Hudba a slovo. To nejlepší z roku 2015

Hudební události jak se postupně objevovaly na serveru Brno – město hudby. Tentokrát bez ankety a zcela subjektivně podle šéfredaktora.

Pavel Zlámal. Variace hudby, klišé a kozích sýrů

Koncert improvizačního big bandu Divergent Connection Orchestra. Organizačně náročný a nepříliš často vystupující projekt saxofonisty Pavla Zlámala je vlastně výstupem jeho doktorandského studia na JAMU. Takových dizertačních prací nebude nikdy dost.

Filharmonie Brno: vzor abonentního koncertu pro dnešek

Kombinace klasicko-romantického repertoáru se soudobou hudbou bývá často znouzectnost. Mezi líbivou předehru a symfonii se vecpe jedna současná skladba, kterou orchestr znechuceně odbude, obecenstvo neklidně přetrpí a nakonec si všichni oddechnou, že už je pryč. Občas se ale podaří dva zdánlivě striktně oddělené světy propojit a potom se ukáže, že hudba je opravdu jen jedna bez ohledu na dobu vzniku.

Pianista Fred Hersch, Tomáš Liška a noblesa Besedního domu

Vystoupení Freda Hersche bylo jednou z největších událostí letošního ročníku festivalu JazzFestBrno i přes jistou mediální nenápadnost interpreta. Jeho ušlechtilý projev snese nejpřísnější měřítka, výsledek je křehce pronikavý. Klasické prostředí Besedního domu si s takovým přístupem dobře rozumělo.

Tosca. Píseň o lásce a smrti pěvkyně Marie Callas

Pucciniho Tosca patří k osvědčeným trhákům operních divadel na celém světě. Janáčkova opera uvedla politický krvák v režii svého nového ředitele Jiřího Heřmana, paralelu k příběhu titulní hrdinky tvořily životní osudy Marie Callas. Hudební nastudování Jakuba Kleckera bylo neméně vydařené, z úst tenoristy Mickaela Spadacciniho se navíc ozývaly zvuky na českých operních jevištích neslýchané: totiž opravdová italština.

Jos van Immerseel. Aristokrat u královského nástroje

Jeden ze zakladatelů historicky poučené interpretace staré hudby, varhaník, cembalista a dirigent Jos van Immerseel zahrál hodinový recitál v Doubravníku. Vesnice na Vysočině slyšela koncert, za jaký by se nemusel stydět žádný koncertní sál v největších městech, zrekonstruované barokní varhany v kostele Povýšení svatého Kříže se setkaly s opravdovým mistrem.

Květy svou laťku nepodlézají. Miláček slunce

Skupina Květy a její frontman Martin E. Kyšperský patří k tomu nejlepšímu na naší rockové scéně a jejich letošní album Miláček slunce jejich pozici potvrdilo. Kyšperského surrealistické mikropříběhy, nápadité aranže, rockovější zvuk a navíc nominace na ceny Apollo i Vinyla.

Dušan Holý, Musica Folklorica: Nejen zahrádečky, nejen vzpomínky

Horňácké písně jsou stejně spolehlivý materiál jako blues z mississippské delty, pořád se k nim dá vracet. Na albu Dušana Holého s Musicou Folkloricou se ale stalo něco těžko definovatelného a okouzlujícího zároveň. A ať už je to cokoliv, vzniklo jedno z alb roku bez ohledu na žánr.

Robert Plant: hluboké a živé kořeny rocku

Stárnout s folklorem je zdánlivě přirozená věc, zestárnout důstojně s rock’n’rollem je o něco těžší. Robert Plant na svém koncertu v rozpáleném Rondu ukázal, co je to dokonalá profesionalita, nadhled, neulpívání na staré slávě a chuť stále něco nového a kvalitního vytvářet.

Tři niněry: elektronika, hrací strojky, Schubert, tango

Před speciálním projektem Folkových prázdnin v Náměšti nad Oslavou možná mnozí posluchači ani netušili, co je to vlastně niněra. Po koncertě tří špičkových hráčů na podivnou bednu se strunami a klikou se navíc dozvěděli, co je to soudobá hudba. Publikum rozjuchané po vystoupení skupiny Zrní dostalo pořádně zabrat, ale díky za to – právě kvůli takovým projektům mají festivaly smysl.

Armida Quartett od současnosti k rozpadu romantismu

Festival Moravský podzim charakterizují především velké symfonické koncerty, z letošního ročníku by ale nemělo zapadnout vystoupení mladého smyčcového kvarteta z Německa. Důraz na stylové podání v kombinaci s nadšeným přístupem vyvrcholil především v Bartókově čtvrtém kvartetu, celkově to byl jeden z nejlepších koncertů festivalu.

Young Fathers: smršť energie v Kabinetu múz

Koncert v Kabinetu múz byl něco podobného jako Rolling Stones na Flédě. Young Fathers jsou dnes v kurzu, hodně se o nich mluví a hrávají v podstatně větších sálech. Do Kabinetu se vrátili ze staré známosti – vystoupili tu v době, kdy ještě nikoho příliš nezajímali. Koncert odehráli vynikající.

Jiřímu Bulisovi s úctou a od srdce

Album cover verzí písní Jiřího Bulise sestavil Martin E. Kyšperský ve spolupráci se skladatelovou sestrou Lucií Dlabolovou. Vznikla nahrávka, z níž i přes účast našich alternativních špiček pořád sálá silná osobnost autora původního materiálu.

Symfonie smrti z bezprostřední blízkosti

Ensemble Opera Diversa v současné době poněkud hledá svou novou divadelní tvář, o to víc se ale zkoncentrovala koncertní činnost souboru. Provedením Šostakovičovy Symfonie č. 14 v Domě umění přineslo publiku intimní a pronikavé setkání s tragickou hudbou v díle, které se u nás skoro nehraje a v Brně zaznělo poprvé.

Janáčkův klavír v rukou dnešních skladatelů

Koncepční album vycházející z Janáčkova materiálu sestavil producent Jozef Cseres. Janáčkův materiál je tu hudební – Gordon Monahan zpracoval motivy z Glagolské mše, Sinfonietty a dalších skladeb –, ale také fyzický – Alvin Curran nahrál vlastní skladby na Janáčkův klavír. Vznikla nápaditá a originální pocta bez sentimentu a povinné úcty.

Druhá tráva. Ve výborné formě, zblízka a bez zbytečného přikrašlování

Svébytná bluegrassová kapela s autorem a zpěvákem Robertem Křesťanem slaví pětadvacet let existence. K narozeninám natočila své první DVD. Ukazuje se na něm s řadou hostů a ve špičkové kvalitě podávané se zdánlivou samozřejmostí.

Historie, osobnosti a místa v článcích roku 2015 

Ferdinand Vach. 155 let od narození moravského učitele – věnováno vynikajícímu sbormistrovi
Vladimír Helfert. Nejedlý měsíční kritik v Brně – základní osobnost naší hudební vědy v malé výroční reflexi
Aleksandar Marković. Ohlédnutí za odcházejícím šéfdirigentem – shrnutí působení zatím posledního šéfdirigenta Filharmonie Brno

Zanechte zbytečných nadějí: Brundibár zůstal v ghettu – mimořádný hudebně-divadelní projekt s dětmi s vyloučených lokalit
Pět minut před začátkem: Spolková, Harlem, TetraHydroClub – nejúspěšnější část cyklu o zvucích koncertních sálů a klubů, kde se právě nehraje
Lenka Zogatová a všechny její příští večírky – prostě Zogatka. Na textu ke vzpomínkovému večeru se podíleli i Josef Ostřanský (Dunaj, E, Boo…) a Zuzana Fuksová (Čokovoko)

Rozhovory roku 2015 

Jiří Heřman: Vlastně pořád objevuji, co to opera je – rozhovor s novým ředitelem Janáčkovy opery
Mezníkem byla Sestra Psích vojáků. 25 let vydavatelství Indies – tři zakladatelé kdysi jednotného, ale i po rozdělení dobře fungujícího vydavatelství
Jitka Šuranská: Umím pořád hrát za litr slivovice – houslistka a zpěvačka o sobě i Folkových prázdninách v Náměšti nad Oslavou

Nikola Muchová: Když má kapela zaujmout, tak musí mít jeden labilní prvek – Mucha o svých plánech, hudbě i životě vůbec
Pavel Černoch: Kariéru dělají většinou střelci a ranaři – náš přední tenorista o světové kariéře a dobývání Metropolitní opery
Jakub Hrůša: Hledání na zkouškách mě baví a fascinuje – rozhovor před dirigentským debutem ve Vídeňské státní opeře
Gabriela Tardonová: Za vizemi se člověk moc žene – dirigentka Ensemble Opera Diversa a Mladých brněnských symfoniků

Foto Eva Svobodová, Jiří Sláma, Petr Tibi, Mizuki Nakeshu, Jiří Salik Sláma

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější

Kritika

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce