Hudba a slovo. To nejlepší z roku 2015

Hudební události jak se postupně objevovaly na serveru Brno – město hudby. Tentokrát bez ankety a zcela subjektivně podle šéfredaktora.

Pavel Zlámal. Variace hudby, klišé a kozích sýrů

Koncert improvizačního big bandu Divergent Connection Orchestra. Organizačně náročný a nepříliš často vystupující projekt saxofonisty Pavla Zlámala je vlastně výstupem jeho doktorandského studia na JAMU. Takových dizertačních prací nebude nikdy dost.

Filharmonie Brno: vzor abonentního koncertu pro dnešek

Kombinace klasicko-romantického repertoáru se soudobou hudbou bývá často znouzectnost. Mezi líbivou předehru a symfonii se vecpe jedna současná skladba, kterou orchestr znechuceně odbude, obecenstvo neklidně přetrpí a nakonec si všichni oddechnou, že už je pryč. Občas se ale podaří dva zdánlivě striktně oddělené světy propojit a potom se ukáže, že hudba je opravdu jen jedna bez ohledu na dobu vzniku.

Pianista Fred Hersch, Tomáš Liška a noblesa Besedního domu

Vystoupení Freda Hersche bylo jednou z největších událostí letošního ročníku festivalu JazzFestBrno i přes jistou mediální nenápadnost interpreta. Jeho ušlechtilý projev snese nejpřísnější měřítka, výsledek je křehce pronikavý. Klasické prostředí Besedního domu si s takovým přístupem dobře rozumělo.

Tosca. Píseň o lásce a smrti pěvkyně Marie Callas

Pucciniho Tosca patří k osvědčeným trhákům operních divadel na celém světě. Janáčkova opera uvedla politický krvák v režii svého nového ředitele Jiřího Heřmana, paralelu k příběhu titulní hrdinky tvořily životní osudy Marie Callas. Hudební nastudování Jakuba Kleckera bylo neméně vydařené, z úst tenoristy Mickaela Spadacciniho se navíc ozývaly zvuky na českých operních jevištích neslýchané: totiž opravdová italština.

Jos van Immerseel. Aristokrat u královského nástroje

Jeden ze zakladatelů historicky poučené interpretace staré hudby, varhaník, cembalista a dirigent Jos van Immerseel zahrál hodinový recitál v Doubravníku. Vesnice na Vysočině slyšela koncert, za jaký by se nemusel stydět žádný koncertní sál v největších městech, zrekonstruované barokní varhany v kostele Povýšení svatého Kříže se setkaly s opravdovým mistrem.

Květy svou laťku nepodlézají. Miláček slunce

Skupina Květy a její frontman Martin E. Kyšperský patří k tomu nejlepšímu na naší rockové scéně a jejich letošní album Miláček slunce jejich pozici potvrdilo. Kyšperského surrealistické mikropříběhy, nápadité aranže, rockovější zvuk a navíc nominace na ceny Apollo i Vinyla.

Dušan Holý, Musica Folklorica: Nejen zahrádečky, nejen vzpomínky

Horňácké písně jsou stejně spolehlivý materiál jako blues z mississippské delty, pořád se k nim dá vracet. Na albu Dušana Holého s Musicou Folkloricou se ale stalo něco těžko definovatelného a okouzlujícího zároveň. A ať už je to cokoliv, vzniklo jedno z alb roku bez ohledu na žánr.

Robert Plant: hluboké a živé kořeny rocku

Stárnout s folklorem je zdánlivě přirozená věc, zestárnout důstojně s rock’n’rollem je o něco těžší. Robert Plant na svém koncertu v rozpáleném Rondu ukázal, co je to dokonalá profesionalita, nadhled, neulpívání na staré slávě a chuť stále něco nového a kvalitního vytvářet.

Tři niněry: elektronika, hrací strojky, Schubert, tango

Před speciálním projektem Folkových prázdnin v Náměšti nad Oslavou možná mnozí posluchači ani netušili, co je to vlastně niněra. Po koncertě tří špičkových hráčů na podivnou bednu se strunami a klikou se navíc dozvěděli, co je to soudobá hudba. Publikum rozjuchané po vystoupení skupiny Zrní dostalo pořádně zabrat, ale díky za to – právě kvůli takovým projektům mají festivaly smysl.

Armida Quartett od současnosti k rozpadu romantismu

Festival Moravský podzim charakterizují především velké symfonické koncerty, z letošního ročníku by ale nemělo zapadnout vystoupení mladého smyčcového kvarteta z Německa. Důraz na stylové podání v kombinaci s nadšeným přístupem vyvrcholil především v Bartókově čtvrtém kvartetu, celkově to byl jeden z nejlepších koncertů festivalu.

Young Fathers: smršť energie v Kabinetu múz

Koncert v Kabinetu múz byl něco podobného jako Rolling Stones na Flédě. Young Fathers jsou dnes v kurzu, hodně se o nich mluví a hrávají v podstatně větších sálech. Do Kabinetu se vrátili ze staré známosti – vystoupili tu v době, kdy ještě nikoho příliš nezajímali. Koncert odehráli vynikající.

Jiřímu Bulisovi s úctou a od srdce

Album cover verzí písní Jiřího Bulise sestavil Martin E. Kyšperský ve spolupráci se skladatelovou sestrou Lucií Dlabolovou. Vznikla nahrávka, z níž i přes účast našich alternativních špiček pořád sálá silná osobnost autora původního materiálu.

Symfonie smrti z bezprostřední blízkosti

Ensemble Opera Diversa v současné době poněkud hledá svou novou divadelní tvář, o to víc se ale zkoncentrovala koncertní činnost souboru. Provedením Šostakovičovy Symfonie č. 14 v Domě umění přineslo publiku intimní a pronikavé setkání s tragickou hudbou v díle, které se u nás skoro nehraje a v Brně zaznělo poprvé.

Janáčkův klavír v rukou dnešních skladatelů

Koncepční album vycházející z Janáčkova materiálu sestavil producent Jozef Cseres. Janáčkův materiál je tu hudební – Gordon Monahan zpracoval motivy z Glagolské mše, Sinfonietty a dalších skladeb –, ale také fyzický – Alvin Curran nahrál vlastní skladby na Janáčkův klavír. Vznikla nápaditá a originální pocta bez sentimentu a povinné úcty.

Druhá tráva. Ve výborné formě, zblízka a bez zbytečného přikrašlování

Svébytná bluegrassová kapela s autorem a zpěvákem Robertem Křesťanem slaví pětadvacet let existence. K narozeninám natočila své první DVD. Ukazuje se na něm s řadou hostů a ve špičkové kvalitě podávané se zdánlivou samozřejmostí.

Historie, osobnosti a místa v článcích roku 2015 

Ferdinand Vach. 155 let od narození moravského učitele – věnováno vynikajícímu sbormistrovi
Vladimír Helfert. Nejedlý měsíční kritik v Brně – základní osobnost naší hudební vědy v malé výroční reflexi
Aleksandar Marković. Ohlédnutí za odcházejícím šéfdirigentem – shrnutí působení zatím posledního šéfdirigenta Filharmonie Brno

Zanechte zbytečných nadějí: Brundibár zůstal v ghettu – mimořádný hudebně-divadelní projekt s dětmi s vyloučených lokalit
Pět minut před začátkem: Spolková, Harlem, TetraHydroClub – nejúspěšnější část cyklu o zvucích koncertních sálů a klubů, kde se právě nehraje
Lenka Zogatová a všechny její příští večírky – prostě Zogatka. Na textu ke vzpomínkovému večeru se podíleli i Josef Ostřanský (Dunaj, E, Boo…) a Zuzana Fuksová (Čokovoko)

Rozhovory roku 2015 

Jiří Heřman: Vlastně pořád objevuji, co to opera je – rozhovor s novým ředitelem Janáčkovy opery
Mezníkem byla Sestra Psích vojáků. 25 let vydavatelství Indies – tři zakladatelé kdysi jednotného, ale i po rozdělení dobře fungujícího vydavatelství
Jitka Šuranská: Umím pořád hrát za litr slivovice – houslistka a zpěvačka o sobě i Folkových prázdninách v Náměšti nad Oslavou

Nikola Muchová: Když má kapela zaujmout, tak musí mít jeden labilní prvek – Mucha o svých plánech, hudbě i životě vůbec
Pavel Černoch: Kariéru dělají většinou střelci a ranaři – náš přední tenorista o světové kariéře a dobývání Metropolitní opery
Jakub Hrůša: Hledání na zkouškách mě baví a fascinuje – rozhovor před dirigentským debutem ve Vídeňské státní opeře
Gabriela Tardonová: Za vizemi se člověk moc žene – dirigentka Ensemble Opera Diversa a Mladých brněnských symfoniků

Foto Eva Svobodová, Jiří Sláma, Petr Tibi, Mizuki Nakeshu, Jiří Salik Sláma

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle.  více

Do letošního ročníku festivalu Janáček Brno přispěla i Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění. Její posluchači připravili sobotní komponovaný program, který divákům předvedl nejen hudbu nejrůznějších stylů, ale také jim ukázal různé prostory fakulty. Při vstupu na fakultu byla příchozím rozdána barevná kolečka, která rozdělila publikum na tři menší skupiny. To vše se stalo z kapacitních důvodů, jelikož se program kromě auly odehrával také ve varhanním sále, klenbovém sále a učebně 09. Všichni tak slyšeli totožný program jen v jiném pořadí.  více

Téměř po devadesáti letech od svého vzniku se do Brna vrátila jediná opera Pavla Haase (1899–1944) Šarlatán. Inscenování této humorné opery se ujalo Národní divadlo moravskoslezské v režii Ondřeje Havelky a hudebním nastudování Jakuba Kleckera. Několik týdnů po premiéře inscenace v Ostravě se v pátek 8. listopadu v Mahenově divadle, kde měl Šarlatán v roce 1938 svoji světovou premiéru, nabídnul novinku ve svém devátém ročníku Festival Janáček Brno 2024.  více

Jedním z komorních koncertů devátého ročníku festivalu Janáček Brno byl také večer věnovaný dílům Leoše Janáčka, a zejména Pavla Haase. Tyto skladby provedla v úterý 5. listopadu v Mozartově sále divadla Reduta různá hudební uskupení složená z tenoristy Nickyho Spence, klavíristky Lady ValešovéNavarra String Quartetu, houslistky Ivany Víškové, hornisty Antonína Koláře a flétnisty Michala Vojáčkavíce

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Letošní ročník Expozice nové hudby uzavřelo teprve druhé uvedení kompozičního site specific projektu Fresco Karlheinze Stockhausena (1928–2007), který byl poprvé uvedený v roce 1969. Od této doby se ho nikdo neujal. Divákům, kteří v sobotu 19. 10. navštívili Besední dům, se tak naskytla naprosto unikátní příležitost zažít dílo na vlastní kůži. Zmíněné první uvedení této skladby bylo provázeno sabotážemi ze strany konzervativních muzikantů. A tak je legitimní si položit otázku, zda teprve v sobotu Fresco nezaznělo, jak si to skladatel představoval. Tento náročný projekt kurátorky Moniky Pasiecznik a uměleckého vedoucího Pabla Drukera realizovala čtyři tělesa složená ze členů Brno Contemporary OrchestraMladých brněnských symfoniků Filharmonie Brno pod vedením Pablo Drukera, Radima HanouskaPavla Šnajdra, Tomáše Krejčího a Pavla Zlámalavíce

Nejčtenější

Kritika

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce