Jak se pozná významný festival. Ministerstvo kultury a podpora živého umění

Jak se pozná významný festival. Ministerstvo kultury a podpora živého umění

V Praze se nedávno rokovalo o novém programu podpory živého umění, který připravuje ministerstvo kultury. Přeloženo do lidského jazyka: významné festivaly chtějí o něco víc peněz i jistoty při jejich získávání.

V dosavadním systému se festivaly každý rok účastní grantového řízení a čekají, jak velkou podporu od ministerstva dostanou. Každoroční nejistota omezuje možnosti dlouhodobějšího plánování: přinejmenším vystoupení dobrých umělců je potřeba sjednávat i několik let předem. Nový program podpory by měl významné festivaly z grantového řízení vyjmout a dát jim alespoň částečnou jistotu základního příjmu. Připravovaný systém usiluje o nalezení jasných kritérií, která by přechod z grantové nejistoty do rozpočtového pohodlí umožnila. Právě pokus o nalezení jasného a otevřeného systému je možné pokládat za jednoznačný klad – bokem se snaží získat nesystémovou podporu kdekdo. Důležité také je, že by se peníze neměly odebrat z grantového systému, kterému zůstane stejný objem financí, a přitom ubyde žadatelů. Jistý profit se tedy v chystaném uspořádání skrývá i pro menší žadatele, kteří na kritéria „významnosti“ nedosáhnou.

K zásadním kritériím pro zařazení do ministerského programu patří rozpočet, návštěvnost, historie a umělecká úroveň festivalu. Na semináři, který se konal v Poslanecké sněmovně za účasti politiků i odborné veřejnosti, se diskutovalo o poměru jednotlivých kritérií i jejich absolutní výši. Po této stránce je tlak festivalů silný zejména na zohledňování umělecké úrovně. Ta se do čísel převádí dost těžko a pro politiky i ministerské úředníky patřívá spíš k položkám zcela nesrozumitelným. Při vší dobré vůli a odbornosti všech budoucích komisí lze předpokládat, že právě ona bude kamenem úrazu. Vyhnout se jí ale nelze ani s tímto rizikem. Podle zástupců festivalů by se na celkovém hodnocení měla podílet 45–50 %.

Rozpočtové kritérium je citlivým bodem z opačné strany, ale jisté je, že bez solidního rozpočtu se festival většího významu a dosahu udělá jen těžko. Pro vážnou hudbu je navrhovaná spodní hranice 3 miliony korun. Na semináři vystoupil se svým příspěvkem i ekonom Tomáš Sedláček a právě od něj zaznělo, že by si umění nemělo klást ekonomické ukazatele na první místo. Tlak na význam umělecké úrovně získal v Sedláčkovi spojence, navzdory jeho profesi nikoli neočekávaného (aspoň pro člověka, který čte noviny). Jeho vystoupení bylo zřejmě určeno víc politikům, ale pro organizátory festivalů v něm bylo skryté varování, aby na svá vlastní kritéria nerezignovali a nesnažili se mluvit v číslech za každou cenu jen proto, že tomu politici rozumějí. Zástupci festivalů ostatně mluvili o penězích více než ekonom a hned na začátku přišlo na řadu i klasické přetřásání multiplikačních efektů. Tedy bočních ekonomických přínosů, které způsobí návštěvníci festivalu třeba tím, že se v místě konání ubytují a zajdou si na večeři. To je hodně tenký argumentační led i v případě, že se jedná o měřitelnou skutečnost – multiplikační efekty má bezesporu i Velká pardubická. Historicky vzato je pravda, že umění obvykle někdo platil a diváci samotní to byli málokdy.

U návštěvnosti je potřeba citlivě najít spodní hranici, která nepustí mezi velké festivaly akce lokálního dosahu, ale zároveň nepřisoudí význam jen kočovným operám pod širým nebem a jiným atrakcím kolotočářského charakteru. Pro vážnou hudbu je zvažovaná spodní hranice 3000 návštěvníků. Na kritériu historie se všichni shodli zřejmě s nejmenšími potížemi, významný festival už musí mít něco za sebou. Navrhovaná hranice pěti let se mi zdá rozumná, diskutované tříleté výjimce pro literární festivaly vůbec nerozumím – čím by měla být opodstatněná? Na semináři se prezentovala nedokončená verze pravidel a chybělo mi v ní především jasné ustanovení, jak často bude muset festival plnění kritérií prokazovat. Průnik mezi „vyvolené“ by měl mít konkrétní časové omezení – podle mého názoru stejné jako minimální potřebná historie, tedy pět let. Případná nutnost každoročního prokazování splněných kritérií se mi jeví jako blízká dosavadnímu grantování, zaručená účast na dobu neurčitou zase demotivující.

V krátkosti si shrňme fakta:

  • Mluvíme výhradně o festivalech živého umění (hudba, tanec, literatura, výtvarné umění…), tedy nikoli o filmových
  • V současnosti by splnilo navrhovaná kritéria 50 festivalů. Ty dostaly loni z grantů 60 mil., podpora by se měla zvýšit na 100 mil.
  • Náměstkyně ministra kultury Kateřina Kalistová uvedla, že potřebné finance nebudou odebrány z grantového řízení
  • Navrhovaný systém je otevřený a může do něj v budoucnosti proniknout kdokoli

Na semináři se veřejnosti také poprvé více představila spolupořádající Česká asociace festivalů. Ta vznikla po odchodu několika členů Asociace hudebních festivalů, která o vytvoření programu finanční podpory usilovala již dříve. Ministerstvo kultury ale její návrh z roku 2013 odmítlo jako nesystémový. Obsahoval mimo jiné požadavek, aby mezi žadateli a příjemci těchto dotací mohli být pouze členové AHF a akcentoval především ekonomická kritéria. V praxi by na dotaci mohly dosáhnout pouze festivaly vážné hudby s velkým rozpočtem. Česká asociace festivalů je otevřená žánrově, kromě bývalých členů AHF (Moravský podzim, Concentus Moraviae, Hudební festival Znojmo) do ní v současnosti patří i Colours of Ostrava, Struny podzimu, Tanec PrahaJazzFestBrno. Prezidentkou ČAF je Zlata Holušová (Colours of Ostrava), viceprezidentkou Yvona Kreuzmannová (Tanec Praha) a viceprezidenty Marek Vrabec (Struny podzimu) a David Dittrich (Concentus Moraviae).

V neformálních debatách o přestávce se pochopitelně objevily i poznámky, že ČAF je jen lobbistická skupina, další parta „kluků a holek, co spolu mluví“. Lobbistická skupina je to – alespoň částí své činnosti – bezesporu, ale pokud prosazuje větší otevřenost a nehraje jen na sebe, tak proč ne. Dál uvidíme, jak bude otevřená i přitažlivá pro další případné členy a jak důsledně bude kvalitativní kritéria uplatňovat především sama na sebe.

Seminář na téma Program státní podpory profesionálních festivalů – Zlata Holušová, Tomáš Sedláček, plénum. Foto Vilém Spilka

Komentáře

Reagovat
  • Jitka Smutná - Veselá

    12. červenec 2015, 21:55
    Ano, nic než lobby. Madam Holušová provozuje čistě komerční cirkus Colours of Ostrava, na který získává veřejné peníze města v řádech milionů každým rokem + něco bokem za tzv. festival v ulicích - opět komerční projekt v nové betonové nákupní čtvrti kousek od centra Ostravy - tzv. Fukušimě, která zničila bývalé centrum. Zdarma má i reklamu ve veřejnoprávní TV výměnou za bezplatné vstupenky redaktorům, zastupitelům kteří schavalují podporu z veřejných peněz, poplácávání po zádech lokálním politikům a umožnění jejich prezentace na pódiích.

Dále si přečtěte

Významné festivaly by měly získat peníze přímo ze státního rozpočtu. Nejistotu každoročního čekání na přidělení grantu se snaží odstranit nový program Ministerstva kultury.  více



Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

Nejčtenější

Kritika

Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce