Hrubé (dvoj)album z Horňácka

Hrubé (dvoj)album z Horňácka

Jurovi Hradilovi se před několika lety stal zázrak. Tento vyznavač elektronické nu jazzové alternativy přijel do zvlněné karpatské krajiny kamsi na pomezí Moravy a Slovenska a uslyšel píseň, jednu, dvě, stovky. Nebyla to rozostřená ozvěna starých časů, ale jasný tón horňácké písničky.

Podobný zázrak se stal již mnoha před ním. Toto poutní místo lidové písně objevil například Janáček, Novák, Merta nebo Havelka. Zažít zázrak není nic záviděníhodného, každý se s tím vyrovnává jinak. Výsledkem Hradilova vypořádání s tímto hlubokým prožitkem je album Hrubá hudba. Mezi všemi majstry, hudci, zpěváky a zpěvačkami to byl způsob odvážný a hodný obdivu. Na tento úkol však nebyl sám. Pozval si na pomoc Horňáckou muziku Petra Mičky, což byla skvělá a zřejmě i jediná možná volba. Neznám nikoho, kdo by dokázal horňáckou muziku interpretovat s takovou působivostí, do hloubky znal její kořeny a zároveň měl mysl otevřenou novým, v ryzím slova smyslu alternativním přístupům.

Jura Hradil ke svému nápadu přistoupil zodpovědně. Jezdil na Horňácko, sbíral materiál, poznával prostředí, prošel celou fašankovou obchůzku. Tento badatelský přístup je v dnešní superrychlé době nezvyklý a jde o jeden z největších přínosů tohoto alba. Folklorních fúzí existuje obrovské množství a vznikají stále další. S podobně odpovědným přístupem se však setkáme jen velmi zřídka.

hruba_hudba_petra_micky_foto_roman_franc_02

Abych byla přesná, jedná se o dvojalbum. První CD nese již zmíněný název Hrubá hudba a je autorským počinem Jury Hradila s pomocí muzikantů z kapely Petra Mičky a několika horňáckých zpěváků. Přizváni byli také tři hosté z nefolklorních řad: raper Kato, Jaroslav Rudiš a slovenská zpěvačka Katarzia. Tito umělci svým prožitkem logicky ladí s náladou alba. Ve výsledku jsem však byla oproti očekávání trošku zklamaná, protože niternost, kterou do projektu vložil Jura Hradil je nepřenositelná na někoho, kdo podobný pocit z horňácké písničky nemá. Uznávám však, že to může být subjektivní názor člověka, který trpí tímto horňáckým okouzlením. Hrubá hudba je však plná různých muzikantských nápadů a v celkovém vyznění alba vše dohromady funguje. Ambientní přístup je v tomto případě geniálně využitý a supluje autenticitu, která je - dle mého názoru - pro správný požitek z folklorní písně zcela nezbytná.

Pro konzervativní prostředí folklorních nadšenců jsou to možná nápady z jiného vesmíru. Těm ale doporučuji navštívit některý z koncertů Hrubé hudby. Mohl a měl by je svou atmosférou přesvědčit, že ač je k folklornímu materiálu přistupováno velmi neobvykle, nejde o žádné znásilnění, ale naopak hlubokou úctu a nejlepší vědomí, se kterým do něho autor vložil svůj um.

Druhé album nese název Hlasy starého světa. Vzniklo v režii primáše Petra Mičky, horňáckého muzikanta, který velmi pravdivě a opravdově navazuje na zpěv a houslovou hru starých hudců. Album se snaží tuto nepřetržitou hudební linii zmapovat. Můžeme na něm slyšet zpěváky a zpěvačky té nejstarší generace jako Dušan Holý, Martin Čambal nebo Anna Šajdlerová. Aby však byla kontinuita patrná ještě více, přizval si i zpěváky mladší, jako Karla Fajmova, z nejmladších pak Janíčka Pavlíka. V závěrečné sadě písní je slyšet i sám primáš, jehož hlas patří v současné generaci k těm nejvýraznějším.

hruba_hudba_petra_micky_foto_roman_franc_03

Jedinečnost nahrávek je zesílena způsobem nahrávání. V několika případech bylo totiž studio vyměněno za louku, stodolu nebo starou chalupu. Přiznány jsou i zvuky okolí, nedokonalosti hlasů starších zpěváků i jejich dovětky. V případě zpěvačky Evy Grombířové u venkovního mikrofonu přizvukuje pěnkavička nebo Martin Čambala, který vzpomíná, co zpíval své ženě, když jel na vojnu. Jde o spojení velmi jímavé. V určitých momentech desky je tedy umělecká kvalita dokonale prostoupena s dokumentární linkou. V tomto případě jde opět vidět harmonický soulad Petr Mičky s Jurou Hradilem. Petr do písní vložil nejen svoje umění, ale také etnologické znalosti a Jura Hradil s citem pořizoval většinu nahrávek v terénu na svoji techniku. Oba tak vytvořili hudební obraz tohoto kraje. Mnoho muzikantů před nimi si vytyčilo podobný cíl a určitě se to řadě z nich povedlo. Můžeme být tedy šťastni, že máme další dílo, které svojí výpovědní hodnotou přesahuje hranice - nejen hranice regionu a České republiky, ale také hranice vnímání lidové hudby obecně.

V poslední řadě nesmím zapomenout zmínit také výtvarnou kvalitu celého CD. Úvodní strana s grafikou Marka Ehrenbergera je neotřelá, vkusná a jednoduše krásná, což je ve folklorním prostředí malý zázrak. Booklet je přehledný a posluchač se v něm dozví všechny informace, které ho mohou zajímat. Zároveň nepodsouvá jedinou “správnou” interpretaci a výklad uměleckého záměru autorů, ale nechává prostor pro fantazii. Přebal je doplněn lehce kontroverzními, a však o to zajímavějšími fotografiemi Romana France, které zachycují lehce pozměněnou horňáckou realitu. To vše dohromady dělá z tohoto alba jedinečný artefakt nejen dnes, ale třeba i za dalších pět nebo dvacet let. Adjektivum hrubý znamená na Horňácku velký a toto album si podobné označení zaslouží.

Foto Roman Franc

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Roman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle.  více

Do letošního ročníku festivalu Janáček Brno přispěla i Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění. Její posluchači připravili sobotní komponovaný program, který divákům předvedl nejen hudbu nejrůznějších stylů, ale také jim ukázal různé prostory fakulty. Při vstupu na fakultu byla příchozím rozdána barevná kolečka, která rozdělila publikum na tři menší skupiny. To vše se stalo z kapacitních důvodů, jelikož se program kromě auly odehrával také ve varhanním sále, klenbovém sále a učebně 09. Všichni tak slyšeli totožný program jen v jiném pořadí.  více

Téměř po devadesáti letech od svého vzniku se do Brna vrátila jediná opera Pavla Haase (1899–1944) Šarlatán. Inscenování této humorné opery se ujalo Národní divadlo moravskoslezské v režii Ondřeje Havelky a hudebním nastudování Jakuba Kleckera. Několik týdnů po premiéře inscenace v Ostravě se v pátek 8. listopadu v Mahenově divadle, kde měl Šarlatán v roce 1938 svoji světovou premiéru, nabídnul novinku ve svém devátém ročníku Festival Janáček Brno 2024.  více

Jedním z komorních koncertů devátého ročníku festivalu Janáček Brno byl také večer věnovaný dílům Leoše Janáčka, a zejména Pavla Haase. Tyto skladby provedla v úterý 5. listopadu v Mozartově sále divadla Reduta různá hudební uskupení složená z tenoristy Nickyho Spence, klavíristky Lady ValešovéNavarra String Quartetu, houslistky Ivany Víškové, hornisty Antonína Koláře a flétnisty Michala Vojáčkavíce

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Nejčtenější

Kritika

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Roman Hasymau (Števa Buryja).  více