stopami.  více

Slovanská tematika, violoncellová virtuozita a pocta Antonínu Dvořákovi (1841–1904) – i takto bychom mohli ve zkratce shrnout koncert Filharmonie Brno z 10. října v Janáčkově divadle. Pod dohledem etablovaného dirigenta Leoše Svárovského zazněly tři rapsodické kusy z konce sedmdesátých let 19. století a známý Violoncellový koncert h moll v podání mladé a talentované violoncellistky Laury van der Heijdenvíce

Klub moravských skladatelů pravidelně uvádí koncerty, při kterých dostávají slovo mladí interpreti, často teprve studenti vysoké školy či konzervatoře. V pondělí 7. října v 19 hodin v koncertním sále HF JAMU skupina studentů s podporou svých starších kolegů, tentokrát i profesionálů, uvedla program s názvem Od Janáčka k dnešku, hudební vzpomínka na moravské skladatele. Jak už název napovídá, program byl složený z děl čtyř skladatelů, kteří jsou spojeni s Moravou a zejména s Brnem, konkrétně Arne Linky, Pavla Haase, Antonína Tučapského a Leoše Janáčka.  více

Podzimní sérii koncertů z cyklu Barbara Maria Willi uvádí zahájil sólový recitál německé hráčky na klávesové nástroje Christine Schornsheim. Při bezmála dvouhodinového koncertu interpretka v konventu Milosrdných bratří představila výběr z klavírních skladeb klasicistních skladatelů, které provedla na kopii historického kladívkového klavíru – nástroji podobnému tomu, na kterém jmenovaní skladatelé pravděpodobně komponovali.  více

Muzikál nemusí být vždy jen pocukrovaným pozlátkem, mazlivým hudebním vyprávěním zamotaným do přeslazeného konce. Městské divadlo Brno v české premiéře uvedlo broadwayský muzikál Drahý Evane Hansene. Navzdory komickým situacím diváka čeká téměř tragická story ze střední školy roubovaná na komorní hudební příběh. Tento celek nápaditě otevírá drsná témata jako je úzkost, osamocenost, deprese či dokonce sebevražda. Je tedy logické, že dílo s tklivou hudbou a psychologizujícími písňovými texty Benje Paseka a Justina Paula a vynalézavým libretem Stevena Levensona je dnes již takřka kultovním a že budí nadšení. Nyní se tedy lze navrch těšit z tohoto importu také do Brna.  více

Chrámový koncert, který se odehrál v pondělí 23. září v kostele sv. Augustina na Kraví hoře, prezentoval dramaturgickou linii večerů soudobé duchovní hudby tělesa Ensemble Opera Diversa s dirigentkou Gabrielou Tardonovou a smíšeného sboru Ensemble Versus se sbormistrem Patrikem Buchtou. Při podobných příležitostech je hudba – velice často v podobě světových či tuzemských premiér – provozována v brněnských kostelech, jež pokaždé nabízí odlišnou akustickou, ale i architektonickou rovinu. Nejinak tomu bylo i při recenzovaném koncertu, který v přímém přenosu vysílalo Radio Proglas. Zazněla díla tří českých skladatelů, na jejichž provedení se podíleli sopranistka Tereza Zimková, tenorista Stanislav Předota, trumpetista Josef Zimka a varhaník Martin Jakubíčekvíce

Jednou z nejočekávanějších hvězd letošního ročníku festivalu JazzFestBrno byl bezesporu americký kytarista Al Di Meola se svým projektem The Electric Years. Kytarový matador vystoupil v brněnském Sono centru v úterý 17. září při turné, ve kterém se – jak už z názvu projektu vyplývá - vrací především k sérii jazz-rockových nahrávek z druhé poloviny 70. let minulého století.  více

Již 69. sezonu zahájila v neděli 15. září v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod taktovkou jejího šéfdirigenta Dennise Russella Daviese. Divákům nabídla skladby Bedřicha Smetany a Antona Brucknera, kteří by tento rok oslavili dvousté narozeniny. Oproti avizovanému programu byl ovšem nedělní večer zkrácen o symfonickou báseň Hakon Jarl, neboť vydatné deště a s nimi spojené záplavy se nevyhnuly ani brněnskému okolí. Několik muzikantů se nemohlo do Brna na koncert bezpečně dostat. Jednou z nich byla i harfistka Ivana Švestková, jejíž part ve zmíněné symfonické básni velice náročný, nebylo možné takto narychlo sehnat náhradu.  více

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce

Festival Špilberk pořádá Filharmonie Brno již rovné čtvrt století na konci srpna na nádvoří stejnojmenného hradu. Čtyři hudební večery pod širým nebem divákům nabízí výběr koncertů z řad klasické, filmové, počítačové, ale často i jazzové či jiné hudby. Jedná se tak o rozmanitý mix interpretů a repertoárů s často příjemnou, letně uvolněnou atmosféru. Letošním velkým a předem vyprodaným tahákem byl středeční večer 21. srpna plný melodií z filmů Jamese Bonda v režii Českého národního symfonického orchestru pod taktovkou světově uznávaného dirigenta, skladatele a aranžéra Stevena Mercuria. V průběhu koncertu se posluchačům také představili zpěváci Sára MilfajtováVendula Příhodová a David Krausvíce

Nejčtenější

Kritika

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více