Hledání krásy podle Jaromíra Nečase

Hledání krásy podle Jaromíra Nečase

Přihodilo se vám někdy, že jste byli přítomni události a už v jejím průběhu jste si uvědomili, že se stáváte součástí historického okamžiku? Tento povznášející pocit jsem už znala, a proto mám radost, že jsem ho mohla prožít znovu na koncertě s názvem Na pomezí žánrů, který se konal 23. února v HaDivadle. U příležitosti 102. výročí narození rozhlasového barda Jaromíra Nečase a jako úvodní koncert oslav 100 let vysílání ho uspořádal Český rozhlas Brno v čele s folklorním dramaturgem Jaroslavem Kneislem.

Koncert byl zakončením třídenní přehlídky Barevný zpívající svět Jaromíra Nečase, jejíž součástí byly kromě hudebních vystoupení také přednášky a poslechy nových nahrávek z produkce Českého a Slovenského rozhlasu.

Název přehlídky je převzatý ze stejnojmenného rozhlasového cyklu, který dramaturg, redaktor a skladatel Jaromír Nečas tvořil v průběhu 70. let a kterým seznamoval posluchače s hudbou z celého světa.

Tento průkopnický počin výrazně předběhl dobu. Série 106 pořadů v průměrné délce 25 minut nevznikla, jak by se mohlo na první pohled zdát, na popud samotného Jaromíra Nečase. Redaktor byl vyzván vedením ústřední hudební redakce, aby vypracoval koncepci populárně-vzdělávacího hudebního pořadu pro mládež. Nečas tuto příležitost beze zbytku využil a zúročil v ní všechny své dosavadní znalosti, zkušenosti, kontakty i zahraniční zájezdy s BROLNem a Svazem skladatelů (které se staly příležitostí k dovozu gramofonových desek). Vytvořil tak originální úvod do světa hudební vědy a world music, ač se tak tento žánr ještě běžně nenazýval. Prostřednictvím hudby propojoval posluchače se světem, do kterého se osobně ani on sám neměl šanci dostat.

Kromě hudby z celého světa však byla Nečasovou vášní také hudba artificiální, jazz či folklor. Uvědomoval si sílu regionální lidové muziky, stejně jako dokázal ocenit kvalitní fúze, jazzové improvizace nebo klasické kompozice. Byl osobností s ohromným přehledem a srdcem otevřeným hudbě nesvázané hranicemi žánrů.

Právě v tomto duchu byla dramaturgicky pojata také celá přehlídka Barevný zpívající svět Jaromíra Nečase. Úvodní středeční koncert Na lidovou notu představil CM Jury Petrů a HM Petra Mičky – cimbálové muziky vrostlé do tradice vlastního regionu v kontrastu s niternou (a hranice regionu překračující) Muzikou Luďka Běťáka.

Ve čtvrtek potom probíhaly ve studiu číslo 7 Českého rozhlasu Brno poslechy nových rozmanitých nahrávek, které vznikly nejen v rozhlasových studiích Českého, ale také Slovenského rozhlasu a které jsou už od dob vzniku tohoto média nedílnou součástí rozhlasové práce nejen folklorních redakcí.

Čtvrteční večer s názvem Inspirace lidovou písní patřil BROLNu a jeho pěveckým sólistům. Legendární skladby napříč více než sedmdesáti letou historií tohoto tělesa doplnil o zbrusu novou kompozici prof. Miloš Štědroň. Její název Kodexy odkazuje k inspiračnímu zdroji, kterým se mu stal Levočský sborník a Kodex Kájoniho. 

Zájemci se mohli zúčastnit také pátečního kolokvia, na kterém etnologové a redaktoři reflektovali téma lidové písně v rozhlasovém vysílání.

A nyní už tedy k závěrečnému koncertu celé přehlídky, který byl pojmenován Na pomezí žánrů. Odehrál se v intimní atmosféře HaDivadla, jehož scénu zdobilo pomyslných 100 prázdných lahví, které měly připomínat nejen obě vzpomínaná výročí, ale také legendární Nečasův likér domácí výroby zvaný Zelený lučištník.

Věcnými, znalými a také zábavnými moderátory koncertu byli dva blízcí přátelé Jaromíra Nečase. Režisér Břetislav Rychlík a bývalý rozhlasový kolega Jiří Plocek, který je také autorem několika zajímavých textů o Nečasovi.

Úvod patřil Daně Račkové, Petře Majerčíkové a Lukáši Koskovi neboli Milánosz – hudebnímu uskupení, které interpretuje písně převážně z východní Evropy, a to bez nástrojového doprovodu. Narozdíl od jiných kapel se snaží o poučený projev, který si v mnohém nezadá s místními zpěváky a zpěvačkami. Po nich to byl multinstrumentalista Marian Friedl s neméně nadaným kontrabasistou Martinem Kociánem alias miniBaroshi (tedy poněkud osekaná sestava kapely Baroshi) a v jedné písni také za doprovodu gajd Vlastimila Bjačka. Předvedli autorské i lidové písně ve vlastních originálních úpravách pro basu a klarinet nebo některý z nástrojů, které si Friedl sám vyrábí, jako je koncovka nebo dvojačka. Lidové melodie doplnila kompozice s názvem Modrá koncovka, ve které se Marian Friedl snažil propojit stejnojmenný lidový (a tónově značně osekaný) nástroj s americkým blues.

necas_2024_foto_Monika Frantova03

Další dva vystupující není třeba blíže představovat. Prvním je Horňácká cimbálová muzika Martina Hrbáče, která jako jediná toho večera zahrála lidové písně v podobě, jak je dnes obvykle známe. Představili se v celé sestavě nebo solo cimbálem Petra Pavlince, zpěvem je doprovodila výjimečná zpěvačka Jiřina Miklošková.

Druhou hvězdou večera byla nezaměnitelná Iva Bittová, která si pro koncert vybrala písně inspirované židovskou nebo romskou tradicí, ale i jeden úžasně originální česko-anglický autorský kus.

necas_2024_foto_Monika Frantova02

V závěru zahrál slovenský houslový kouzelník Stano Palúch s hudebním projektem Stromoradie (Marcel Comendant, Peter Korman a Simona Hulejová). Tato jazzovo-folklorní čtverka předvedla svoji úpravu liptovské lidové písničky Pod oblôčkom mláčka, připomněla tak liptovský původ zpěvačky Simony Hulejové, která svým projevem v určitých okamžicích silně připomíná babičku Annu Hulejovou. Za zmínku rozhodně stojí i kompozice Zľúbaj ma, jejíž inspirací byl verš Šalamounovy Písně písní.

Po tomto výčtu je jasné, že o kvalitní hudební zážitek bylo postaráno, jde totiž o absolutní špičku hudební produkce, které se stručně a jasně říká fúze – tedy hudby na pomezí žánrů, jak samotný název pořadu napověděl. Jedinou výjimkou je samozřejmě HCM Martina Hrbáče, ale i ta měla na koncertě své nezastupitelné místo.

Pokud jste návštěvníky koncertů, jistě víte, že ani kvalitní interpreti ještě nemusí vždy znamenat stejně kvalitní zážitek. Občas to prostě nesedne, kolečka do sebe nezapadnou, poslední kousek skládačky chybí. V tomto případě šlo o naprostý opak. Všechny dílky tohoto koncertu zapadaly dokonale.

Mezi jednotlivými vystupující jsem navrch cítila ohromný pocit sounáležitosti. Když z rohu pódia se zájmem pozorovali své souputníky, dojalo mě to. Na závěr musím zmínit ještě jednu velmi silnou linku tohoto podmanivého večera, a tou byly ženy – zpěvačky. Tak rozmanitá paleta citů, stylů, hloubky a muzikality je v rámci jednoho koncertu opravdu výjimečná. Což mě vedlo k uvědomění, že leitmotivem celého koncertu (a vlastně i celé přehlídky) pro mě byla rovnováha.

necas_2024_foto_Monika_Frantova04

Všechny obsažené prvky byly vždy doplněné o něco opozitního. Mírná a zahloubaná osobnost Jiřího Plocka s horkokrevným temperamentem Břetislava Rychlíka, interpreti z Česka oproti těm slovenským, ženy s muži, křehké písně vedle těch živelných, ryzí folklor v kontrastu s ryzí fúzí. Jako příklad, který mluví za všechny uvedu píseň Oženil sa Jura. V ní byla dokonale vidět jak zmíněná sounáležitost, tak i rovnováha. Lidovou píseň z Javorníka zpívala Jiřina Miklošková. Tato výjimečná horňácká zpěvačka oplývá křehkým (ale sebejistým) hlasem. Ve zmiňované hudební úpravě ji vyrovnává hlasitým silným zpěvem Martin Hrbáč. Majstr jako čerstvý pětaosmdesátník a navíc se zdravotními problémy se během této písně úžasně vzedmul a vložil do ní více sil než kdejaký mladík. Podobně působivé okamžiky a kontrasty plné napětí na jednu stranu nenechaly vydechnout a zároveň dohromady vytvořily dokonale rovnovážný stav.

Jaromír Nečas skrze hudbu otvíral lidem uzavřeným za železnou oponou dveře do celého světa. Jeho odkaz ale nevidím v slepém následování této cesty, ale ve vzdělávání se, naslouchání a otevřenosti. V dnešní době nesvobodu nezažíváme, možná bychom se tedy mohli zaměřit opačným směrem: od globálnosti k lokálnosti. Tím nechci říct, že bychom se měli před světem uzavírat. Všude totiž existují úžasné hudební inspirace a kultury, žádnou není možné upřednostňovat před druhou, všechny jsou stejně důležité a jejich vlivy na sebe působí od nepaměti. Hledejme ale originalitu, krásu a řemeslo i v blízkém okolí a u našich sousedů, kteří se nám po mnoha letech společné cesty začali vzdalovat. Možná pak budeme zažívat historické okamžiky našich každodenních dějin častěji.

 foto Monika Frantová

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Nejčtenější

Kritika

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce