Jak se pozná významný festival. Ministerstvo kultury a podpora živého umění

Jak se pozná významný festival. Ministerstvo kultury a podpora živého umění

V Praze se nedávno rokovalo o novém programu podpory živého umění, který připravuje ministerstvo kultury. Přeloženo do lidského jazyka: významné festivaly chtějí o něco víc peněz i jistoty při jejich získávání.

V dosavadním systému se festivaly každý rok účastní grantového řízení a čekají, jak velkou podporu od ministerstva dostanou. Každoroční nejistota omezuje možnosti dlouhodobějšího plánování: přinejmenším vystoupení dobrých umělců je potřeba sjednávat i několik let předem. Nový program podpory by měl významné festivaly z grantového řízení vyjmout a dát jim alespoň částečnou jistotu základního příjmu. Připravovaný systém usiluje o nalezení jasných kritérií, která by přechod z grantové nejistoty do rozpočtového pohodlí umožnila. Právě pokus o nalezení jasného a otevřeného systému je možné pokládat za jednoznačný klad – bokem se snaží získat nesystémovou podporu kdekdo. Důležité také je, že by se peníze neměly odebrat z grantového systému, kterému zůstane stejný objem financí, a přitom ubyde žadatelů. Jistý profit se tedy v chystaném uspořádání skrývá i pro menší žadatele, kteří na kritéria „významnosti“ nedosáhnou.

K zásadním kritériím pro zařazení do ministerského programu patří rozpočet, návštěvnost, historie a umělecká úroveň festivalu. Na semináři, který se konal v Poslanecké sněmovně za účasti politiků i odborné veřejnosti, se diskutovalo o poměru jednotlivých kritérií i jejich absolutní výši. Po této stránce je tlak festivalů silný zejména na zohledňování umělecké úrovně. Ta se do čísel převádí dost těžko a pro politiky i ministerské úředníky patřívá spíš k položkám zcela nesrozumitelným. Při vší dobré vůli a odbornosti všech budoucích komisí lze předpokládat, že právě ona bude kamenem úrazu. Vyhnout se jí ale nelze ani s tímto rizikem. Podle zástupců festivalů by se na celkovém hodnocení měla podílet 45–50 %.

Rozpočtové kritérium je citlivým bodem z opačné strany, ale jisté je, že bez solidního rozpočtu se festival většího významu a dosahu udělá jen těžko. Pro vážnou hudbu je navrhovaná spodní hranice 3 miliony korun. Na semináři vystoupil se svým příspěvkem i ekonom Tomáš Sedláček a právě od něj zaznělo, že by si umění nemělo klást ekonomické ukazatele na první místo. Tlak na význam umělecké úrovně získal v Sedláčkovi spojence, navzdory jeho profesi nikoli neočekávaného (aspoň pro člověka, který čte noviny). Jeho vystoupení bylo zřejmě určeno víc politikům, ale pro organizátory festivalů v něm bylo skryté varování, aby na svá vlastní kritéria nerezignovali a nesnažili se mluvit v číslech za každou cenu jen proto, že tomu politici rozumějí. Zástupci festivalů ostatně mluvili o penězích více než ekonom a hned na začátku přišlo na řadu i klasické přetřásání multiplikačních efektů. Tedy bočních ekonomických přínosů, které způsobí návštěvníci festivalu třeba tím, že se v místě konání ubytují a zajdou si na večeři. To je hodně tenký argumentační led i v případě, že se jedná o měřitelnou skutečnost – multiplikační efekty má bezesporu i Velká pardubická. Historicky vzato je pravda, že umění obvykle někdo platil a diváci samotní to byli málokdy.

U návštěvnosti je potřeba citlivě najít spodní hranici, která nepustí mezi velké festivaly akce lokálního dosahu, ale zároveň nepřisoudí význam jen kočovným operám pod širým nebem a jiným atrakcím kolotočářského charakteru. Pro vážnou hudbu je zvažovaná spodní hranice 3000 návštěvníků. Na kritériu historie se všichni shodli zřejmě s nejmenšími potížemi, významný festival už musí mít něco za sebou. Navrhovaná hranice pěti let se mi zdá rozumná, diskutované tříleté výjimce pro literární festivaly vůbec nerozumím – čím by měla být opodstatněná? Na semináři se prezentovala nedokončená verze pravidel a chybělo mi v ní především jasné ustanovení, jak často bude muset festival plnění kritérií prokazovat. Průnik mezi „vyvolené“ by měl mít konkrétní časové omezení – podle mého názoru stejné jako minimální potřebná historie, tedy pět let. Případná nutnost každoročního prokazování splněných kritérií se mi jeví jako blízká dosavadnímu grantování, zaručená účast na dobu neurčitou zase demotivující.

V krátkosti si shrňme fakta:

  • Mluvíme výhradně o festivalech živého umění (hudba, tanec, literatura, výtvarné umění…), tedy nikoli o filmových
  • V současnosti by splnilo navrhovaná kritéria 50 festivalů. Ty dostaly loni z grantů 60 mil., podpora by se měla zvýšit na 100 mil.
  • Náměstkyně ministra kultury Kateřina Kalistová uvedla, že potřebné finance nebudou odebrány z grantového řízení
  • Navrhovaný systém je otevřený a může do něj v budoucnosti proniknout kdokoli

Na semináři se veřejnosti také poprvé více představila spolupořádající Česká asociace festivalů. Ta vznikla po odchodu několika členů Asociace hudebních festivalů, která o vytvoření programu finanční podpory usilovala již dříve. Ministerstvo kultury ale její návrh z roku 2013 odmítlo jako nesystémový. Obsahoval mimo jiné požadavek, aby mezi žadateli a příjemci těchto dotací mohli být pouze členové AHF a akcentoval především ekonomická kritéria. V praxi by na dotaci mohly dosáhnout pouze festivaly vážné hudby s velkým rozpočtem. Česká asociace festivalů je otevřená žánrově, kromě bývalých členů AHF (Moravský podzim, Concentus Moraviae, Hudební festival Znojmo) do ní v současnosti patří i Colours of Ostrava, Struny podzimu, Tanec PrahaJazzFestBrno. Prezidentkou ČAF je Zlata Holušová (Colours of Ostrava), viceprezidentkou Yvona Kreuzmannová (Tanec Praha) a viceprezidenty Marek Vrabec (Struny podzimu) a David Dittrich (Concentus Moraviae).

V neformálních debatách o přestávce se pochopitelně objevily i poznámky, že ČAF je jen lobbistická skupina, další parta „kluků a holek, co spolu mluví“. Lobbistická skupina je to – alespoň částí své činnosti – bezesporu, ale pokud prosazuje větší otevřenost a nehraje jen na sebe, tak proč ne. Dál uvidíme, jak bude otevřená i přitažlivá pro další případné členy a jak důsledně bude kvalitativní kritéria uplatňovat především sama na sebe.

Seminář na téma Program státní podpory profesionálních festivalů – Zlata Holušová, Tomáš Sedláček, plénum. Foto Vilém Spilka

Komentáře

Reagovat
  • Jitka Smutná - Veselá

    12. červenec 2015, 21:55
    Ano, nic než lobby. Madam Holušová provozuje čistě komerční cirkus Colours of Ostrava, na který získává veřejné peníze města v řádech milionů každým rokem + něco bokem za tzv. festival v ulicích - opět komerční projekt v nové betonové nákupní čtvrti kousek od centra Ostravy - tzv. Fukušimě, která zničila bývalé centrum. Zdarma má i reklamu ve veřejnoprávní TV výměnou za bezplatné vstupenky redaktorům, zastupitelům kteří schavalují podporu z veřejných peněz, poplácávání po zádech lokálním politikům a umožnění jejich prezentace na pódiích.

Dále si přečtěte

Významné festivaly by měly získat peníze přímo ze státního rozpočtu. Nejistotu každoročního čekání na přidělení grantu se snaží odstranit nový program Ministerstva kultury.  více



Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Nejčtenější

Kritika

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více