Ivo Cicvárek & Velký svět – Padá

Ivo Cicvárek & Velký svět – Padá

Zatímco své minulé album Velký svět vydal brněnský písničkář Ivo Cicvárek dlouhých jedenáct let po předchozí sólové nahrávce, tentokrát nechal fanoušky čekat „pouhých“ sedm roků. Mezitím se však podílel například na živých nahrávkách Textové dílny Slávka Janouška (Konec! Panáka! Bazén! a Ježíšku, přines!) a především v roce 2017 připravil v duu s Ladou Šimíčkovou velmi pěkné album Soukromé písně. Na konci loňského roku se pak po letech připomněl jako autor písní skupiny Mošny, s níž spolupracuje od 90. let.

Na svém novém sólovém albu Padá si Cicvárek ponechal značku Velký svět pro svou doprovodnou kapelu, která se však liší od skupiny, která natočila desku Velký svět: Ivovým hlavním hudebním partnerem je violoncellista a písničkář Pavel Čadek, stálým hostem skupiny je bubeník Radim Grünwald a jediným pojítkem s předchozí deskou (nepočítáme-li epizodní role hostů) je basista Jakub Šimáně, na nové desce uvedený jako host, jinak též spoluautor aranží a zvukový mistr.

Má-li zkušený písničkář mezi svými alby tak velké rozestupy jako Ivo Cicvárek, může své posluchače překvapovat žánrovými a jinými posuny, ale také uklidňovat tím, že je vlastně vše při starém. Ivovi se daří obě zdání propojit k uspokojení obou táborů, tedy staromilců i progresistů. Jeho hlas má stále rozeznatelnou barvu, melodické postupy jsou povědomé, texty barevné a poetické. Ale tak jak se od desky k desce mění výběr Cicvárkových spolupracovníků, mění se drobné nuance v náladách písní a právě ty album jako celek posouvají a odlišují od předchozích. Na novém CD je důležitým rozlišovacím znakem přítomnost violoncella, jehož melodické plochy zdobí písně Adresa, Veronika a řadu dalších a které konkuruje klávesám nebo hostujícím hráčům na dechové nástroje. Z nich je třeba na prvním místě vyzdvihnout Jiřího Kotaču, jehož trubka, respektive křídlovka vybrané písně skutečně prosvětluje a dodává jim na naléhavosti. V závěrečné Veronice jsou však neméně důležité rytmické přiznávky Václava Šmiřáka s lesním rohem. A – zdaleka ne poslední z hostů – Vilém Spilka nahrál do písně Adresa krásné sólo na elektrickou kytaru.

cicvarek_ivo_booklet_CD_pada

Ivo sám se doprovází jednak na kytary, jednak na akustický klavír a další klávesové nástroje, ale více než dříve také používá elektroniku. Například v písni Čeho se bojíš se povedlo skloubit orchestrální prvky a jemnou elektroniku, aniž by se Cicvárek zpronevěřil české písničkářské tradici. Důležitým hudebním nástrojem na ploše celého alba je také lidský hlas. Nejde jen o to, že si Ivo do vybraných písní, opět více než dříve, přizval kolegyně zpěvačky Martinu Trchovou a Markétu Tulisovou. Dobře vymyšlené jsou i decentní sbory a hra s šepotem a zvukomalbou (opakující se hláska „ř“) v písni Před lety patří ke zvukovým vrcholům alba. V neposlední řadě je pak třeba vyzdvihnout i rytmiku, ať už je to výrazná Šimáněho basa v písni Jde, nebo třeba jemná najazzlá Grünwaldova hra na bicí ve Větrem mě vláčej (kde ševelení bubnů krásně ladí s klavírem a cellem).

Jako textař Cicvárek zkušeně klade důraz tu více na formu („Před mořem, před bouří, před lety“), tu spíše na obsah. Mezi důležitými tématy najdeme svobodu (Zítra), budoucnost muže středního věku (Autopilot) nebo radost z návratu k dětským hrám a četbě (Milionář). Ivo dává přednost rýmovaným textů, i když raději sáhne po asonanci, než aby formálně kvalitnějším rýmem uhnul z tématu. Jeho nejpoetičtější a vlastně nejsilnější texty zaujmou spíše obrazy než neotřelou formou. K nejkrásnějším patří Země, žena („Mezi tvé dlaně Punkva propadá se / Dám uzdu na ústa a koně pod kapotu / Jsi žena úvalů a hrobů dávných krásek / Jenom si neoblíkej korzet ostnatýho plotu“) a Karavely (včetně narážek na tak generační záležitost, jakou jsou kreslené seriály z „Ábíčka“).

Na album Padá se lze samozřejmě dívat i jinak. Cicvárkův kultivovaný a vlastně uhlazený projev by si možná zasloužil dravější doprovod, který do kontrastu ke zpěvákovu hlasu nabídne větší napětí. Ivo ale zvolil opačný, vlastně náročnější, postup. Volbou melodických nástrojů a silných hudebních témat onu uhlazenost podtrhuje. A teprve v druhém plánu nabízí v aranžích drobné – slovy jedné z písní – „vrcholy a hroty“, které posluchače vytrhnou, nasměrují a přesvědčí o tom, že takhle může a má fungovat český písničkářský folk ve 21. století. Dobře zvolená cesta pro toho, kdo chce zůstat pevně zakotvený ve svém hudebním světě, a přitom touží vypnout autopilota a letět si po svém…

Ivo Cicvárek & Velký svět – Padá. Vydáno vlastním nákladem, 2020. 14 skladeb, celková stopáž: 51:10

Ivo Cicvárek/ foto archiv umělce

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Nejčtenější

Kritika

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce