J.A.R. přivezli do Brna novou desku a vyprodali Flédu

J.A.R. přivezli do Brna novou desku a vyprodali Flédu

Jednotka akademického rapu známá spíše pod zkratkou J.A.R. vydala v červnu letošního roku, po více než šesti letech od poslední desky, dlouho očekáváné album Jezus Kristus Neexistus? a na podzim vyjela na turné s názvem Co tě nezabije, to tě zmrzačí. Zahajovací koncert se uskutečnil 19. října v brněnském klubu Fléda. Jelikož byl ale velmi rychle vyprodaný, kapela se spolu s pořadateli dohodla na přidání reprízy o dva dny později.

J.A.R. vznikli symbolicky 17. listopadu 1989 a jejich první dvě alba Frtka a Mydli-to! byla laděna spíše do rocku kombinovaného s rapem. Spolu se třetí deskou Mein Kampfunk se jejich zvuk posunul spíše do funkové sféry a s vydáním alba Homo Fonkianz se v ní definitivně usadil. Tato nahrávka vznikla v desetičlenném složení: Roman Holý – klávesy, duo akademických raperů – Oto Klempíř a Michael Viktořík, Dan Bárta – zpěv, Miroslav Chyška – kytara, Robert Balzar – baskytara, Bady Zbořil – bicí, Radek Kašpar a František Kop – saxofony a Filip Jelínek – trombon. V této sestavě kapela nahrává a vystupuje dodnes.

Sobotní show zahájili J.A.R. titulní písní z nového alba Jezus Kristus Neexistus? a poté zahráli sérií písní, která střídala kusy z posledních dvou nahrávek s těmi staršími. Od prvního tónu koncertu muzikanti ukazovali, že je tato kapela opravdu výběr toho nejlepšího, co na české populární scéně lze najít. Dan Bárta uchvátil naprosto dokonalou intonací v předepsaných zpěvních partech, které nejsou vůbec jednoduché, ale také v několika scat sólech. K tomu zvládal obsluhovat i pár bong a cowbell. Ačkoliv je doména dua Oto Klempíř a Michael Viktořík především rap, který zvládali skvěle, občas i oni nějakou linku zazpívali a rozhodně ne špatně. Rytmická sekce Badyho Zbořila a Roberta Balzara skvěle udržovala groove, poskytovala základnu pro zbytek kapely a dokázala roztancovat nejednoho diváka. Druhý ze jmenovaných dostal prostor na sólo v písni Zhublas a ukázal tak i svoji technickou zdatnost. Sólo neslo několik prvků jazzové hudby, které by se dalo označit za Balzarovo primární pole působnosti. Na něj plynule navázal Miroslav Chyška a ve svém kytarovém sólu ukázal, že si umí velmi dobře hrát s tónem a má skvělý smysl pro melodii. Trio Splash horns - ve složení Filip Jelínek, Radek Kašpar a František Kop - silně rytmizovanými a intonačně naprosto bezchybně zvládnutými dechovými harmoniemi kapele dodalo šmrnc. Výrazně jí přidalo na zvukové i rytmické barevnosti. V neposlední řadě je potřeba vyzdvihnout výkon Romana Holého, který je nejen autorem hudby k většině repertoáru J.A.R. ale také svými klávesovými party výrazně dotváří charakteristický zvuk skupiny. Během koncertu obsluhoval několik nástrojů od hammondových varhan po různé syntezátory. Při varhaním sóle v písni Žárlíme na Romana ukázal, že má pro hudbu nejen skvělý cit ale i velmi dobrou techniku. Celkově byli J.A.R. výborně sehraní a předvedli, že mezi nimi stále funguje skvělá chemie.

O komunikaci s publikem se jako obvykle starali hlavně Klempíř, Viktořík a Bárta, ke kterým se občas přidal i Holý. Prostor mezi jednotlivými písněmi vyplňovali sarkastickými narážkami a vtipy, které si utahovaly ze současného světa, z publika, ale také z nich samotných. Nechybělo ani obvinění diváků, že si koncert málo užívají a že na tom čtvrtečním bylo publikum odvázanější. To byl ovšem spíše pokus o jejich ještě větší nabuzení, neboť obecenstvo dávalo kapele svůj obdiv velmi jasně najevo. Posluchačům se tak dostalo jak skvělého hudebního zážitku, tak i pobavení, které sice nebylo primárním důvodem k návštěvě, celkovému dojmu však jistě přidalo plusové body. Dokonce i malá chybka v podobě špatného začátku písničky Už mizí pryč... je Hanka byla s úsměvem okomentována, že se jedná o teprve třetí koncert tour a ve výsledku to show nijak neublížilo. Michael Viktořík na pódiu navíc předváděl různé taneční kreace a při písni Zhublas si vyhrnul triko a hrdě si poplácával na břicho, což vyvolalo bouřlivé ovace.

Koncert se vyznačoval velmi zdařilým zvukem. Brněnská Fléda má pro akce tohoto typu výbornou akustiku (v tom se liší například od pražské Lucerny, kde J.A.R. celé turné zakončí). Těchto brněnských dispozic zvukař dokázal skvěle využít. Ačkoliv se celkový zvuk vyznačoval velmi silnými basy, bylo to stále v unesitelné míře a diváci si tak mohli naplno užít Balzarovy skvělé hry. Kromě lehce silnějších basů byly nástroje a zpěvy výborně vyvážené a žádný z nich se v celkovém mixu neztrácel. Textům bylo až na pár míst velmi dobře rozumět, což rozhodně nebývá samozřejmostí. Zvukař odvedl bravurní práci. Skvělé atmosféře pomohla také světelná show, která se sice nevyznačovala velkými efekty, skvěle ale podpořila, co se odehrávalo na pódiu.

J.A.R. divákům pravidelně dokazují, že mají stále co nabídnout, a to jak v nahrávání (obě poslední alba jsou velice zdařilá), tak při živém hraní. A ačkoliv se jedná spíše o příležitostné setkávání muzikantů (všichni členové účinkují i v dalších projektech) pořád působí velmi energicky a jejich sehranost je naprosto dokonalá. Koncertu by se dal vytknout fakt, že z nového alba, k němuž J.A.R. jede turné, mohlo být zahráno více než pět písní. Několik z těch nejzdařilejších bohužel na Flédě nezaznělo. Na druhou stranu dostaly prostor písničky starší, které někteří diváci mohou preferovat. Setlist je ale samozřejmě otázkou osobního vkusu a kvalitu výstupu to nesnížilo. J.A.R. předvedli skvělou show, kterou jim diváci opláceli bouřlivým potleskem po každém čísle.

Setlist:

Jezus Kristus Neexistus?

Pap muziek

Metamegamastítko

Už mizí pryč je... Hanka 

Reggay

Sláva nazdar výfetu

Superpéro

Zhublas

Poslední rváč

Fjůča

Žárlíme na Romana

Jsem pohodlný

Potomek Prahy

Stability

Přidavky:

Ještě se připlazíš

Bulhaři

Ťo ti ťo

J. A. R., Fléda, 21. října 2023

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Dějiny pravidelného rozhlasového vysílání z Brna se začaly psát v roce 1924, rok po zahájení vysílání pražského rozhlasu a jen dva roky po vzniku prvního pravidelného vysílání v Evropě – londýnského BBC. Už celé jedno století je brněnské studio Českého rozhlasu motorem nejen hudebního, ale i obecně kulturního dění na Moravě, které svým vysíláním významně ovlivnilo. Důležitou roli sehrál brněnský rozhlas také v oblasti hudebního folkloru. Od svých začátků byl významným dokumentátorem lidové hudby v terénu a svým vysíláním neoddiskutovatelně ovlivnil vývoj hudebního folklorismu na našem území. Stalo se tak především díky neúnavné činnosti několika generací redaktorů a dramaturgů folklorního vysílání, kteří lidovou píseň a hudbu nejen zaznamenávali v terénu, ale prostřednictvím vysílání jí dávali druhý život. Právě díky nim se z interpretů, jako byli Božena Šebetovská, Jožka Severin, Dušan a Luboš Holí, Jarmila Šuláková, Vlasta Grycová a řada dalších, staly folklorní legendy. A zejména díky rozhlasu se všeobecně známými staly desítky lidových písní, které by jinak zůstaly zapomenuty.  více

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Nejčtenější

Kritika

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce