Historie a současnost mezižánrových folklorních fúzí v Brně

Historie a současnost mezižánrových folklorních fúzí v Brně

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.

První hudební fúzí, která posunula lidovou píseň do oblasti populární (tedy široce oblíbené a medializované) produkce, byl „sňatek“ folkloru s klasikou a jejím způsobem hudebního vzdělávání. K tomu bylo nakročeno od druhé poloviny 19. století, od doby, kdy známí hudební skladatelé očarováni prostou krásou lidové hudby ji začali popularizovat a též sami využívat jako zdroj inspirace. Nemůžeme tedy s čistým svědomím říci o dnešním folklorismu, že je další fází lidové hudby, protože ta existuje dál ve své jednoduchosti a spontánnosti a nabývá nových podob.

Folklorismus jako první fúze

Z obdivu hudební inteligence vznikl folklorismus, jak jej vnímáme dnes, neboli interpretačně i skladebně poučené podání lidových písní, které se prosadilo v poválečných desetiletích v rozhlase a rozšířilo slávu přirozeně talentovaných zpěváků z regionů, jako byli například Boženka Šebetovská, Jožka Severin, Jarmila Šuláková, Jožka Černý a další. Odrazovým můstkem a vzorem pro další tělesa tu byl doprovodný a specificky orientovaný Brněnský rozhlasový orchestr lidových nástrojů (BROLN), založený roku 1952. Tvořili jej vzdělaní muzikanti, schopní hrát z not (na rozdíl od skutečných lidových hudců), přičemž písně upravovali hudební skladatelé.

Píšu o tom dnes v roce 2024, protože přes veškeré dějinné peripetie a proměny kulturního kontextu BROLN jako menší komorní orchestr stále existuje, koncertuje, natáčí a jeho produkce je hudebně kvalitní, byť už ne tak populární jako v minulosti. Také už není spjat s hudebními experimenty a s polemikami, jež ve své době novátorské počínání orchestru provázely.

Nástup folklorně založené populární produkce byl po roce 1950 po desetiletí samozřejmě umožněn politickou podporou komunistického režimu, která jí vymezila místo v médiích na úkor západní hudební produkce. Je však potřeba férově říct, že by to ani zdaleka nefungovalo, kdyby prostě ty písničky a jejich interpreti nebyli populární už z dřívějška (Šebetovská, Severin) a kdyby tento hudební materiál - především na Moravě - prostě mezi lidmi nerezonoval.

Nedávno mi jedna současná pražská folková písničkářka napsala, že poslouchala archivní nahrávku jednoho z významných zpěváků BROLNu Luboše Holého a že ji to rozplakalo. Hudební kritik, publicista a nejpečlivější kronikář českého hudebního undergroundu (sic!) Jaroslav Riedel objevil v archivech Supraphonu staré snímky BROLNu z 50. let a byl natolik ohromen jejich kvalitou, že připravil pro pražské nakladatelství Galén pečlivě zdokumentované reedice (v letech 2014 - 2016 profil Jarmily Šulákové, Luboše Holého a legendární pořad Na pěknú notečku s Leošem Janáčkem). Ano, dnes ve víru jiných současných trendů to je možná komerční anachronismus, ale svědčí o tom, že když odhodíme ideologické brýle, kvalitu nemůžeme minout. Čas tříbí zrno od plev.

Folklorní jiskření v bigbítu a jazzu

Naštěstí tuhá ideologická opatření v médiích i vydavatelstvích ustupovala v 60. letech pomalu pod přirozeným tlakem spontánní kultury beatové a jazzové. A svobodná tvořivost si - alespoň na Moravě a v Brně zvlášť - našla opět cestu k původní tuzemské folklorní inspiraci. Petr Ulrych a Aleš Sigmund, dva přátelé a mladí ambiciózní tvůrci, chtěli vedle angloamerické inspirace najít i svou vlastní autorskou stopu. To se jim dařilo nejdříve společně ve skupině Vulkán a poté v Atlantisu. Tam totiž odešel Petr Ulrych se sestrou Hanou a ve Vulkánu zůstaly se Sigmundem jako hlavní interpretky Martha a Tena Elefteriadu. Právě v té době si Ulrych zamiloval horňácké písně a Sigmund propadl kouzlu cimbálu, zcela nepopového nástroje.

OBR_01

V roce 1967 s Vulkánem hostoval na 1. Československém beatovém festivalu v Praze cimbalista Moravské cimbálové muziky Petr Oliva (pozdější cimbalista BROLNu). Ulrych svou lásku zužitkoval později na albu Nikola Šuhaj loupežník a v další své éře se skupinou Javory. Aleš Sigmund však už koncem 60.let elektrifikoval cimbál pomocí třiceti kytarových snímačů a přišel tak s první originální moravskou beatovou instrumentální inovací.

Nejen beatoví (v dnešní terminologii rockoví) muzikanti nasávali folklorní inspirace. Jeden z předních sólistů Bromova jazzového bigbandu, trumpetista a skladatel Jaromír Hnilička, připravil v roce 1971 se svým pražským protějškem vibrafonistou a skladatelem Karlem Velebným ojedinělé album Týnom tánom (vydáno v reedici v roce 2017 u Indies Happy Trails), které je tvořeno jazzovými parafrázemi českých, moravských a slovenských lidových písní. Podílelo se na něm deset tehdejších špičkových českých jazzových hudebníků z Prahy i Brna.

OBR2

Když vyšlo v roce 1974 v Pantonu autorské album Petra Ulrycha Nikola Šuhaj loupežník, napsal o něm v Melodii (11/1974) legendární kritik Jiří Černý: „Kdyby tato deska zazněla v nějaké, třeba koncertní podobě v televizi, považoval bych to za mnohonásobně větší kulturně politický čin než součet všech přenosů z našich festivalů taneční hudby. Neboť Nikola Šuhaj loupežník, „třináct písní, písniček a popěvků inspirovaných knihou Ivana Olbrachta“ patří mezi vzácné případy, kdy velké, společensky významné téma se dočkalo odpovídajícího zpracování.“ Na albu se propojil špičkový Bromův jazzový orchestr a malá muzika BROLNu vedená primášem Jindřichem Hovorkou, tedy dvě ve svém oboru nejlepší tělesa. Album mělo na svou dobu ojedinělý obal - modrobílý jednoduchý motiv Miloslava Sonnyho Halase vycházel z lidové tradice. Inspirace nejen silným příběhem, ale též moravským folklorem, byla natolik působivá, že písně z alba naplno zarezonovaly ještě v nedávných letech v úspěšném muzikálu Koločava v Městském divadle v Brně. A některé žijí v koncertním programu sourozenců Ulrychových dodnes (za všechny jmenujme Červánky).

Nikola nastartoval také další hudební život dosavadních popových hvězd Hany a Petra Ulrychových, kteří se s novou skupinou Javory přimkli více k akustické hudbě, moravské lidové písni a ohlasové tvorbě. Vydali se jedinečnou hudební cestou, jejíž plody patří k základním poznávacím znamením brněnské i tuzemské populární kultury.

Folklor, alternativa a etnická směska dneška: world music

Postupné uvolňování nejrůznějších socialistických monopolů a dorůstání nových tvořivých aktérů vedlo k tomu, že se v 80. letech začali objevovat noví interpreti, kteří se nechávali inspirovat folklorními zdroji. Mezi nejvýraznější patří zpěvačka a houslistka Iva Bittová, která má k folkloru úzký vztah díky svému otci, kontrabasistovi BROLNu Kolomanu Bittovi. Iva sama dokonce s BROLNem jako děvče natočila pár snímků. Průniky s lidovým materiálem můžeme u ní sledovat průběžně od počátku její ojedinělé alternativně zaměřené dráhy (já osobně nemohu zapomenout na její verzi písně Víneček zelený z vynikajícího CD Bílé Inferno, které vydalo vydavatelství Indies Records v roce 1997). Zdá se, jako by svůj vztah k lidovým písním s věkem prohlubovala a přibližovala se moderní vážné hudbě. V roce 2004 natočila se Škampovým kvartetem Janáčkovou Moravskou lidovou poezii v písních, instrumentovanou současným významným slovenským skladatelem Vlado Godárem. S ním pokračovala v podobně koncipované spolupráci na albu Béla Bartók: Slovenské spevy (Pavian Records 2016).

Já osobně mám nejblíže k „folklorním výletům“ známé brněnské bluegrassové skupiny Poutníci, jejímž jsem byl v letech 1988 - 1991 členem. Na albu Chromí koně (Supraphon 1990) jsou dvě skladby, jež se staly součástí koncertního repertoáru a dramaturgickým oživením v jinak odlišně orientované produkci kapely, Jsou to instrumentálka Z brněnského venkova a píseň z Brněnska Zdálo se mně, zdálo.

Tato zdánlivá marginálie ale v sobě skrývá náboj, který ve mně rostl a projevil se brzy ve skupině Teagrass, kterou jsme v roce 1990 založili s mým spoluhráčem s Poutníků banjistou Lubošem Malinou. Folk-bluegrassová orientace kapely se záhy zvrtla na eklektický mix etno-grasso-swingový. Na iniciačním albu Folklorní tvář (Monitor/FT Records 1993) je vedle instrumentálního pojetí důležitá i osobnost zpěvačky a cellistky Natálie Velšmídové. Ta si později založila vlastní kapelu Natalika a uplatnila v ní svou neobyčejnou schopnost zpívat písně různé provenience - od romských po balkánské. Teagrass od roku 1995 na svých řadových CD objevoval písně moravské, východoevropskou melodiku a asi nejvýznamnějším počinem je spolupráce s maďarskou zpěvačkou Irén Lovász, která vyústilo v CD Wide Is The Danube (CCnC Records 2000).

Změna kontextu po roce 1990: Otevřenost a pestrost

Muzikantské cesty Ivy Bittové i Teagrassu by též mohly sloužit jako ukázky života tvořivé hudby v nových demokratických poměrech po roce 1990. Otevřely se hranice, otevřely se nové možnosti spoluprací a účinkování v zahraničí, takže jsme nebyli odkázáni pouze na přímý kontakt s vlastními tuzemskými zdroji. Člověk si mohl na zahraničním festivalu zajamovat s anglickým, švédským, maďarským, ale i řeckým muzikantem, mohl se dostat do přímého kontaktu s mnohotvárným živlem africké či jihoamerické hudby. A na druhou stranu, všemu tomuto byly otevřeny dveře k nám. To, co se stalo s původně omezeným monolitním socialistickým trhem s hudebními nosiči, tedy že se z něj po roce 1990 stal téměř nepřehlédnutelný oceán různých podob hudby, to se stalo i s oblastí hudební tvořivosti. Tento jev se také odráží na výraznosti a svébytnosti interpretů a jejich prosazení v mnohosti hudební scény. Narostla pestrost vlivů a inspirací.

Neumím si představit v době končícího socialismu vedle sebe v jedné hudební kategorii (v tomto případě nově etablované world music, která těží z etnických zdrojů) tak koncepčně rozdílné interprety jako jsou třeba etno-rockoví hraví Čankišou s beatovým veteránem bicistou Zdenkem Klukou (Atlantis, Progres) a Cimbal Classic, vedený cimbalistou Daliborem Štruncem, členem Javorů sourozenců Ulrychových, pedagogem na brněnské Konzervatoři a též bývalým elitním cimbalistou BROLNu. A tak jako Čankišou představují svou hudbou výlet do blíže nespecifikované „země lidu Čanki“, tak Cimbal Classic svou písňovou tradicí navazuje přímo na domácí folkové, vážno-hudební a folklorní zdroje a rozvíjí je dále, což lze stopovat na jeho četných CD v průběhu tří dekád existence souboru.

Inspirace tuzemským moravským a dále slovenským folklorem, k němuž jsme v Brně měli vždy velmi blízko (viz letitá sdružení Slovácký krúžek, Valašský krúžek, slovensky zaměřenou Poľanu a další) se také projevuje různě - od jemné a přemýšlivé muziky Bezobratrů (viz jejich CD Bezobav, 2010, či Desátý den trní, 2014, nominace na Cenu Anděl) po virtuózní, rockově nabitou a expresivnější hudbu tria Ponk s výrazným zpěvákem, houslistou a autorem písní Michalem Kristýnkem (viz alba Postfolklor, 2015 a Diedina, 2018). Ponku se kromě tuzemska (Cena Anděl 2015) podařilo zaujmout i na významném mezinárodním veletrhu world music WOMEX. Jeho provokativní postoj („garage folklor“) k folklornímu dědictví je zcela jiný, než empatické pojetí Bezobratrů.

Ale takový je dnešní postmoderní svět. Je to pestrá mozaika, z níž se skládá celý obraz kultury, v tomto případě brněnské. Nic jednoznačně nedominuje. Oproti minulosti tu však navíc máme i další aktéry, kteří tematicky staví na zahraniční folklorní tradici. Živá i živelná Musica Balkanika čerpá svůj repertoár z balkánského poloostrova, přičemž je vedena zpěvačkou a muzikantkou srbského původu Margaretou Janjič. Kvarteto Gwalarn staví zase na hudbě francouzské Bretaně obohacené dalšími francouzskými a irskými tradičními písněmi. Pokud se chceme dostat do kontaktu s uhrančivým světem západoafrické rytmiky, pak v Brně působí skupina bubeníků Tubabu, která nás do něj vtáhne.

Závěrem: Svět folkloru nebo obecně hudebních etnických tradic se v prostoru brněnského kulturního pole otevírá tak, jako se nám otevírá celý svět. V Brně, které je navíc důležitým spádovým centrem regionu jižní a východní Moravy s výraznou tradiční kulturou dostává tento proces mimořádnou zvláštní příchuť a esprit.

logotyp_jihomoravsky_181214-183313_ako

Kopie souboru OBR-logo2

Foto archiv Cimbal Classic

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Nejčtenější

Kritika

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více