Jaromír Hnilička – B-Side Band – Missa Jazz

21. duben 2021, 1:00

Jaromír Hnilička – B-Side Band – Missa Jazz

Kdo zná B-Side Band především z interpretace světových hitů se zpěvem Vojtěcha Dyka, případně z loňského alba Folk Swing, bude možná novým nastudováním Missy Jazz Jaromíra Hniličky překvapen. Málokterá skladba je však s tímto brněnským big bandem spojena tak pevně jako právě legendární Hniličkova Jazzová mše.

Josef Buchta, předtím, než se stal zakladatelem a bandleaderem B-Side Bandu, psal o Jazzové mši diplomovou práci. V roce 2008 už jako vedoucí orchestru podnikl velké turné po jihomoravských městech právě s touto Hniličkovou kompozicí, a založil tak Moravia Music Fest, později přetransformovaný ve festival Groove Brno. A byl to opět Josef Buchta, kdo v roce 2007 brněnského skladatele přiměl k tomu, aby své dílo, s nímž slavil úspěchy v Evropě už v 70. letech, znovu „otevřel“ a rozšířil je o rovinu komorního orchestru a nové sborové části. Zatímco několikerého koncertního uvedení „nové“ (tedy aktualizované) Missy Jazz se Jaromír Hnilička dožil, studiový záznam už slyšet nemohl. Toho se totiž jeho velké dílo v této verzi dočkalo až v covidovém roce 2020, necelé čtyři roky po autorově smrti. Vedle B-Side Bandu se na realizaci podílel Komorní orchestr Brno a komorní sbor Ars Brunensis pod vedením Dana Kalouska.

Natáčení probíhalo po jednotlivých sekcích ve dvou předních jihomoravských studiích, v Tonstudiu Rajchman v Dolních Bojanovicích, které se dnes už může opírat o dlouholetou tradici, a v brněnském studiu Divadla na Orlí, oprávněně oblíbeném místě nejen jazzových ansámblů. Pandemie nahrávání ovlivnila pozitivně (hudebníci měli čas, lze říct zjednodušeně) i zčásti negativně („Měl jsem taky hrát, ale tehdy jsem měl obavy stran viru a účast odvolal,“ říká jeden uznávaný brněnský instrumentalista). Na kvalitě nahrávky se však naštěstí možná úskalí netypického roku nijak nepodepsala. Naopak, jak po technické, tak po interpretační stránce se podařilo pořídit skvělý záznam, pod který se všichni zúčastnění mohou hrdě podepsat. Mimochodem zesnulého Jaromíra Hniličku na pozici sólového trumpetisty (resp. hráče na křídlovku) skvěle nahradil Juraj Bartoš, krásná sóla na tenorový i barytonový saxofon nahrál Pavel Zlámal.

Protože jde ale o mši, a tedy komplex duchovní hudby s pevně danou strukturou a zaměřením, neměla by posluchačovu pozornost strhávat jen (či především) sóla. Mše je v katolické (latinské) tradici společným slavením, na kterém se podílí kněz a lid, zastoupený mimo jiné právě zpěváky a hudebníky. Tento základní rozměr duchovní hudby se u Hniličky naplno rozvíjí – poté, co dozní legendární desetiminutové Kyrie se střídáním tišších a dynamických pasáží – v následujícím Gloria, ve sborovém zpěvu prokládaném rozjásaným bigbandovým zvukem dechových nástrojů. Jako by se v „nekostelním“ jazzovém obsazení do chrámové hudby vracela slova ze starozákonního žalmu: „Hrejte Hospodinu […] s doprovodem zpěvuk, za hlaholu trub a rohů“ nebo „Chvalte Ho bubnem a tancem, chvalte Ho strunami a flétnou“. Podobné schéma, tedy ustálený latinský text mešního ordinária proložený bigbandovou vsuvku (jakkoli zde minimalistickou), se objeví i v krátkém Sanctus. Na vokální Pater Noster pak navazuje orchestrální, tentokrát na smyčcích postavené, Interludium, jedna z nových částí skladby. Vše pak směruje do gradujícího vznosného orchestrálního finále Communio, po němž následuje opět roztančené Postludium.

Žánr mše patří k těm, na kterých si leckterý zkušený skladatel může vylámat zuby. Že Jaromír Hnilička obstál, víme už několik desetiletí. Nové nastudování jeho vrcholného díla, v němž se k lidským hlasům, jazzovým dechům a rytmice přidává komorní orchestr se smyčci a dalšími nástroji typu hoboje, flétny nebo harfy, oslavuje Boha pomocí pestré škály – přesně, jak se to píše ve výše zmíněných pasážích z žalmů. Hniličkovi se podařilo do mše vložit vznešenost, touhu, dynamiku i tajemství, pasáže meditativní i ty, z nich přímo tryská touha jít po světě rozdávat radost. Kdo chce, najde si v jeho tónech víru, naději i lásku. A ten, kdo duchovní skladbu nevnímá jako oslavu toho, co nebo kdo nás přesahuje, ale prostě jako krásnou hudbu, se může kochat opakovaným poslechem a třeba si i broukat Hniličkovy hitové melodie, dá-li se u liturgické hudby o „hitovosti“ mluvit. Josef Buchta zde posloužil jako hybatel a jeho B-Side Band a ostatní hudebníci jako prostředníci. A to u takto silného kolektivního díla rozhodně není málo.

Jaromír Hnilička – B-Side Band, Chamber orchestra Brno, Ars Brunensis chambre choir – Missa Jazz, vydavatel: Bujoart 2020. 13 částí, celková stopáž: 50:32 

Foto Tino Kratochvíl

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Nejčtenější

Kritika

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více