Hudebně dokonalá, přesto lehce chladná funková jízda

Hudebně dokonalá, přesto lehce chladná funková jízda

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).

Před samotným začátkem předstoupili před publikum organizátoři festivalu Groove Brno a poděkovali divákům za přízeň během celého ročníku. Připomněli také, že se jedná o poslední letošní koncert, a také o poslední koncert festivalu v tomto formátu, neboť v příštím roce se Groove Brno odehraje koncentrovaný do dvou letních dnů na brněnské přehradě. Poté organizátoři ještě představili produkční tým a popřáli divákům hezký zážitek.

Celá show začala velmi netypicky bubenickým sólem Jackie Withfielda. Ten dokázal už během této úvodní exhibice, že by si MonoNeon do své doprovodné kapely nevybral nikoho průměrného. Jeho sólo bylo rytmicky i zvukově nápadité, plné malých hodnot a nepravidelných rytmických skupin. Poté už na pódium přišel zbytek kapely v čele s MonoNeonem, jehož outfit se držel jeho typické image. Pestrobarevné oblečení esteticky skvěle sedělo k jeho oranžovo-zelené pětistrunné baskytaře, na jejíž hlavě měl navlečenou pruhovanou ponožku. Nechyběla ani charakteristická pokrývka hlavy. MonoNeon často vystupuje v pletené kukle, která společně s výraznými brýlemi zakrývá velkou část jeho hlavy. Tentokrát ale tato zelená kukla zakrývala opravdu celý obličej, samozřejmě až na malý otvor na pusu, aby mohl pohodlně zpívat.

Koncert byl koncipován jako téměř nepřerušená půl druhé hodiny dlouhá suita. Některé z písní na sebe navazovaly bez přestávky, několik jich nechalo pouze krátký prostor pro potlesk. Během koncertu se mísily, což je pro tvorbu MonoNeona charakteristické, prvky funku, disca, psychedelie a jazzu, které ovšem doplňovaly nádechy popu, gospelu, hip hopu (zejména G-Funku), ale také například hard rocku. Tato ojedinělá fúze dala čtveřici muzikantů jak dostatek prostoru pro sólové exhibice, tak pro ukázku groovu, který šlapal jako švýcarské hodinky. MonoNeon se během večera předvedl jako zdatný zpěvák, ale zejména jako naprosto fenomenální baskytarista, jehož hra je velmi originální a pro něho typická. To je dáno mimo jiné tím, že drží svůj nástroj obráceně. Oproti ostatním pravorukým baskytaristům ovšem nepoužívá pravoruký nástroj. Hraje na klasický levoruký, který má otočený, aniž by změnil pořadí strun, tudíž má nejvýše nejtenčí strunu (normálně je nahoře nejhlubší struna), což mu umožňuje silně ohýbat hluboké struny, a to není ani zdaleka běžné. Svoji baskytaristu navíc proháněl několika efekty, například fuzzem, kvákadlem nebo fart pedálem, což originalitě celkového zvuku ještě přidalo. MonoNeon dokázal svéráznost vlastního hudebního projevu smíchat s naprosto bravurní technikou, kterou ukázal nejvíce v sólech, jež kolikrát hraničily s jazzem. Ve zpívaných částech pak ukázal zase perfektní hudební feeling, kdy jeho basové linky držely celou píseň pohromadě.

Hudebně dokonalá nebyla ovšem jen hlavní hvězda večera, ale také všichni z trojice jeho sidemanů. Kytarista Xavier Lynn, aniž by měl potřebu jakkoliv přitahovat pozornost, celý koncert provázel typickými funkovými podklady a silně melodickými vyhrávkami či riffy, které občas zasahovaly až do hard rockové sféry. Také on dostal výrazný prostor, který dokázal vyplnit velmi zdařilými sólovými výstupy. Celkové zvukové barevnosti dopomohl nejvíce klávesák Dominique Xavier Taplin, který své kolegy doplňoval padovými podklady i výraznými postupy zvukově různě barevných syntezátorů a této různorodosti využíval i při četných sólech. Tmelem celého uskupení bylo precizní a velmi procítěné bubnování Jackie Withfielda. Ten dokázal, kromě zmíněného sóla, které přišlo i v závěru koncertu, celou dobu famózně budovat a držet celkový groove obohacovaný výraznými breaky nebo obracením dob. Je důležité zmínit, že všichni doprovodní muzikanti doplňovali MonoNeona, kromě perfektních instrumentálních linek, také vokály. Hlavní zpěv tak dokreslovaly velice nápadité vokální harmonie. Muzikanti každopádně ukazovali, že čistě instrumentální složka jejich hudby je stejně důležitá jako zpívané části. Vyplňovala minimálně padesát procent celkového času. Podle komunikace mezi hudebníky bylo také zřejmé, že formy písní nejsou dané předem, ale jsou přizpůsobeny konkrétním situacím. To bylo viditelné zejména u MonoNeona, který například poklepáním na hlavu avizoval návrat hlavního tématu, na což jsme zvyklí spíše v jazzu než ve funku.

Hudebnímu zážitku dopomohla také práce zvukaře. Jednotlivé nástroje byly skvěle čitelné, žádný nevyčníval a dohromady tvořily podařený mix. Pouze baskytara v nejhlubších polohách lehce bručela, což byla ovšem maličkost, která celkový dojem nijak nedegradovala. Na výbornou se povedla také hladina vokálů, které svojí intenzitou nepřehlušovaly hlavní zpěv a přesto ho perfektně doplňovaly.

Jak už bylo zmíněno výše, celý koncert proběhl bez výraznějšího přerušení. V daném čase takto zaznělo co nejvíce muziky, přesto by alespoň malý náznak komunikace s publikem určitě neuškodil. Takto se museli diváci spokojit s prostým pronesením „Thank you, thank you“ třikrát během show. Kompletně zakrytý obličej v kombinaci s absencí komunikace pak působil chladně, což podtrhlo i rozhodnutí kapely nezahrát žádný přídavek, přestože diváci usilovně tleskali a vyjadřovali obdiv více než deset minut po konci koncertu. Pokud bychom ale hodnotili koncert čistě z hudební stránky, lze ho bez nadsázky označit za dokonalý.

MonoNeon – basová kytara, zpěv

Xavier Lynn – elektrická kytara, vokály

Dominique Xavier Taplin – klávesy, vokály

Jackie Withfield – bicí, vokály

sobota 7. prosince ve 20 hodin, Metro Music Bar

Foto archiv Metro Music Bar

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Nejčtenější

Kritika

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce