Jaromír Hnilička – B-Side Band – Missa Jazz

21. duben 2021, 1:00

Jaromír Hnilička – B-Side Band – Missa Jazz

Kdo zná B-Side Band především z interpretace světových hitů se zpěvem Vojtěcha Dyka, případně z loňského alba Folk Swing, bude možná novým nastudováním Missy Jazz Jaromíra Hniličky překvapen. Málokterá skladba je však s tímto brněnským big bandem spojena tak pevně jako právě legendární Hniličkova Jazzová mše.

Josef Buchta, předtím, než se stal zakladatelem a bandleaderem B-Side Bandu, psal o Jazzové mši diplomovou práci. V roce 2008 už jako vedoucí orchestru podnikl velké turné po jihomoravských městech právě s touto Hniličkovou kompozicí, a založil tak Moravia Music Fest, později přetransformovaný ve festival Groove Brno. A byl to opět Josef Buchta, kdo v roce 2007 brněnského skladatele přiměl k tomu, aby své dílo, s nímž slavil úspěchy v Evropě už v 70. letech, znovu „otevřel“ a rozšířil je o rovinu komorního orchestru a nové sborové části. Zatímco několikerého koncertního uvedení „nové“ (tedy aktualizované) Missy Jazz se Jaromír Hnilička dožil, studiový záznam už slyšet nemohl. Toho se totiž jeho velké dílo v této verzi dočkalo až v covidovém roce 2020, necelé čtyři roky po autorově smrti. Vedle B-Side Bandu se na realizaci podílel Komorní orchestr Brno a komorní sbor Ars Brunensis pod vedením Dana Kalouska.

Natáčení probíhalo po jednotlivých sekcích ve dvou předních jihomoravských studiích, v Tonstudiu Rajchman v Dolních Bojanovicích, které se dnes už může opírat o dlouholetou tradici, a v brněnském studiu Divadla na Orlí, oprávněně oblíbeném místě nejen jazzových ansámblů. Pandemie nahrávání ovlivnila pozitivně (hudebníci měli čas, lze říct zjednodušeně) i zčásti negativně („Měl jsem taky hrát, ale tehdy jsem měl obavy stran viru a účast odvolal,“ říká jeden uznávaný brněnský instrumentalista). Na kvalitě nahrávky se však naštěstí možná úskalí netypického roku nijak nepodepsala. Naopak, jak po technické, tak po interpretační stránce se podařilo pořídit skvělý záznam, pod který se všichni zúčastnění mohou hrdě podepsat. Mimochodem zesnulého Jaromíra Hniličku na pozici sólového trumpetisty (resp. hráče na křídlovku) skvěle nahradil Juraj Bartoš, krásná sóla na tenorový i barytonový saxofon nahrál Pavel Zlámal.

Protože jde ale o mši, a tedy komplex duchovní hudby s pevně danou strukturou a zaměřením, neměla by posluchačovu pozornost strhávat jen (či především) sóla. Mše je v katolické (latinské) tradici společným slavením, na kterém se podílí kněz a lid, zastoupený mimo jiné právě zpěváky a hudebníky. Tento základní rozměr duchovní hudby se u Hniličky naplno rozvíjí – poté, co dozní legendární desetiminutové Kyrie se střídáním tišších a dynamických pasáží – v následujícím Gloria, ve sborovém zpěvu prokládaném rozjásaným bigbandovým zvukem dechových nástrojů. Jako by se v „nekostelním“ jazzovém obsazení do chrámové hudby vracela slova ze starozákonního žalmu: „Hrejte Hospodinu […] s doprovodem zpěvuk, za hlaholu trub a rohů“ nebo „Chvalte Ho bubnem a tancem, chvalte Ho strunami a flétnou“. Podobné schéma, tedy ustálený latinský text mešního ordinária proložený bigbandovou vsuvku (jakkoli zde minimalistickou), se objeví i v krátkém Sanctus. Na vokální Pater Noster pak navazuje orchestrální, tentokrát na smyčcích postavené, Interludium, jedna z nových částí skladby. Vše pak směruje do gradujícího vznosného orchestrálního finále Communio, po němž následuje opět roztančené Postludium.

Žánr mše patří k těm, na kterých si leckterý zkušený skladatel může vylámat zuby. Že Jaromír Hnilička obstál, víme už několik desetiletí. Nové nastudování jeho vrcholného díla, v němž se k lidským hlasům, jazzovým dechům a rytmice přidává komorní orchestr se smyčci a dalšími nástroji typu hoboje, flétny nebo harfy, oslavuje Boha pomocí pestré škály – přesně, jak se to píše ve výše zmíněných pasážích z žalmů. Hniličkovi se podařilo do mše vložit vznešenost, touhu, dynamiku i tajemství, pasáže meditativní i ty, z nich přímo tryská touha jít po světě rozdávat radost. Kdo chce, najde si v jeho tónech víru, naději i lásku. A ten, kdo duchovní skladbu nevnímá jako oslavu toho, co nebo kdo nás přesahuje, ale prostě jako krásnou hudbu, se může kochat opakovaným poslechem a třeba si i broukat Hniličkovy hitové melodie, dá-li se u liturgické hudby o „hitovosti“ mluvit. Josef Buchta zde posloužil jako hybatel a jeho B-Side Band a ostatní hudebníci jako prostředníci. A to u takto silného kolektivního díla rozhodně není málo.

Jaromír Hnilička – B-Side Band, Chamber orchestra Brno, Ars Brunensis chambre choir – Missa Jazz, vydavatel: Bujoart 2020. 13 částí, celková stopáž: 50:32 

Foto Tino Kratochvíl

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Nejčtenější

Kritika

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce